این داستان؛ گلستان
این داستان؛ گلستان

    نیلوفر منصوری- دبیر گروه گردشگری / سال هاست که راهنمایان تور در گردهمایی سالانه راهنمایان گردشگری در ۲۱ فوریه، گردهم می‌آیند تا روز جهانی راهنمایان گردشگری را در کنار یکدیگر جشن بگیرند. روز جهانی راهنمایان گردشگری امسال در تاریخ ششم اسفند در استان گلستان با شعار «این داستان؛ گلستان»، برگزار می شود. این […]

 

 

نیلوفر منصوری-
دبیر گروه گردشگری /

سال هاست که راهنمایان تور در گردهمایی سالانه راهنمایان گردشگری در ۲۱ فوریه، گردهم می‌آیند تا روز جهانی راهنمایان گردشگری را در کنار یکدیگر جشن بگیرند. روز جهانی راهنمایان گردشگری امسال در تاریخ ششم اسفند در استان گلستان با شعار «این داستان؛ گلستان»، برگزار می شود. این استان با دارا بودن پتانسیل ها و زیبایی های وصف نشدنی، میزبان تعداد زیادی از فعالان گردشگری در این رویداد است تا خاطره ‌خوشی برای میهمانان استان های مختلف رقم بزند. نام‌گذاری و برپایی گردهمایی راهنمایان گردشگری به سال ۱۹۹۰ باز می‌گردد. در این سال، ۱۵ کشور در این رویداد شرکت کردند، از آن زمان، تعداد راهنمایان تور پیوسته در حال افزایش بود است. این گروه از جامعه که به عنوان سفیران صلح شناخته می‌شوند، در کمک به جوامع محلی، شناساندن ظرفیت ‌های کشور و نگهداری از میراث ملموس و ناملموس کشور همیشه پیشتاز بوده‌ اند.

طبق سنت هرساله در اوایل اسفند و همزمان با روز جهانی راهنمایان گردشگری، لیدرهایی از گوشه و کنار ایران در استانی که از قبل به عنوان میزبان تعیین شده، دور هم جمع می‌شوند و طی ۴ روز با دیدنی ‌های آنجا آشنا می ‌شوند. گردهمایی راهنمایان گردشگری از سال ۸۶ تاکنون هر سال در یکی از شهرهای ایران به مناسبت خاص برگزار می‌شود. امسال نیز استان گلستان به عنوان میزبان سیزدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران انتخاب شده تا در تاریخ ۶ الی ۹ اسفند به معرفی جاذبه ‌های خود بپردازد.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان معتقد است که حدود ۵۰۰ نفر در گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران در گلستان شرکت می‌کنند که از ۴ مسیر بازدید خواهند کرد و با ظرفیت‌های این استان بیشتر آشنا می‌شوند. به گفته احمد تجری مشعل گردشگری از هفته‌های قبل در جاذبه‌های تاریخی مختلف مانند بافت تاریخی گرگان، برج قابوس، آبشارها و غیره به حرکت درآمده و شروع رویداد بزرگ سیزدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران را به همگان اعلام کرده است. این مشعل در طول گرهمایی نیز در ۸۰ اثر تاریخی به گردش درمی‌آید و توسط یکی از راهنمایان در ۱۴ شهرستان و مسیری به طول ۴۰۰ کیلومتر حمل می‌شود. ناگفته نماند که استان گلستان حدود ۸۰ راهنمای گردشگری دارد که در قالب ۸ کمیته از ظرفیت‌های آن‌ها در گردهمایی استفاده خواهد شد و به مهمانان سرویس‌دهی می‌کنند.
مرامنامه راهنمایان گردشگری
به اعتقاد دبیر فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری؛ گردهمایی راهنمایان گردشگری هر سال اوایل اسفند، طبق اصول و مرامنامه خاص خود آغاز به کار می کند تا در راستای رسیدن به اهداف گردشگری گام های مثبتی بردارد. آرش نورآقایی با بیان اینکه این برنامه، جزو معدود رویدادهایی است که به این رقم رسیده می گوید: خوشبختانه این رویداد با تمام مشکلات، سختی ها و نابسامانی ها، سیزده دوره در حال برگزاری در استان های مختلف است.
عضو هیات مدیره فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری با بیان اینکه برخی امور ثابت در این رویداد وجود دارد که هر سال تکرار می شود، ادامه می دهد: اختتامیه روز آخر هر سال در ساعت ۹:۵۷ دقیقه شروع می شود که نشان از اهمیت وقت است. اما در کنار این الزامات، تلاش بر این است که هر رویداد، دارای فعالیت ها و تلاش های مبتکرانه و خلاقانه باشد. امسال قرار بر این است که شرکت کنندگان به تولید محتوا بپردازند.
به گفته وی هر سال به صورت نمادین خواسته هایی را در قالب کمپین ارائه می کنیم. امسال درخواست اعضای کانون انجمن‌ های صنفی راهنمایان گردشگری، ثبت میراث جهانی دیوار تاریخی گرگان است. چنانچه سال های گذشته به مسائل مهم میراث و گردشگری توجهاتی داشته ایم. به عنوان مثال؛ در سومین گردهمایی ثبت جهانی بازار تبریز در یونسکو؛ در ششمین گردهمایی حفاظت از دریاچه ارومیه؛ در هفتمین گردهمایی، بازگرداندن ارگ بم به جایگاه مناسب در تورهای گردشگری و خروج از فهرست در میراث خطر؛ و همچنین در گردهمایی گیلان، برای ثبت جنگل های هیرکانی قدم هایی را برداشتیم که موفقیت آمیز بودند. با این خواسته ها و فعالیت ها، تلاش می‌کنیم توجه خبرنگاران و مسئولان را به اتفاقات مهم و قابل توجه جلب کنیم تا هرچه بیشتر در حفظ میراث معنوی و گردشگری کشورمان کوشا باشیم.
نورآقایی ادامه می دهد: ما علاوه بر اینکه به راهنمایان توجه می کنیم، به مسائل میراث طبیعی، میراث فرهنگی، نقش صلح آمیز راهنما و تولید محتوا دقت داریم. وی همچنین با بیان اینکه همیشه آینده محور بودن مدنظر نیست، می گوید: گاهی هم باید حال محور و تاریخ محور بود. سال هاست که در این گردهمایی علاوه بر پررنگ کردن نقش راهنمایان، تقویت کار تیمی در زمان حال است، به عبارتی علاوه بر رویکرد به آینده، مبانی به روز گردشگری مرور شود. یکی از این موارد، بحث بیمه راهنمایان گردشگری بود که بخش زیادی از آن انجام شده است.

بزرگترین اجتماع صنفی راهنمایان
رویداد گردهمایی راهنمایان گردشگری، یکی از بزرگترین اجتماعات صنفی راهنمایان در دنیا است. اما تفاوت هایی در برگزاری آن با دیگر کشورهای دنیا وجود دارد. از این منظر که راهنمایان دیگر کشورها در هر نقطه از جغرافیای کشور خود این رویداد را جشن می گیرند اما فلسفه آن در کشور ما به گونه ای است که هر سال در یک استان راهنمایان دور هم جمع می شوند.
رئیس هیئت مدیره کانون با اعتقاد به اینکه همه کشورها پتانسیل گردشگری را دارند ادامه می دهد: برای اینکه این پتانسیل در کشور ما دیده و شناخته شود، لازم است راهنمایان گردشگری به عنوان پیشرانان صنعت و نیروی متخصص صنعت گردشگری ابتدا به ساکن، پتانسیل ها و ظرفیت ها و تورهای گردشگری مختلف را بشناسند تا بر آن اساس تورهایی را تعریف کنند که از عهده آن برآیند.
به گفته محسن حاجی سعید، با توجه به برگزاری سیزدهمین سال جشن راهنمایان گردشگری، طبیعتا برخی از برنامه ها و اتفاقات به یک سنت تبدیل شده که در آن از دبیران و نمایندگان تیم های دوره ها و استان های قبل، دعوت و قدرانی می شود و رسم بر این است که برای ثبت یک بنای تاریخی و منطقه یک استان، به صورت متمرکز تلاش کنیم، تا اگر دارای پتانسیل و امکاناتش است در لیست فهرست جهانی یونسکو قرار بگیرد. امسال هم تمرکزمان روی دیوار تاریخی گرگان است تا مدیران ملی، توجه ویژه تری به دیوار دفاعی گرگان داشته باشند.
وی با بیان اینکه، موضوع دیگری که به شکل سنتی در حال انجام است، علاوه بر بازدید از جاذبه های گردشگری، بناهای تاریخی و طبیعی استان؛ توانمند کردن راهنمایانی به عنوان شرکت کننده است و به همین منظور کارگاه های آموزشی را پیش بینی کرده ایم تا راهنمایان بر اساس علایق و تخصصشان کارگاه ها مورد نظر خود را انتخاب و شرکت کنند. در این دوره علاوه بر استفاده از اساتید مجرب و متخصص، از حضور جناب ولی تیموری، معاون گردشگری و محمد حسن طالبیان معاون میراث نیز بهره مند می شویم.
وی چشم انداز و آینده این رویدادها را مثبت ارزیابی می کند و می افزاید: این رویدادها و مسائل آموزشی نه فقط حاوی نکات آموزشی برای راهنمایان گردشگری است؛ بلکه گستردگی آن در حد آموزش و فعالیت برای مدیران آینده در برگزاری یک رویداد در استان محل اقامت است. علاوه بر این موارد، آنچیزی که می تواند خروجی این فرآیند مهم باشد که کمتر به آن اشاره شده، فراگیری کار گروهی است که جنبه ملی و حتی بین المللی داشته باشد. بنابراین فکر می کنیم که مسائل و ابعاد مختلف این موضوع باید در توانمندسازی زنجیره راهنمایان گردشگری در ابعاد انجمن، استان محل اقامت، کانون و پروژه های ملی تعریف شود تا از پتانسیل ها و تخصص های ایجاد شده در عرصه ملی بهره ببریم.

پیوند سفیران و روایتگران گردشگری ایران
در همین زمینه مسئول تیم خبرنگاران اعزامی به گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران نیز می گوید: در ایران از سیزده سال پیش به این سو این رویداد هر ساله به شکل گسترده ای برگزار می شود تا به یکی از بزرگترین تجمع های صنفی تبدیل شود. اگر چه این رویداد در کشورهای مختلف به سبک و سیاق خود راهنمایان و نهادهای متولی برگزار می شود اما این گردهمایی به جرات از محدود رویدادهایی است که همه ساله برگزار می شود تا بیانگر آن باشد که راهنمایان قصد ندارند لحظه های عمر ارزشمند سفر را از بین ببرد.
به گفته مجتبی گهستونی؛ تجمع صنفی راهنمایان گردشگری ایران در حالی وارد دهه دوم عمر خود شده است که راهنمایان گردشگری به عنوان سفیران و خبرنگاران به عنوان روایان گردشگری ایران پیوندی ناگسستنی پیدا کرده اند و به مانند هر سال خبرنگاران ملی و استانی با تاکید بر ظرفیت های میراثی، طبیعی، فرهنگی، صنعتی و اجتماعی استان میزبان، به بازتاب گسترده مشاهده های میدانی خود می پردازند.
وی ادامه می دهد: در این رویداد راهنمایان گردشگری و خبرنگاران این حوزه شانس آن را دارند که با دیگر هم صنفی های خود به تبادل بپردازند و به تحقق یکی از اهداف برگزاری جشن راهنمایان گردشگری ایران در قالب سفر گروهی از سراسر کشور، به منظور مشارکت مبتکرانه و خلاقانه در رونق صنعت گردشگری کشور کمک کنند.
این مسئول ادامه می دهد: به همان میزان که راهنمای گردشگری كسی است كه گردشگران را به زبانی كه ويژه آن هاست و به انتخاب آن هاست درزمينه های مختلف گردشگری و آشنايی با مكان ها و آثار مختلف و استفاده از امكانات گردشگری كمك و راهنمايی می كند، خبرنگاران حوزه گردشگری شرکت کننده در این رویداد هم می کوشند با کشف استعدادهای استان‌های شرکت کننده زمینه را برای انتشار اهداف و برنامه ها و گفتارهای فعالان گردشگری فراهم بیاورند. خبرنگاران گردشگری می کوشند تا به واسطه راهنمایان گردشگری که دارای تسلط و اطلاعات كامل درباره ميراث طبيعی و فرهنگی هر منطقه هستند، اطلاعات لازم را به زبان قابل درك برای مخاطبان انتشار دهند.