ایجاد فرصت‌های توسعه هوانوردی  با جلب همکاری بخش خصوصی
ایجاد فرصت‌های توسعه هوانوردی  با جلب همکاری بخش خصوصی

    زهرا ایران‌شاهی / پیش از شیوع کرونا، روزانه بین ۸۰۰ تا ۸۳۰ پرواز در آسمان ایران انجام می شد که در زمان اوج گیری آن، این رقم به اندازه انگشتان دو دست رسید و بیشتر برای حمل کالا یا انتقال مسافران جامانده از پروازهای قبلی که قصد ورود به کشورشان را داشتند، پروازها […]

 

 

زهرا ایران‌شاهی /

پیش از شیوع کرونا، روزانه بین ۸۰۰ تا ۸۳۰ پرواز در آسمان ایران انجام می شد که در زمان اوج گیری آن، این رقم به اندازه انگشتان دو دست رسید و بیشتر برای حمل کالا یا انتقال مسافران جامانده از پروازهای قبلی که قصد ورود به کشورشان را داشتند، پروازها انجام می شد. حالا اما این رقم افزایش داشته اما به تعداد روزهای پیش از کرونا هنوز بازنگشته است.
حالا به رغم اینکه پروازها درآمدزا نشده اند، مدیرعامل شرکت فرودگاهها خبر از ایجاد فرصت‌های توسعه هوانوردی با جلب همکاری بخش خصوصی داده است.
این در حالی است که به رغم تحریم ها، متخصصان داخلی به فکر توسعه و تامین تجهیزات خود با تکیه بیشتر بر توان داخلی می اندیشند و فکرشان را عملی می کنند. البته تامین قطعات در صنعت هوایی به دلیل گره خوردن این صنعت با حفظ جان مردم، به همین آسانی ها هم نیست و آزمون و خطاهای بسیاری در این زمینه صورت می گیرد اما منتج به نتیجه شده اند.
رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران این مطلب را در پیام به نخستین سمینار تخصصی هوانوردی عمومی شمال کشور عنوان کرده است و بر ترغیب بخش خصوصی به عنوان شرکای تجاری فرودگاه ها، جهت ورود به این عرصه تاکید کرده است.
سیاوش امیرمکری با اشاره به اینکه امروزه صنعت هوانوردی و فرودگاهی دو رکن توسعه پایدار مناطق معرفی می شود که نقشی اجتناب ناپذیر در حیات اقتصادی صنایع مختلف دارند، تاکید کرده است: این نقش به نحوی چشم گیر و دارای اهمیت است که از آن به عنوان ابزار قدرت نرم یاد می کنند. در این میان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به عنوان تخصصی ترین نهاد زیرساختی توسعه کشور با مالکیت ۵۳ فرودگاه در گستره جغرافیایی ایران عزیز، در مسیر توسعه ملی نقشی بی بدیل دارد.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت که خود درگاه توسعه منطقه ای است، در مسیر سیاست های جهش تولید مد نظر مقام معظم رهبری، نسبت به شناسایی رفع موانع و بستر سازی توسعه فعالیت های هوانوردی عمومی که هسته اصلی اعتلای هوانوردی و رونق بخش حوزه فرودگاهی است، قدم برداشته، افزوده است: این راهبرد ملی که نوعا سیاست خود اتکایی فرودگاهی معنی می شود، کاهش وابستگی به صنعت ایرلاین در گردش فعالیت فرودگاه هاست که این امر فرصت تولد کسب و کارهای جدید و کوچک را در هوانوردی فراهم آورده و یقینا در حیات و رشد اقتصادی سایر صنایع تاثیراتی انعکاسی و القایی دارد که مناطق کشور می توانند از آن بهره ببرند.
وی تاکید کرده است: از این رو و با توجه به چشم انداز پیش رو در اصلاح نظام توسعه منطقه شمال کشور با ایجاد مناطق آزاد استان های مازندران و گیلان و فرصت های بالقوه طبیعی و الهی بدون شک خطه شمال کشور و در محدوده استان های گلستان، مازندران و گیلان، می توانند از نقش استراتژیک فرودگاه با بهره گیری از بسترهای هوانوردی عمومی نسبت به افزایش نرخ بهره وری استفاده کنند که صنایع مهمی همچون کشاورزی و گردشگری با تمرکز بر خدمات بار، مسافر و گردشگر به صورت غیر برنامه ای تحت تاثیر مستقیم قرار خواهند گرفت.
امیرمکری به مدیران کل فرودگاه‌های سه استان ساحلی شمال کشور تاکید کرده که با همراهی همکاران و مسوولان استانی، منطقه ای و محلی نسبت به ایجاد فرصت های توسعه هوانوردی عمومی اقدام و بخش خصوصی را به عنوان شرکای تجاری فرودگاه ها جهت ورود به این عرصه ترغیب کنند.
وی افزوده است: این سیاست، راهبردی ملی با هدف مقابله با تحریم ظالمانه صنعت و بستر ساز تولد و تبلور کسب و کارهای جدید هوانوردی است که در راستای منویات مقام معظم رهبری و در سال جهش تولید، نگرش دولت محترم و مقام عالی وزارت در دستور کار شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران قرار گرفته است.
این در حالی است که سال گذشته شانزده‌ شرکت ایرانی برای تولید قطعات هواپیما و هلی‌کوپتر در ایران مجوز گرفته‌اند اما بطور کلی صنعت هوانوردی ایران به اروپا و کشورهای غربی وابسته است و بروز تحریم‌های سنگین موجب شد که متخصصان و مسئولان امر به فکر توسعه صنعت هوایی بیفتند. پارسال چند شرکت دانش بنیان برای تولید قطعات ‌حساس موتور هواپیما نیز تأسیس شد و مشغول تولید قطعات هواپیما هستند؛ اگرچه تولید قطعات هواپیما به تکنولوژی بالایی نیاز دارد اما متخصصان داخلی کمر همت بسته اند تا تولیدات باکیفیتی را در این زمینه عرضه کنند.
درواقع بخش زیادی از تجهیزات هوانوردی مورد نیاز کشور با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان داخلی در حال طراحی و ساخت است که از جمله آنها می توان به سیستم های رادار مد S، تجهیزات کمک ناوبری از جمله DME، سیستم های روشنایی باند، سیستم های امنیتی و بازرسی و سیستم های برج موبایل اشاره کرد.
در این میان، نوسازی هواپیماهایی که هر روز از عمر و کارکرد مفیدشان کاسته می شود یکی از مهمترین مباحث صنعت هوایی کشور است. درواقع فرصت کوتاه برجام شرایطی مهیا کرد تا ناوگان هوایی ایران به فکر نوسازی بیفتد و ١٦فروند هواپیمای نو ‌به ایران وارد شد و درحالی‌که ایرلاین‌های ایرانی گرفتار تأمین پول برای خرید هواپیمای بیشتر و استفاده از ‌این فرصت کوتاه بودند اما رئیس جمهوری آمریکا از برجام خارج شد و صنعت هوایی را دوباره ‌گرفتار تحریم‌های سنگین کرد. ‌
این اتفاق موجب شد که قراردادهای امضا شده با ایرباس، ‌ATR‌ و حتی بویینگ تعلیق شود و آنها از تحویل ‌هواپیما به ایران خودداری کنند. از آن سمت روسیه و هیچ‌کدام از معدود کمپانی‌های هواپیماساز جهان هم هنوز ‌نتوانستند هواپیماهای خود را به ایران بفروشند. اما در همین شرایط موفق شده ایم که دو فلایت چک از آلمان خریداری کنیم و این نشان می دهد که شرایط همواره یکسان نخواهد ماند.
در این شرایط تعمیر هواپیما و تأمین قطعات یکی از دغدغه‌های حیاتی صنعت هوایی است که البته آن هم ‌به دلیل تحریم گرفتار چالش‌های متعدد است و به همین دلیل هم مجوز تولید ‌قطعات و تجهیزات هواپیما و نیز ساخت هواپیما و هلی‌کوپتر به چند شرکت دانش بنیان واگذار شده است و ‌در این زمینه در بخش های متنوعی توانسته‌ایم به خودکفایی برسیم.