علیرضا صلواتی مجری طرح قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان اظهار کرد: خیلی از کشورهای دنیا هنوز از این فناوری بیبهرهاند و شاید کشورهایی که از این تکنولوژی بهرهمند هستند به کمتر از ۱۵ کشور برسد. وی افزود: در کشور ما نیز در دهه ۸۰ تصمیم گرفته شد که بین اصفهان، قم و تهران به […]
علیرضا صلواتی مجری طرح قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان اظهار کرد: خیلی از کشورهای دنیا هنوز از این فناوری بیبهرهاند و شاید کشورهایی که از این تکنولوژی بهرهمند هستند به کمتر از ۱۵ کشور برسد.
وی افزود: در کشور ما نیز در دهه ۸۰ تصمیم گرفته شد که بین اصفهان، قم و تهران به عنوان متراکمترین و پر مسافرترین کریدور مسافربری کشور و ستون فقرات مسیر شریانی ریلی کشور قطار پر سرعت احداث شود.
مجری طرح قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان گفت: این طرح فراز و نشیبهای فراوانی داشته و صرف زمان زیاد و موانع داخلی و خارجی باعث شده تا در تصور برخی اتمام پروژه رویا و آرزو باشد.
مجری طرح قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان با اشاره به ویژگیهای اصلی طرح خاطرنشان کرد: مهمترین ویژگی این طرح سرعت آن است؛ امیدواریم که با سرعت ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت به بهرهبرداری برسیم و مسیر حدود ۴۱۰ کیلومتری اصفهان تا تهران در کمتر از دو ساعت و بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه
طی میشود.
وی بیان کرد: قطعا قطار سریعالسیر رقیب جدی برای هواپیما خواهد بود و ویژگی دیگر آن این است که یک تکنولوژی جدید وارد کشورمان میشودکه باعث فاصله گرفتن از بعد
سنتی میشود.
صلوای ادامه داد: به این ترتیب هم در شرکتهای دانشبنیان و هم در سیستم بهرهبرداری اتفاق مثبتی رخ خواهد داد.
به گفته این مقام مسئول، بلافاصله بحث قطار تهران- مشهد، اصفهان به شیراز، تهران به تبریز و شبکه قم به اراک و شبکه سریعالسیری که منجر به اتصال ۸ استان کشور به هم شود، دنبال شده به تا جایی که ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور دسترسی مستقیم به شبکه سریعالسیر داشته باشند.
صلواتی اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که ما در کشور داریم، این است که جاده وظیفه اصلی هم مسافر و هم بار را به دوش میکشد و صنف رانندگان ما به این دلیل با مشکلاتی مانند سوخت، استهلاک خودرو و راه روبهرو هستند که بخش ریلی سهم خود را در جابه جایی بار ایفا نمیکند و تنها حدود ۸ درصد شهم دارد، این در صورتی است که باید سهم ریلی در جابهجایی بار به حدود ۴۰ درصد برسد.
مجری طرح قطار سریع السیر قم، تهران، اصفهان ادامه داد: با بهرهبرداری از این طرح تا سقف ۲۰ میلیون مسافر در سال و در این مسیر جابهجا میشوند و دسترسی استانهای همجوار مانند چهارمحال و بختیاری، یزد و فارس به پایتخت بسیار تسهیل میشود.
وی ادامه داد: از دیگر ویژگیهای طرح قطار پر سرعت این است که دانش فنی وارد کشور و بومیسازی میشود؛ اکنون بحث بومیسازی را همزمان با اجرای طرح، پیش میبریم؛ قرار بر این است که بیش از ۳۰ درصد دانش را بومیسازی کنیم و اطمینان دارم قطارهای سریعالسیر بعدی را خودمان
در کشور خواهیم ساخت.
صلواتی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با شرکتهای شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و صنایع اپتیک اصفهان، گفت: امیدواریم سهم بومیسازی را از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد پیش ببریم که حداقل ۳۰ درصد هزینه پروژه را کاهش میدهد و علاوه بر آن باعث اشتغالزایی میشود.
مجری طرح قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان گفت: اکنون در پروژه نزدیک هزار و ۶۵۰ نفر و ۱۵۰ دستگاه ماشینآلات در هفت قطعه فعالیت دارند و با ورود شرکتهای دانشبنیان، به خودی خود جریان نقدینگی در آنها نفوذ و زمینه رشد و ارتقا آنها
را فراهم میکند.
وی افزود: قطار سریعالسیر بسیاری از صنایع پایین دست خودش را نیز فعالیت میکند و با ورود دانش و تکنولوژی آن به کشور، علاوه برایجاد رضایتمندی برای شهروندان، در تکنولوژیهای پایین دست خود نیز
موثر خواهد بود.
مجری طرح قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان با اشاره به اینکه استان اصفهان، استان معین تهران است، بیان کرد: اگر حادثه و اتفاقی در این استان رخ دهد، استان اصفهان به آسانی و با این قطار کمکرسان خواهد بود و در بحث پدافند غیرعامل و توسعه گردشگری نیز موثر واقع میشود.
به گفته صلواتی، اکنون ارتباط ریلی با فرودگاه امام خمینی(ره) در تهران و همچنین گردشگری مذهبی در شهر قم و اصفهان را داریم که اجرای طرح قطار پر سرعت در مباحث گردشگری و جابهجایی
تسهیلکننده است.
مجری طرح قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان کاهش مهاجرت از شهر را از دیگر ویژگیهای قطار پر سرعت برشمرد و گفت: این طرح از مهاجرت نخبگان هم جلوگیری میکند چرا که یکی از مشکلات اصفهان این است که افرادی که مراودات اقتصادی با پایتخت دارند، به دلیل محدودیت وسیله نقلیه و حملونقل و محدودیت پروازها به تهران، مجبور به مهاجرت به تهران و سکونت در آن شهر هستند.
وی افزود: قطعا اگر این طرح در هر شهر اجرا شود، دیگر شهروندان لزومی ندارند در شهر مقصد ساکن شوند و میتوانند هر روز به شهر دیگر سفر کنند و در پایان روز کاری به شهر خود بازگردند، همانطورکه در بسیاری از شهرهای اروپایی که قطار پر سرعت اجرا شده، این اتفاق رخ داده است.
صلواتی در بیان دیگر مزایای این طرح خاطر نشان کرد: با اینکه بسیاری از جادههای استان و کشور آزادراهی، بزرگراهی و ایمن هستند اما باز هم به دلیل نقص وسیله نقلیه و بی احتیاطی رانندگان، تصادفات منجر به فوت زیادی داریم.
وی افزود: کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هوا، کاهش تصادفات و سوانح رانندگی از دیگر پیامدهای مثبت اجرای این طرح است.
صلواتی با اشاره به ایستگاههای قطار سریعالسیر قم- تهران- اصفهان تصریح کرد: ایستگاه اصفهان در کنار ورزشگاه بزرگ نقش جهان واقع شده است تا بتوانیم دهکده المپیک را تکمیل کنیم و ایستگاه بعدی شهر قم در بلوار پیامبر اعظم(ص) واقع شده که خط ۲ متروی قم به ایستگاه قطار پر سرعت متصل میشود.
وی ادامه داد: از آنجا اتصال به شهر جمکران نیز وجود دارد، در شهر تهران هم ایستگاه شهر آفتاب را داریم و سپس
به راهآهن ختم میشود.
مجری طرح قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان با اشاره به میزان پیشرفت پروژه خاطر نشان کرد: اکنون در مسیر قم به تهران راهآهن دو خطه موجود است که با سیگنالینگ و ارتقا ناوگان و موضوعات الکتریکال و مکانیکال، با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در مسیر موجود امکان بهرهبرداری وجود دارد اما بین قم و اصفهان این اتفاق نمیتواند رخ دهد زیرا مسیر قدیمی با طول زیاد و شعاع قوسهای نامناسب است که امکان سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت وجود ندارد و ملزم به احداث مسیر جدید هستیم، بر این اساس تمرکز را بر احداث قم
به اصفهان قرار دادیم.