زهرا ایرانشاهی روزانه حدود ۱۲۰۰ پرواز خارجی از آسمان ایران میگذرد که علاوهبر تبدیل کردن پروازهای عبوری به منبع درآمد برای صنعت فرودگاهی کشور، نشانهای از ایمنی و امنیت فضای ایران برای پروازهای بینالمللی است. این امکان به رغم تحریم ها و تهدیدهای بین المللی نسبت به صنعت هوایی کشورمان صورت گرفته است. به گزارش […]
زهرا ایرانشاهی
روزانه حدود ۱۲۰۰ پرواز خارجی از آسمان ایران میگذرد که علاوهبر تبدیل کردن پروازهای عبوری به منبع درآمد برای صنعت فرودگاهی کشور، نشانهای از ایمنی و امنیت فضای ایران برای پروازهای بینالمللی است.
این امکان به رغم تحریم ها و تهدیدهای بین المللی نسبت به صنعت هوایی کشورمان صورت گرفته است. به گزارش جمله، بنابر گفته مسئولان، پروازهای عبوری کشورمان همان رونق گذشته را دارد. اگرچه برخی شرکتهای هواپیمایی در جهان پس از تحریم ها اعلام کردند که احتمال دارد در زمینه عبور از آسمان ایران تجدیدنظر کنند، اما عملا چنین اتفاقی تنها در مورد دو سه شرکت افتاد. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در اینباره میگوید هیچ شرکت هواپیمایی خارجی در زمینه تغییر مسیرهای خود از آسمان ایران، اطلاعیهای به این سازمان ارسال نکرده است.
علی عابدزاده با تاکید بر اینکه تمامی پروازهای عبوری از آسمان ایران در حال انجام است، افزود: مجوز عبور هواپیماهای ایرلاینها و شرکتهای خارجی از حریم هوایی ایران را سازمان هواپیمایی بعد از درخواست ایرلاینها بررسی و صادر میکند. وی با بیان اینکه فضای ایران برای همه پروازهای عبوری امن و پروازها بهطور عادی در جریان است، اضافه کرد: مسیر هوایی ایران هم در حوزه خلیجفارس و هم در داخل کشور امن است و همه شرکتهای خارجی به پروازهای خود در حوزه هوایی ایران ادامه میدهند.
این در حالی است که مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران نیز در اینباره گفت: در مسیر فضای ما برای هر پرواز عبوری هزینه عبور به طور متوسط حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار برآورد میشود و این رقم ۲ تا ۳ برابر رقم عبور از فضای کشورهای همسایه است.
سیاوش امیرمکری با بیان اینکه تعرفه پروازهای عبوری از فضای کشورمان گرانتر از دیگر کشورهای همسایه است، بیان کرد: آنچه که مصوبه هیأت وزیران در فرمول محاسبه عوارض عبوری از فضای کشورمان است، مسافت طی شده و وزن هواپیما است که در عددی به دلار ضرب میشود.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران اظهار داشت: بنابراین هر چه مسافتی که هواپیما طی میکند طولانیتر باشد، یا هواپیما پهنپیکر تر باشد، در این فرمول که قرار گیرد هزینه آن محاسبه میشود.
امیرمکری افزود: رقم عبور کشورها از آسمان ما ۲ تا ۳ برابر رقم عبور از فضای کشورهای همسایه است،کشورهای دیگر عموما عدد ثابتی دریافت میکنند و سعی میکنند پروازهای عبوری را به سمت خودشان جذب کنند.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: در اصلاحیه آئین نامه اجرایی ماده ۶۳ قانون وصول برخی درآمدهای دولت این فرمول یا روش محاسبه را به گونهای تنظیم میکنیم تا جذابیت عبور از فضای کشور را افزایش دهیم.
وی اظهار داشت: البته در سالهای قبل طی یک مرحله اعلام کردهایم که برای پروازهای بالای ۱۵۰ تن تخفیفاتی را قائل میشویم که این به جذب پروازهای فضای کشور کمک کرد اما در شرایط فعلی باید تلاش کنیم که فرمولی مدنظر قرار دهیم که پروازهای عبوری بیشتری را جذب کنیم.
این در حالی است که کارشناسان صنعت هوایی بر لزوم بازاریابی درست برای فضای کشور بهمنظور افزایش هزینه تغییر مسیر پروازهای عبوری تاکید دارند. آنها معتقدند که مبنای تعرفه عبور هواپیماها از آسمان ایران تناژ هواپیما و طول مسیر است اما بسیاری از کشورها مبنای درآمدزایی از آسمان خود را به دریافت هزینهای ثابت از هر پرواز تغییر داده اند؛ برهمین اساس ممکن است هزینه عبور یک هواپیما از آسمان ایران براساس محاسبات ما ۱۸۰۰ دلار شود اما این در رقم در کشورهای دیگر کمتر شود و جذابیت آسمان آنها نیز افزایش یابد.
گفتنی است که درحالحاضر ایران از نظر مراقبت پرواز و کنترل ترافیک، میتواند خدمات بیشتری به پروازها احتصاص دهد و در این زمینه ظرفیت خالی دارد و برهمین اساس هم باید بازاریابی و قیمتگذاری درستی در زمینه فضای عبوری کشور انجام شود. چراکه این مساله از یک سو درآمد کلی ناوبری کشور را افزایش میدهد و ازسوی دیگر موجب میشود کشورهای بیشتری اولویت را به عبور از آسمان ایران بدهند. موقعیت خاص جغرافیایی، ایران را تبدیل به فضایی مطلوب و بهینه برای بیشتر پروازها کرده است و اگر بازاریابی درستی انجام شود و هزینههای عبور از آسمان ایران تعدیل شود، شرکتهای هواپیمایی بیشتری عبور از آسمان ایران را در دستور کار قرار میدهند و این موجب میشود که پروپاگاندای رسانهای ترامپ در زمینه منع عبور پروازها از آسمان ایران بهراحتی خنثی شود. اتفاقی که همین حالا نیز رخ داده است اما تلاش ها باید افزایش یابد.