تامین لکوموتیوهای جدید در دستور کار راه‌آهن است
تامین لکوموتیوهای جدید در دستور کار راه‌آهن است

مدیرعامل راه‌آهن گفت: موضوع لکوموتیوهای شرکت‌های مسافری بسیار مهم است و باید حل شود، با جدیت دنبال حذف لکوموتیوهای فرسوده و تأمین لکوموتیوهای جدید هستیم. به گزارش روزنامه جمله به نقل از شرکت راه آهن، سید میعاد صالحی در دیدار با اعضای انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقلی ریلی مسافری و خدمات وابسته و مدیران […]

مدیرعامل راه‌آهن گفت: موضوع لکوموتیوهای شرکت‌های مسافری بسیار مهم است و باید حل شود، با جدیت دنبال حذف لکوموتیوهای فرسوده و تأمین لکوموتیوهای جدید هستیم.

به گزارش روزنامه جمله به نقل از شرکت راه آهن، سید میعاد صالحی در دیدار با اعضای انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقلی ریلی مسافری و خدمات وابسته و مدیران عامل شرکت‌های حمل و نقل ریلی مسافری گفت: حمل و نقل مسافری به نوعی پیشانی راه آهن است و بایستی با مغتنم شمردن حضور مسافران در قطار، از این فرصت به صورت حداکثری استفاده کرد.
صالحی در این دیدار که در ساختمان شهدای راه آهن برگزار شد با تاکید بر تکریم همه جانبه مسافران ریلی، افزود: علاوه بر کیفیت خدمات حمل و نقل و رعایت کامل ایمنی، اکرام مسافران، فرهنگ‌سازی ارزش‌های اسلامی و ملی، ارائه محتوای رسانه‌ای نافع و مناسب و هر آنچه که موجب رضایت مسافران می‌شود بایستی در دستور کار مدیران شرکت‌های مسافری قرار داشته باشد.
مدیرعامل راه آهن رعایت عفاف و حجاب را در قطارهای مسافری یک واجب شرعی و الزام قانونی برشمرد و گفت: رؤسای قطار موظفند نسبت به این مسأله حساس باشند و وظیفه امر به معروف و نهی از منکر خود را در چارچوب قانون انجام دهند. وی با اشاره به اینکه اکثر مسافران ریلی احساسی خاطره انگیز نسبت به سفر با قطار داشته و علاقمند سفرهای ریلی هستند اضافه کرد: تا امروز گفتمان سازی مناسب در مورد راه آهن صورت نگرفته و تلاش ما بر این است که سفر با قطار بیشتر دیده شود. مدیرعامل راه آهن اظهار داشت: اگرچه در حال حاضر عمده حمل و نقل ریلی و اقتصاد عمده این صنعت، به بخش حمل بار بر می‌گردد اما عموم مردم، حمل و نقل ریلی را با حمل و نقل مسافری می‌شناسند و مسافرت با قطار کلید واژه این حوزه است. وی با اشاره به اینکه در سنوات گذشته هیچ یک از دو حوزه بار و مسافر، اقدامات لازم به شکل شایسته و بایسته انجام نشده است، افزود: چنین نیست که این امر به سو مدیریت مدیران قبلی برگردد بلکه گفتمان‌سازی ریلی نشده است و حوزه ریلی از اهمیت لازم در ذهن قالب مسئولان کشور در حوزه‌های مختلف برخوردار نبوده و بسیاری از فعالیت‌ها برای توسعه این بخش، به شکل حلقه‌های مفقوده و جزیره‌ای انجام شده است. مدیرعامل راه آهن با تاکید بر لزوم گفتمان سازی ریلی در اذهان مسئولان کشور گفت: در هر دیدار با رئیس جمهور و مقامات عالی رتبه کشور، کلید واژه‌ای مؤثر و ناظر به حوزه ریلی مطرح می‌شود تا ضمن استفاده از رهنمودها، این موضوع در ردیف موضوعات کلان کشور قرار گیرد.

é تعارضات موجود میراثی ۱۰۰ ساله است
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به عنوان مسئول شرکت راه آهن ایده‌های بسیاری برای ارائه برنامه‌های بزرگ در آینده پیش رو داریم و در عین حال بر این باور هستیم که مشکلات و تعارضات موجود میراثی ۱۰۰ ساله است که یک شبه قابل حل نیست.
وی با تاکید بر اینکه گفتار درمانی در برنامه‌های راه آهن جایی ندارد افزود: با توجه به تجربه مسئولیت در وزارتخانه‌های زیربنایی دستگاه‌های مختلف دولتی به این نتیجه رسیده ام که راه آهن، یکی از به استضعاف کشیده‌ترین دستگاه‌ها در حوزه حمل و نقل است به هر علتی عقب نگاه داشته شده است و از این رو باور دارم که همه اقدامات در این شرکت باید معطوف به عمل باشد. وی با اشاره با اینکه اهمیت شرکت‌های مسافری کمتر از شرکت‌های باری نیست تصریح کرد: نیاز است تا تلاش‌ها در این بخش افزایش یافته و به سمت نقطه درست حرکت کنیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: موضوع لکوموتیوهای شرکت‌های مسافری بسیار مهم است و باید حل شود، البته شاید تعارض منافعی در این بخش وجود داشته باشد، اما با جدیت حذف لکوموتیوهای فرسوده و تأمین لکوموتیوهای جایگزین را دنبال می‌کنیم.

é رکوردشکنی در سال ۱۴۰۱
رییس هیئت مدیره شرکت راه آهن در بخشی دیگر از اظهارات خود با اشاره به اینکه شرکت راه آهن در نظر دارد در سال جاری در بخش مسافری رکورد ۱۰۰ ساله این شرکت را توأم با ایمنی و کیفیت مناسب افزایش دهد، گفت: علیرغم فشارها تاکید می‌کنیم که حوزه مسافری باید رشد کند و در این مسیر تلاش می‌کنیم با حفظ ایمنی، کاهش هزینه‌ها را در این بخش میسر کنیم. وی با اشاره به اینکه بهره‌وری در حوزه مسافری همچنان نیاز به ارتقا دارد گفت: همراهی شرکت‌های مسافری با شرکت راه آهن موجب توسعه این بخش و کاهش مشکلات خواهد شد.

é تأکید بر وظیفه سنگین رؤسای قطار
مدیرعامل راه آهن با تاکید بر انجام درست و دقیق رؤسای قطار افزود: نقطه فعلی نقطه متناسب به پاسخگویی نیازهای جامع و هنجارها از سوی رؤسای قطار نیست و باید بپذیریم که رؤسای قطار به صورت پیوسته باید به توانمندی‌ها و آموزش‌های کافی مجهز باشند.
وی رسیدگی به وضعیت معیشتی و نظارت بیشتر بر آمادگی و آموزش رؤسای قطار را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: در میان مسافران و مردم، رؤسای قطار به عنوان مرجع شناخته می‌شوند و بایستی به خوبی برای پاسخگویی به نیازهای مسافران توجیه شده باشند. مدیرعامل راه آهن ادامه داد: حواشی در حوزه مسافری آفت این حوزه است. اخبار منفی، غلط و معکوس زحمات حمل و نقل مسافری را تضعیف می‌کند و مانع از توسعه این بخش می‌شود.
گفتنی است در این دیدار، مدیران شرکت‌های مسافری مشکلات و مسائل خود را عنوان کردند و خواستار بازنگری در دستورالعمل‌هایی شدند که مانع از چابکی این بخش می‌شود.

 

 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل اعلام کرد؛
بهره‌برداری از ۱۵۰ کیلومتر مسیر ریلی زاهدان-خاش در هفته دولت

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از بهره‌برداری مسیر ریلی زاهدان-خاش به طول ۱۵۰ کیلومتر در هفته دولت خبر داد.
به گزارش روزنامه جمله به نقل از وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در نشست با رییس‌جمهوری با مدیران و معاونان وزرات راه و شهرسازی در خصوص راه‌آهن چابهار-زاهدان اظهار داشت: این پروژه با تاکید وزیر راه و شهرسازی در دو فاز انجام شده و در حال انجام است. فاز نخست اتصال چابهار به شبکه ریلی است که با این کار بخش عمده مشکلات موجود حل خواهد شد. پیشرفت فیزیکی این بخش از پروژه به طول ۶۳۰ کیلومتر ۶۰ درصد است و با دستور رییس‌جمهوری از صندوق توسعه ملی کار سرعت گرفته است. با این حال برای اتمام این پروژه به حدود ۲۰۰ میلیون دلار دیگر سرمایه نیاز است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: ۱۵۰ کیلومتر از این مسیر (مسیر ریلی چابهار-زاهدان در فاز اول) ریل گذاری شده و آماده بهره‌برداری است که هفته دولت مسیر ریلی زاهدان به خاش آماده افتتاح است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: زیرسازی فاز اول این پروژه به طول ۶۳۰ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد رو به اتمام است. همچنین از زاهدان به بیرجند یک قطعه بین زاهدان به طول ۷۰ کیلومتر با منابع اعتباری محدود آغاز شده است. قطعه‌ای نیز از بیرجند به طول ۴۰ کیلومتر به بالا را شروع کردیم. یک قطعه نیز از ۵۰ کیلومتر به بالا از یونسی آغاز شده است. این شرایط به دلیل تقاضای استان‌ها برای آغاز این پروژه ریلی بوده است.
خادمی توضیح داد: ادامه این مسیر از زاهدان به یونسی در فاز دوم از مسیرهای سرخس، بیرجند و یونسی حدود ۹۰۰ کیلومتر است و چهار قطعه آن آغاز شده که پیشرفت فیزیکی آن در حدود ۱۰ درصد است. و این بخش در مرحله دوم است که با تکمیل این فاز کریدور شمال-جنوب تکمیل می‌شود.
وی با اشاره به اینکه اعتبارات جاری امکان تکمیل این پروژه مهم ریلی را نمی‌دهد اظهار امیدواری کرد تا از محل تهاتر نفت کار انجام شود. زیرا با اعتبارات فعلی انجام این کار ممکن نخواهد بود.

é آمادگی شرکت ساخت برای تحویل شبکه آزادراهی به حدود سه برابر متوسط سالانه در سال جاری
خادمی در خصوص ساخت آزادراه‌ها و سایر راه‌ها اعلام کرد: متوسط ساخت آزادراه‌ها در کشور بعد از انقلاب ۸۰ کیلومتر در سال است. برنامه شرکت ساخت نیز احداث سالانه ۹۰ کیلومتر در سال بود. همچنین متوسط احداث ریل و خطوط ریلی در سال ۱۶۷ کیلومتر بوده است که در ۱۰ سال گذشته این رقم به سالانه ۲۰۰ کیلومتر در سال رسید. چنانچه پروژه‌هایی که عموماً بالای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند تامین اعتبار شوند با حدود سه برابر متوسط سالانه می‌توانیم تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ پروژه آزادراهی و سایر راه‌ها را تحویل بدهیم که انجام این کار با موافقت رییس‌جمهور برای تامین مالی ممکن خواهد شد.وی در عین حال با اعلام اینکه در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۹۳ کیلومتر دیگر آزادراه به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: در تلاش هستیم تا با تامین مالی بتوانیم ۵۶۰ کیلومتر ریل را تکمیل و تحویل بدهیم.

 

 

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران:
اخبار غیر دقیق، موجب سلب اطمینان از مسافران هوایی می‌شود

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با اشاره به تکرار ترکیدگی لاستیک هواپیما در فرودگاه مشهد و ارتباط غیر کارشناسی آن با باند فرودگاه‌ گفت: ما بیشتر از اینکه دنبال مقصر باشیم، به فکر تامین ایمنی پرواز هستیم و به یقین اگر مقصر هم باشیم، جبران می‌کنیم.
‌به گزارش روزنامه جمله به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، نشست هم اندیشی ارتقای سطح خدمات به مسافران هوایی، ساماندهی و کاهش تاخیرات پروازهای داخلی با حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها، سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۹ ویژه فرودگاه مهرآباد، معاون سازمان تعزیرات حکومتی، نمایندگان قوه قضائیه مستقر در بخش هوایی کشور و نمایندگان شرکت های هوایپمایی برگزار شد.
در این نشست، حمیدرضا سیدی‌ مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران‌ با بیان اینکه ارکان صنعت هوانوردی، یک مثلث را تشکیل می دهند که وجود همه آنها ضروری است گفت: یکی از اضلاع این مثلث شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران است که نگهداری، توسعه و مدیریت فرودگاه‌ها و همچنین مدیریت ناوبری هوایی را برعهده دارد، ضلع دیگر آن را شرکت‌های هواپیمایی تشکیل می‌دهد و ضلع سوم سازمان هواپیمایی کشوری است که به عنوان نماینده حاکمیت و سیاستگذار صنعت هوایی است که هر کدام از این اضلاع نباشند، طبیعتا اضلاع دیگر هم
مفهومی ندارند.
سیدی با اشاره به مسئولیت دستگاه قضایی به عنوان ناظر بر اجرای قوانین ورای ضلع سوم صنعت هوانوردی گفت: قوانین و مقررات در حوزه تخصصی هوانوردی بسیار دقیق و جدی و در قالب یک کتاب است که همه اضلاع صنعت باید به آن متعهد باشند اما در بخش حقوق عامه متاسفانه نظم و انضباط لازم وجود ندارد و همین مساله گاهی موجب ایجاد التهاب می شود.
وی نشر اخبار در فضای مجازی بدون رعایت مصالح و توجه به واقعیت را مورد انتقاد قرار داد و با اشاره به انتشار اخبار کذب طی یک هفته اخیر علیه صنعت هوانوردی به ویژه شرکت فرودگاه‌ها، از دستگاه قضایی خواست در این زمینه ورود کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رویداد هواپیمایی پاکستان که از سوی سازمان هواپیمایی این کشور، کنترلرهای مرکز کنترل فضای کشور را مورد هجمه قرار داده بودند،گفت: متاسفانه این خبر با وجود فضای مجازی به شدت نشر پیدا کرد و در پایان با بررسی مکالمات مشخص شد که خلبان هواپیمایی پاکستان به اشتباه تغییر ارتفاع داده بود.
وی با اشاره به تکرار ترکیدگی لاستیک هواپیما در فرودگاه مشهد و ارتباط غیر کارشناسی آن با باند فرودگاه‌ گفت: ما در صنعت هوانوردی به دنبال برقراری پرواز ایمن و حفظ آرامش مردم در سفر هستیم اما متاسفانه اخبار غیر دقیق، موجب سلب اطمینان از مسافران هوایی می‌شود.
سیدی گفت: در بروز سوانح، همیشه و در گام نخست بر اساس انکس‌های موجود ایکائو، دفتر بررسی‌های سوانح هواپیمایی باید سوانح را واکاوی کند و اظهار نظرهای دیگر فقط فضای کشور را ملتهب می‌کند و البته حضور دستگاه قضایی پیش از ارائه نتیجه از دفتر بررسی‌های سوانح و تشکیل پرونده، فقط موضوعات را پیچیده‌تر می‌کند.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: ما بیشتر از اینکه دنبال مقصر باشیم به فکر تامین ایمنی پرواز هستیم و به یقین اگر مقصر هم باشیم، جبران می‌کنیم.

 

 

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن کشور:
نیازمند ساخت ۱۰ هزار کیلومتر خط ریلی جدید هستیم
معاون ساخت و توسعه راه آهن کشور گفت: طول شبکه ریلی با احتساب خطوط اصلی و فرعی حدود ۱۵ هزار کیلومتر است و برای رسیدن به هدف تعیین شده نیاز به ساخت ۱۰ هزار کیلومتر خط ریلی جدید است.
عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های کشور در دیدار با استاندار گیلان، به اهمیت راه آهن گیلان در رشد چشمگیر اقتصاد ناشی از صادرات اشاره کرد و بهره برداری از ۲۵ هزار کیلومتر مسیر ریلی را برنامه بلند مدت توسعه راه آهن در کشور دانست.
وی گفت:‌ در حال حاضر طول شبکه ریلی با احتساب خطوط اصلی و فرعی حدود ۱۵ هزار کیلومتر است و برای رسیدن به هدف تعیین شده نیاز به ساخت ۱۰ هزار کیلومتر خط ریلی جدید است.
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های کشور، راه آهن گیلان را از پروژه های مهم ریلی ایران خواند و با اشاره به پیشرفت خوب آن تاکنون، خاطرنشان کرد: جهت تکمیل راه آهن رشت – کاسپین نیازمند اعتبارات جدید هستیم.
اسدالله عباسی، استاندار گیلان نیز بر ضرورت تسریع در اجرای پروژه‌های حوزه زیرساخت استان به ویژه راه آهن رشت – کاسپین و آزادراه رشت – قزوین تاکید و اظهار کرد: پروژه راه آهن آنچنان با اهمیت است که رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیس‌جمهوری روسیه به ضرورت تکمیل قطعه رشت – آستارا تاکید داشتند.
وی با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور به گیلان اعتبار بسیار خوبی برای تکمیل پروژه راه آهن مصوب شده، به تخصیص بخش اعظم این اعتبارات جهت اجرا و بهره‌برداری به‌هنگام اشاره کرد و افزود: باید اعتبارات موجود به صورت بهینه و با مدیریت اصولی هزینه شود.
استاندار گیلان با تاکید بر لزوم ارائه گزارش های شفاف، روشن و کارشناسی شده از سوی پیمانکاران پروژه‌ها، بیان کرد: وظیفه خود می دانم که جهت تامین به موقع اعتبار، حمایت و پشتیبانی از سرمایه گذاران و پیمانکاران تمام تلاش خود را به کار ببندم.
عباسی تکمیل راه‌آهن در گیلان را اقدامی اثربخش در جهت شکوفایی ظرفیت های اقتصادی کشور، توسعه صادرات درون و برون مرزی و نیز تعاملات اقتصادی گسترده جهانی خواند و گفت: در اجرای پروژه ها، توجه به تامین و پرداخت به موقع حقوق کارگران یک ضرورت است.

شکستن رکورد ۱۰ ساله جابجایی تعداد مسافر ریلی در چهار ماهه نخست امسال
معاون مسافری شرکت راه‌آهن گفت: با وجود اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در قطارهای مسافری، در چهار ماهه نخست امسال، رکورد ۱۰ ساله جابجایی تعداد مسافر شکسته شد.
به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، میرحسن موسوی در نشست صمیمی اعضای هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی مسافری و مدیران عامل شرکتهای ریلی مسافری با معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن، با اعلام این خبر افزود: در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۱، تعداد مسافر جابجا شده توسط قطارهای مسافری ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بوده که در ده سال گذشته بی سابقه بوده است.
وی ادامه داد: طی این مدت همچنین میزان نفر کیلومتر جابجا شده ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون بوده که این رقم نیز در هشت سال گذشته سابقه نداشته است.
به گفته موسوی؛ در چهار ماه نخست امسال با وجود افزایش حدود ۶۰ درصدی تعداد مسافر جابجا شده، کاهش ۲۲ درصدی تاخیر قطارها نیز رخ داده است.

با حکم معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی؛
حسین عباس‌نژاد مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان شد
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حکمی «حسین عباس‌نژاد» را به سمت مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان منصوب کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، علی اکبر صفایی در حکم انتصاب حسین عباس‌نژاد بر رعایت کامل قوانین و مقررات و مصوبات هیات عامل و شورای عالی سازمان به عنوان فصل¬الخطاب در اجرای کلیه امور؛ توانمند سازی، تقویت و ارتقای نیروهای انسانی متخصص و متعهد و تاکید بر انتخاب مدیران از میان همکاران کارآمد و پاک دست؛ توسعه سرمایه¬گذاری و پویایی در فضای کسب و کار؛ بازاریابی مناسب و تسهیل جریان کالا، کشتی و رفع دغدغه های بخش خصوصی تاکید کرده است.
در بخش دیگری از این حکم ، توسعه بنادر هرمزگان منطبق با طرح های جامع مصوب، ارتقای ایمنی در زمینه فعالیت های بندری و دریایی، توجه جدی به ایجاد منطقه لجستیکی در اراضی ۲ هزار و ۴۰۰ هکتاری و توسعه حمل و نقل چند وچهی و تجهیز ناوگان مسافری دریایی و بندری و فرایندسازی جریان کالا مبتنی بر فناوری اطلاعات و دولت الکترونیک از مهم ترین ماموریت های مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی هرمزگان عنوان
شده است.
گفتنی است، حسین عباس نژاد دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی دریا گرایش کشتی سازی است. مشاور مدیرعامل در امور دریایی، سرپرست معاونت دریایی ، مدیرکل امور دریایی، مدیرکل سازمان های تخصصی دریایی، مشاور معاونت امور دریایی، کارشناس مسئول ثبت کشتی ها و صدور گواهینامه های دریایی و کارشناس سازمان های تخصصی و بین المللی و ممیزی IMO از مهمترین مسئولیت های حسین عباس نژاد در طول ۳۰ سال فعالیت در سازمان بنادر و دریانوردی است.