سخنگوی صنعت برق گفت: ۹۲ درصد واحدهای صنعتی کشور محدودیتی از لحاظ مصرف برق نداشتند. «مصطفی رجبی مشهدی» افزود: از ۶۳۰ هزار واحد صنعتی کشور ۵۸۰ هزار واحد مشمول هیچ محدودیت و مدیریت مصرف برق قرار نگرفتند و حدود ۹۲ درصد که عمدتاً واحدهای صنعتی کوچک بودند توانستند به اشتغال پایدار خود ادامه دهند و […]
سخنگوی صنعت برق گفت: ۹۲ درصد واحدهای صنعتی کشور محدودیتی از لحاظ مصرف برق نداشتند.
«مصطفی رجبی مشهدی» افزود: از ۶۳۰ هزار واحد صنعتی کشور ۵۸۰ هزار واحد مشمول هیچ محدودیت و مدیریت مصرف برق قرار نگرفتند و حدود ۹۲ درصد که عمدتاً واحدهای صنعتی کوچک بودند توانستند به اشتغال پایدار خود ادامه دهند و محدودیتی از لحاظ مصرف برق نداشتند و تنها ۸ درصد از واحدهای صنعتی در برنامه مدیریت ما بودند.وی ادامه داد: در سال گذشته به دلیل کمبود برق در شهرکهای صنعتی، ۲ روز بهصورت برنامهریزیشده ناچار به قطع برق بودیم که امسال تنها ۱۲ ساعت در هفته محدودیت در مصرف داشتند که میتوانستند با استفاده از شیفت شب یا فعالیت در روز جمعه آن را هم جبران کنند.سخنگوی صنعت برق گفت: ۴۴۰ واحد انرژی بر در کشور وجود دارد که عمدتاً از واحدهای بزرگ در بخش فولاد، سیمان، آلومینیوم و مس بودند که بهگونهای برنامهریزی کردیم تا این واحدها تعمیرات و یا تعطیلات خود را در طول سال به تابستان موکول کنند.رجبی مشهدی ادامه داد: در همین بخش ما ۱۱.۴۴ درصد رشد برق مصرفی داشتیم که میزان رشد مصرف برق در بخش پتروشیمی ۳۰ درصد آلومینیوم کشور ۱۸ درصد، بخش فولاد کشور ۱۰ درصد و سیمان ۵۰۴درصد نسبت به سال گذشته رشد مصرف برق داشتند.
وی افزود: تمام برنامهریزی ما بهگونهای بود که نیاز بازار حفظ شود و تقاضای بازار تحتتأثیر و کمبود قرار نگیرد. بهعنوانمثال ۵ میلیون تن سیمان در ماه تولید شد انرژی که تحویل دادیم بیش از مقدار بود محدودیت جدی در این بخشها نداشتیم.وی افزود: برنامهریزیها دقیق بود و بخش صنعت نیز با ما همکاری خوبی کرد.مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای جمهوری اسلامی، ساخت داخل نیروگاههاست که توسط شرکت مپنا است که جزو شرکتهای برتر سازنده نیروگاه در جهان است.
رجبی مشهدی گفت: از تابستان ۱۴۰۰ تاکنون، ۴ هزار و ۲۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید و بابا ارتقا نیروگاههای موجود برای تأمین برق کشور اضافه شده است و در طی یک ماه آینده نیز یک هزار و ۸۰۰ مگاوات نیروگاه دیگر در مدار تولید قرار میگیرد که عمدتاً ساخت شرکت مپنا است.وی ادامه داد:شرکت مپنا درجهت ارتقا توان نیروگاهها اقدام قابلتوجهی انجام داده است که توانستیم افزایش ظرفیت ۱۰۰۰ مگاواتی داشته باشیم.
رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: همین موضوع و صرفهجویی خوب مردم باعث شده تا خاموشی و قطعی برق در بخش خانگی نداشته باشیم و توانستیم به نحو مطلوب برقرسانی به صنایع کشور را نیز انجام دهیم.
سخنگوی صنعت برق در خصوص مهمترین دستاوردهای صنعت برق کشور خاطرنشان کرد: باتوجهبه تلاش یکساله همکاران ما، امروز به ظرفیت تولید نیروگاهی کشور اضافه شده و تعمیرات نیروگاهها را بهموقع انجام دادیم و نیروگاهها از آمادگی مطلوبی برای تولید برق برخوردار بودند و در مناطقی که احیاناً شبکه محدودیت و مشکلاتی برای تأمین برق وجود داشت تعمیرات بهموقع و بهسرعت انجام شد، تا برق مطمئن و پایدار به مصرفکننده برسد.رجبی مشهدی گفت: کشور ما درحالتوسعه است و به دلیل رشد مصرفی که دارد نیازمند است تا ظرفیتهای تولید را توسعه و افزایش دهد.وی افزود: امروز در تأمین برق بخش صنعت کشور رشد ۱۱.۴۴ درصدی داشتیم ۳.۶۵ درصد در پیک مصرف و ۵ درصد در مصرف انرژی رشد داشتیم و باید با توسعه ظرفیتها و سرمایهگذاری، تأمین انرژی اولیه را انجام دهیم.سخنگوی صنعت برق گفت: سالانه تلاش میشود که ظرفیت نیروگاهها افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در خصوص میزان تلفات توزیع برق کشور گفت: ۹.۲ درصد تلفات در بخش توزیع برق کشور داریم که به لحاظ شاخص تلفات کشور و پهنایی گسترده شبکه در کشور مناسب است، ایدئال ما این است تا این میزان تلفات را به۸.۵ درصد کاهش دهیم که برای کاهش تلفات اقدامات جدی صورتگرفته است و در دستور کار قرار دارد.
سرنوشت صنعت خودروسازی ایران بعد از امضای برجام
معاون وزیر صمت با بیان اینکه خودروسازی ایران ۲۵ ساله است، گفت: در صورت امضای برجام میتوانیم با کمک شرکای اروپایی به این صنعت کمک کنیم و در غیر این صورت یک سناریو داخلی داریم.
منوچهر منطقی با ارائه مباحث تخصصی و آموزشی در مورد معنای دانش بنیانی شدن صنعت خودرو و همچنین رویکرد وزارت صمت در خصوص خودروی آینده به ترسیم افق پیش رو در حوزه این صنعت پرداخت.
معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت با اشاره به سیر تحول پیوسته توسعه صنعت خودرو در کشور گفت: نباید صنعت خودرو در ایران را یک صنعت ۵۰ ساله بدانیم چرا که این صنعت در دهه ۶۰ به دلیل جنگ تحمیلی عملاً تعطیل بوده و در واقع میتوان گفت خودروسازی ایران مربوط به ۲۵ سال پیش است.
وی گفت: هم افزایی یعنی اینکه خودروسازان یک کشور یک مجموعه تأمین داشته باشند.
منطقی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر تأثیر تحریمها یا عدم آن در آینده این صنعت گفت: ما در این خصوص دو سناریو طراحی و همه امکانها را بررسی کردهایم. از این رو در صورت امضای برجام میتوانیم با کمک شرکای اروپایی به این صنعت کمک کنیم و در غیر این صورت یک سناریو داخلی داریم.
بیش از ۷۵ درصد قطعات یدکی ضمانت ندارند
معاون بازرسی و نظارت اصناف گفت: بیش از ۷۵ درصد قطعات یدکی ضمانت ندارند در حالی که باید ۶ ماه تا یکسال ضمانت داشته باشند.
آقای بهنام نیکمنش گفت: دستورالعمل های مهم در راستای طرح شناسنامه دار شدن لوازم یدکی را ابلاغ کردیم و افراد از خرید کالاهای فاقد کد شناسه باید امتناع کنند .
او گفت: رصد قیمت ها روزانه و هفتگی از سطح بازار در حال انجام است و تاکنون هیچ گونه افزایش قیمت نداشتیم، چنانچه یک واحد صنفی دارای پروانه یا فاقد پروانه کسب اقدام به افزایش قیمت کرده باشد، این موضوع تخلف است و در صورت اعلام در اسرع وقت رسیدگی می شود.
به گفته معاون بازرسی و نظارت اصناف کشور، بنابر ۲۳ هزار و ۷۱۵ فقره بازدیدی که در سطح کشور داشتیم، ۸۳۹ فقره پرونده تخلف داریم که بیشتر در بحث گرانفروشی است که این امر مربوط به قبل بوده و هم اکنون بیشتر در خصوص شناسنامه دار شدن اخطار دادیم که تا ۱۵ مهرماه فرصت دارند که کالاهای موجود در انبار را تعیین تکلیف کنند چرا که این تاریخ به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد.
او گفت: به طور کلی بیش از ۷۵ درصد کالاها ضمانت ندارند و دائما در حال برگزاری جلسه هستیم که ۶ ماه تا یکسال ضمانت قطعات یدکی داشته باشند.
بیش از ۵۰ درصد خانوارهای ایرانی خودرو ندارند
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد خانوارهای ایرانی فاقد خودرو هستند، گفت: واسطههایی بین قطعه ساز و خودروساز قرار دارد که باعث افزایش قیمت میشوند.عبدالله توکلی لاهیجانی اظهار کرد: توزیع عادلانه در خودرو وجود ندارد و بیش از ۵۰ درصد خانوارها فاقد خودرو هستند که علت هم نبود خودروهای اقتصادی در بازار است. بنابراین در طرح تحول صنعت خودرو، بحث خودروهای اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است.
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: در خودروهای اقتصادی مصرف سوخت در کمترین میزان قرار دارد و این موضوع با وزن خودرو در ارتباط است. همچنین در خودروهای اقتصادی باید وزن خودرو را کاهش داد در حالی که نباید از امکانات و تجهیزات آن کاست.
توکلی اضافه کرد: خودروساز و قطعه ساز قرارداد بلندمدت و تعاملی با هم ندارند ضمن اینکه قطعه سازانِ یک محصول در طول سالهای مختلف تغییر میکنند و واسطههایی بین قطعه ساز و خودروساز قرار دارد که باعث افزایش قیمت میشوند.مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: ما اکنون با تولید سالانه حدود ۹۰۰ هزار خودرو، رتبه هجدهم دنیا در تولید خودرو را داریم و هدفگذاری شده تا به تولید ۳ میلیون دستگاه در سال برسیم.
حمایت از بخش خصوصی برای توسعه صادرات محصولات آبزی
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه این وزارتخانه پشتیبان بخش خصوصی در توسعه صادرات محصولات آبزی است، گفت: باید از ظرفیت تشکلهای بازرگانی بخش خصوصی از جمله اتاق تعاون، اصناف در زمینه توسعه صادرات محصولات آبزی استفاده شود.«سید جواد ساداتی نژاد» در جلسه قرارگاه دیپلماسی غذایی وزارت جهاد کشاورزی بر اهمیت تولید و صادرات محصولات آبزی و رفع موانع پیش روی این بخش تاکید کرد و افزود: ایران به دلیل وسعت زیاد نوار ساحلی، منابع آبی داخلی و خارجی و گونههای متنوع دریایی، از جمله مستعدترین کشورهای جهان در حوزه آبزیپروری است.وزیر جهاد کشاورزی افزود: مصرف آب شیرین کمتر، بهرهوری بالای آبزیان در مقایسه با سایر گونههای پروتئینی (گوشت گاو، گوسفند و مرغ) و بازار روبهرشد داخلی و خارجی از جمله مهمترین دلایل توجه به توسعه آبزیپروری است.این مسوول با بیان این که این وزارتخانه پشتیبان بخش خصوصی در توسعه صادرات محصولات آبزی است، گفت: برخی قوانین و آئیننامههای صادراتی محصولات آبزی نیاز به تغییر و بازنگری دارد که امیدواریم در کارگروه مشترک وزارت جهاد کشاورزی، گمرک و سازمان توسعه تجارت بهزودی مرتفع شوند.ساداتی نژاد افزود: باید از ظرفیت تشکلهای بازرگانی بخش خصوصی از جمله اتاق تعاون، اصناف در زمینه توسعه صادرات محصولات آبزی استفاده شود.
همکاری مشترک سازمان اموال تملیکی و گمرک برای کاهش رسوب کالا
نشست مشترک مدیران سازمان اموال تملیکی و گمرک ایران به منظور بررسی و رفع موانع در مورد اظهارنامه کالاهای متروکه، اعاده کالا و وضعیت انبارها برگزار شد.در این نشست سید عبدالمجید اجتهادی اظهار داشت: با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی شاهد اقدامات خوبی در زمینه کاهش رسوب کالا و ساماندهی انبارها هستیم ضمن اینکه از همراهی و همکاری رئیس کل گمرک برای در اختیار گذاشتن امکانات از جمله انبارها، قفسه بندی و سایر مباحث تشکر میکنم.مدیرعامل سازمان اموال تملیکی با ابراز خرسندی از برگزاری جلسه مشترک با مسئولان گمرک و پیش قدم شدن سازمان به منظور بررسی و رفع موانع در مورد اظهارنامه کالاهای متروکه، اعاده کالا و وضعیت انبارها، تصریح کرد: به دنبال حل و فصل مباحث با تعامل دوسویه هستیم. تا بتوانیم وظایفمان را بهتر انجام دهیم و همچنین دغدغه وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی در این موارد مرتفع کنیم.
وی با برشمردن مباحثی که نیازمند تفاهم و تغییر رویکرد دارد، پرداخت و افزود: زمانی که کالای متروکه از گمرک به سازمان اموال تملیکی اظهار میشود بر اساس ارزش واردات بوده که این مشکل ساز است حال آنکه باید بر مبنای زمان متروکه شدن و وضعیت کالا ارزش گذاری
صورت بپذیرد.