ایران، برعکس جهان
ایران، برعکس جهان
پس از مراوده طولانی برای تعیین تکلیف سامان‌دهی تعطیلات آخر هفته، در نهایت این بحث به سرانجام رسید و اعلام شد که پنجشنبه‌ها به عنوان دومین روز تعطیل هفته انتخاب شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «فضل‌اله رنجبر»، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه کمیسیون اجتماعی اظهار کرد: «درباره موضوع تعطیلات آخر هفته بحث مفصلی شد و در نهایت مصوب شد که جمعه‌ها تعطیل باشد و روز پنجشنبه نیز خدمات اداری ارائه نشود که به معنای همان تعطیلی است‌.»
وی بیان کرد: «سقف ساعت کاری اداری در طول هفته ۴۰ ساعت در نظر گرفته شد که این موضوع در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی رأی آورد.»
نتیجه این مباحث و گفتگوها به قدری عجیب است که جای هیچ توضیح اضافه‌ای باقی نمی‌گذارد. سوال اینجاست که آیا فراموشمان شده که اصلا ایده‌ی جابجایی تعطیلات و سر و سامان دادن به آن‌ها چرا مطرح شده بود؟ قرار بود با تعطیل شدن جمعه‌ها و شنبه‌ها، به سمت هم‌ترازی بیشتر با استانداردهای جهانی گام برداریم. در تمام کشورهای دنیا به جز جیبوتی که جمعه تعطیل است، روزهای تعطیل هفته شنبه و یکشنبه است. بحث مربوط به تعارض تعطیلی شنبه‌ها با اسلام نیز با این مبناست اگر شنبه‌ها تعطیل شود، یا شبیه یهودی‌ها هستیم یا مسیحیان. دو دلیل نیز برای نقض این ادعا وجود دارد. یک دلیل نگاهی به روزهای تعطیل کشورهای مسلمان دیگر است. مثلا در عراق و افغانستان، روزهای تعطیل جمعه و شنبه است. دلیل دیگر استفتائاتی است که از برخی مراجع عظام در این زمینه شد. برخی مراجع صراحتا اعلام کردند که این موضوع اگر به دلیل کمک به اقتصاد کشور و هم‌ترازی با استانداردهای جهانی باشد، هیچ اشکالی ندارد. به گزارش اکو ایران، «محمدباقر قالیباف»، رئیس مجلس شورای اسلامی از ۵ تن از مراجع قم در مورد اینکه به لحاظ شرعی روز شنبه تعطیل باشد ایراد دارد یا نه استفتا گرفت که آن‌ها نیز اعلام کردند این موضوع مشکل شرعی ندارد. به گزارش همشهری آنلاین، در استفتای شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری و استفتای کتبی از دفتر حضرت امام (ره) نیز در پاسخ به این سوال حرمت و اشکالی برای تعطیلی شنبه نفرمودند. اما در مقابل نظرات دیگری هم مطرح بود. مثلا آیت اله مکارم شیرازی با تعطیلی شنبه‌ها مخالفت رسمی خود را اعلام کرده بود. به گزارش شفقنا، پاسخ دفتر مکارم شیرازی به طرح پرسش در خصوص تعطیلی شنبه ها از این قرار است: «تعطیلی روز شنبه از احکام و رسوم و نمادهای دین یهود است و انجام این کار در بلاد مسلمانان تشبه به یهودیان و تضعیف فرهنگ اسلامی است، خصوصاً در این زمان که رژیم صهیونیستی ظلم و ستم به مظلومان فلسطین را به نهایت رسانده، باید از هر چیزی که شائبه تشبه و نزدیکی به آنان را دارد اجتناب شود و اگر در امور اقتصادی یا مبادلات با جهان مشکلی وجود دارد از طرق دیگر چاره اندیشی شود.»
پس از این صحبت‌ها اعلام شد که مجلس شورای اسلامی با تعطیلی شنبه ها موافق است. به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در جلسه علنی روز چهارشنبه – ۲۶ اردیبهشت ماه – مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری‌ که مربوط به تغییر تعطیلی پنجشنبه‌ها به شنبه است در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با تعطیلی شنبه‌ها طبق مصوبه کمیسیون اجتماعی موافقت کردند. اما در نهایت زور مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان نرسید و اکنون پنجشنبه، دومین روز تعطیل کشور است. «محمود نجفی عرب»، رئیس اتاق تهران در صد و شانزدهمین شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران از تصویب تعطیلی روز پنج شنبه در مجلس گلایه کرد و گفت: «وقتی دولت از تعطیلی پنج‌شنبه صحبت می‌کند این امر در وضعیت کسب و کارها هم تاثیر می‌گذارد و این برای تولیدکنندگان بخش خصوصی ایجاد هزینه می‌کند.»
وی افزود: «اتاق بازرگانی تعطیلی شنبه را پیشنهاد کرد اما در نهایت در مجمع تشخیص مصلحت صراحتا به ما اعلام کردند که تعطیلی شنبه ممکن نیست و ما هم گفتیم پس پنج شنبه را تعطیل نکنید و مجمع هم نپذیرفت و شورای نگهبان هم دو دلیل برای رد تعطیلی شنبه آوردند؛ یکی تعارض با سیاست‌های ابلاغی و دیگری هم به دلیل تعارض با شرع مقدس.»
وی یادآور شد: «تعطیلی دو روز در هفته باز هم به مجلس بازگشت و با وجود استدلال‌های اتاق بازرگانی در کمیسیون اجتماعی بر عدم تعطیلی پنج شنبه این امر تصویب شد و البته گمرکات و سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت از تعطیلی پنج شنبه استثنا شده‌اند.»
رییس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: «دستگاه حاکمیت اصلا حرف بخش خصوصی را گوش نمی‌دهد، ده سال است که نفهمیدیم چرا رابطه بانکی ما با جهان قطع است با این حال ناامید نیستیم و باید این مملکت را بسازیم اما با این روند بعید به نظر می‌رسد به رشد هشت درصدی برسیم.»
اکنون باید خوشحال باشیم که تنها کشوری هستیم که در آن پنجشنبه و جمعه تعطیل است و نه تنها به استانداردهای جهان نزدیک نیستیم، بلکه هر راهی جهان رفته عکس آن را رفته‌ایم و باید تندیس این اقدام را ساخت چرا که هیچ کشوری چنین بلایی بر سر خود و اقتصاد خود نمی‌آورد.