ایران پای ثابت جام جهانی می شود
ایران پای ثابت جام جهانی می شود

در حالی که کمتر از شش ماه تا جام جهانی ۲۰۲۲ قطر فرصت باقی است، AFC پس از مشورت با فیفا و همچنین کمیته برگزاری مسابقات، فرمت جدید مرحله مقدماتی جام جهانی را به صورت رسمی اعلام کرد. باتوجه به افزایش تعداد تیم‌های حاضر در جام جهانی، سهمیه AFC نیز از ۴+۱ به ۸+۱ رسیده […]

در حالی که کمتر از شش ماه تا جام جهانی ۲۰۲۲ قطر فرصت باقی است، AFC پس از مشورت با فیفا و همچنین کمیته برگزاری مسابقات، فرمت جدید مرحله مقدماتی جام جهانی را به صورت رسمی
اعلام کرد.

باتوجه به افزایش تعداد تیم‌های حاضر در جام جهانی، سهمیه AFC نیز از ۴+۱ به ۸+۱ رسیده و به این ترتیب احتمال دارد در جام جهانی بعدی ۹ تیم از قاره آسیا حضور داشته باشند که طبیعتا این افزایش سهمیه، تغییر در فرمت بازی‌ها را نیز در پی دارد.
بر اساس تصمیم AFC رقابت‌های مقدماتی جام جهانی چهار دور خواهد بود و تمام ۴۷ تیم ملی حاضر در کنفدراسیون فوتبال آسیا از شانس صعود به جام جهانی برخوردار خواهند بود.
دور اول مقدماتی: ۲۲ تیم که در رنکینگ قاره‌ای جایگاهی بین ۲۶ تا ۴۷ دارند، به صورت رفت و برگشت به مصاف هم می‌‍روند تا ۱۱ تیم پیروز به مرحله بعدی راه پیدا کنند.
دور دوم مقدماتی: یازده تیم برنده به همراه ۲۵ تیم اول رنکینگ AFC در این مرحله حضور خواهند داشت. ۳۶ تیم در ۹ گروه چهار تیمی تقسیم می‌شوند و به صورت رفت و برگشت به مصاف هم می‌روند تا در پایان ۱۸ تیم برتر (دو تیم نخست هر گروه) به دور نهایی راه پیدا
کند.
دور سوم (نهایی) مقدماتی: ۱۸ تیم صعودکننده به این مرحله، به صورت اتوماتیک در جام ملت‌های آسیا نیز حضور خواهند داشت اما برای صعود به جام جهانی باید رقابت سنگینی را پشت سر بگذارند. در این مرحله سه گروه شش تیمی وجود دارد که پس از رقابت‌های دوره‌ای رفت و برگشت، دو تیم نخست هر گروه به صورت مستقیم راهی جام جهانی می‌شوند.
دور چهارم مقدماتی (پلی آف آسیایی): تیم‌های سوم و چهارم هر گروه (شش تیم) در ۲ گروه سه تیمی قرار می‌گیرند و سر گروه به صورت مستقیم راهی جام جهانی می‌شود. تیم‌های دوم نیز به صورت مستقیم دیدار خواهند کرد تا سهمیه پلی آف قاره‌ای را مشخص کنند.
به عبارتی در این فرمت ۵ قدرت کلاسیک فوتبال آسیا ایران، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و عربستان شانس بالایی برای صعود خواهند داشت و شاید با سختی چندانی هم مواجه نشوند و علاوه بر آن‌ها تیم‌هایی نظیر قطر، ازبکستان، امارات، عراق، چین و… نیز از شانس مطلوبی برای صعود برخوردار خواهند بود.
آنطور که وبسایت کنفدراسیون فوتبال آسیا گزارش داده، مقدماتی جام جهانی از مهر ماه ۱۴۰۲ با مرحله پیش مقدماتی آغاز خواهد شد که در این تاریخ بازی‌های رفت و برگشت برای تعیین ۱۱ تیم برگزار می‌شود.
سپس از آبان ۱۴۰۲ تا خرداد ۱۴۰۳ مرحله دوم بین ۳۶ تیم برگزار خواهد شد تا ۱۸ تیم منتخب برای رقابت در دور نهایی برگزیده شوند.
پس از آن از شهریور تا اسفند ۱۴۰۳ مرحله نهایی مقدماتی که هشت بازی خواهد بود، به انجام می‎‌رسد که تیم ایران شانس بالایی دارد تا در همین مرحله به جام جهانی صعود کند. بازی‌های پلی آف نیز در شهریور، مهر و آبان برگزار می‌شود.

 

 

پایان داستان خنده دار هالک ایرانی

سجاد غریبی که در سال‌های اخیر با برخی عکس و فیلم‌های مجازی برای خودش لقب «هالک ایرانی» را دست و پا کرد و با کری‌خوانی‌های عجیب سعی کرد تا در فضای مجازی نام خودش را بر سر زبان‌ها بیاندازد، بعد از چند ماه رجزخوانی با مارتین فورد انگلیسی، در آخر حاضر به مبارزه با او نشد. البته که در این میان روبرو شدن آن ها در مراسم فیس تو فیس و زمین خوردن سجاد غریبی با یک ضربه مرد انگلیسی، خیلی‌ها را متوجه این کرد که تصاویر منتشر شده در اینستاگرام غریبی به واقعیت نزدیک نیست.
بعد از بسته شدن پرونده مبارزه با مارتین فورد که البته بدون دلیل خاصی اتفاق افتاد، این بار سجاد غریبی در اینستاگرام به رجزخوانی برای یک مرد قزاقستانی پرداخت که نام خودش را گوریل قزاق گذاشته بود.
غریبی که همچنان در فیلم‌ها و عکس‌ها سعی می‌کرد خودش را قوی هیکل نشان دهد، بعد از یک مراسم فیس تو فیس عجیب و شبیه به طنز، بالاخره برای نخستین بار در رینگ مبارزه حاضر شد.
غریبی  که وزن بالاتری از رقیب خود داشت، در ماه‌های اخیر بارها اعلام کرده بود که زیر نظر مربی خود تمرینات سختی را برای مبارزه پشت سر می‌گذارد اما از همان لحظه نخست می‌شد فهمید که او حتی کمترین تخصصی در بوکس و مبارزات
رزمی ندارد.
بعد از اینکه دو فایتر با مراسم عجیب و غریبی روی رینگ آمدند و به سبک مسابقات کشتی کج برای هم رجزخوانی کردند، مبارزه آغاز شد و همه منتظر نمایش هالک ایرانی بودند. نه تنها غریبی، بلکه رقیبش هم نشانه‌ای از یک فایتر حرفه‌ای نداشت و ضربات و نوع قرار گرفتن آن‌ها مقابل هم بیشتر از اینکه برای تماشاگران جذاب باشد، شبیه به طنز بود.
در نهایت بعد از گذشت چند دقیقه از مبارزه و در حالی که غریبی سعی می‌کرد از مشت‌های حریف فرار کند و پشتش را به گوریل قزاق می‌کرد، او در گوشه‌ای از رینگ گیر افتاد و بعد از خوردن چند مشت متوالی زانو زد تا داور حریف قزاقستانی را برنده
اعلام کند.
با ناک اوت شدن سجاد غریبی مقابل یک حریف غیرحرفه‌ای حالا موجی از انتقادات به سوی او روانه شده است. خیلی از ورزشکاران و حتی مردم می گویند تمام این اقدامات برای جذب دنبال کننده در صفحات مجازی بوده و غریبی هیچ تخصصی در ورزش ندارد. البته که به نظر می‌رسد این فرد با همان لقب هالک ایرانی همچنان قصد خبرسازی در اینستاگرام را دارد و این پایان ماجراهای عجیب پیرامون او نیست.

 

 

واکنش فدراسیون فوتبال به انصراف تیم امید از حضور در بازی‌‌های کشورهای اسلامی

سرپرست کمیته جوانان فدراسیون فوتبال به درخواست کادرفنی تیم ملی امید از حضور در رقابت‌های کشورهای اسلامی واکنش نشان داد.
غلامرضا جباری درباره مخالفت مهدی مهدوی‌کیا با اعزام تیم ملی فوتبال امید به رقابت‌های همبستگی کشورهای اسلامی، اظهار داشت: مشغول بررسی وضعیت هستیم و احتمال دارد تا ظهر امروز تصمیم نهایی را بگیریم. برخی بازیکنان تیم امید مشکوک به کرونا بودند و با وجود منفی شدن تست‌های اخیرشان، چند روزی طول می‌کشد تا بدن‌های شان آماده شود. برخی باشگاه‌ها نیز نفرات‌ خود را در اختیار تیم نگذاشته‌اند.کار خیلی سخت شده است. اگر بتوانیم این مسائل را هماهنگ کنیم تیم اعزام خواهد شد در غیر این صورت باید تصمیم دیگری بگیریم.
وی درمورد نظر کمیته ملی المپیک درباره این موضوع، عنوان کرد: کمیته ملی المپیک نیز مشغول بررسی است تا اصلح‌ترین تصمیم را بگیرد. نقطه نظرات مهدوی‌کیا را گرفته‌ایم و مشغول بررسی آنها هستیم. در صورت هماهنگ شدن شرایط تیم را اعزام خواهیم کرد در غیر این صورت به دلیل شرایط کرونایی و ناهماهنگی برخی باشگاه‌ها درحالی که تیم نفرات محدودی در اختیار دارد، شاید نتوانیم تیم امید را به قونیه بفرستیم. تاکنون هیچ تصمیم قاطعی گرفته نشده است. تا می‌توانیم برنامه‌ها را به شکلی جلو می‌بریم که تیم به مسابقات اعزام شود در غیر این صورت امکان
این سفر وجود ندارد.
سرپرست کمیته جوانان فدراسیون فوتبال درمورد همکاری نکردن برخی باشگاه‌ها با تیم ملی امید، توضیح داد: به جز آن نفراتی که تست‌شان منفی شد و هنوز به آمادگی نرسیده‌اند، باشگاه‌ها ۵-۴ بازیکن را هم در اختیار تیم امید نگذاشته‌اند. حساب کنید از ۱۱ بازیکن ترکیب اصلی نزدیک به ۱۰ بازیکن را در اختیار نداشته باشید. همه مسائل را کنار هم ارزیابی می‌کنیم تا به نتیجه برسیم.جباری درمورد مصوبه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال و تاکید بر در اختیار گذاشتن دست کم دو بازیکن از هر تیم به تیم امید، پاسخ داد: طبق این مصوبه باشگاه‌ها باید با تیم ملی امید همکاری کنند اما در نهایت با همکاری نکردن ، جریمه می‌شوند یا بازیکن محروم می‌شود. نمی‌دانم شاید باشگاه‌ها ترجیح می‌دهند چنین اتفاقی برای آنها بیفتد اما به تیم امید بازیکن ندهند.

 

 

رییس جدید کمیته صدور مجوز حرفه‌ای:
استقلال و پرسپولیس بانی تعلیق ما نبودند!

مصطفی زارعی، رییس جدید کمیته صدور مجوز حرفه‌ای، در گفتگو با برنامه صبح و ورزش از رفع تعلیق این کمیته از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
او در خصوص چرایی این تعلیق گفت: ۱۰ روز است در مورد تعلیق، اسنادی را بررسی کردم. در ظاهر و روی کاغذ تعلیق هیچ ربطی به آرای سال گذشته
ندارد.
سندهای کیفیت استاندارد را AFC بررسی کرده است و گفته بر اساس اسناد بررسی شده کیفیت لازم را ندارید. ۱۷ مورد تایید شده است و باقی را گفته که تایید نشده است. به طور شفاف باید گفت تعلیق صدور مجوز هیچ ربطی به بحث استقلال و پرسپولیس نداشته است بلکه استانداردهای لازم را نداشتیم. ۱۴ بند دارد که یکی از بندها این است که برای مثال باید چارت سازمانی داشته باشیم که چارت درست نداریم و آیین نامه باید داشته باشیم
که نداریم.
او در پاسخ به این سوال که چه زمانی حکم رفع تعلیق کمیته صدور مجوز حرفه‌ای از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا صادر می شود؟ گفت: اصلا نگرانی نداشته باشید، امسال لیگ قهرمانان آسیا نداریم بنابراین زمان‌بندی صدور مجوز حرفه‌ای هم تغییر کرده است. قبلا از شهریور شروع می‌کردیم اما الان تا دی و بهمن به ارسال اسناد و مدرک نیاز نیست و خیال دوستداران فوتبال
از این بابت راحت باشد.

 

 

 

زمان برگزاری لیگ قهرمانان آسیا در فصل ۲۴-۲۰۲۳ اعلام شد
لیگ قهرمانان آسیا از فصل آینده قرار است با شیوه اروپایی و طبق زمان‌بندی مسابقات از فصل پاییز تا بهار برگزار شود. کنفدراسیون آسیا امروز زمان‌بندی این مسابقات را به ترتیب زیر اعلام کرد:
مرحله پیش مقدماتی: از ۸ تا ۱۵ آگوست ۲۰۲۳ (۱۷ تا ۲۴ مرداد ۱۴۰۲)
پلی آف: ۲۲ آگوست ۲۰۲۳ ( ۱۳ مرداد ۱۴۰۲) آغاز می‌شود
مرحله گروهی: آغاز ۱۸ سپتامبر( ۲۷ شهریور ۱۴۰۲) آغاز – ۱۲ دسامبر ۲۰۲۳ (۲۱ آذر ۱۴۰۲)
مرحله یک هشتم نهایی: ۱۲، ۱۳، ۱۹ و ۲۰ فوریه ۲۰۲۴ (۲۳، ۲۴ و ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ و یک اسفند)
یک چهارم نهایی: ۴، ۵، ۱۱و ۱۲ مارچ ۲۰۲۴ ( ۱۴، ۱۵، ۲۱ و ۲۲ اسفند ۱۴۰۲)
نیمه نهایی: ۱۲ و ۱۳ آپریل ۲۰۲۴ ( ۲۴ و ۲۵ فروردین ۱۴۰۳)
فینال: ۱۱ و ۱۸ می ۲۰۲۴ ( ۲۲ و ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)

تکنولوژی VAR از نیم‌فصل دوم لیگ برتر در ایران
حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان که با حضور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی به دفاع از عملکرد این وزارت‌خانه در یک سال گذشته می‌پرداخت، در مورد ورود تکنولوژی کمک داور ویدیویی VAR هم صحبت کرد.
سجاد در پاسخ به سئوال مجری در این خصوص گفت:» خبر خوبی که آقای ماجدی به من دادند این است که بالاخره یکی دو شرکت خیلی خوب که می‌توانند این تکنولوژی را پیاده کنند مدنظر قرار گرفته اما برای اینکه خدای ناکرده دوباره راه را اشتباه نرویم، شروع کردیم و از دیروز دستور دادم که نظر حراستی خودمان را بدهیم، شرکت را از ابعاد مختلف بررسی و انتخاب کنیم و طبق هماهنگی‌ای که به دست آمده اگر به تفاهم برسیم و از همه فیلترها عبور کنیم و این شرکت مورد تایید قرار بگیرد؛ ما از نیمه دوم فصل جاری کمک داور ویدیویی را برای فوتبال کشورمان خواهیم داشت. این طبق برنامه‌ریزی‌ای که فدراسیون کرده صورت گرفته، البته سفارش‌ها و پیگیری‌های ما هم بوده که آقای ماجدی زمان را از دست ندهیم.»
با این حساب طبق قولی که سرپرست فدراسیون فوتبال به وزیر ورزش و جوانان داده، در صورت دریافت مجوزهای لازم از نهاد‌های ذی‌ربط، VAR سرانجام از نیم‌فصل دوم لیگ بیست و دوم وارد چرخه فوتبال ایران می‌شود.

مجیدی قید جذب قائدی را زد؟
مذاکرات باشگاه اتحاد کلباء با شباب الاهلی برای انتقال ستاره سابق استقلال به بن بست خورده و پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.مهدی قائدی ستاره سابق استقلال در این فصل توسط ژاردیم در لیست فروش شباب الاهلی دبی قرار گرفت.فرهاد مجیدی سرمربی سابق استقلال در این فصل هدایت اتحاد کلباء را برعهده دارد. مجیدی یکی از مشتریان اصلی قائدی بود و تلاش زیادی کرد تا کار انتقال این بازیکن را تمام کند.
اما طبق آخرین اخبار از رسانه های امارات دو باشگاه اتحاد کلباء و شباب الاهلی بر سر انتقال مهاجم ملی پوش ایرانی به توافق نرسیدند.سایت «اسپورت» امارات در این زمینه خبر داد مذاکرات اتحاد کلباء با شباب الاهلی برای انتقال قائدی متوقف شد. هنوز پیشرفتی در زمینه انتقال این بازیکن ایرانی به اتحاد کلباء صورت نگرفته است.
مجیدی هم بعد از چند روز غیبت در اردوی اتریش در نهایت ۳ روز پیش به این اردو ملحق شد. با این تفاسیر آینده قائدی در هاله ای از ابهام قرار دارد و هنوز تکلیف این بازیکن مشخص نیست.

رقم پیشنهادی مهاجم برزیلی به پرسپولیسی‌ها ۲ برابر شد؛ توافق حاصل نشد!
بحث جذب مهاجم خارجی برای پرسپولیسی‌ها به یک معضل جدی تبدیل شده است. موضوعی که باعث دلخوری یحیی گل‌محمدی از مدیران باشگاه نیز شده است، اما همچنان خبری از مهاجم خارجی برای سرخپوشان نیست و شنیده می‌شود مذاکرات و تلاش‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد.پرسپولیسی‌ها در آخرین گزینه خود، طی روزهای گذشته مذاکراتی را «آلف مانگا» مهاجم برزیلی انجام داده و حتی به توافق اولیه برای عقد قرارداد سه ساله دست یافته بودند، اما شنیده می‌شود مدیر برنامه‌های این بازیکن رقم پیشنهادی خود را در مذاکرات بعد حدود دو برابر افزایش داده و همین موضوع باعث به‌هم خوردن توافق طرفین شده است.باشگاه پرسپولیس به این بازیکن پیشنهاد رقم ۴۵۰ هزار دلاری برای رضایت‌نامه و مبلغ قرارداد داده بود که ابتدا با موافقت طرف برزیلی مواجه شده است، اما در ادامه مدیر برنامه‌های مانگا خواستار دریافت مبلغی حدود یک میلیون دلار شده بود.مانگا و مدیر برنامه‌هایش در مذاکره با باشگاه پرسپولیس اعلام کرده‌اند این بازیکن از لیگ‌های فرانسه و انگلیس پیشنهاد دارد، اما در صورت پرداخت حدود یک میلیون دلار می‌تواند به پرسپولیس بپیوندند که این موضوع با مخالفت مدیران باشگاه پرسپولیس مواجه شده است.

اصرار اسکوچیچ به بازگشت کریم باقری به تیم ملی
در حالی که سرمربی تیم ملی فوتبال ایران اصرار ویژه ای به حضور دوباره کریم باقری در جمع کادر فنی تیم ملی دارد، پرسپولیسی ها با جدایی کامل او از تیم شان مخالف هستند.در روزهایی که صحبت در مورد کادر فنی تیم ملی بسیار است، اسکوچیچ تاکید ویژه ای به حضور کریم باقری روی نیمکت تیم ملی دارد، اتفاقی که در دوره های اخیر برای تیم رخ داده و آن چه که مشخص است این است که شخص اسکوچیچ حساب ویژه ای را روی باقری باز کرده است.
در این راستا تلویحا اعلام شده آقاکریم باید از بین پرسپولیس و تیم ملی یک گزینه را انتخاب کند. در این راستا از باشگاه پرسپولیس خبر می رسد مسئولان و کادر فنی پرسپولیس علاقه ای به دوری باقری از جمع سرخ ها ندارد تا بدین ترتیب اصرار از اسکوچیچ و انکار از پرسپولیسی ها در مورد وضعیت کریم باقری ادامه دار باشد.