بودجه وزارتخانه کمتر از نگهداری راه‌هاست
بودجه وزارتخانه کمتر از نگهداری راه‌هاست

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در طول سنوات گذشته آنطور که باید برای زیرساخت‌های حمل‌ونقل هزینه نشده و در حال حاضر بودجه وزارت راه‌وشهرسازی حتی کفاف نگهداری راه‌های کشور را هم نمی‌دهد. خیراله خادمی –مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور- در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای زیرساخت‌های حمل و نقلی […]

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در طول سنوات گذشته آنطور که باید برای زیرساخت‌های حمل‌ونقل هزینه نشده و در حال حاضر بودجه وزارت راه‌وشهرسازی حتی کفاف نگهداری راه‌های کشور را هم نمی‌دهد.

خیراله خادمی –مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور- در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای زیرساخت‌های حمل و نقلی کشور هزینه زیادی انجام نمی‌دهیم. اما با توجه به توسعه‌ای که در اطراف کشور در حال انجام است باید حتما یک روش تامین مالی جدیدی پیش‌بینی کنیم تا بتوانیم به اهدافی که از پیش تعیین کرده‌ایم دست پیدا کنیم. وی افزود: البته مشکل تامین منابع مالی مورد نیاز برای پروژه‌های حوزه حمل‌ونقل ارتباطی با امروز و دیروز الان ندارد و در تمام سنوات گذشته متناسب با نیاز نبوده است و حتی بودجه کل وزارت راه و شهرسازی برای نگهداری راه‌های کشور هم کافی نیست.
خادمی ادامه داد: در حال حاضر هر راهی در دنیا وجود دارد چهار تا شش درصد هزینه آن باید صرف هزینه نگهداری اش شود و این در حالی است که بودجه وزارت راه هم کفاف نگهدای راه‌ها را نمی‌دهد بنابراین در پروژه‌های جاده‌ای و ریلی نیازمند توجه بیشتری هستیم و باید منابع بیشتری اختصاص پیدا کند تا بتوانیم پروژه‌ها را به مرحله اجرا و بهره‌برداری برسانیم. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: هم اکنون برای حدود ۱۰ هزار کیلومتر ریل که باید ساخته شود، طرح وجود دارد و در بخش آزادراه ها نیز تقریبا به همین اندازه پروژه داریم. از سوی دیگر طول بزرگراه‌ها باید به ۳۶ هزار کیلومتر برسد که هم اکنون ۲۰ هزار کیلومتر بوده و حدود ۱۶ هزار کیلومتر باید بسازیم و در این میان اولویت اصلیُ اتصال و تکمیل شبکه‌ها به ویژه در جاهایی است که حلقه‌های ناپیوسته داریم. به گزارش ایسنا، پیش از این نیز رستم قاسمی -وزیر راه‌وشهرسازی – نیز در صحبت‌هایی جداگانه بودجه امسال وزارت راه‌وشهرسازی را به اندازه هزینه ساخت یک آزادراه دانسته و به اعتقاد او حتی این بودجه کفاف احداث ۱۶۲ کیلومتر راه‌آهن رشت-آستارا را هم نمی‌دهد و به همین دلیل نسبت به این مسئله انتقاد کرده‌ بود.

 

مدیرعامل راه‌آهن:
نگاه دولت، توسعه ناوگان باری در راه‌آهن است

مدیرعامل راه‌آهن گفت: حمل و نقل ریلی بیش از تحریم‌های خارجی، از تحریم‌های داخلی زیان دیده که از همین رو راه آهن تلاش کرده تا تحریم‌ها و موانع پیشرفت داخلی را از سر راه بردارد.
سید میعاد صالحی از دستور رئیس جمهوری برای اولویت قراردادن حمل ریلی کالاهای اساسی بر دیگر شقوق حمل و نقل، خبر داد و تصریح کرد: نگاه دولت، توسعه ناوگان بویژه توسعه ناوگان باری در راه آهن است زیرا قرار بر آن است که سهم ۱۰ درصدی که تاکنون ریل از حمل کالاهای اساسی داشته است افزایش یابد.
وی ادامه داد: نگاه و تلاش ما این است تا دستور رئیس جمهوری به نحو صحیح اجرایی شود و این یک شعار یا یک مصاحبه نیست بلکه رویکردی است که در وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم و شرکت راه آهن با برداشتن قدم‌های مؤثر و عملیاتی اجرایی شود و در این راه حتی با دو وزارت خانه اقتصاد و جهاد کشاورزی هماهنگی‌های لازم به عمل آمده است. صالحی با بیان اینکه حوزه حمل و نقل ریلی در گذشته یکی از مظلوم ترین حوزه‌های حمل و نقلی در کشور بوده است افزود: در دولت سیزدهم تلاش می‌شود تا سرمایه گذاری در ریل برای بخش خصوصی جذابیت‌های لازم را داشته باشد و بازگشت سرمایه بخش خصوصی در اسرع وقت صورت گیرد. وی افزود: یکی از راه‌های بازگشت سرمایه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سرمایه گذار بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت‌های قانونی ماده ۱۲ قانون ارزش افزوده است که در آن بر معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان تولیدی تاکید شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی توصیه‌ای نیز به تولید کنندگان قطعات ریلی داشت و از آنها خواست تا با ساخت قطعات دانش بنیان و پیشرفته از ظرفیت‌های قانونی که برای تولیدات دانش بنیان نوع یک در قانون دیده شده است استفاده کرده و قطعات مورد نیاز ریلی کشور را که از سوی شرکت راه آهن اعلام شده اند را با استفاده از دانش داخلی بومی سازی کنند. مدیرعامل راه آهن اظهار کرد: وضع مالی شرکت از ابتدای دولت با تسویه بدهکاری‌های گذشته روز به روز بهبود می‌یابد، از همین رو در نظر است تا با کاهش بروکراسی‌های معمول و شفاف سازی روندها بر همکاری هر چه بیشتر با بخش خصوصی اهتمام ورزیم.

 

 

 

وزیر بنادر و کشتیرانی هند:
بندر راهبردی چابهار را به قطب ترانزیت تبدیل می‌کنیم
وزیر بنادر و کشتیرانی هند گفت: بندر چابهار یک تاسیسات راهبردی است که می‌تواند آسیای مرکزی و جنوب آسیا را به هم متصل کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، یک مقام ارشد دولت هند در زمینه اهمیت «بندر چابهار» گفت، این بندر یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای تجارت جهانی و تجارت دریایی خواهد بود.
به نوشته وبگاه «اوت لوک ایندیا» «ساربادانا سونووال» وزیر بنادر و کشتیرانی هند گفت: «ارتباط بندر چابهار در ایران با دالان حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب، ارتباط با کشورهای آسیای مرکزی و سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد و روابط فرهنگی و سیاسی را تعمیق می‌بخشد.»
این مقام ارشد دولت هند گفت: «چشم انداز ما این است که “بندر شهید بهشتی” در چابهار را به یک قطب ترانزیتی تبدیل کنیم و آن را برای دسترسی به کشورهای آسیای میانه پیوند دهیم.»
وزیر بنادر و کشتیرانی هند با بیان اینکه این بندر یک تاسیسات راهبردی است که می‌تواند آسیای مرکزی و جنوب آسیا را به هم متصل کند، گفت: «این بندر یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای تجارت جهانی و تجارت دریایی خواهد بود.»
وی خاطرنشان کرد که این بندر شبکه لجستیکی منطقه را بهبود می‌بخشد و ابتکار مشترک را برای ایجاد یک کریدور حمل و نقل فراملی منطقه‌ای ترویج می‌کند که نه تنها تجارت هند بلکه تجارت جهانی را تقویت می‌کند.
این مقام ارشد دولت هند افزود: « هند مشتاق است تا شرکت‌های تجاری و لجستیکی از مزایای بندر شهید بهشتی و منطقه آزاد تجاری چابهار استفاده کنند.»