تلفیق آوار زلزله و بی‌توجهی
تلفیق آوار زلزله و بی‌توجهی

۵ روز پیش بود که زلزله ای به بزرگی ۵٫۹ ریشتر ترکیه و ایران را لرزاند و شهرستان خوی در آذربایجان غربی خسارت های مالی و متاسفانه جانی دردناکی را متحمل شد. این زلزله ۶۶ پس لرزه داشت و باعث جان باختن سه تن از هموطنان عزیزمان شد. همچنین ۸۱۶ نفر مصدوم شدند و آسیب […]

۵ روز پیش بود که زلزله ای به بزرگی ۵٫۹ ریشتر ترکیه و ایران را لرزاند و شهرستان خوی در آذربایجان غربی خسارت های مالی و متاسفانه جانی دردناکی را متحمل شد. این زلزله ۶۶ پس لرزه داشت و باعث جان باختن سه تن از هموطنان عزیزمان شد. همچنین ۸۱۶ نفر مصدوم شدند و آسیب ۲۰ تا ۵۰ درصدی به منازل ۷۰ روستا وارد آمد. غم انگیز بودن این حادثه و شراکت همه ما در غم هموطنان عزیزمان در خوی به یک طرف، اینکه بخش قابل توجهی از افراد جامعه بلافاصله پس از شنیدن این خبر، بیش از خود حادثه، نگران بعد از حادثه بودند، درد دیگریست. امروز بی اعتمادی مردم به دولت به حدی است که پس از وقوع این حادثه، به شدت نگران بعد از آن بودیم. نگران اینکه حال سرنوشت مردم آسیب دیده چه خواهد شد؟ این نگرانی هم نشئت گرفته از سرنوشت باقی حوادث مشابه این حادثه است. مردمی که درگیر سیل و زلزله می شوند، حداقل تا دو تا سه سال صدای اعتراض و کمک طلبیدنشان به گوش می رسد. آیا مردم خوی، دچار شدگان تازه این سرنوشت اند؟ بستگی دارد پاسخ این سوال را از کجا پیگیری کنیم. بسته به جایی که در آن به دنبال پاسخ سوالمان بگردیم، پاسخ ها متفاوت است! این مشتی نمونه خروار عدم هماهنگی مفرطی است که دولت سیزدهم از آن به شدت رنج می برد و در تمام حوزه ها نمود دارد.
واقعیت شهرستان خوی با آنچه در رسانه های دولتی گفته می شود، به نظر می رسد که تفاوت جدی دارد. البته تنها به نظر می رسد! چون متاسفانه پوشش رسانه ای آن به شدت اندک است و رسانه های خبری به دلایلی که شرح آن در حدود بحث این متن نیست، از جمع آوری اختصاصی خبر از آن امتناع کردند و هرآنچه می دانیم، خلاصه می شود در چند تصویر که توسط مردم در فضای مجازی دست به دست می شود، آنچه دولت می گوید، مردمی که صدایشان را به بعضی رسانه ها رسانده اند و البته آنچه چشم هایمان می بیند! به تمام اطلاعاتی که درباره این حادثه تلخ از منابع مختلف داریم نگاهی می اندازیم.
تصاویری که از چادرهای مورد استفاده جهت اسکان مردم در تصاویر ضبط شده از شهرستان خوی دیده ایم و دیده اید، اصلا در وضع مناسبی نیست. مردم زیر باران و برف و گل و لای مانده اند و اصلا این چادرها مناسب آب و هوای این شهرستان نیست. نمی شود که با چادر تفریحی و مناسب کمپین زیر باران نشست! رکنا نوشت: مردم خوی که خانه هایشان دچار آسیب شده است و در خیابان ها زیر چادر مانده اند می گویند نه نان در شهر است و نه وسایل گرمایشی داریم که این روزها را طی کنیم.در حالیکه تصاویر از چادرهایی زیر برف و باران در خیابان ها در فضای مجازی از سوی مردم خوی منتشرمیشود،پیرحسین کولیوند- رئیس جمعیت هلال احمردرگفت وگو بارکنا درخصوص آخرین وضعیت امدادرسانی این جمعیت به زلزله زدگان خوی در پاسخ به این که با توجه به برودت هوا به نظر چادر محل مناسبی برای اسکان زلزله زدگان نیست گفت: چادر ها در سالن های سربسته برپا شده اند و بیشتر برای حریم بندی بین خانواده ها کاربرد دارند.
عدم هماهنگی فقط در همین حد تضاد بین سخنان مردم و مسئولین نیست. به نظر می رسد دستگاه هایی که در حال امداد رسانی به مردم اند اصلا از کار هم اطلاع ندارند! چطور چنین چیزی امکان دارد؟ آیا نباید حداقل دستگاه هایی که درحال امداد به مردم خوی هستند از کلیات اقدامات هم اطلاع داشته باشند تا در سطحی ترین حالت، اقداماتشان تداخل نکند؟ رئیس جمعیت هلال احمر در مورد اینکه چه میزان کانکس برای کمک به زلزله زدگان از سوی نهادهایی چون ارتش به منطقه ارسال شده است آشکارا گفت: از خودشان بپرسید!
وی در خصوص اینکه برای تامین وسایل گرمایشی و پتو تا چه میزان ستاد مدیریت بحران کمک کرده است تاکید داشت: ستاد مدیریت بحران، بخش هماهنگ کننده و سیاست گذار در زمان بحران است و مسئولیت رساندن وسایل امدادی به زلزله زدگان بر عهده جمعیت هلال احمر است. رئیس جمعیت هلال احمر درباره اینکه مردم از نبود وسایل گرمایشی و حتی سیم هایی برای اتصال بخاری های برقی به آن در مناطق آسیب دیده با زلزله می گویند گفت: کمبودی نداریم. درخواست اهدای وسایل گرمایشی و پتو برای این است که اگر نیاز به افزایش کمک رسانی بود با کمبود مواجه نشویم. همچنین خبر رسید که مردم مقابل درب هلال احمر این شهر تجمع کرده و برای گرفتن وسایل گرمایشی اقدام به کندن درب هلال احمر کرده بودند.
این در حالی است که هم اکنون در شهر خوی برف می بارد و تصاویر ارسال شده از سوی مردم به خبرنگار اقتصاد۱۰۰ نشان می دهد که مردم این شهر همچنان مقابل درب های هلال احمر تجمع کرده اند.
حسن محمدی یکی از شهروندان ساکن در خوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد۱۰۰ درباره شرایط خوی گفت: متاسفانه چادر و وسایل گرمایشی به سختی پیدا می شود و ما شرایط بدی را پشت سر می گذاریم.
او ادامه داد: حتی در بحث مواد غذایی نیز ما مشکل داریم و نان به سختی در شهر پیدا می شود چراکه تعداد کمی از نانوایی های شهر آن هم تا ظهر فعالیت می کنند که فقط باید آشنا باشید تا بتوانید به راحتی از آنها نان بگیرید.
حال در رسانه ملی و صحبت های مسئولین مربوط، درست عکس مطالب فوق الذکر منعکس است و همه چیز خبر از مدیریت بحران، استمرار نیروهای امدادی، رسیدگی به مصدومان، اسکان مردم در چادرهای مناسب و امکانات حکایت دارد.
شایان ذکر است که «جمله» هیچ یک از این روایت ها را تایید نمی کند و همچون مخاطبان، هنوز بر ما مسلم نیست که درست ترین خبر کدام است. این مطالب در صدد بود تا نوعی جمع بندی از آنچه در شهرستان خوی ممکن است در حال وقوع باشد را به اطلاع خوانندگان این سطور برساند. در پایان باید گفت، مثل همیشه تنها امیدمان به خداست و جا دارد نهایت تشکر و قدردانی را از مردم مهربان و همیشه در صحنه ایران، که از کانال های مختلف در حال ارسال کمک به شهرستان خوی هستند را داشته باشیم.