برقراری مجدد خط مسافری دریایی بندر  خرمشهر -کویت بعد از یک سال
برقراری مجدد خط مسافری دریایی بندر  خرمشهر -کویت بعد از یک سال

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر از برقراری مجدد خط مسافری دریایی بندر خرمشهر به کویت پس از بیش از یک سال توقف خبر داد. به گزارش روزنامه جمله به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، نورالله اسعدی ضمن اعلام این خبر تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های کشور کویت خط مسافری دریایی بندر خرمشهر به کویت […]

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر از برقراری مجدد خط مسافری دریایی بندر خرمشهر به کویت پس از بیش از یک سال توقف خبر داد.
به گزارش روزنامه جمله به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، نورالله اسعدی ضمن اعلام این خبر تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های کشور کویت خط مسافری دریایی بندر خرمشهر به کویت و بالعکس که با وقفه مواجه شده بود، با پیگیری‌های مستمر از مراجع ذیصلاح مجدداً برقرار شد.
وی عنوان کرد: بر این اساس خط مسافری دریایی بندر خرمشهر-کویت به صورت منظم و هفتگی با رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی آماده سفر دریایی است.
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر در ادامه در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: تمامی مسافران با به همراه داشتن تست عدم ابتلاء به بیماری کرونا ۷۲ ساعت قبل از سفر و دارا بودن ملزوماتی از قبیل ماسک و دستکش بر روی صندلی‌های علامت‌گذاری شده، سفر خود را آغاز و تا پایان سفر با رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌ها سفر خود را به انجام می‌رسانند.
اسعدی اظهار داشت: پایانه مسافری دریایی خلیج‌فارس به عنوان یکی از بزرگترین و مدرن‌ترین ترمینال‌های دریایی کشور و منطقه، نقش عمده‌ای در توسعه مناسبات تجاری بندر خرمشهر با سایر بنادر منطقه دارد و با مساحت ۶ هزار مترمربع دارای دو پست اسکله و ظرفیت جابجایی روزانه ۱۲۰۰ نفر، یکی از بزرگترین پایانه‌های مسافری دریایی خاورمیانه به شمار می‌رود.
اعلام آمادگی بندر امیرآباد برای سوآپ نفت کشورهای حاشیه خزر
مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد از آمادگی این بندر برای صادرات نفت کشورهای حاشیه خزر از طریق سوآپ نفتی از خاک ایران خبر داد.
به گزارش روزنامه جمله به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمدعلی اصل سعیدی پور در یادداشتی کوتاه پیرامون اهمیت دریای خزر در اقتصاد منطقه گفت تجارت هم افزا و همگرا کشورهای حاشیه دریای خزر با یکدیگر، یکی از نقش‌های مهم این دریا در اقتصاد دنیا به شمار می‌آید که بررسی و مطالعه بر موقعیت استراتژیکی بنادر واقع در نوار ساحلی این دریا، روند تأثیرپذیری بر منافع کشورهای مشترک المنافع را به خوبی نشان خواهد داد.
وی نقش نواحی شرقی دریای خزر را به دلیل وجود بندر امیرآباد در توسعه اقتصادی کشور مهم ارزیابی کرد و همکاری‌های اقتصادی ایران و کشورهای حوزه دریای خزر را عامل مهمی برشمرد که منجر به افزایش قابل ملاحظه مراودات و مبادلات تجاری دوجانبه با این کشورها می‌شود.
مدیرکل بندر امیرآباد از سویی دیگر، به تمایل کشورهای حوزه خزر به تنوع بخشی در صادرات با توجه به جایگاه ویژه ژئوپولیتیکی مهم ایران و استفاده از ظرفیت راهبردی بنادر شمالی به ویژه بندر امیرآباد اشاره کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در کنار صادرات غلات، چوب و سایر کالاهای غیر نفتی کشورهای حاشیه دریای خزر و نیازشان به صادرات نفت از طریق سوآپ به ایران، به سبب عدم دسترسی به آبراه‌های آزاد بین المللی و هزینه بالای صادرات نفت از طریق راه‌های زمینی، منافع اقتصادی خود را تأمین کند.
وی به موقعیت استراتژیک ایران که از شمال به دریای خزر و از جنوب به خلیج فارس و دریای عمان و همچنین دارا بودن بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر مرز ساحلی از بندر ترکمن تا آستارا، اشاره و بر ایجاد ظرفیت‌های فوق العاده جهت توسعه روابط اقتصادی و تجاری کشورهای ساحلی دریای خزر با دیگر کشورهای منطقه، همزمان با تأمین منافع اقتصادی کشور تاکید کرد.
سعیدی پور ابراز امیدواری کرد: با تقویت اتحاد و اعتماد جمعی کشورهای منطقه، شاهد ایجاد یک بلوک اقتصادی- سیاسی قوی در دریای خزر باشیم.