ماهور مهراد / قرارداد همکاری برای تامین قطعات و لجستیک با شرکت ایران خودرو که یکی از مفاد این قرارداد ساخت و بهرهبرداری از اتوبوس ریلی برای قطارهای حومهای و بینشهری بود، بهمن ماه ۹۸ به امضای مدیرعامل راه آهن و مدیرعامل ایران خودرو دیزل رسید. قرار بود قطعاتی که در هر […]
ماهور مهراد /
قرارداد همکاری برای تامین قطعات و لجستیک با شرکت ایران خودرو که یکی از مفاد این قرارداد ساخت و بهرهبرداری از اتوبوس ریلی برای قطارهای حومهای و بینشهری بود، بهمن ماه ۹۸ به امضای مدیرعامل راه آهن و مدیرعامل ایران خودرو دیزل رسید.
قرار بود قطعاتی که در هر دو بخش ساخته میشود و برای بخشهای دیگر کاربرد دارد را ایران خودرو و راهآهن به صورت دو طرفه برای یکدیگر تامین کنند، چرا که به عنوان مثال قطعهای را ایران خودرو تولید میکند که همان قطعه ممکن است در صنعت ریلی مورد استفاده قرار گیرد و در این راستا با این شرکت خودروسازی قراردادی امضا شد تا در حوزه تامین قطعات و لجستیک به یکدیگر کمک کنند.
براساس آن قرارداد شرکت ایرانخودرو متعهد شد که در صورت اجرای این قرارداد و مواد اولیه مورد نیازش را از طریق قطار به کارخانههای خود منتقل کند و راه آهن نیز در این راستا با مشارکت ایران خودرو اعتبار مورد نیاز برای ایجاد زیرساختها و بسترهای جابهجایی محصولات مورد نیاز آنها تا مقصد کارخانه را تامین کند. یکی دیگر از بندهای این قرارداد برنامهریزی برای طراحی و ساخت اتوبوس ریلی بود که می توانست سطح خدمترسانی در شبکه ریلی را به ویژه در حوزه قطارهای حومهای و درونشهری افزایش دهد.
این همکاری ها تا الان ادامه پیدا کرده است اما نه در سطحی که انتظار می رفت. بنابراین در روزهای گذشته نیز مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و ایران خودرو در جلسهای که در ساختمان شهدای راه آهن برگزار شد، ضمن اعلام آخرین وضعیت همکاری بین دو شرکت، استفاده حداکثری از ظرفیتهای حمل و نقل ریلی را نیز بررسی کردند.
سعید رسولی در این جلسه گفت: بسیار خوشحال هستم که با مجموعه عظیم ایران خودرو تعامل و همکاری داریم و فرصت های زیادی برای هم افزایی و همکاری وجود دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به راه اندازی مرکز جهادی پیشرفت در ساختمان شهدای راه آهن گفت: هم اکنون ۱۷۳ مسئله و موضوع را شناسایی کردیم و از این بین ۳۳ کارگروه راه اندازی کردیم تا موضوعات و مسائل فنی بررسی، آسیب شناسی و موانع با ارائه راهکارهای عملیاتی رفع شود.
مدیرعامل راه آهن گفت: خانواده بزرگراه آهن در سال جهش تولید و با هدف قطع وابستگی صنعت ریلی کشور به خارج و همچنین با همکاری عموم صنعتگران و شرکت های دانش بنیان، زمینه را برای داخلی سازی قطعات و تجهیزات ریلی فراهم کرده و بدین منظور سامانه جامع رونق و جهش تولید صنعت ریلی را ایجاد کرده است.
رسولی افزود: در این سامانه مشخصات تمامی قطعاتی که در داخل کشور توسط تولیدکننده داخلی تولید می شود بارگذاری شده است تا مصرف کنندگان را به تولید کنندگان وصل کنیم. وی یادآور شد: به زودی نمایشگاه دائمی جهاد خودکفایی صنعت ریلی در تهران واقع در کارخانجات تعمیرات و بازسازی راه آهن افتتاح خواهد شد.
فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو نیز ضمن تقدیر و تشکر از زحمات شرکت راه آهن گفت: امروز بسیار خوشحال هستم که در جمع شما هستم و زمینه های زیادی برای همکاری بین دو شرکت وجود دارد. در کنار هم تمام تلاش خود را به کار می بریم تا هر دو مجموعه از ظرفیت همدیگر استفاده حداکثری داشته باشند.
در این جلسه آخرین وضعیت قرارداد همکاری بین شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و ایران خودرو که بهمن ماه سال گذشته به امضا رسیده بود بررسی شد.
تلاشهای راهآهن برای دانشبنیان و خودکفا شدن
مدیرعامل راه آهن اخیرا نیز اعلام کرده است که نیروی انسانی بزرگترین سرمایه است و تلاش ما کشف استعدادها، کمک به قرار گرفتن افراد در جایگاه منطقی خود و استفاده از ظرفیت آنان است. این در حالی است که در ماه گذشته مرکز جهادی پیشرفت در ساختمان راه آهن نیز راه افتاده است و دومین آن چند روز پیش در یزد افتتاح شد.
این مرکز قرار است محیطی باشد که ایده هایی که برای حل مسائل و مشکلات وجود دارد با حمایت و سرعت تا رسیدن به نتیجه پیگیری شود. راه آهن در یک سال گذشته تلاش کرده تا در سراسر شبکه ریلی فرصت ها و استعدادهای نیروی انسانی را شناسایی کند و مهارت های آنها را ارتقا دهد. این شرکت در زمینه ارتباط با شرکت های دانش بنیان نیز در صنعت حمل ونقل همواره پیش قدم بوده است. در همین زمینه نیز مدیرعامل راه آهن ۳ هدف را دنبال می کند و آن، مدیریت استعدادها، مدیریت دارایی ها و مدیریت دانش است. در پروژه مدیریت استعدادها ۳۷۷۵ تن از کارشناسان، معاونان و مدیران کل راه آهن طی یک فرآیند شش گانه و مرحله به مرحله پایش می شوند و این افراد استعدادهای قابل سرمایهگذاری در سطح شبکه ریلی برای آتیه راهآهن هستند.
همچنین در زمینه مدیریت دارایی ها نیز، تلاش بر این است که سرمایه های مولد تبدیل به خدمت شوند. در پروژه مدیریت دانش نیز تجربیات و دانشی که در راه آهن وجود دارد جمع آوری و به روز رسانی شده و در اختیار دیگران قرار می گیرد.
این در حالی است که کشور در شرایط سخت تحریم ها به سر می برد و مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا نیز مزید بر علت شده اما حوزه ریلی در این یک سال جزو صنایعی بوده که به خودکفایی ۸۰ درصدی در زمینه تولید قطعات و ناوگان موردنیاز ریلی در زمینه باری و مسافری دست یافته است.
در همین ارتباط نیز در سال گذشته ۸۷۷ دستگاه انواع لکوموتیو و واگن باری و مسافری در کارخانجات تولید واگن کشور تولید شد و امسال تاکنون در پنج مرحله ۳۲۹ دستگاه وارد شبکه ریلی شده است.