تنها راه نجات صنعت بیمه از این وضعیت نظارت مالی و سیستمی استصنعت بیمه، همواره به عنوان یکی از ارکان اساسی اقتصاد کشور مطرح بوده و گام برداشتن در راستای تحقق هدف تعیین شده در افزایش ضریب نفوذ بیمه، یکی از دغدغه های این روزهای اهالی صنعت بیمه است. یکی از راههای افزایش ضریب نفوذ، […]
تنها راه نجات صنعت بیمه از این وضعیت نظارت مالی و سیستمی استصنعت بیمه، همواره به عنوان یکی از ارکان اساسی اقتصاد کشور مطرح بوده و گام برداشتن در راستای تحقق هدف تعیین شده در افزایش ضریب نفوذ بیمه، یکی از دغدغه های این روزهای اهالی صنعت بیمه است.
یکی از راههای افزایش ضریب نفوذ، به روزرسانی آیین نامههای بیمه مرکزی و به موازات آن، ارتقای عملکرد صنعت بیمه از جمله بیمه مرکزی و سندیکای بیمه گران است.
آیین نامه ۹۰ بیمه مرکزی، یکی از آیین نامه هایی است که این روزها در دست بررسی قراردارد زیرا این آیین نامه،یکی از زمینه های خوب برای جهت دهی به حرفه ای گری فعالیت سرمایه انسانی در مشاغل حساس صنعت بیمه است.
اصلاح آیین نامهها، رسیدگی به امور شرکتها و مطالبهگری ازسازمانهای بیرون صنعت بیمه، تنها بخشی از دغدغه این روزهای اهالی صنعت بیمه را تشکیل می دهد.
مدیرعامل شرکت بیمه کارآفرین درخصوص اصلاح آیین نامه ها و چالشهای این روزهای صنعت بیمه گفت وگویی انجام داده که در ادامه می خوانید:
حیدری اظهار کرد: اولین وظیفه بیمه مرکزی دفاع از حقوق بیمه گذاران و بعد از آن هدایت و نظارت امر بیمه درکشور است، یعنی دریافت خسارت یک اصل در صنعت بیمه است و از طرفی هم اگر سهامداری سرمایه ای دریک شرکت آورده متضرر نشود.
اگر نظارت مالی، سیستمی و صحیح انجام شود بسیاری از دغدغههای اهالی صنعت بیمه برطرف خواهد شد.
درحال حاضراین دغدغه وجود دارد که اگر صلاحیت فنی مدیران به خود شرکتهای بیمهای داده شود چه اتفاقی میافتد؟
این دغدغه به این دلیل ایجاد شده که برای نظارت مالی فکر نشده، اگر بیمه مرکزی بتواند نظارت مالی را نهادینه کند، یعنی گرفتن ذخیره خسارت معوق سیستمی باشد و کارشناس محور نباشد، زیرا مدیرعامل، معاون و مدیر همه بخشی از این سیستم هستند که عملکرد همه آنها در حوزه مالی است و نظارت مالی بلند مدت است، دراین صورت ، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.
یعنی هرچقدر که نظارت فنی بر روی شرکتها آزادتر شود به موازات آن، نظارت مالی باید محکمترو سیستمیتر شود و استقلال شرکتها هم باید پله به پله باشد و از سمت جزء به کل باید حرکت کرد، یعنی از سطح مدیرعامل و معاون نباید شروع شود اول از سطح پایینتر باید شروع کرد،سپس گام های بعدی برداشته شده و مداخله در امور شرکتها کاهش یابد ، این تفکر و ایده درست است اما ابتدا باید هدف تعریف شود و بعد راههای رسیدن به آن
مطرح شود.
اگربیمه مرکزی درانتخاب و تعیین صلاحیت هیات مدیره دقت کند بقیه موارد حل میشود و اگر فردی که برای هیات مدیره انتخاب میشود کارنامه بیمهای داشته باشد هرگز معاون فنی غیرحرفهای انتخاب نمیکند، چون میداند چه کار میکند و از کارنامه و سابقه خود میترسد، پس اگر چیدمان اصلی درست باشد بقیه چیدمان شرکت ها هم درست میشود و مدیرعامل و هیات مدیره میتوانند مدیران خود را به درستی انتخاب کنند.
مسیری که بیمه مرکزی انتخاب کرده مسیر درستی است ولی اینکه مشکلات را کمتریا بیشتر میکند به عقیده من، تاثیر زیادی ندارد.
نظر شما در مورد خروج مدیران با سواد بیمهای از صنعت بیمه چیست؟
دانش تئوریک را قبول دارم و لازم است ، زیرا اگر تئوری نباشد اجرا هم نخواهد بود ولی صرف تئوریک بودن با کارنامه اجرایی نمیخواند، برخی از مدیران برای تدریس و آموزش خوب هستند اما کارعملیاتی باید کارنامه اجرایی هم داشته باشد.
گاهی افرادی در سمتهای اجرایی هستند که دانش تئوریک بسیار بالایی دارند اما برای اجرا عملکرد خوبی ندارند و ممکن است که اجرا را
قفل کنند.
برخی افراد ، ایدههایی میدهند که زیرساخت آن در صنعت بیمه وجود ندارد و خروجی هم نخواهد داشت و تنها وقت وهزینه را از بین برده و اثربخشی لازم را ندارد.
ابتدا باید بر روی پایه کار، تمرکز کرد که شامل نرم افزارها و دیجیتالی شدن رفتارها است و همچنین باید کاری کرد که گذشته تکرار نشود.
ارائه تئوریهای پیشرفته برای سازمانهایی است که زیرساختهایی درستی هم دارد، وقتی زیرساخت وجود ندارد و افراد آموزش کافی ندیدهاند با یک مدل پیشرفته کنار نمیآیند، همه کارها باید گام به گام طی شود و اگرهمه چیزرا یکدفعه و با هم عملیاتی کنید شکست میخورید .گاها دانش یک فرد به درد مجموعه متبوع وی نمیخورد و این تناسب و توازن یک ضرورت است و افرادی هستند که سواد بسیاربالایی دارند اما درسطح تئوری هستند درصورتیکه میتواند به عنوان مدیریک مجموعه، درحد پائین تری، راهکاری ارائه دهد که قابلیت اجرایی شدن داشته باشد و مسائل پیشرفته را درکلام ساده بیان کند که خروجی و بهره وری داشته باشد.
مدیرانی که بسیار بادانش هستند در یک سطح مطالب را عنوان میکنند که اصلا عملیاتی نمیشود و زیر ساخت آن وجود ندارد یعنی یک وزنه ده تنی روی پایهای قرار میگیرد که تحمل یک تن را دارد و هرجایی که می روند سیستم نمیتواند آنها را جذب کند و مدیر بالادستی مجبور میشود آنها را جابه جا کند زیرا شکایت زیاد شده و سیستم میخوابد .
نظر شما درخصوص اصلاح اساسنامه سندیکای بیمه گران و افزایش ضمانت اجرایی آن چیست؟
دبیرکلهای دورههای قبلی سندیکای بیمه گران هم افراد ضعیفتری نبودند اما اگر الان ازهرفردی بپرسید کدام دوره سندیکا پربازدهتر بود میگویند دوره دکتر کریمی.
تا قبل ازدبیر کلی دکترکریمی، همه دبیران کل نگاه به درون داشتند و از زمان دبیرکل فعلی حداقل ۵۰ درصد نگاه به بیرون صنعت بیمه معطوف شده است.
همین نگاه به بیرون منجر به حل مشکلاتی از جمله مالیات، تامین اجتماعی وعوارض شهرداری شد که کارهای بسیار بزرگی هستند و حتی یکی از این کارها برای دوره وی کافی بود، پس تا وقتی که سندیکا به دنبال حمایت منافع صنف است اول باید مشکلات بیرونی را حل کند و اگر نگاه بیرونی داشته باشد یک سندیکای موفق است ولی اگر بخواهد کمیته انضباطی را اضافه کند و نگاه خود را معطوف به درون صنعت کند این فایدهای ندارد زیرا درگیر
تعارفات میشود.
ماموریت سندیکا باید نگاه به بیرون باشد همانند اینکه سازمانها، عوارض دریافتی از صنعت بیمه را کجا هزینه کردند و اینکه اختیاری ندارد با اصلاح اساسنامه اتفاقی نمیافتد.
زیرا خود سندیکا نمیتواند برای خود اختیار تعریف کند و سندیکا بیشتر یک NGO است که باید صدای خود را بلندتر کند که در اینجا میتواند از صدای گویای رسانه استفاده کند و مسئولین را متوجه کند.
آن چیزی که الزام قانونی میخواهد بیشتر درخصوص درون صنعت است که این اصلا جواب نمیدهد و ساختارسندیکا از هم میپاشد.
بیمه مرکزی نتوانست جلوی نرخ شکنی را بگیرد و سندیکا هم نخواهد توانست و این مشکل فقط با نظارت مالی برطرف میشود.
تنها راه نجات از این وضعیت نظارت مالی است ، یعنی نظارتهای سیستمی باید طراحی شود که قابل دور زدن و داده ساختن نباشد اگر این اتفاق افتاد گامهای پیشرفت درست پیش می رود.
هرشرکتی در انتهای کار خود یک کارنامه به نام ترازنامه و صورت سود و زیان دارد که اگر دادهها ازاستحکام کافی برخوردارباشد نیازی به نظارت بیمه مرکزی و سندیکای بیمه گران ندارد چون سهامدار دارد و همچنین دولت و سازمان بورس هم برآنها
نظارت دارند.
بیمه مرکزی به دلیل اینکه دغدغه کنترل درون صنعت بیمه را دارد، نمیتواند به بیرون از صنعت فکر کند و دائما درحال کنترل شرکتهای بیمهای است که به همین دلیل هم صنعت بیمه کوچک مانده زیرا تمام انرژی و وقت بیمه مرکزی صرف مدیریت شرکتهای بیمهای شده است و نگاه بیرونی ندارد.
درصد بیشتری از نگاه باید بیرونی باشد که بسترها درست شود و تا وقتی که بیمه مرکزی و سندیکای بیمه گران نگاه خود را همسو نکنند نمیتوانند مطالبه خود را از بیرون بگیرند.درحال حاضر بیشتر نگاه بیمه مرکزی به درون صنعت است و نگاه بیرونی نیاز به توجه بیشتری دارد؛ همچنین اگر سندیکای بیمهگران نیز روند نگاه بیرونی را که دارد بیشتر از این کند ، بدیهی است که میتوانیم منتظر اتفاقات
بهتری باشیم.
سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان کرمانشاه:
بیمه سلامت ۷۰ تا ۸۵ درصد هزینه درمانی بیمهشدگان را پرداخت میکند
سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان کرمانشاه گفت: بیمه سلامت برای تمام خدمات سرپایی بیمهشدگان زیرپوشش ۷۰ الی ۸۵ درصد هزینه درمانی را پرداخت می کند و بیماران فقط ۱۵ الی ۳۰ درصد حق فرانشیز طبق تعرفه دولتی به مراکز درمانی طرف قرارداد میپردازند.
دکتر «رضا تحویلیان» توضیح داد: اگر هزینه درمان سرپایی یک بیمار ۱۰۰ هزار تومان باشد، ۷۰ هزار تومان بیمه سلامت و ۳۰ هزار تومان آن را بیمار پرداخت می کند و این قانون مشمول همه صندوق های بیمه شدگان زیرپوشش بیمه سلامت است.
وی در ادامه تشریح کرد: چنانچه بیمه شدگان از دهک های یک تا سه جامع طبق وسعسنجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشند، افراد زیرپوشش صندوق همگانی و روستایی بیمه سلامت قرار می گیرند و ۲۰ درصد فرانشیز می پردازند و ۸۰ درصد آن را بیمه سلامت متقبل میشود.
تحویلیان همچنین بیان داشت: چنانچه بیمه شده از افراد زیرپوشش نهادی مانند کمیته امداد باشند در صورت رعایت سیستم ارجاع و طرح پزشک خانواده؛ این بیماران ۱۵ درصد حق درمان را پرداخت می کنند، مابقی ۸۵ درصد آن را بیمه سلامت میپردازد.
سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان کرمانشاه در تشریح بخش دیگری از خدمات و تسهیلات بیمه سلامت گفت: چنانچه کسی زیرپوشش هیچ بیمه ای نباشد با مراجعه به دفاتر و نمایندگی این بیمه در مراکز درمانی میتواند بدون پرداخت هیچ هزینه (پرداخت حق بیمه) تا سه ماه به صورت رایگان زیرپوشش قرار بگیرد و از خدمات این بیمه بهره مند شود تا در این مدت وسعسنجی شود و اگر فرد در زمره افراد دهک یک تا سه جامعه ارزیابی شوند؛ خدمات بیمه ای به صورت رایگان برای او تمدید خواهد شد.تحویلیان همچنین افزود: اگر چنانچه فرد در دهکهای بعدی جامعه ( چهار به بالا) قرار داشت؛ طبق تعرفه هر دهک باید حق بیمه که شاید در سال نزدیک یک میلیون تومان باشد پرداخت کند و باید بدانیم این مبلغ در مقابل خدمات بیمه سلامت که ارایه می دهد، قابل ملاحضه نیست.
خدمات درمانی ماماها به مادران باردار
تحت پوشش بیمهای است
سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در راستای کمک به قانون حمایت از خانواده و جمعیت، تمام ماماهایی که واجد مطب (دارای پروانه) هستند، می توانند طرف قرار داد بیمه سلامت قرار گیرند و بیماران آنها از خدمات بیمه سلامت برخوردار شوند.
تحویلیان همچنین افزود: بیمه سلامت هزینههای درمانی زوجهای نابارور، چه آنهایی که تحت پوشش بیمه سلامت باشند و چه آنهایی که زیرپوشش سایر بیمهها مانند تامین اجتماعی و نیروهای مسلح و حتی فاقد بیمه باشند پرداخت میکند.
وی تصریح کرد: سال گذشته بیمه سلامت هزینه درمان ۳۶ زوج نابارور استان را پرداخت کرد و در این خصوص هیچ محدودیتی برای پرداخت نداریم.
تحویلیان با اشاره به اینکه هزینههای درمان زوجهای نابارور به ۲ صورت پرداخت می شود، گفت: یا زوج ها به مراکز درمانی طرف قرار داد بیمه سلامت در استان مانند مرکز ناباروری سازمان جهاد دانشگاهی و بیمارستان معتضدی مراجعه می کنند و در آنجا هزینه های آنها براساس تعرفه های دولتی تا سقف ۹۰ درصد پرداخت می شود و یا زوج هایی که به مراکز خصوصی و غیر طرف قرار داد بیمه سلامت می روند در صورت تحویل اسناد مثبته به اداره کل بیمه سلامت واقع در خیابان شهید جعفری تا ۶۰ درصد تعرفه های غیر دولتی و عمومی به آنها پرداخت می شود.این مقام مسئول اظهار کرد: هزینه های درمان زوج های نابارور بیمه شدگان سایر بیمه ها مانند بیمه تامین اجتماعی و نیروی های مسلح نیز طی نامه ای حاوی اسناد مثبته این زوج ها به بیمه سلامت؛ هزینه درمان آنها نیز به زوج ها پرداخت میشود.تحویلیان در پایان از شهروندان خواست با شماره گیری سامانه ۱۶۶۶، یا کد دستوری پیامکی *۱۶۶۶# تماس بگیرند و از جزئیات بیشتر طرح آگاهی یابند.
۶۰درصد جمعیت استان زیرپوشش
بیمه سلامت است
بیمه سلامت کرمانشاه، یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر یعنی ۶۰ درصد از جمعیت استان را در قالب پنج صندوق بیمهای شامل، «صندوق کارکنان دولت»، «صندوق روستاییان و عشایر»، «صندوق بیمه همگانی رایگان»، «صندوق ایرانیان» و «صندوق سایر اقشار» زیرپوشش دارد.اکنون بیش از سه هزار و ۵۰۰ تخت در ۱۸ بیمارستان دولتی زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی، ۲ بیمارستان خصوصی، سه بیمارستان نظامی و ۲ بیمارستان تامین اجتماعی در استان کرمانشاه فعال است.استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.
اولین گام بیمهگری هوشمند توسط بیمه دانا با راهاندازی اپلیکیشن داناپ
مدیرعامل بیمه دانا ضمن تأکید بر ضرورت هوشمندسازی فعالیتهای بیمهای، از برداشتن اولین گام بیمهگری هوشمند طی آینده نزدیک در این شرکت، از طریق راهاندازی اپلیکیشن داناپ خبر داد.دکتر رضا جعفری در نشست هماندیشی با کارکنان و نمایندگان بیمه دانا در استان همدان، ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام اربعین حسینی(ع) با ارائه رویکردی تحلیلی و کارشناسانه به مرور وضعیت عملکرد گذشته و بررسی شرایط کنونی شرکت بیمه دانا پرداخت و اظهار داشت: مدیر موفق در عصر جدید، مدیری است که اختیارات خود را به دیگران تفویض و موضوع تقسیم کار را به بهترین نحو ممکن پیادهسازی و اجرا کند.مدیرعامل بیمه دانا در این نشست، ضمن تأکید بر ضرورت هوشمندسازی فعالیتهای بیمهای، از برداشتن اولین گام بیمهگری هوشمند از طریق راهاندازی اپلیکیشن داناپ در این شرکت طی آینده نزدیک خبر داد و از مدل بیمهگری هوشمند به عنوان جدیدترین و مدرنترین چارچوب مرسوم در دنیای امروز یاد کرد و افزود: تا پایان سال ۱۴۰۲ همه فعالیتهای بیمهای به ویژه پرداخت خسارتها در کسری از ثانیه و به صورت هوشمند انجام خواهد شد.ایشان در سخنان خود بر لزوم به کارگیری و جذب نیروهای جوان، متخصص و توانمند تأکید کرد و گفت: در بحث سیاستهای مرتبط با سرمایه انسانی نیز، برنامههایی در دستور کار شرکت قرار دارد.دکتر جعفری در این نشست با اشاره به بحث تقویت سرمایهگذاریها به عنوان یکی از مهمترین راهبردهای پنجگانه، عنوان کرد: میزان سرمایهگذاریهای شرکت تا پایان سال از مرز پنج هزار میلیارد تومان خواهد گذشت.مدیرعامل بیمه دانا با اشاره به قرارداد بیمه دانا با وزارت آموزش و پرورش و در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی، معلمان و فرهنگیان را مهندسان سرمایه انسانی دانست و ضمن تأکید بر لزوم احترام به این قشر، بیان کرد: در دنیا بیشترین احترام و ارزش متعلق به جامعه معلمان و فرهنگیان است، بنابراین خدمترسانی به آنان برای شرکت بیمه دانا هم فرصت و هم موفقیتی ارزشمند به شمار میرود.وی در ادامه با اشاره به قرارداد بیمه دانا و اتحادیه کامیونداران نیز عنوان کرد: بیش از یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر از کامیونداران کشور تحت پوشش خدمات بیمه درمان تکمیلی و عمر و حوادث گروهی این شرکت قرار گرفتهاند.