شرایط ایجاد شده بعد از شیوع جهانی بیماری کرونا بیش از هر زمان دیگری به ما فهماند که مدیریت بر اکوسیستم گردشگری، نیاز به تفکر استراتژیک همراه با خلاقیت و نوآوری دارد. معاون گردشگری سیستان و بلوچستان با اعلام این خبر افزود: ابتدا به این فکر افتادیم که با افزایش تولید محتوا در […]
شرایط ایجاد شده بعد از شیوع جهانی بیماری کرونا بیش از هر زمان دیگری به ما فهماند که مدیریت بر اکوسیستم گردشگری، نیاز به تفکر استراتژیک همراه با خلاقیت و نوآوری دارد.
معاون گردشگری سیستان و بلوچستان با اعلام این خبر افزود: ابتدا به این فکر افتادیم که با افزایش تولید محتوا در فضای مجازی خلا ایجاد شده را به نوعی ترمیم نماییم اما بازگشت به شرایط ایده آل علاوه بر ترویج سفرهای مجازی، راهکارهای دیگری را در شرایط بحران می طلبد.
به گفته مجتبی میرحسینی؛ گردشگری تبدیل به بزرگترین پدیده قرن بیست و یکم شده است که تاثیرات متعدد و عمیق اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را به دنبال دارد.
این مسئول با اشاره به اینکه سفر مردم و گردشگران به سایر نقاط، با اهداف خاص تفریحی، تجاری، علمی، آموزشی، سلامت، ورزشی و … صورت می گیرد افزود: شرایط ایجاد شده بعد از شیوع بیماری کرونا بیش از هر زمان دیگری به ما فهماند که مدیریت بر اکوسیستم گردشگری دنیا نیاز به تفکر استراتژیک همراه با خلاقیت و نوآوری دارد.معاون گردشگری سیستان و بلوچستان بیان کرد: برنامه ریزی برای اجزای مختلف این پدیده بزرگ که در واقع صنعت گردشگری جزئی از آن است نیاز به تفکر استراتژیک بعنوان پیش نیاز برنامه ریزی استراتژیک دارد.
میرحسینی اظهار کرد: فضای شکننده و آسیب پذیر فعلی حاکم بر کسب و کارهای گردشگری نشان داد که اکوسیستم فعلی گردشگری نیاز به بازنگری جدی دارد.این مسئول در ادامه گفت: در دنیایی که هر روز تغییرات بزرگ در حال انجام هست روشهای سنتی برنامه ریزی در حال منسوخ شدن است.
میرحسینی اعلام کرد: نمیتوان در خانه نشست و چشم انداز نوشت و بعد هم انتظار داشته باشیم که کشتی گردشگری، سالها بر همین مسیری که تدوین کردهایم حرکت کند و به مقصد نیز برسد.
وی با اشاره به اینکه در پدیده بزرگ گردشگری هیچ شخصی عقل کل ومرجعیت کامل را ندارد افزود: با درکنار هم بودن همه مولفه های توسعه دهنه صنعت گردشگری در قالب اندیشکده های پویا می توانیم به شیوهای بهتر برای اندیشیدن و عمل نمودن گروهی دست یابیم.
مجتبی میرحسینی همه اجزاء و عناصر توسعه دهنده این اکوسیستم را نیاز به آموزش دانست و گفت : باید منابع خود را بهتر ببینیم و ارزیابی کنیم و بتوانیم از فرصتهایی که در محیطمان در شرایط بحران ایجاد می شود بیشترین بهره را ببریم.
معاون گردشگری سیستان و بلوچستان گفت :گردشگری در طول یک دهه آینده، مدلهای کسبوکار خود را بر اساس میزان مؤثر بودن این مدلها در اکوسیستمهای نوظهور گردشگری که گستره ای متنوع ازکسب وکارهای صنایع مختلف تشکیل شدهاند، تعریف نماید.وی بیان کرد: تفکر استراتژیک کمک می کند تا تصمیمات و فعالیتهایی مرتبط که به نوعی تکمیل کننده اکوسیستم هستند و شرایط فعلی و آینده آن را شکل میدهند به عنوان آغازی برای تصمیمگیریهای بعدی مورد استفاده گیرند. میرحسینی افزود:اکوسیستم گردشگری از طریق تعامل بین بازیگران این پدیده بزرگ به صورت پویا تکامل پیدا میکند و بسته به شرایط گردشگری مقاصد مختلف و نیاز محیطی، در هر بستری در زمانهای مختلف گونهای از اکوسیستمها شکل میگیرند.
میرحسینی گفت: کسبوکارهای گردشگری در شرایط خلا رشد نمیکنند. بلکه آنها باید منابع را از همه طبقهها، طرحهای سرمایهای، عرضه کنندگان کالا و خدمات و مشتریان در قالب زنجیره تامین به منظور خلق شبکههای رقابتی همکارانه، جذب نمایند.
این مسئول در خاتمه بیان کرد:آینده گردشگری علیرغم شیوع جهانی کرونا، آینده ای پرشتاب تر با شکل گیری کسب و کارهای نو و تاثیر عمیق تر و بیشتر بر اقتصاد و مدیریت افکار عمومی جهانی بعنوان قدرت نرم خواهد بود.