تغییر سیاست لندن با کامرون؟
تغییر سیاست لندن با کامرون؟
طی دو روز گذشته، خانم «سوئلا براورمن» وزیر کشور انگلستان برکنار شد، وزیر امور خارجه این کشور، وزیر کشور شد.

سرویس سیاسی جمله – طی دو روز گذشته، خانم «سوئلا براورمن» وزیر کشور انگلستان برکنار شد، وزیر امور خارجه این کشور، وزیر کشور شد و «دیوید کامرون» که زمانی رییس حزب محافظه‌کار -حزبی که فعلاً قدرت را در دست دارد- و نخست‌وزیر انگلستان بود، با «حسن روحانی» دیدار کرده بود و «برجام» در دوران وی، به امضای کشورهای پنج به‌علاوه یک با جمهوری اسلامی ایران رسید، وزیر امور خارجه شد.
برکناری وزیر کشور انگلستان که برخی آن را تیر جنگ غزّه به کابینه «ریشی سوناک» می‌دانند بعد از آن رخ داد که خانم «سوئلا براورمن» از رفتار پلیس در برابر تظاهرات حمایت از فلسطین در لندن انتقاد کرده بود.
وزیر کشور انگلیس همچنین در روزهای قبل با نوشتن مقاله‌ای در «تایمز» پلیس لندن را به سوگیری و نقض بی‌طرفی و داشتن معیارهای دوگانه در برابر راهپیمایی حمایت از فلسطین متهم کرده بود. «براورمن» از آنچه که «آسان‌گیری شدید پلیس انگلیس در برابر شرکت‌کنندگان در راهپیمایی تأیید فلسطین در مقابل سخت‌گیری علیه تظاهرات راستگراها» توصیف کرده بود، انتقاد کرد.
وی همچنین علیه تظاهرات حمایت از فلسطین و غزه و اعتراض به جنگ اسرائیل، موضع‌گیری کرده و آن را راهپیمایی نفرت نامیده بود و برخی مقامات حزب کارگر که رقیب جدی محافظه‌کاران انگلستان است گفته بودند مقاله وزیر کشور، تنش در تظاهرات حمایت از فلسطین را افزایش داد.
در پی این اعلام نظرها، منتقدان بیشتری‌ وزیر کشور را به افزایش تنش‌ها پس از برگزاری تظاهرات حمایت از فلسطین متهم کردند و در نهایت «ریشی‌سوناک» وزیر کشور را برکنار کرد و «جیمزکلفرلی» را که در مقام وزیر امور خارجه ایفای نقش می‌کرد، وزیر کشور کرد.
البته وزیر کشور سابق انگلستان از سال گذشته و به خاطر نظریات تندی که علیه سیل پناهجویان به اروپا طرح کرده بود، مورد نقد و انتقاد جدی قرار داشت و حتی دبیرکل سازمان ملل متحد، برخی سخنان وی درخصوص مهاجران و پناهجویان را وحشتناک توصیف کرده بود با این وجود عزل خانم «سوئلا براورمن» امری عادی بود که شاید برای مخاطب ایرانی چندان جاذبه‌ای نداشته نباشد و نظر تحلیل‌نویسان داخلی را به خود جلب نکند اما گام بعدی نخست‌وزیر انگلستان به‌نوعی غیرمنتظره بود و همه را شگفت‌زده کرد و لازم است برای مخاطب ایرانی بهتر تشریح گردد.
نخست‌وزیر فعلی انگلستان در اقدامی جالب، «دیوید کامرون» نخست‌وزیر اسبق انگلیس را به‌عنوان وزیر خارجه جدید معرفی کرد، اتفاقی که کم‌سابقه است اگر نگوییم بی‌سابقه.
نکته‌ای که حتماً برای ایرانیان جالب است این است که بدانیم «دیوید کامرون» که از اعضای خوش‌نام و قدرتمند حزب محافظه‌کار انگلیس است، در دورانی که «حسن روحانی» مذاکرات برجام را به پیش می‌برد در انگلستان قدرت را در دست داشت و یک‌بار در حاشیه جلسه مجمع عمومی سازمان ملل با وی دیدار داشت و امضای برجام نیز در دوران وی اتفاق افتاد.
حضور مجدد این سیاستمدار آرام و خوش‌صحبت بر کرسی وزارت امور خارجه می‌تواند دورنمای روشن‌تری بر صلح ارائه کند آن هم در شرایطی که دنیا با دو جنگ بزرگ و خطرناک در خاورمیانه و شرق اروپا دست به گریبان است، دو جنگی که خوش‌مان بیاید یا نیاید هر دو به نوعی به ما مربوط است. جمهوری اسلامی ایران هم در جنگ اوکراین و هم در جنگ غزّه متهم به این است که از یکی از طرفین، جانب‌داری می‌کند و برخی حتی ایران را یکی از طرفین در هر دو جنگ می‌دانند اتهامی که تهران مستمراً آن را رد کرده است.
حضور «دیوید کامرون» می‌تواند فضا را به سمت کاهش تنش و همچنین دور کردن ایران از این اتهامات سوق دهد. وزیر جدید امور خارجه انگلستان ازجمله چهره‌هایی است که همواره یا طرح انزوای تهران، مخالفت کرده و بر ضرورت نزدیکی غرب با جمهوری اسلامی ایران تأکید داشته است.
در عزل و نصب سه وزیر که دولت انگلستان روز گذشته آن را تجربه کرد، مهم‌ترین اتفاق، همین است که «دیوید کامرون» به عرصه بازیگری در حوزه سیاست خارجه برگشت و برخی اخبار از داخل حزب محافظه‌کار بر این حکایت دارد که وی از چهره‌های نزدیک به «ریشی‌سوناک» نخست‌وزیر فعلی است و با توجه به این‌که آمریکا هم تمایلی به گسترده‌تر شدن دامنه جنگ در غزّه ندارد، پیش‌بینی ما این است می‌تواند نظر خود را به نخست‌وزیر دیکته کند و سطح تنش در منطقه کم خواهد شد.
توصیه ما به وزیر امور خارجه دولت سیزدهم هم این است که از مترسک استیضاحی که برخی نمایندگان تندرو پایداری بلند و وی را به کوتاهی در جنگ غزه متهم کردند، هراسی به دل راه ندهد و یقین بداند که ورود مستقیم جمهوری اسلامی ایران به جنگ غزّه نه ممکن است و نه مطلوب و بهتر است از حضور «دیوید کامرون» در کرسی وزارت امور خارجه انگلیس بهره ببرد و در مسیر آتش‌بس قدم بردارد تا فرصت ابتکار عمل از اسراییل گرفته شود.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس سیاسی