یوسف نوری به مناسبت اولین روز هفته امور تربیتی با اشاره به فرمایشات رهبری در روز پانزدهم آذرماه جاری مبنی بر آسیبها و ضربههای ناشی از حذف معاونت پرورشی از آموزش و پرورش در سالهای قبل که البته چندی بعد احیا شد ولی کاری که باید انجام میشد، انجام نشد گفت: افتخار ما آموزش و […]
یوسف نوری به مناسبت اولین روز هفته امور تربیتی با اشاره به فرمایشات رهبری در روز پانزدهم آذرماه جاری مبنی بر آسیبها و ضربههای ناشی از حذف معاونت پرورشی از آموزش و پرورش در سالهای قبل که البته چندی بعد احیا شد ولی کاری که باید انجام میشد، انجام نشد گفت: افتخار ما آموزش و پرورشیها این است که اگر قوه قضائیه قوام یافت قلهاش شهید بهشتی بود، اگر دولت مردمی را بخواهیم مثال بزنیم شهید رجایی در راسش بود، شهید باهنر هم همینطور، اینها مربی تربیتی بودند.
به گزارش مهر، وی افزود: در همه دنیا، ظرف و بستر اعمال حکمرانیها، آموزش و پرورش است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز نظام اسلامی در این ظرف باید نیرو را برای آینده تربیت میکرد. لازم بود نیروهای جدیدی وارد شوند که در ابتدا مربیان جهادی شکل گرفتند و وارد عرصه شدند. در آن زمان جریانهای التقاطی را شاهد بودیم و مربیان آن دوره میتوانستند توحید را خوب درس بدهند، اما اکنون این ضعف را داریم. بعدها جریانات تجزیه طلب شکل گرفتند و مربیان در آن دورهها خیلی خوب کار کردند. سپس وارد دوران جنگ و دفاع مقدس شدیم. مربیان در اینجا به قله رسیدند و پلی بین مدرسه و مسجد بودند و کسی تفاوت این دو مکان را احساس نمیکرد، چراکه پیوند محکم تربیتی برقرار بود.
نوری ادامه داد: اینکه شاهد موفقیتهای جهانی در المپیادهای علمی دانش آموزی هستیم همگی حاصل و دستاوردها کار مربیان و معلمان ماست.
وی با گلایه از اینکه سکوی استعدادیابی برای دانش آموزان ایجاد نکردهایم اظهار کرد: جای سکوی استعدادیابی در معاونت پرورشی است. هر دانش آموزی در هر موقعیتی یک نسخهای دارد. در نهاد آموزش و پرورش خانواده کلاً فراموش شده است. تکلیف خانواده تعلیم و تربیت است و ما به آنها کمک میکنیم. گاهی اجازه دخالت به اولیا نمیدهیم، البته درست است که باید ابتدا توانمند شوند و بعد بتوانند مشارکت کنند، اگر این اتفاق نیفتد موفق نخواهیم شد. وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: مدرسه هم اگر با محله ارتباط نداشته باشد به جایی نخواهیم رسید. از ۲۰۲۰ محله حاشیهای کم برخوردار، ما در ۴۰۰ محله اقداماتی برای توسعه اجتماع محور محلات با محوریت مدرسه در دست انجام داریم، معتقدیم که اگر تعلیم و تربیت را به عهده یک مربی و یک معلم بگذاریم برآیند خوبی نخواهد داشت، باید همگان مشارکت کنند. نوری با بیان اینکه آنگونه که باید به دانش آموزان باور نداریم اظهار کرد: دانش آموزان در زیست بوم جدید قابلیتهای بسیاری دارند و اگر مهارت ابراز وجود در مدرسه نداشته باشند آن را در جای دیگری انجام میدهند. دانشآموز را برای امروز تربیت میکنیم در حالی که باید برای فردا تربیتشان کنیم. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تحریمش از سوی اتحادیه اروپا گفت: بعد از زحمات شما مربیان تربیتی، برنامه اعتکاف دانش آموزی، راهپیمایی ۱۳ آبان، برپایی جشنهای تکلیف، راهپیمایی ۲۲ بهمن و کارهای خوبی که انجام دادید خب باید هم اتحادیه اروپا از این کارها انجام دهند و تحریم کنند. این چیزها برای آنها قابل تحمل نیست، ما باید کارمان را محکم و باقوت بیشتر انجام دهیم که این امر مقدور نیست مگر با همه ارکان و عوامل کار کنیم. دبیرستانیها گروههای جهادی دارند، اما گروههای خیرین در جمعیت دانش آموزی نداریم.