برنامه ريزی برای استقرار سامانه جامع اطلاعات هوانوردی کشور در آينده نزديک
برنامه ريزی برای استقرار سامانه جامع اطلاعات هوانوردی کشور در آينده نزديک

      سرپرست اداره اطلاعات هوانوردی اداره کل کنترل ترافیک هوایی از برنامه ریزی برای تهیه سامانه جامع اطلاعات هوانوردی کشور در حوزه داده های پایدار و نقشه های هوانوردی در آینده نزدیک خبر داد. فرا رسیدن ۱۵ می (۲۶ اردیبهشت)، روز جهانی اطلاعات هوانوردی فرصتی شد تا در گفت و گو با روح […]

 

 

 

سرپرست اداره اطلاعات هوانوردی اداره کل کنترل ترافیک هوایی از برنامه ریزی برای تهیه سامانه جامع اطلاعات هوانوردی کشور در حوزه داده های پایدار و نقشه های هوانوردی در آینده نزدیک خبر داد.
فرا رسیدن ۱۵ می (۲۶ اردیبهشت)، روز جهانی اطلاعات هوانوردی فرصتی شد تا در گفت و گو با روح اله صالحی، سرپرست اداره اطلاعات هوانوردی به مرور دلیل نامگذاری این روز و مهمترین برنامه های این اداره در سال جاری بپردازیم.
صالحی که از اسفند ۹۸ سرپرستی اداره اطلاعات هوانوردی را بر عهده گرفته، با اشاره به اینکه سابقه نامگذاری ۱۵ می به نام روز جهانی اطلاعات هوانوردی به تعیین سرویس اطلاعات هوانوردی به عنوان یکی از سرویس های ناوبری هوایی کشورها در سال ۱۹۵۳ بازمی گردد، می گوید: متناظر آن ضمیمه ۱۵ پیمان شیکاگو تدوین و با تصویب شورای عالی ایکائو ۱۵ می به عنوان روز اطلاعات هوانوردی ثبت شد.
سرپرست اداره اطلاعات هوانوردی اداره کل کنترل ترافیک هوایی توضیح می دهد: تاریخ زندگی بشر، سه دوره را سپری کرده است، یکی عصر کشاورزی که تا قرن ۱۷ را شامل می شود و نیروی محرک بشر بازوی وی بوده است، دیگری قرن ۱۷ تا اواخر قرن بیستم که ماشین جای انسان را گرفت و از اواخر قرن بیستم تاکنون که عصر ارتباطات و اطلاعات است و داشتن اطلاعات مزیت رقابتی دولت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها محسوب می شود. از ابتدای قرن ۲۱ رویکرد ایکائو از سرویس ناوبری سنتی به PBN(ناوبری مبتنی بر عملکرد) تغییر کرده که در آن به جای استفاده از تجهیزات زمینی، ناوبری مبتنی بر استفاده از ماهواره‌ها و اطلاعات دقیق به روز شده است.
او می افزاید: از زمان این تغییر رویکرد، ایکائو به تدوین مقررات و دستورالعمل‌هایی برای در دسترس بودن اطلاعاتی باکیفیت تضمین شده از لحاظ دقت، در دسترس بودن و سرعت انتقال پرداخته و سرویس اطلاعات هوانوردی را به مدیریت اطلاعات هوانوردی تغییر داده است. در این راستا کشورها ترغیب شده اند که از زیرساخت های ارتباطی نوین مانند AMHS و سامانه‌های IPbaseاستفاده کنند.
صالحی می گوید: در راستای این تحولات ایکائو محصولات اطلاعات هوانوردی را از کاغذی به ارایه داده‌ها و نقشه‌های دیجیتال و الکترونیکی مکان مرجع تغییر داده است.
سرپرست اداره اطلاعات هوانوردی اداره کل کنترل ترافیک هوایی وظیفه اصلی این اداره را ارایه سرویس اطلاعات هوانوردی به تمام فرودگاه‌های کشور و نیز سایر اداره‌های کل زیرمجموعه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران عنوان می کند و می افزاید: این اداره به شرکت‌های هواپیمایی و نیز سازمان هواپیمایی کشوری و تمام بخش های صنعت هوانوردی کشور سرویس اطلاعات هوانوردی ارایه می کند و در برنامه ریزی استراتژیک ایکائو از مدیریت اطلاعات هوانوردی به عنوان هسته مرکزی اطلاعات در مدیریت ترافیک هوایی یاد می شود.
صالحی همچنین با بیان اینکه اداره اطلاعات هوانوردی متولی تولید اطلاعات هوانوردی شامل اطلاعات پایدار، نشریه اطلاعات هوانوردی، بخشنامه‌های هوانوردی، اطلاعیه هوانوردی، نوتام و نوتام برف و نیز نقشه‌های هوانوردی است، می گوید: مطابق استانداردهای منتشر شده در انکس ۱۵ ایکائو، کاربران صنعت هوانوردی زمانی مجاز به استفاده از خدمات، سامانه‌ها، تجهیزات و تسهیلات فرودگاهی و سطوح پروازی هستند که اطلاعات هوانوردی آنها در یکی از محصولات مدیریت اطلاعات هوانوردی منتشر و به تایید قانونگذاران مربوط رسیده باشد.