بیمه کیفیت خوردو راه اندازی می شود
بیمه کیفیت خوردو راه اندازی می شود

رئیس کمیته خودروی مجلس گفت: قطعا زور مصرف کننده به خودروساز نمی رسد و نمی تواند به تنهایی مطالبه گر کیفیت باشد از این رو باید بیمه کیفیت خودرو را راه اندازی کنیم تا مطالبه گر کیفیت باشد. روح الله ایزدخواه اظهار کرد: یک مشکل اساسی در مورد صنعت خودروسازی در ایران این است که […]

رئیس کمیته خودروی مجلس گفت: قطعا زور مصرف کننده به خودروساز نمی رسد و نمی تواند به تنهایی مطالبه گر کیفیت باشد از این رو باید بیمه کیفیت خودرو را راه اندازی کنیم تا مطالبه گر کیفیت باشد. روح الله ایزدخواه اظهار کرد: یک مشکل اساسی در مورد صنعت خودروسازی در ایران این است که «بیمه کیفیت خودرو» نداریم. در واقع وقتی خودرویی فاقد کیفیت‌ها و استانداردهای لازم است باید یک نهاد ثالثی مسئولیت نظارت بر این مساله را داشته باشد. وی افزود: قطعاً زور مصرف کننده به خودروساز نمی‌رسد و نمی‌تواند به تنهایی مطالبه گر کیفیت باشد و حق خود را بگیرد در اینجا باید بیمه کیفیت وارد شود و جرایم مربوط به عدم رعایت کیفیت و استانداردها را از خودروساز بگیرد.وی ادامه داد: همانگونه که در مورد سلامت اشخاص بیمه سلامت داریم و بیمه از طرف خود به ماجرا وارد می‌شود و بیمار دیگر به تکاپو نمی‌افتد در مورد کیفیت خودرو هم همین ماجرا باید پیاده سازی شود. ایزدخواه گفت: اگر خودروساز ادعایی می‌کند که استانداردها را در فرایند تولید خودرو رعایت کرده و محصول کیفیت لازم را دارد باید در مورد آن پاسخگو باشد. صرف ادعا که نمی‌تواند تضمین کننده کیفیت باشد. بیمه کیفیت می‌تواند سراغ خودروسازان برود و کیفیت را از آنها مطالبه کند.

۲۰۹ مشکل واحدهای صنعتی
احصا شد
معاون وزیر صمت با بیان اینکه ۲۰۹ مشکل واحدهای صنعتی احصا شد، گفت: تاکنون بیش از ۱۶۸۹ واحد بازفعال و به چرخه تولید بازگشته‌اند. علی رسولیان اظهار کرد: برنامه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در سال جاری، احیا ۱۶۰۰ واحد تولیدی راکد در شهرک‌های صنعتی و ۴۰۰ واحد در خارج از آن‌هاست، که تاکنون بیش از ۱۶۸۹ واحد بازفعال و به چرخه تولید بازگشته‌اند. رسولیان افزود: عمده واحدهای تولیدی راکد مربوط به سنوات گذشته است که ۱۷ هزار واحد عنوان شده بود، اما پس از پایش‌های دقیق صورت گرفته، ۱۲ هزار و ۶۷ مورد به‌عنوان واحدهای راکد شناسایی شده است. وی اضافه کرد: در این پایش که در ۶۰ حوزه تخصصی، دلایل تعطیلی‌ها را مورد بررسی قرار داده، مشخص شده است که تمامی این واحدها به دلیل نوع تولیدشان قابلیت احیا را ندارند و طبق نظر کارشناسان کلینیک‌های کسب و کار، تنها ۶۲ درصد این واحدها قابل احیا هستند. وی با اشاره به این‌که تمامی مشخصات این ۱۲ هزار و ۶۷ واحد صنعتی راکد موجود است، ادامه داد: در ابتدا ۴۴ درصد بنگاه‌ها، مشکلات خود را تأمین مالی عنوان می‌کردند، اما مشاوران ما، مشکلات مدیریتی یا کمبود ماشین آلات و تجهیزات و … را عامل اصلی رکود واحد تشخیص دادند.

“رمز ریال” به صورت آزمایشی
اجرا می‌شود
معاون فناوری نوین بانک مرکزی گفت: رمز پول بانک مرکزی با نام رمز ریال به صورت آزمایشی به‌زودی اجرا می‌شود. مهران محرمیان افزود: موضوع رمز ارز در کشور ذی‌نفعان و متولیان متعددی دارد هم اکنون این موضوع به معاونت اقتصادی رئیس جمهوری سپرده شده و جلسات متعددی در این خصوص برگزار و پیشرفت خوبی هم داشته است و امیدوارم در هفته‌های آینده خبرهای خوبی را بشنویم. وی گفت: فتوای رهبر معظم انقلاب در خصوص رمز ارز راهگشا و دقیق بود و موضوع را به مباحث قانونی واگذار کردند و مواد قانونی نیز در حال پیشرفت است و همگرایی خوبی بین قوای مختلف انجام می‌شود. معاون فناوری بانک مرکزی گفت: در مسائل شرعی با توجه به اعتماد خوب رهبری به متخصصان به زودی راهگشاهایی خواهیم داشت و اگرچه علما نظرات متعدد و متفاوتی دارند، اما مبنا بر اساس نظر رهبری راهگشاتر است. وی در خصوص انتشار رمز ارز گفت: راهکار بانک مرکزی برای حل تناقض بین تمرکززدایی که در ذات رمزارزها است. به گفته این مسوول، به زودی فاز آزمایشی رمز پول بانک مرکزی با نام رمز ریال اجرا می‌شود و استفاده عمومی دارد و به صورت اسکناس است ،اما در فضای دیجیتال منتشر و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

فساد را از چرخه توزیع قیر رایگان حذف کردیم
عضو هیئت مدیره شرکت ساخت درباره نحوه حذف فساد از چرخه عرضه قیر رایگان در پروژه‌های عمرانی تأکید کرد: سامانه‌ای تحت عنوان سامانه صبا راه اندازی شده که در سال‌های قبل هم وجود داشت اما ثبت صدور حواله‌های قیر برای پروژه‌های عمرانی، به روز نبود و با تأخیر انجام می‌شد. محمدرضا کدخدازاده عطارد بیان کرد: ایرادات و اشکالات این سامانه برطرف شده و در حال حاضر در لحظه، حواله‌های قیر صادره در آن ثبت می‌شود که چه افرادی حواله قیر را برای کدام پروژه دریافت کرده اند؛ همزمان قراردادهای قیر با پیمانکاران نیز به امضا می‌رسد و در سامانه صبا ثبت می‌شود. این سامانه از آنجایی که اساس و مبنای آن GIS و اطلاعات مکانی پروژه‌ها است، لذا هیچ پیمانکاری نمی‌تواند برای یک پروژه دو بار قیر بگیرد. وی گفت: سامانه صبا به حذف فساد از چرخه تخصیص قیر رایگان کمک زیادی کرده است؛ هر چه شفاف سازی در این سامانه بیشتر شود، درصد امکان بروز فساد کاهش می‌یابد که به رفع دغدغه‌های نمایندگان مجلس در خصوص قیر تهاتری می‌انجامد. وی اظهار کرد: در ماه‌های مهر و آبان امسال قیمت قیر به هر تن ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان رسیده بود که در حال حاضر به کمتر از ۹ میلیون تومان در هر تن رسیده است.

اتاق بازرگانی به پستوئی برای استفاده از رانت‌ها تبدیل شده است
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: امروز اتاق بازرگانی به پستوئی برای تصمیمات خاص و استفاده از رانت‌ها و اطلاعات موجود تبدیل شده است. غلامحسین شعرا در نشست هیئت نمایندگان اتاق ایران افزود: باید برای نجات اتاق بازرگانی از این وضع و تزریق خون جدید در درون تشکیلات اتاق، کاری مردانه و متفاوت با همه کارهای قبل انجام داد. وی اضافه کرد: اتاق برای ورود به دایره تصمیم گیری‌ها یا حتی برای شنیده شدن نظراتش، به عزمی راسخ و کفشی آهنین نیاز داشته و دارد که متأسفانه هرگز این مبارزه و تلاش جدی با وجود برخورداری از بیش از شصت کرسی حاکمیتی در منصب‌های حیاتی از تیم مدیریتی حاکم اتاق بازرگانی دیده نشده است. شعرا ادامه داد: استدعای امروز من توجه جدی همگان به آینده و انتخابات دور دهم است و از قرائن امر کاملاً مشهود است که قرار است درب بر پاشنه مقدمات و انتخابات دور نهم و هشتم و هفتم بچرخد و از هم اکنون در بعضی از اتاق‌ها استراتژی پوتین و مدودف در دستور کار قرار گرفته و قرار است با پشتوانه همان کارت‌های کذائی و کارت‌های جدید الصدور، انتخابات دور دهم نیز به سیاق ادوار قبل مهندسی و مدیریت شود و فقط در بعضی از اتاق شهرستان‌ها جای رؤسا با نواب رئیس عوض شود.