آکادمی سوئد برندگان جایزه نوبل ادبیات امسال و سال گذشته را اعلام کرد. جایزه سال ۲۰۱۸ به اولگا توکارچوک، نویسنده لهستانی تعلق گرفت و پتر هانتکه، نویسنده سرشناس اتریشی نیز به عنوان برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۹ معرفی شد. آکادمی سوئد برندگان جوایز نوبل ادبیات سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی را اعلام کرد. جایزه نوبل ادبیات […]
آکادمی سوئد برندگان جایزه نوبل ادبیات امسال و سال گذشته را اعلام کرد. جایزه سال ۲۰۱۸ به اولگا توکارچوک، نویسنده لهستانی تعلق گرفت و پتر هانتکه، نویسنده سرشناس اتریشی نیز به عنوان برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۹ معرفی شد.
آکادمی سوئد برندگان جوایز نوبل ادبیات سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی را اعلام کرد. جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۱۸ به اولگا توکارچوک، نویسنده و روانشناس لهستانی اعطا شد و جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۹ نیز به پتر هانتکه، نویسنده و نمایشنامهنویس سرشناس اتریشی مقیم فرانسه تعلق گرفت.
آندرس اولسون، رئیس کمیته نوبل آکادمی سوئد، به هنگام اعلام نام برنده امسال این جایزه بینالمللی، پترهانتکه را شخصیتی خواند که از سال ۱۹۶۶ تاکنون با آثاری در ژانرهای مختلف ادبی توانسته است خود را به عنوان یکی از نویسندگان تأثیرگذار سالهای پس از جنگ اروپا تثبیت کند. آکادمی سوئد همچنین اعلام کرد که نویسنده سرشناس اتریشی با “وسعت قلمرو زبانی و جوشش ایدههای خود ویژگیهای تجربههای انسانی را پژوهیده است”.
پتر هانتکه ۷۶ ساله دهههاست که با آثار خود کارشناسان و خوانندگان ادبیات را به دو قطب متضاد تقسیم کرده است. گروهی به تمامی ستایشگر او هستند و گروهی دیگر بیزاری خود از او را پنهان نمیکنند. این نویسنده “خشمگین” که دورههای متفاوتی را در خلاقیت ادبی خود پشت سر گذاشته، خود نیز همواره در معرض خشم منتقداناش بوده است. منتقدان هانتکه هنوز هم او را به خاطر مواضعش در مناقشه بالکان نبخشیدهاند.
هانتکه در این مناقشه جانب صربها را گرفت، حملات هوایی ناتو را محکوم کرد و در مراسم تدفین اسلوبودان میلوشویچ، رئیس جمهوری یوگسلاوی سابق که متهم به جنایت جنگی بود، به ایراد سخنرانی پرداخت. او که نخستین رمانش را در سال ۱۹۶۶ میلادی منتشر کرد، در همان سال به خاطر اظهارنظر در یکی از جلسات حلقهای ادبی معروف به “گروه ۴۷” به شکلی برقآسا مشهور شد. هانتکه خشمگین و جوان در این جلسه نویسندگان نامدار آلمانی و آلمانیزبان را به “ناتوانی در توصیف” متهم کرده بود.
این شهرت سپس با نخستین اجرای نمایشنامه هانتکه در فرانکفورت با عنوان “اهانت به تماشاگر” استحکام یافت. تماشاچیان خوشپوش آن زمان در سالن تئاتر از سوی بازیگران با الفاظی تحریکآمیز به عنوان موجوداتی “بلااستفاده” خطاب قرار میگرفتند.
هانتکه سپس در آثار دیگر ادبی و نمایشی خود همچون “کاسپار” در صحنه ادبی و سپهر عمومی حضوری آشکار داشت. در سال ۲۰۱۱ هم نخستین اجرای نمایشنامه “هنوز هم طوفان” او در زالتسبورگ که به جنگ آزادیبخش اسلوونیاییهای کرنتن اتریش میپردازد، توجهها را دوباره به این نویسنده خشمگین معطوف کرد.
هانتکه را کسی نامیدهاند که با بیش از ۲۰ اثر نمایشی فصلی جدید را در تاریخ تئاتر باز کرده است. نثر توانمند و غنای زبانی در داستانها، رمانها و تأملاتاش او را به چهرهای ماندگار در ادبیات آلمانیزبان تبدیل کرده و رفتن برخی از این آثار بر پرده سینما نیز بر این ماندگاری افزوده است. فیلم “بهشت بر فراز برلین” به کارگردانی ویم وندرس، دوست سالیان هانتکه، مشهورترین این آثار است.
“ترس دروازهبان از پنالتی”، “ماجراهای مداد”، “زن چپدست”، “نامه کوتاه برای وداع بلند”، “من ساکن برج عاجام”، تأملی بر تنهایی” و “بعدازظهر یک نویسنده” از جمله داستانها، رمانها و تأملات پتر هانتکه هستند. از هانتکه ترجمههایی در ایران از جمله “پیوندهای گسسته”، “اهانت به تماشاگر”، “از غم بال در آوردن”، “آسمان برلین”، “زن چپدست”، “فروشنده دورهگرد” و “محاکمه” منتشر شده است.