گالیله همچنان یکی از چهرههای تابناک جنبش نوزایی (رنسانس) به شمار میرود که با ژرفبینی و جسارت کمنظیرش، راه آگاهی و شناخت علمی را از راه معتقدات و تعصبات پیشین جدا کرد، و در سراسر دنیای مدرن، به هوش و خرد انسانی مقامی پایدار و استوار داد. تلسکوپی که او درست ۴۰۰ سال پیش […]
گالیله همچنان یکی از چهرههای تابناک جنبش نوزایی (رنسانس) به شمار میرود که با ژرفبینی و جسارت کمنظیرش، راه آگاهی و شناخت علمی را از راه معتقدات و تعصبات پیشین جدا کرد، و در سراسر دنیای مدرن، به هوش و خرد انسانی مقامی پایدار و استوار داد. تلسکوپی که او درست ۴۰۰ سال پیش اختراع کرد، رهگشای انسان برای شناخت واقعی کیهان بود. این واقعیت که او در محکمه ارباب شریعت عقاید خود را انکار کرد، ذرهای از ارج و مقام او نکاسته است.
آغاز قرن هفدهم جنبش رنسانس در اوج شکوفایی است. رشتههای علمی با شتابی سرسامآور رشد میکنند و انسان را در کشف زوایای بیشمار و ناشناخته به پیش میبرند. گسترش چاپ، رشد آگاهی شهروندی و روحیه همکاری علمی سراسر اروپا را فرا گرفته است. هر روز در گوشهای دانشگاه و آموزشکدهای تازه باز میشود.
گالیلهئو گالیلهئی (متولد ۱۵۶۴ در پیزای ایتالیا) از پیروان اسلوب تازه در شناخت علمی بود، متکی بر مشاهده و تجربه عینی، و مستقل از آرای ذهنی پیشین. او در عین حال یک مسیحی معتقد بود. گالیله مانند دانشمند همروزگارش یوهانس کپلر، عقیده داشت که خداوند به انسان خرد بخشیده تا او بتواند “کتاب طبیعت” را بخواند. خداوند جهان را طبق موازین عقلی خلق کرده و کلید شناخت آن را در مغز انسان قرار داده است.
سال ۱۶۰۹ برای ستارهشناسی علمی، مبتنی بر فیزیک و محاسبات ریاضی، سالی تعیینکننده بود. در این سال کپلر نخستین نظریه کهکشانی خود را منتشر کرد، و گالیله نخستین تلسکوپ عصر مدرن را در ونیز رو به آسمان گرفت. او این تلسکوپ را تنها با خبرگیری از ساختمان دستگاهی ساخت که به تازگی یک دانشمند هلندی طراحی کرده بود. تلسکوپ گالیله را الگوی اصلی تلسکوپهای مجهز بعدی دانستهاند که مجموعهای از عدسیهای مرکب را با فاصله کانونی کوتاه ارائه میدهند.
روش تازه در علوم
گالیله در کاوشهای خود تنها به موازین عقلی معتقد بود. او به جای پیروی از احکام و آرای پیشین، به روش علمی (بر پایهی مشاهده و تجربه مستقیم) گرایش داشت. روش او آن بود که هر قضیهای را نخست بر پایهی مشاهدات روزمره به رشتهای از مسائل ساده تجزیه میکرد، سپس آنها را مطابق توضیحات سادهی ریاضی و منطقی حل میکرد، و سرانجام به استنتاج کلی میرسید.
گالیله در دانشگاه پیزا استاد ستارهشناسی بود. او با مطالعات خود به نتیجه رسید که آنچه نیکلاس کوپرنیک به صورت تئوریک مطرح کرده بود، دال بر حرکت زمین به دور خورشید، حقیقت دارد. او به ویژه پس از انتقال به دانشگاه شهر پادوا، با شور و شوق بیشتری به دفاع از این دیدگاه پرداخت.
حمله وارثان جهل و نادانی
کلیسای کاتولیک به مرکزیت زمین معتقد بود، و به پیروی از متن “سفر آفرینش” تورات (عهد قدیم) قرنها آموزش داده بود که خداوند نخست زمین را آفرید و سپس عرش و سماوات (خورشید و ستارگان) را پیرامون آن به حرکت در آورد.
اربابان کلیسا از گالیله خواستند از عقاید تازه دست بردارد و تنها نظریات مورد قبول کلیسا را آموزش دهد، اما گالیله به هشدارهای ارباب کلیسا وقعی نگذاشت، تا آنکه رسما برای ادای توضیحات به رم احضار شد. محکمه تفتیش عقاید (انکیزیسیون) که به پروندهی گالیله رسیدگی کرد او را کافر شناخت.
اعترافات گالیله
گالیله در برابر دادگاه متنی را قرائت کرد که برای تبرئه خود از پیش آماده کرده بود. او در برابر دادگاه چنین گفت: «اگر امروز فردی معتقد به حرکت زمین را کافر بدانیم، فردا که یقین حاصل کردیم که زمین واقعا حرکت میکند، آیا کلیسا با مشکلی جدی روبرو نمیشود؟
با هدایت عالیجنابان و طلب مغفرت از درگاه پروردگار آشکارا میگویم: این نظر که خورشید ثابت است و زمین به دور آن میچرخد، نظری سخیف و باطل است که هرگز نباید در جایی تدریس و اشاعه شود. من برائت ابدی خود را از این نظریه اعلام میکنم. حقیقت روشن این است که زمین مسطح و ثابت است، این خورشید و ستارگان هستند که پیوسته دور زمین میچرخند. در برابر شما اعلام میکنم که اینک به بطلان و نادرستی عقاید پیشین خود واقف شدهام و نور ایمان به قلبم تابیده است. اکنون هر حکم و جزایی که برایم تعیین شود با میل و رغبت خواهم پذیرفت.»
سرانجام گالیله
گالیله به حبس ابد محکوم شد، اما به خاطر کهولت سن به او اجازه دادند که در خانه خود در حومه فلورانس محبوس بماند، تا در سال ۱۶۴۲ درگذشت. یعنی درست همان سالی که ایزاک نیوتن فیزیکدان انگلیسی به دنیا آمد، و بر پایه نظریات گالیله فیزیک مدرن را متحول کرد. نزدیک چهار قرن بعد پاپ ژان پل دوم در سال ۱۹۹۲ رسوایی محاکمه گالیله را سوءتفاهمی دردناک در تاریخ مسیحیت دانست که از تقابل دانایی و ایمان زاده شده بود. در فوریه ۲۰۰۹ واتیکان مراسمی رسمی برای بزرگداشت گالیله برگزار کرد.