تقدیر از معاون اسبق حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تهران
تقدیر از معاون اسبق حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تهران

مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی و سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در راستای توسعه همكاری‌های پژوهشی، آموزشی و اجرایی و بهره‌مندی از امكانات و توانمندی‌های يكديگر در جهت ارتقای ایمنی ساختمان‌ها و شهروندان در شهر تهران تفاهم‌نامه مشترک همکاری منعقد کردند. این تفاهم‌نامه مشترک در ۱۱ ماده با هدف فراهم ساختن […]


مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی و سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در راستای توسعه همكاری‌های پژوهشی، آموزشی و اجرایی و بهره‌مندی از امكانات و توانمندی‌های يكديگر در جهت ارتقای ایمنی ساختمان‌ها و شهروندان در شهر تهران تفاهم‌نامه مشترک همکاری منعقد کردند.
این تفاهم‌نامه مشترک در ۱۱ ماده با هدف فراهم ساختن بستر اداری و ستادی مناسب و تقویت همکاری‌های علمی، کارشناسی و اجرایی با بهره‌مندی بهینه طرفین از تجربه و توان تخصصی در زمینه‌ها و اهداف مشترک و وظایف محوله مرتبط با چارچوب اساسنامه‌ها و اسناد بالادستی به‌عنوان دستگاه‌های حاکمیتی، برای افزایش ارتقاء ایمنی شهروندان در برابر آتش و سایر موارد مرتبط میان دو مجموعه منعقد شده است.
توسعه و ترویج مقررات و ضوابط ایمنی ساختمان‌ها در برابر آتش، توسعه گواهینامه فنی و تائیدیه محصولات و فناوری‌های محافظت در برابر آتش، توسعه و ارتقاء قابلیت اجرایی روش‌های پایه عملکردی محافظت در برابر آتش برای پروژه‌های مهم و ترویج دانش فنی موضوعات اصلی این تفاهم‌نامه مشترک همکاری است.
در جلسه امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری میان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان آتش نشاني و خدمات ایمنی شهرداری تهران، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مهدی داوری دولت‌آبادی مدیرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ایمنی شهردار تهران، سعید بختیاری و مهران غلامی معاونین تحقیقات و فناوری و آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری، محمود قدیری معاونت اسبق حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران و کامران عبد‌ولی سرپرست معاونت حفاظت و پیشگیری حریق سازمان آتش نشانی حضور داشتند.
شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این جلسه ضمن قدردانی از حضور و نقش قدیری معاون اسبق حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در این جلسه، مجموعه اقدامات صورت گرفته از سوی وی در طول سالیان حضور در سازمان آتش‌نشانی را ارزشمند و قابل تقدیر دانست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایجاد ارتباط و تعامل هرچه بیشتر با حوزه اجرا از مهم‌ترین محورهایی بوده که برای ما در مرکز تحقیقات همواره از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است و در میان مراکز تحقیقاتی بسیاری که در کشور فعال هستند یک نکته مثبت برای ما محسوب می‌شود. نمونه بارز آن آیین‌نامه استاندارد ۲۸۰۰ است که از زمان تدوین آن تاکنون که در حال تهیه پنجمین ویرایش آن هستیم توانسته تاثیر بسیار خوبی در ساخت و سازها و ایمنی آنها در برابر زلزله داشته باشد. آمار تلفات و خرابی‌های ناشی از زلزله و کاهش آن نیز موید این نکته است که در صورت اجرای درست این آیین‌نامه کاهش تلفات و خرابی‌ها را به شکل قابل توجهی شاهد هستیم.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: نظیر همین مسئله و کاهش تلفات و خسارات در حوزه آتش‌سوزی در کشور نیز با تلاش‌های صورت گرفته به عینه قابل مشاهده است و اجرای سختگیرانه ضوابط و آیین‌نامه‌های آتش بویژه در سال‌های اخیر سبب شده تا ساختمان‌هایی که دچار حریق شده‌اند مقاومت خود را نشان دهند.
شکرچی‌زاده وجود ضوابط و آیین‌نامه‌های کامل در حوزه آتش را یک ضرورت برشمرد و بر ادامه مسیر همکاری‌ها میان دو مجموعه در تدوین ضوابط و آیین‌نامه‌های کاربردی در حوزه آتش تاکید نمود.
وی خاطرنشان ساخت که بخش مهندسی آتش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که مسئولیت اصلی در این حوزه را بر عهده دارد و به عنوان یکی از بخش‌های بسیار شاخص و موفق مرکز در طول سالیان اخیر اقدامات و تعاملات بسیار خوبی را بویژه با سازمان آتش‌نشانی در تدوین استانداردها و ضوابط بر عهده داشته است، در ۴ حوزه ساختمان شامل طراحی، محصولات، اجرا و نگهداری اقدامات بسیار خوب و موفقی را به انجام رسانده است. قطعا این موفقیت‌ها در سایه تعامل و همکاری‌های بسیار خوب میان مرکز و مجموعه‌های مسئول در کشور از جمله سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران کسب شده است و نشان می‌دهد که همکاری و همراهی است که می‌تواند ما را به سمت اهداف و نتایج مورد نظر هدایت کند.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود پیشنهاد تهیه گزارش مکتوب از همکاری مشترک فی‌مابین مرکز و سازمان آتش‌نشانی شهر تهران را در ۴ محور یاد شده ارائه نمود تا به عنوان نمونه‌ای موفق از این همکاری‌‌ها معرفی و افق‌های آینده را نیز پیش‌بینی نماید.
شکرچی‌زاده توجه به اصالت کالاهای مصرفی در حوزه ساختمان، آتش‌سوزی بعد از زلزله، توجه به موضوع گسل‌ها و وجود برخی ایستگاه‌ها روی گسل‌ها را از مهمترین محورهایی برشمرد که توجه هر چه بیشتر مرکز تحقیقات و سازمان آتش‌نشانی را می‌طلبد.
وی همچنین از مدیرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ایمنی شهرداری تهران خواست تا ضمن ارائه یادداشتی به وزارت راه و شهرسازی، خواستار قرارگیری ضوابط ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه و همچنین ساختمان‌های موجود در قالب مقررات ملی ساختمان شوند.
داوری مدیرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز در مراسم امضای تفاهم نامه مشترک همکاری با تقدیر از برگزاری این نشست، حضور مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان یک پشتیبان و مرجع قانونی در کنار سازمان آتش‌نشانی را یکی از نقاط دلگرمی برای این سازمان برشمرد.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ایمنی شهرداری تهران بر عزم راسخ سازمان آتش‌نشانی در مسیر خدمت‌رسانی با وجود تمامی ناملایمات و مشکلات تاکید نمود و افزود: ما هنوز با هدف نهایی خود فاصله داریم اما ناامید نیستیم و مطمئن هستم که آینده روشنی در پیش است.
وی رشته مهندسی آتش را به عنوان رشته‌ای که می‌تواند ظرفیت کارآفرینی بالایی را در کشور داشته باشد برشمرد و تاکید نمود که در این حوزه هنور جای کار بسیار زیادی وجود دارد.
داوری ادامه داد: انتشار نشریه ۹۲۲ در خصوص ضوابط ایمنی ساختمان‌های موجود یکی از بهترین اقداماتی بود بود که صورت گرفت و باعث خرسندی ما شد که امیدواریم به زودی تبدیل به یک آیین‌نامه الزام‌آور شود و حتی خودش به تنهایی می‌تواند موضوع یک تفاهم‌نامه مشترک بگیرد.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ایمنی شهرداری تهران با ابراز امیدواری در خصوص انجام اقدمات لازم و مناسب در زمینه ساختمان‌های موجود، بر تداوم همکاری‌ها با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حوزه آموزش و همچنین ارسال اطلاعات حریق‌های مهم به مرکز و همچنین اجرای دقیق مفاد تفاهم‌نامه تاکید نمود.
سعید بختیاری معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی نیز در این جلسه با بیان این مطلب که در سال‌های اخیر همکاری‌های خوببی بین مرکز تحقیقات و سازمان آتش‌نشانی شکل گرفته است، گفت: ایمنی شهر تهران و شهروندان هدف مشترکی بوده است که از سوی دو مجموعه پیگیری شده و اثرش در تقویت نقش هر دو سازمان بسیار خوب بوده است. این هم‌افزایی کمک بسیاری در جهت حصول به اهداف تعیین شده داشت.