اولویت اصلی، بهبود کیفیت راه‌ها  و افزایش خدمات‌رسانی در جاده‌ها است
اولویت اصلی، بهبود کیفیت راه‌ها  و افزایش خدمات‌رسانی در جاده‌ها است

      ​زهرا ایران‌شاهی / بحران ایمنی معابر، مرگ و میرها، آسیب ها و هزینه های ناشی از حوادث رانندگی یکی از چالش های مهم سلامت و توسعه کشورها است. طبق همه گیرشناسی آسیب های ناشی از تصادفات مطابق با بررسی بار جهانی بیماریهای WHO در سال ۲۰۱۴، در سراسر جهان قریب به ۳/۱ […]

 

 

 

​زهرا ایران‌شاهی /

بحران ایمنی معابر، مرگ و میرها، آسیب ها و هزینه های ناشی از حوادث رانندگی یکی از چالش های مهم سلامت و توسعه کشورها است.
طبق همه گیرشناسی آسیب های ناشی از تصادفات مطابق با بررسی بار جهانی بیماریهای WHO در سال ۲۰۱۴، در سراسر جهان قریب به ۳/۱ میلیون نفر از تمام سنین در تصادفات رانندگی کشته شده اند و حدود ۵۰ میلیون نفر نیز مجروح و ناتوان شده اند. به طور کلی ۲۱% مرگ های جاده ای را کودکان تشکیل می دهند.
روندهای رو به کاهشی در تعداد مرگ و آسیب های ترافیکی در طول دو دهه اخیر در چند کشور پیشرفته دیده شده است اما چشم انداز کلی ناامید کننده است. در کشور ما نیز برای ارتقای ایمنی جاده ها تمهیداتی در نظر گرفته شده است که با توجه به آنها میزان بالای مرگ و میر یا نقص عضو در تصادفات رانندگی بیش از هرعلتی به خطای راننده، خودروی ناایمن و سپس ایمنی جاده ای برمی گردد.
این اقدامات توسعه ای در جاده های کشور نزدیک به یک دهه است انجام می شود اما در دو سه سال گذشته شکل جدی تری به خود گرفته است. در این راستا، حالا معاون وزیر راه و شهرسازی بهبود کیفیت راه‌ها و افزایش خدمات رسانی به مردم در جاده ها را از اولویت های اصلی حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای ذکر کرده است.​
عبدالهاشم حسن نیا در بازدید از وضعیت و پیشرفت عملیاتی پروژه های راهداری غرب استان هرمزگان با بیان این مطلب گفت: اقدامات انجام شده برای بهبود کیفیت راه ها باید به گونه ای باشد که در فصل بارش شاهد کاهش مشکلات مردم باشیم، لذا سعی بر آن است با اصلاح و بهسازی مسیرها و احداث پل بر روی آب نماها، موجبات تسهیل عبور و مرور وسایط نقلیه فراهم شود.
وی با حضور در محورهای مواصلاتی غرب استان هرمزگان از نزدیک آخرین وضعیت کیفیت و پیشرفت پروژه های در حال اجرا،پروژه های راه‌ روستایی و ابنیه فنی محور مواصلاتی بستک به لارستان که در نقطه اتصال دو استان هرمزگان و فارس واقع شده است را ارزیابی کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت این محور افزود: محور مذکور با توجه به این که دو استان مهم کشور را به هم متصل می کند، از این حیث بار ترافیکی و ترددهای زیادی در آن صورت می گیرد.

وی با تاکید بر توجه ویژه به راه‌های روستایی غرب هرمزگان و افزایش ایمنی در طول مسیرهای جاده‌ای ابراز داشت: در این بازدید از پروژه بهسازی و اصلاح نقطه پرحادثه گردنه شورز و ورودی بستک جمعاً به طول ۹/۲ کیلومتر که با هزینه ای بالغ بر ۱۷۵ میلیارد ریال با هدف اصلاح نقطه پرحادثه و پیچ و قوس های شدید در دست اجراست، بررسی شد و امیدواریم بهره‌برداری از این پروژه موجب افزایش ایمنی و کاهش خسارت جانی و مالی و همچنین ارتقاء وضعیت اقتصادی و اجتماعی اهالی منطقه شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که ۳/۵ کیلومتر از این پروژه به صورت دو باند رفت و برگشت است، از بهره برداری از آن تا اواخر آذر ماه و همزمان با هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری خبر داد .
وی گفت: از دیگر اقدامات صورت گرفته در این بازدید، سرکشی از پروژه ۱۴/۵ کیلومتری بهسازی محور چاه بنارد تنگ بستک بود که با هزینه ای بالغ بر ۲۱۰ میلیارد ریال در دست اجراست و تاکنون ۹/۵ کیلومتر آن بهسازی شده و ۴/۵ کیلومتر نیز در حال اجرا می باشد.
بر اساس این گزارش بررسی کیفیت سطح رویه آسفالت راه ها، ارتقای کیفیت ایمنی راه‌ها، ابنیه فنی و پل‌ها، زیرسازی مسیرها و بازگشایی راه‌های روستایی از دیگر برنامه‌های رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در این بازدید بود و وی ضمن حضور در محل اجرای پروژه ها، از نزدیک جزئیات پیشرفت عملیات اجرایی را مشاهده و جهت رفع موانع و تسهیل امور دستورات لازم را صادر کرد.
این گزارش حاکی است بازدید از مراحل احداث پل های مهم چارک و ارمک از دیگر برنامه های معاون وزیر راه و شهرسازی بود.
وی با اشاره به اهمیت پل های مذکور گفت: پل چارک در محل آبنمای چارک به طول ۱۸۰ متر و اعتبار ۱۴۰ میلیارد ریال در محور سه راهی بندر چارک در حال اجراست و پل ارمک به طول ۱۰۰ متر و برآورد اولیه ۷۰ میلیارد ریال در محور سه راهی ارمک – سه راهی باوردان و در مکان پل تخریبی ارمک احداث خواهد شد.
شایان ذکر است در این بازدید خداداد مقبلی معاون فنی و اجرایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، جمشیدی مدیر کل دفتر برنامه و بودجه سازمان و عابدینی مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان هرمزگان معاون وزیر راه و شهرسازی را همراهی کردند.
گفتنی است که طبق آمارهای اعلام شده توسط وزارت کشور و پلیس راهنمایی و رانندگی، خسارت های مالی تصادفات معابر به سالانه هفت تا هشت هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم معادل چهار درصد تولید ناخالص ملی ایران است در صورتی که میانگین جهانی هزینه های سوانح جاده ای بین ۱ تا ۲ درصد تولید ناخالص ملی کشورهاست.
خسارت مالی تصادفات تنها شامل خسارت های فیزیکی، پرداخت خسارت خودرو، هزینه های بیمارستانی، پرداخت دیه فوت و نقص عضو است و اگر خسارت های معنوی و ارزش حال فرصت های از دست رفته مربوط به افراد فوت شده و مجروحان حادثه را به آن اضافه کنیم ، رقم خسارت تصادفات نزدیک به هشت تا ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور است
بنابراین ارتقای ایمنی شبکه معابر یکی از شاخص های دستیابی به شبکه حمل و نقل و ترافیک پیشرفته و یکپارچه و ایجاد زیرساخت ارتباطی مناسب است که گامی اساسی برای جهانی شدن سیستم حمل و نقل و ترافیک شهری به شمار می رود.