معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: تخلیه، بارگیری و ترخیص کالا در بنادر کشور به سهولت و بدون هیچ گونه توقفی انجام می شود. فرهاد منتصر کوهساری در مورد وضعیت بنادر کشور اعم از تخلیه و بارگیری و توزیع کالا در برهه زمانی کنونی، اظهار کرد: […]
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: تخلیه، بارگیری و ترخیص کالا در بنادر کشور به سهولت و بدون هیچ گونه توقفی انجام می شود.
فرهاد منتصر کوهساری در مورد وضعیت بنادر کشور اعم از تخلیه و بارگیری و توزیع کالا در برهه زمانی کنونی، اظهار کرد: جهت خودداری از ایجاد هرگونه محدودیت در جابجایی کالا از جمله کالاهای اساسی در بنادر خصوصا به منظور اجرای کامل تصمیمات جلسات کارگروه ستاد تنظیم بازار در راستای تسریع و تسهیل در خروج کالا و به ویژه کالاهای اساسی از بنادر کشور در شرایط فعلی تخلیه، بارگیری و ترخیص کالا در بنادر کشور به سهولت و بدون هیچ گونه توقفی انجام می شود.
وی ادامه داد: در همین راستا جابجایی تجهیزات بندری از جمله به کارگیری ۴ دستگاه مکنده غلات جدید و ۶۰۰ تن بر ساعت در بندر امام خمینی (ره) صورت گرفته است، اما سرعت خروج کالا از بنادر به مبادی و مراکز داخلی کشور متناسب با نرم های تخلیه کالا به خصوص کالاهای اساسی در بنادر کشور نبوده و این امر باعث بالا رفتن مدت زمان ماندگاری کالا در اماکن و انبارهای بندری و ایجاد مشکل در تأمین فضای مناسب جهت انبارش کالاهای ورودی جدید به بنادر خواهد شد که هماهنگی های لازم با سایر مبادی ذیربط در راستای حل این مسئله انجام شد.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به اینکه آیا شیوع ویروس کرونا، فرآیند تخلیه و بارگیری، صادرات و واردات کالا ( ورود و خروج ) از/ به بنادر را تحت تاثیر قرار داده است یا خیر؟ بیان کرد: این مسئله تخلیه و بارگیری را تحت تاثر قرار نداده است، ولی در راستای اجرای پروتکل های ابلاغی و رعایت الزامات بهداشتی مربوط به محیط و محوطه های بندری، تجهیزات و کارکنان بندری و همچنین ذی نفعان وارده به اماکن بندری، هزینه ها و زمان ارائه خدمات افزایش یافته است.
علل اصلی حریق در شناورهای سنتی
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اعلام علل اصلی حریق در شناورهای سنتی، اقدامات انجام شده به منظور جلوگیری از حریق در این شناورها را تشریح کرد.
جلیل اسلامی در مورد دلایل اصلی حریق در شناورهای سنتی، اظهار داشت: این مسئله را می توان در ابعاد مختلف بررسی کرد که ساختار ضعیف لنج های چوبی و فایبرگلاس برای مقاومت در هنگام بروز حریق و ضعف آموزش خدمه شناورهای سنتی از مهمترین آنها است.
وی افزود: عدم رعایت ایمنی از سوی خدمه، استفاده از تجهیزات غیر استاندارد اضافی روی شناور مانند موتورپمپ های بنزینی و نگهداری بنزین غیرمجاز روی شناورها از دیگر دلایل حریق شناورهای سنتی است.
عضوهیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: رفتار غیرایمن در نحوه انتقال سوخت در شناورها، رفتار غیرایمن در هنگام آشپزی روی شناور و عدم رعایت صفافی ایمن لنج ها را می توان از دلایل دیگر حریق در شناورهای سنتی نام برد.
اسلامی در ادامه ضمن تشریح اقداماتی که از طریق سازمان بنادر و دریانوردی به منظور جلوگیری از حریق در شناورهای سنتی دنبال می شود، گفت: ممنوعیت استفاده از پمپ های بنزینی روی شناورهای سنتی، الزام لنج ها به حضور حداقل خدمه شناور در هنگام پارک و کنار اسکله و افزایش نظارت های ایمنی شناورهای سنتی از دیگر اقدامات صورت گرفته است.