تراز تجارت خارجی مناطق آزاد بعد از ۳۰ سال مثبت شد
تراز تجارت خارجی مناطق آزاد بعد از ۳۰ سال مثبت شد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از دستیابی به تراز تجاری مثبت ۳۵ میلیون دلار مناطق آزاد برای اولین بار بعد از ۳۰ سال فعالیت این مناطق خبر داد. سعید محمد در برنامه زنده تلویزیونی صف اول اظهار کرد: در دنیا ۵۴۰۰ منطقه آزاد داریم و دنیا از این فضا برای توسعه اقتصادی […]

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از دستیابی به تراز تجاری مثبت ۳۵ میلیون دلار مناطق آزاد برای اولین بار بعد از ۳۰ سال فعالیت این مناطق خبر داد.
سعید محمد در برنامه زنده تلویزیونی صف اول اظهار کرد: در دنیا ۵۴۰۰ منطقه آزاد داریم و دنیا از این فضا برای توسعه اقتصادی استفاده می‌کند در چین هم ۷۵ درصد تجارت این کشور از طریق مناطق آزاد آن انجام می‌شود.
وی با اشاره به اهمیت مشوق‌های اقتصادی در مناطق آزاد برای رشد و توسعه شرکت‌ها افزود: ۱۵ منطقه آزاد و ۳۳ منطقه ویژه اقتصادی فعال داریم؛ مجوز برای ایجاد ۷۹ منطقه ویژه اقتصادی صادر شده اما چون استانداران مدیران این مناطق را معرفی نکرده‌اند و دستگاه متولی راه اندازی آن، اقدامی برای ایجاد این مناطق ویژه نکرده، بخش اعظم مناطق ویژه اقتصادی غیر فعال هستند.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی کارکرد اصلی مناطق آزاد در اسناد بالادستی را صادرات، تولید، ارزآوری، ورود تکنولوژی‌های جدید و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و امثال آن ذکر و تصریح کرد: اما کارکرد مناطق آزاد تا به امروز راضی کننده نبوده و نتوانسته‌اند هم پای مناطق آزاد رقبای ما در منطقه رشد کنند. وی ادامه داد: سرجمع تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همواره مثبت و این شاخص در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱ میلیارد دلار بوده است؛ اما تراز تجاری مناطق آزاد به تنهایی همواره در این ۳ دهه از عمر راه اندازی مناطق آزاد در کشور، منفی بوده است. با این حال با حل و فصل برخی مشکلات فعالان اقتصادی در این یک سال از عمر دولت سیزدهم، توانستیم کاری کنیم که از مهر ماه سال گذشته تا کنون تراز تجاری مناطق آزاد به مثبت ۳۵ میلیون دلار برای اولین بار در ۳۰ سال گذشته تغییر کند. مشاور رئیس جمهور با تأکید بر اینکه سرمایه گذاران مایلند بار دیگر مشوق‌های مناطق آزاد احیا شود اما در ماه‌های اخیر به برخی از این مشوق‌ها خدشه وارد شده، گفت: می‌گویند مناطق آزاد مرکز قاچاق کالا هستند و می‌خواهند با این بهانه مناطق آزاد را بکوبند از دیگر مشکلات ما این است که در حالی که باید قوانین و مقررات ثابت و برای فعال اقتصادی پیش بینی پذیر باشد اما دچار ایجاد قوانین خلق الساعه شده‌ایم. وی به ماده ۶۵ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه اشاره و تصریح کرد: این ماده قانونی، رئیس منطقه آزاد را مسئول همه امور آن منطقه می‌داند که اگر اجرا شود، می‌تواند به رشد مناطق آزاد کمک شایانی کند. رئیس شورای عالی مناطق آزاد، رئیس جمهور است و ۱۴ نفر از اعضای این شورا، از اعضای هیئت دولت هستند با اینکه رئیس جمهور اخیراً بار دیگر اهمیت اجرای این ماده قانونی را ابلاغ کرده تا همه مدیران دستگاه‌های اجرایی فعال در مناطق آزاد ذیل رئیس همان منطقه فعالیت کنند و از زمان ابلاغ آن بیش از یک ماه می‌گذرد، اما همچنان دستگاه‌های اجرایی از اجرای ابلاغیه رئیس جمهور استنکاف می‌کنند.
محمد ادامه داد: در حال حاضر فرماندار در مناطق آزاد را وزیر کشور منصوب می‌کند، شهردار را شورای شهر منصوب می‌کند بخشدار را استانداران تعیین و منصوب می‌کنند رئیس گمرک منطقه آزاد از سوی رئیس کل گمرک تعیین می‌شود رئیس مالیات منطقه آزاد با حکم رئیس کل سازمان امور مالیاتی منصوب می‌شود و…؛ این در حالی است که در شورای عالی مناطق آزاد، عالی‌ترین مقام همه این دستگاه‌ها حضور دارند ولی متأسفانه در هنگام اجرای قانون، عیناً همان قانونی که برای سرزمین‌های اصلی تدوین و تصویب شده، برای مناطق آزاد هم اجرا می‌کنند که به دلیل ناآشنایی آنها به قوانین مربوط به مناطق آزاد است که بر تسهیل فرآیندها تأکید دارد.
وی یادآور شد: از سوی دیگر مرتباً هم قوانین مزاحم تصویب می‌شود مثلاً در ۱۳ دی ماه سال گذشته قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده ابلاغ شد که این پایه مالیاتی که در سال‌های گذشته در خصوص مناطق آزاد وجود نداشت و این مناطق از مالیات معاف بودند، در قانون جدید به مناطق آزاد نیز تسری داده شد.
به گفته دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی، متن قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده برای مناطق آزاد به گونه‌ای است که ابهام دارد و سبب می‌شود فعالان اقتصادی در مناطق آزاد، بعضاً دو بار مالیات بر ارزش افزوده بدهند؛ دنبال آن هستیم تا این مشکل برطرف شود اما این عدم هماهنگی نه تنها به تسهیل فرآیندها در مناطق آزاد نمی‌انجامد بلکه به ایجاد مشکل جدید منجر می‌شود. مثلاً یک فعال اقتصادی برای راه اندازی فعالیت تولیدی یک بار از سازمان منطقه آزاد مربوطه مجوز می‌گیرد و وقتی برای دریافت تسهیلات به بانک می‌رود، می‌گوید ما به مجوزی که صمت بدهد تسهیلات می‌دهیم و مجبور است یک مجوز دیگر هم از وزارت صمت دریافت کند.

 

 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد؛
برنامه‌ریزی‌ برای تسریع تملک اراضی ‌پروژه راه‌آهن رشت-آستارا

معاون وزیر راه و شهرسازی در جلسه بررسی تسریع تکمیل خط‌آهن رشت-آستارا با حضور نمایندگان شرکت مهندسان مشاور و پیمانکار، گفت: برای تکمیل هر چه سریع‌تر پروژه‌، راهکارهای تملک اراضی به ویژه در زمین‌های زراعی و مسکونی در تعامل کامل با مردم بررسی و انجام شود.

‌به گزارش روزنامه جمله‌ به نقل از روابط عمومی شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیرالله خادمی در جلسه جمع‌بندی راهکارهای تسریع عملیات اجرایی راه آهن رشت- آستارا با حضور نمایندگان شرکت مهندسان مشاور و پیمانکار این ابر پروژه ریلی اظهار داشت: راه‌آهن رشت- آستارا به عنوان قطعه پایانی کریدور ریلی شمال- جنوب کشور و حلقه واسط کل شبکه راه آهن ایران به کشورهای حوزه قفقاز، روسیه و در نهایت اروپا و بخش مهمی از شبکه ریلی داخلی کشور است‌.
وی مهمترین علت برگزاری این نشست را بررسی راهکارهای موجود در تسریع عملیات اجرایی و جمع بندی فنی این پروژه عنوان کرد و اظهار داشت: به منظور تکمیل هرچه سریع‌تر راه آهن رشت- آستارا باید راهکارهای استملاک اراضی طرح که نیازمند اعتبار هنگفتی است بررسی شود تا تملک اراضی مسیر پروژه به ویژه در زمین‌های زراعی و مسکونی در تعامل کامل با مردم صورت گیرد. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در خصوص راه آهن رشت- آستارا و تاکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تکمیل هرچه سریع‌تر این پروژه اعلام کرد: به منظور اتمام این ابر پروژه راه‌آهن کشور که از نظرعملیات ریلی و اعتبار مورد نیاز در نوع خود مثال زدنی است نیازمند بهره مندی از روش های نوین و فناوری های روز دنیا هستیم و در حوزه طراحی، مهندسی و تملک اراضی با روش های نوین امکان تکمیل عملیات اجرایی این طرح در کوتاه ترین زمان ممکن میسر می شود. وی ادامه داد: لازم است در خصوص تجهیز کارگاه‌های مورد نیاز و ساخت بخشی از ابنیه فنی نظیر تعداد و طول پل ها و نحوه اجرای آنها با روش های مهندسی نوین و به روز دنیا تصمیماتی اتخاذ شود و لازم است در اولین فرصت نسبت به بررسی و نحوه اجرای راهکارها اقدام شود. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خصوص مزایای بهره‌برداری از راه آهن رشت- آستارا ‌بیان داشت: با بهره برداری از این مسیر ریلی انتقال بار از مبدا هلسینکی فنلاند تا بنادر جنوبی کشور بیش از ۲۰ روز کاهش پیدا می‌کند و این اقدام با توجه به موقعیت خاص ژئوپلیتیکی ایران درآمد ارزی بالایی برای کشور به همراه دارد.
بنابراین گزارش در حال حاضر عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی پروژه از مبدا رشت تکمیل شده است و آماده عملیات ریل‌گذاری است، زیرسازی ۱۱٫۵ کیلومتر انتهایی از شهرستان آستارا نیز ـآغاز شده است. اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه به ارزش روز معادل ۱۸۰ هزار میلیارد ریال و با احتساب هزینه های تملک اراضی حدود ۲۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد می شود.

 

 

وزیر راه و شهرسازی:
تهاتر کالا میان ایران و پاکستان افزایش می‌یابد
وزیر راه و شهرسازی گفت: تجارت با پاکستان باید افزایش یابد و ایران هیچ محدودیتی در این زمینه ندارد.
رستم قاسمی گفت: پاکستان کشور بزرگی است که ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با آن داریم. چند سالی است که کمیسیون مشترک با این کشور نداشتیم با کار کارشناسی که داشتیم کمیسیون آغاز شد و امروز به پایان رسید. او گفت: افزایش حجم توافقات اقتصادی، ۴ میلیارد دلار تهاتر، استفاده از ترانزیت الکترونیکی، افزایش بازارچه‌های مرزی، موضوع اربعین و افزایش پرواز‌ها از جمله مواردی بود که در این کمیسیون مطرح شد. وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: باید تجارت دو کشور افزایش یابد. ایران هیچ محدودیتی در این زمینه ندارد. در این زمینه افزایش حجم توافقات اقتصادی بین دوکشور از جمله توسعه تهاتر از موارد مورد مذاکره است.

احضار مدیرعامل هواپیمایی آتا به دادستانی تهران
دادستان تهران گفت: مدیرعامل شرکت هواپیمایی آتا احضار و از وی پیرامون تأخیر پرواز تهران – نجف توضیحاتی اخذ شد و گزارش آن جهت برخورد قانونی با این شرکت به سازمان هواپیمایی کشوری نیز منعکس شد.
به گزارش روزنامه جمله به نقل از قوه قضاییه، علی صالحی بیان کرد: احضار مدیر عامل شرکت هواپیمایی آتا در راستای حفظ حقوق شهروندی، بوده و دلیل آن تعلل هشت ساعته پرواز نجف به تهران و شکایت مسافران بوده است. دادستان تهران با بیان اینکه دستورات لازم جهت تسریع در رسیدگی این پرونده صادر شد، تصریح کرد: تسریع در رسیدگی به چنین پرونده‌هایی مهم است و تلاش می‌کنیم که ایفای حقوق مردم از سوی شرکت‌ها و موسسات در کمترین زمان ممکن انجام شود.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری:
استفاده از ماسک در هواپیما الزامی شد
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: بخشنامه الزام استفاده از ماسک در هواپیما به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده است.
به گزارش روزنامه جمله به نقل از سازمان هواپیمایی کشوری، میراکبر رضوی اظهار داشت: بر اساس مصوبات یکصدوبیستمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا استفاده از ماسک در هواپیما، قطار مترو، اتوبوس، مراکز زیارتی، هیئت‌های مذهبی و مراکز تجمع در شهرهای قرمز و نارنجی الزامی است. وی افزود: همچنین مقرر شد به منظور کنترل واکسیناسیون زائران، سامانه “سماح” که برای ثبت نام سفر اربعین در نظر گرفته شده به سامانه “ایران من” متصل شود.