تشکیل کارگروه برنامه هفتم توسعه در سازمان بنادر و دریانوردی
تشکیل کارگروه برنامه هفتم توسعه در سازمان بنادر و دریانوردی

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از تشکیل کارگروه برنامه هفتم توسعه در این سازمان با هدف تدوین یک سند جامع با همفکری ارگان‌های دریایی خبر داد و گفت: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر استفاده همه جانبه از ظرفیت‌های دریا سواحل و‌ بنادر در سیاست‌های کلی برنامه […]

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از تشکیل کارگروه برنامه هفتم توسعه در این سازمان با هدف تدوین یک سند جامع با همفکری ارگان‌های دریایی خبر داد و گفت: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر استفاده همه جانبه از ظرفیت‌های دریا سواحل و‌ بنادر در سیاست‌های کلی برنامه هفتم و رویکرد جدی دولت سیزدهم در به‌کارگیری پتانسیل‌های حمل‌ ونقل دریایی در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، فضای مناسبی فراهم شده است تا بتوانیم به یک سند جامع در حوزه دریایی کشور دست‌ یابیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، علی‌اکبر صفایی در نشست مدیران ارشد ارگان‌های دریایی کشور با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم از سوی مقام معظم رهبری و توجه ویژه در بند ۱۱ این سیاست‌‌های ابلاغی بر دریا، سواحل، بنادر و آب‌های مرزی ، اظهار داشت: مجموعه ارگان‌های دریایی باید یکپارچه عمل کرده و خروجی منسجم داشته باشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر استفاده حداکثری از فرصت طلایی خزر برای توسعه تجارت با روسیه، از راه‌ اندازی خط لاینر در دریای خزر برای اولین بار خبر داد و گفت: در حال حاضر تردد کشتی‌ها در دریای خزر، طبق یک برنامه زمان‌بندی شده انجام می‌شود و یک تاجر می‌داند که چه زمانی کالاهایش، به ویژه کالاهای فاسدشدنی، را به بندر بیاورد.
وی با اشاره برنامه‌ ریزی مسئولان دو کشور ایران و روسیه برای تبادل یک‌ صد میلیون تنی کالا و برنامه برای استفاده از ظرفیت‌های بندری و کشتیرانی ایران در دریای خزر، تاکید کرد: یکی از سیاست‌های جدی سازمان بنادر ودریانوردی در دریای خزر، ارتقای ظرفیت شناورهای دریایی و کشتی‌های تجاری برای پوشش این میزان تبادلات بازرگانی است.
صفایی با اعلام اینکه اولویت وجوه اداره شده سازمان بنادر، تامین شناورهای رو-رو است، افزود: در حوزه خزر و برای ارتقای ظرفیت کشتیرانی ایران، باید از توان و پشتیبانی بخش‌خصوصی برای خرید و ساخت شناور استفاده بهینه کنیم.
مدیرعامل سازمان بنادر با تاکید بر اینکه مبحث ایجاد داک تعمیرات شناور در خزر باید با سرعت بیشتری پیگیری شود، درخصوص تامین لایروب در خزر افزود: با توجه به کاهش تراز آب خزر، سازمان بنادر و دریانوردی برای رفع چالش لایروبی در بنادر شمالی کشور، هم ساخت لایروب را در دستور کار خود دارد و هم با انجام قراردادهای بلند مدت، درصد استفاده از ظرفیت بخش خصوصی جهت اجاره لایروب است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: خرید تجهیزات بندری را با استفاده منابع مالی بخش‌ خصوصی و منابع دولت در سازمان بنادر و دریانوردی به سرعت در دستور کار خود دارد.
وی افزود: در خصوص راه‌آهن چابهار و اتصال آن به ریل سراسری نیز با رایزنی‌هایی که با مقامات بلندپایه هندی شده، به دنبال امضای قرارداد بلند مدت برای رفع مشکلات پسکرانه‌ای و دسترسی به بندر چابهار هستیم.
صفایی با بیان اینکه طبق مصوبه دولت، سوخت یارانه‌ای به شناورهای مسافری تعلق می‌گیرد، تاکید کرد: برنامه‌ریزی شود تا محورهای چابهار-عمان، بوشهر- قطر و کیش – قطر به سرعت راه‌اندازی شود.
وی با تاکید بر تامین ایمنی بنادر صیادی و بیان اینکه دیگر نباید شاهد سوختن لنج‌های مردم ساحل‌نشین در بنادر باشیم، از اقدام سازمان بنادر و دریانوردی برای بیمه خن‌کاران در بنادر خبر داد. به گفته مدیرعامل سازمان بنادر، مشکلات تامین سوخت کم‌سولفور برای شناورهای کشتیرانی جمهوری اسلامی و بیمه شناورهای زیر ۳ هزار تن در دست بررسی و رایزنی با ارگان‌های مربوطه است.
مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی همچنین از ساخت سرود ارگان‌های دریایی با مشارکت همه ارگان‌های دریایی و مدیریت ارتباطات و بین‌الملل این سازمان خبر داد.

 

 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خبر داد؛
کاهش ۵ ساعته سفر ریلی از تبریز به تهران

معاون وزیر راه و شهرسازی خط‌ ریلی بستان‌آباد-تبریز را یکی از پنج پروژه‌ اولویت‌دار کشور دانست و گفت: این خط ریلی ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طی چند ماه آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد و می‌تواند زمان سفر از تبریز به تهران را چهار تا پنج ساعت کاهش دهد.
خیراله خادمی، درباره وضعیت پیشرفت و زمان بهره‌برداری پروژه‌های اولویت‌دار ریلی کشور اظهار کرد: در حال حاضر پنج پروژه ریلی با پیشرفت فیزیکی بالا در اولویت تکمیل و بهره‌برداری قرار دارند که با بهره‌برداری از این پروژه‌ها، میانگین ساخت سالانه خط‌آهن در کشور ۲.۵ برابر می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: پروژه‌های ریلی دارای پیشرفت فیزیکی حدود ۷۵ درصد در اولویت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قرار گرفتند که شامل ۵ خط ریلی خاش-زاهدان، رشت-کاسپین، همدان-سنندج، ‌ بستان‌آباد-تبریز و اردبیل-میانه می‌شود.
طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خط‌ ریلی خاش-زاهدان را اولین پروژه اولویت‌دار کشور در حوزه حمل‌ونقل ریلی دانست و گفت: ریل‌گذاری محدوده خاش-زاهدان به طول ۱۶۲ کیلومتری که بخشی از راه‌آهن چابهار-زاهدان است به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری است.
وی افزود: خط ریلی رشت-کاسپین، ‌ دیگر پروژه اولویت‌دار بخش ریلی است که تکمیل‌کننده کریدور ریلی شمال-جنوب و اتصال‌دهنده دریا به دریا است. این پروژه خلیج فارس را با ریل به دریای خزر متصل می‌کند که در حال حاضر حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تامین اعتبار مورد نیاز امسال به اتمام می‌رسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: پروژه‌ اولویت‌دار بعدی خط‌ آهن همدان-سنندج به طول ۱۵۱ کیلومتر است که حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تکمیل این پروژه استان کردستان به شبکه ریلی متصل خواهد شد.
خادمی خط‌ ریلی بستان‌آباد-تبریز را از دیگر پروژه‌های اولویت‌دار و بااهمیت دانست و افزود: این پروژه ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طی چند ماه آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد. این خط‌آهن به طول ۴۴ کیلومتر، میان‌بر است و می‌تواند زمان سفر از تبریز به تهران را چهار تا پنج ساعت کاهش دهد، ‌بنابراین تاثیر زیادی در حمل‌ونقل ریلی آذربایجان شرقی خواهد داشت.
وی خط‌آهن میانه_اردبیل را جزو پروژه‌های اولویت‌دار امسال اعلام کرد و گفت: این پروژه اردبیل را به شبکه ریلی متصل می‌کند و ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که طی یک سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه پیش از این رکورد سالانه احداث خط‌آهن ۲۰۰ کیلومتر بوده است، گفت: با بهره‌برداری از ۵ پروژه ریلی اولویت‌دار میانگین ساخت سالانه خط‌آهن در کشور ۲.۵ برابر می‌شود.

 

 

 

آئینی، معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛
هدف نوسازی سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بسته تشویقی شهرسازانه در بافتهای فرسوده که اخیرا توسط شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسیده، یک تا دو هفته دیگر به مراجع صدور پروانه ابلاغ می‌شود.
محمد آئینی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر سیاست‌ها و ضوابط کالبدی متضمن تشویق نوسازی محله‌ای در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری توسط شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسیده است و فکر می‌کنم یک تا دو هفته زمان ببرد تا به مراجع صدور پروانه ابلاغ شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: این بسته برای چهار گروه که اقدام به نوسازی در بافت‌های فرسوده می‌کنند، دیده شده و برای هر گروه مشوق‌های مختلفی از جمله اعطای حداکثر دو طبقه تشویقی در نظر گرفته است.

é هدف نوسازی سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی
وی با اشاره به برنامه شرکت بازآفرینی شهری ایران برای نوسازی سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی گفت: تلاش می‌کنیم نسبت به گذشته کار ۱۰ برابری انجام دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در نوسازی محله‌ای سازندگان باید طرح مصوب خاص داشته باشند که در آن احداث مرکز محله و معماری ایرانی – اسلامی مدنظر قرار دارد. علاوه بر این نفوذناپذیری یکی از مشکلات این مناطق به شمار می‌رود و مهم است که محورها و معابر عریض‌تر و تردد تسهیل شود که این امر در قالب نوسازی محله‌ای راحت‌تر اتفاق می‌افتد اما مهم‌تر از همه این موارد حفظ جان انسان‌هایی است که در این مناطق زندگی می‌کنند.
به گفته او در سال گذشته از ۱۷ هزار تسهیلات ارایه شده برای نوسازی بافت‌های فرسوده حدود ۱۰۰۰ واحد یک طبقه، حدود ۲۰۰۰ واحد دو طبقه و در مجموع حدود ۷۰ درصد تسهیلات به مجتمع‌های کمتر از پنج واحد ارایه شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که هدف این است که سالانه ۲۰۰ هزار واحد را نوسازی کنیم، گفت: در صورت تحقق این هدف، ظرف پنج سال به یک شرایط اطمینان بخش خواهیم رسید و درصد ناپایداری بناها در سراسر کشور به زیر ۵۰ درصد می‌رسد. از سازندگان، توسعه‌گران و انبوه سازان دعوت می‌کنم از فرصت خوبی که در قالب این سه بسته مالی، اداری و شهرسازانه فراهم شده، استفاده کرده و به کمک شهروندان ساکن در بافت فرسوده بیایند. همچنین با کمک شهرداری‌ها نظارت خوبی بر روند ارایه این مشوق‌ها صورت می‌گیرد تا حقوق هیچ کدام از طرفین پایمال نشود.