تمدید امهال وام کرونا از رییس‌جمهور درخواست شد
تمدید امهال وام کرونا از رییس‌جمهور درخواست شد

  با پایان مهلت اعتبار بسته حمایتی و بازپرداخت وام کرونا و اخطار و هشدار برای جریمه دریافت‌کنندگان این تسهیلات، مشاور معاونت گردشگری از درخواست مطرح‌شده با رییس‌جمهور برای تمدید مهلت بسته حمایتی تا سال ۱۴۰۱ خبر داد. سیدکاظم خلدی‌نسب، دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر گفت برای پرداخت وام کرونا با شرایط بسته قبلی، مهلت […]

 

با پایان مهلت اعتبار بسته حمایتی و بازپرداخت وام کرونا و اخطار و هشدار برای جریمه دریافت‌کنندگان این تسهیلات، مشاور معاونت گردشگری از درخواست مطرح‌شده با رییس‌جمهور برای تمدید مهلت بسته حمایتی تا سال ۱۴۰۱ خبر داد.
سیدکاظم خلدی‌نسب، دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر گفت برای پرداخت وام کرونا با شرایط بسته قبلی، مهلت پرداخت وام تا بهمن‌ماه امسال تمدید شده است، اما درخواست برای تمدید امهال اقساط و بازپرداخت و تسهیلات با رییس‌جمهور مطرح شده و فقط باید در ستاد ملی کرونا مصوب و ابلاغ شود.
او درباره میزان تسهیلاتی که برای حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده در گردشگری تا کنون پرداخت شده است، اظهار کرد: صنعت گردشگری جزو کسب‌وکارهایی است که بیشترین آسیب را از ویروس کرونا متحمل شده است. بنا بر آخرین آمار که به سوم مهرماه ۱۴۰۰ مربوط می‌شود، ۱۱ هزار و ۴۵۷ پرونده بنگاه‌محور در بانک‌ها برای دریافت تسهیلات حمایتی تشکیل شد که ۳۸۵هزار و ۷۷۵ شاغل را پوشش می‌دهد و ۸ هزار و ۴۳۵ میلیارد ریال برای این تعداد پرونده و شاغل درخواست تسهیلات بانکی شده که ۴ هزار و ۹۹۲ میلیارد ریال آن مطابق گزارش پرداخت شده است.
خلدی‌نسب با بیان این‌که ارزیابیِ خسارت واردشده به این بخش از اسفندماه سال ۱۳۹۸ آغاز شده است و اطلاعات و داده‌ها با همکاری ادارات کل استانی هر سه ماه گردآوری، استخراج و برآورد نهایی شده است، گفت: تا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۹ خسارت واردشده به این گردشگری حدود ۶۹۰۰ میلیارد تومان برآورد شد. این عدد در اواخر شهریورماه سال ۹۹ به ۱۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسید و چون بازار گردشگری هنوز مسکوت بود و سلامت موضوع در اولویت‌تری به نسبت سفر و گردشگری بود و دستوری برای عادی‌سازی سفرها و ورود گردشگران خارجی داده نشده بود، این خسارت همچنان روند صعودی داشت تا جایی که در آبان‌ماه ۹۹ میزان زیان مالی واردشده به صنعت گردشگری ۴۲ هزار میلیارد تومان و تعداد بیکارها ۸۸ هزار نفر برآورد شد.
او افزود: ما از بخش خصوصی هم خواستیم زیان مالی و آمار بیکاری ناشی از کرونا را به تفکیک و با جزئیات اعلام کنند تا آنالیز کنیم، اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم. قطعا اطلاعات و داده‌های بخش خصوصی می‌تواند اطلاعات جامع‌تری را از وضعیت موجود در اختیارمان بگذارد. البته اعدادی را به صورت کلان و کلی اعلام کرده‌اند، ولی ما برای آنالیز به جزئیات بیشتری نیاز داشتیم.
مشاور معاونت گردشگری بیان کرد: هدف ما برنامه‌ریزی برای آینده مبتنی بر میزان خسارت واردشده به صنعت گردشگری است. با توجه به اطلاعات و آمارهایی که به‌دست آوردیم گزارش‌هایی را در قالب اثرات و تبعات اقتصادی، اجتماعی و شغلی به هیأت دولت و ستاد ملی مدیریت کرونا ارائه کردیم و اختصاص تسهیلات همانند کشورهای دیگر برای بخش گردشگری درخواست شد. عمده کاری هم که موفق شدیم انجام دهیم امهال سهم بیمه حق کارفرما، اقساط تسهیلات بانکی و حامل‌های انرژی در گام نخست برای سه ماه و بعد شش ماه بود که در نهایت تا شهریورماه سال ۱۴۰۰ تمدید شد.