اشاره جمله: طی هفته گذشته و در پی بروز ناآرامی های اخیر و قطع اینترنت، بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی دچار اختلال شدند. بسیاری از فعالان گردشگری از تداوم قطعی اینترنت و اثرات آن بر کسب و کارهای کوچک و بزرگ و حتی بین المللی ابراز نگرانی می کنند. به گونه ای که بسیاری […]
اشاره
جمله: طی هفته گذشته و در پی بروز ناآرامی های اخیر و قطع اینترنت، بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی دچار اختلال شدند. بسیاری از فعالان گردشگری از تداوم قطعی اینترنت و اثرات آن بر کسب و کارهای کوچک و بزرگ و حتی بین المللی ابراز نگرانی می کنند. به گونه ای که بسیاری از آژانس های هواپیمایی و سایت ها و اپلیکیشن های فروش بلیت هواپیما خصوصا بلیت پروازهای خارجی و ایرلاین ها غیرفعال شد. اما یک روز پس از قطع اینترنت، سایت های فروش آنلاین بلیت قطار و هواپیما با انتشار آدرس وبسایتهای خود اعلام کردند دسترسی به این سامانهها به صورت مستقیم برقرار شده است اما همچنان در برخی از نقاط کشور مردم امکان خرید اینترنتی چنین خدماتی را ندارند، و سیستمهای فروش در پایانههای ریلی و پروازی بسته است. در نتیجه بلیتها به صورت دستی و گاهی با قیمتهایی متفاوت از آنچه سامانههای آنلاین فروش اینترنتی درج شده، فروخته میشود.
سهمیه بندی بنزین و به دنبال آن قطع اینترنت در کشور یک شوک به جامعه به خصوص به افرادی بود که از این ماجرا به دور بودند. این موضوع در زمینه حمل نقل و امور مربوط به کسب و کارهای مرتبط با اینترنت بسیار مشهود بود. فعالان حوزه گردشگری در این زمینه اظهار نظرهای مختلفی داشته اند اما آنچه که بیش از همه واضح است این است که برخی در زمینه سفر به این شکل با چالش هایی مواجه هستند. برخی به این فکر هستند که غیر از مصرف روزانه و ماهانه حالا دیگر نمی توانند سفری به شهرهای مختلف کشور داشته باشند. اما سهمیه بندی بنزین در سال های گذشته نشان داده که برخی اوقات سهمیه ای جداگانه برای انجام سفر اختصاص داده می شد، سهمیه ای که ممکن است در دولت دوازدهم نیز تکرار شود.
به گفته رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، سفر که فقط جنبه تفریحی ندارد. ما درباره رفتن مردم به «آنتالیا» صحبت نمیکنیم. مردم گاهی هم سفرهای فوری، کاری یا درمانی دارند. باید زمان قطع اینترنت برای این گروه پیشبینیهایی میشد.
حرمتالله رفیعی در شرح وضعیت موجود به ایسنا گفت: دسترسی آژانسهای مسافرتی و مردم به بلیت پروازهای خارجی کاملا قطع شده است. البته آژانسها به خاطر شبکه اینترنت داخلی (اینترانت) امکان خرید و فروش بلیت قطار و یا هواپیما در مسیرهای داخلی را دارند اما خیلی از مردم چنین دسترسی ندارند.
وی اضافه کرد: بیشترین فروش آژانسها هم از بلیت پروازهای خارجی است. حتی بلیتهای رزرو شده قبلی را نمیتوان صادر کرد. آژانسهای مسافرتی مستأصل شدهاند و امکان اطلاعرسانی هم ندارند، چون تنظیم چنین اطلاعرسانیهایی روی شبکههای مجازی انجام شده بود.
رفیعی ادامه داد: انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران نامهای را به وزارت ارتباطات فرستاده که برای صنف گردشگری تدبیری کند اما پاسخ روشنی دریافت نکردهایم. باید در این شرایط که اینترنت قطع شده است ابزاری برای مسافران تامین شود.
او درباره دسترسی برخی سایتهای آنلاین فروش خدمات گردشگری به اینترنت و فعالیت بدون مشکل آنها در این شرایط، گفت: آیا جای پرسش و تردید وجود ندارد که چگونه برخی از این وبسایتها به ایرلاینهای خارجی دسترسی دارند و میتوانند بلیتفروشی کنند اما آژانسهای مسافرتی از این امکان محروم شدهاند. ما با سازمان هواپیمایی در اینباره مکاتبه کردیم تا از طریق وزارت ارتباطات مشکلات مربوط به فروش خدمات سفر حل شود.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران بیان کرد: ما یک منافع ملی داریم یک منافع شخصی. وقتی منافع ملی مطرح است نادیده گرفتن منافع شخصی طبیعی است اما خوب است که تدبیر هم داشته باشیم. مثلا همین اینترنت که به هر دلیلی قطعی شده، به منافع شخصی همه ما آسیب وارد کرده و به صنف گردشگری و هر صنف دیگری که همه اموراتش را اینترنتی انجام میدهد، لطمه جدیتری وارد کرده است. حالا اگر احساس کنیم منافع ملی به خطر میافتد از منافع شخصی عدول میکنیم اما آیا اکنون چنین احساسی شکل گرفته است؟
او درباره تاثیر سهمیهبندی بنزین در سفر نیز گفت: توجیه آوردهاند مردم چون «دور دور» میکردند و بنزین زیاد مصرف میشد آن را سهمیهبندی و گران کردهاند تا سوخت کمتری مصرف شود. اگر میخواهند جلوی زیادهروی مصرف در بنزین را بگیرند پس چرا جلوی قاچاق سوخت را که تریلی تریلی انجام میشود، نمیگیرند یا چرا برای ترافیک سنگینی که براساس مدیریت نادرست شهری اتفاق افتاده چارهجویی نمیکنند. این چه توجیهی است که برای مدیریت سوخت در رسانه ملی مطرح کردند.
رفیعی ادامه داد: حالا هم برای کنترل شرایط، اینترنت را قطع کردهاند. پس تکلیف اصناف و اداراتی که همه کارهایشان را اینترنتی انجام میدهد چه میشود. اظهارات مسئولان نشان میدهد آنها قبلا پیشبینی چنین واکنشهایی را کرده بودند پس چرا برای تامین ابزار کار اصنافی مثل گردشگری پیشبینیهای لازم را نکرده بودند.
با تمام این تفاسیر حالا باید منتظر ماند و دید آیا دولت تدبیر و امید فکری به حال سفرهای مردم خواهد کرد یا نه. ضمن اینکه در روزهای آینده تعطیلات بهمن ماه و سپس تعطیلات نوروز ۹۹ فرصتی برای انجام سفرهای داخلی خواهد بود به خصوص به شهرهای جنوبی. همان شهرهایی که قرار بود در فصل زمستان برای دیدن شان تعطیلات یک هفته ای و زمستانی در نظر گرفته شود. اما با این اوصاف به نظر می رسد در سفرهای داخل شهری نیز مردم با مشکل رو به رو شوند چه برسد به سفرهای بین شهری.