توافق با عراق برای افزایش پروازها تا پایان ماه صفر
توافق با عراق برای افزایش پروازها تا پایان ماه صفر

رئیس سازمان هواپیمایی از توافق با عراق برای رفع محدودیت تعداد پروازها به نجف و بغداد تا پایان ماه صفر خبر داد . «محمد محمدی بخش» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره مذاکرات اخیر با عراق برای تسهیل و افزایش پروازها بین دو کشور افزود: توافق همیشگی ایران و عراق ۱۲۰ پرواز هفتگی بود. […]

رئیس سازمان هواپیمایی از توافق با عراق برای رفع محدودیت تعداد پروازها به نجف و بغداد تا پایان ماه صفر خبر داد .
«محمد محمدی بخش» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره مذاکرات اخیر با عراق برای تسهیل و افزایش پروازها بین دو کشور افزود: توافق همیشگی ایران و عراق ۱۲۰ پرواز هفتگی بود. به جهت ایام اربعین این عدد در ابتدا به ۲۵۰ پرواز و سپس ۷۵۰ و مجددا به هزار پرواز افزایش یافت.
رییس سازمان هواپیمایی گفت: با این حال تقاضای سفر به عراق از مبدا ایران بیش از هزار پرواز است و طی جلسات مستمر با مسولان سازمان هواپیمایی عراق و همینطور فرودگاه نجف و بغداد مقرر شد تا پایان ماه صفر محدودیت برای سیکل و تعداد پرواز نداشته باشیم.
به گفته محمدی بخش تنها عامل محدود کننده ظرفیت فرودگاه نجف است که قرار شد بدونِ محدودیت تا حداکثر ظرفیت فرودگاه نجف و بغداد از پروازهای ایرانی پذیرایی شود.
به گفته رئیس سازمان هواپیمایی تنها عامل محدودیت کننده ظرفیت کم فرودگاه نجف با توجه به ترافیک پروازها در این ایام است که قرار شد بدونِ محدودیت تا حداکثر ظرفیت فرودگاه نجف و بغداد از پرواز‌های ایرانی پذیرایی شود.
معاون وزیر راه گفت: عراق تسهیلات لازم را برای پروازهای ایرانی قرار خواهد داد ودر عین حال تجهیزات فرودگاهی از ایران در اختیار فرودگاه نجف قرار دادیم.
وی با اشاره به بازدید اخیر خود از فرودگاه نجف و بغداد افزود: در پروازهای بازگشت ظرفیت کاملی را در اختیار زائران قرار دادیم اما پیش‌بینی افزایش استفاده از ناوگان هوایی را به دلیل بسته بودن مرزهای زمینی داریم.
وی گفت: مردم حتما قبل از عزیمت به سمت فرودگاه نجف و بغداد بلیت تهیه کنند و از ظرفیت خالی پرواز مطمئن باشند.
معاون وزیر راه گفت: برای بازگشت زائران از تمام ظرفیت خالی استفاده می‌کنیم، فقط به زوار توصیه می‌کنیم مدیریت زمان بازگشت را تنظیم کنند؛ چرا که اولویت با زائرانی است که بلیت بازگشت را پیش‌تر خریداری کرده اند.

 

 

طی مراسمی با حضور معاون سازمان بنادر؛
سرپرست بنادر و دریانوردی گلستان معارفه شد

طی مراسمی با حضور «مجید علی‌نازی» عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، «نوراله عباسی» به سمت سرپرست بنادر و دریانوردی استان گلستان معرفی شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، مجید علی‌نازی، عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور در این مراسم اظهار داشت: استان گلستان با ظرفیت‌های فرهنگی و طبیعی در شاهراه عبور توریست‌های مختلف قرار دارد و با توجه به تردد بالای مسافری که به این استان می‌شود، آمار شب اقامت و اتراق مسافر در آن بسیار پایین است و متأسفانه برخی‌ها استان گلستان را به عنوان یک گذرگاه می بینند.
وی با بیان اینکه داشتن ۱۳۱ کیلومتر نوار ساحلی یک موهبت برای این استان است که می‌توان از آن درآمدرزایی کرد، ادامه داد: تالاب میانکاله و شبه جزیره آشوراده و شهرستان بندر ترکمن به عنوان مرکز خاویار کشور از نعمت‌های بزرگ خداوند به این استان است که نتوانستهپ‌ایم از آن بهره کافی را ببریم.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه در دولت سیزدهم سیاست گذاری شده است تا بتوانیم از همه ظرفیت‌های استان گلستان بهره‌مند شویم، افزود: با دستور رئیس جمهور همه دستگاه‌ها برای احیای آشوراده و نجات خلیج گرگان پای کار هستند و در همین راستا عملیات لایروبی به حجم یک میلیون ۳۰۰ هزار مترمکعب آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود فاز اول عملیات احیای خلیج زودتر از موعد مقرر به اتمام برسد تا وارد فاز دوم طرح شویم، خاطر نشان کرد: یکی از عواملی که خلیج را در خطر خشک شدن قرار داده است کاهش تراز آب دریای خزر است که عوامل مختلفی در آن دخیل هستند و علیرغم وقوع این حادثه، از کار و وظایف محوله عقب‌نشینی نکرده‌ایم و از همه توان برای نجات خلیج استفاده خواهیم کرد.
علی‌نازی، اجرای طرح جامع گردشگری بندر ترکمن را از دیگر طرح‌های در دست اجرای سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد و گفت: در این زمینه سازمان بنادر و دریانوردی از سرمایه‌گذاران علاقمند به گرمی استقبال می‌کند و تسهیلات ویژه از محل «وجوه ارائه شده به سازمان» در اختیار آنها قرار می‌دهد تا مقدمات ایجاد و توسعه گردشگری دریایی و صنعت دریانوردی حوزه مسافری در استان گلستان فراهم شود.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه دریانوردی سوددهی بالایی دارد و بسیاری از صنایع وابسته به آن هستند، تصریح کرد: با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، ایجاد یک بندر تجاری جدید در شمال کشور منطقی نیست و باید به سمتی برویم که اقلیم استان اجازه دهد و باید قبول کنیم که استان گلستان پتانسیل و ظرفیت کاملی را در ایجاد گردشگری دریایی دارد که باید برای تحقق آن تلاش کنیم.

é گلستان قابلیت احداث بندر چوب را دارد
سیدمحمدرضا سیدالنگی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان و سرپرست شهرداری گرگان نیز با تأکید بر اینکه اجرای قرارداد ۲۸۰ میلیارد تومانی لایروبی کانال آشوراده بسیار مهم است، ادامه داد: کار در همین جا متوقف نمی‌شود و سایر اقدامات احیای خلیج طبق برنامه انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در سند آمایش استان دو کار لجستیک «کریدور شمال – جنوب و بندر چوب» را داریم، تصریح کرد: با توجه به شعاع ۵۰ کیلومتر از جنگل، تنها بندری که قابلیت اجرای “بندر چوب” را در بین استان‌های شمالی دارد، فقط استان گلستان است و پیگیری آن باید با جدیت در دستور کار همه متولیان قرار گیرد.
معاون استاندار گلستان با بیان اینکه بندر چوب و لایروبی خلیج گرگان از کارهای مهم سازمان بنادر و دریانوردی است، گفت: در دولت سیزدهم انجام کارها زمان ندارد بلکه همه اقدامات جهادی انجام می‌شود و با توجه به این اصل باید بنادر و دریانوردی پروژه‌های مرتبط را در اسرع وقت به سرانجام برساند.

بنا بر این گزارش، در پایان این مراسم از زحمات “اله‌یار اسعدی” رئیس پیشین بنادر و دریانوردی استان گلستان تجلیل و حکم سرپرستی جدید این اداره به “نوراله عباسی” اهدا شد.

 

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خبر داد؛
راه‌آهن زاهدان- خاش در آستانه افتتاح

معاون شرکت ساخت با اشاره به پیشرفت پروژه احداث خط‌آهن زاهدان-چابهار به طول ۶۴۰ کیلومتر، گفت: بخش زاهدان تا خاش این پروژه ریلی به طول ۱۵۴ کیلومتر تقریبا آماده شده است و به‌زودی افتتاح و بهره‌برداری می‌شود.
عباس خطیبی با اشاره به احداث پروژه ریلی چابهار – زاهدان، اظهارداشت: این ابرپروژه ریلی به طول ۶۴۰ کیلومتر در حال احداث است و تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی افزود: بخش زاهدان تا خاش این پروژه به طول ۱۵۴ کیلومتر تقریبا آماده شده است و به‌زودی افتتاح و بهره‌برداری می‌شود.

é تاکنون ۲۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به پروژه تزریق شده است
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در پاسخ به این سوال که تاکنون از محل صندوق توسعه ملی چه میزان اعتبار به این پروژه تزریق شده است، گفت: کل اعتبار مصوب از محل صندوق توسعه ملی ۳۰۰ میلیون یورو که تاکنون ۲۵۰ میلیون یورو به حساب وزارت راه و شهرسازی واریز شده و ما آن را هزینه کرده‌ایم و برای ۵۰ میلیون یوروی دیگر در حال اخذ مجوز آن هستیم.

é برای رسیدن خط آهن به چابهار ۲۵۰ میلیون دلار دیگر نیاز داریم
خطیبی در پاسخ به این سوال که برای تکمیل خط آهن چابهار- زاهدان چه میزان اعتبار مورد نیاز است، اظهارداشت: در حال حاضر پیشرفت پروژه ۶۰ درصد است و تلقی ما این است که با این ۳۰۰ میلیون یورو به پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه می‌رسیم و برای اتمام پروژه خط‌آهن چابهار-زاهدان حدود ۲۵۰ میلیون یوروی دیگر مورد نیاز است.

é می‌توانیم پروژه را تا پایان سال آینده به اتمام برسانیم
وی ادامه داد: این مهم طرح موضوع و گزارش‌های آن هم ارسال شده است. اگر این ۲۵۰ میلیون یوروی مورد نیاز تامین شود می‌توانیم کل پروژه را تا پایان سال ۱۴۰۲ به اتمام برسانیم.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: اگر مشکلی از نظر منابع به‌وجود نیاید، قطعات دیگر این خط ریلی هم‌‌ طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته‌ تا پایان سال ۱۴۰۲ به اتمام خواهد رسید و در ابتدای سال ۱۴۰۳ مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
خطیبی با تاکید بر اینکه هدف‌‌گذاری ما برای سال آینده اتمام پروژه راه آهن چابهار- زاهدان است، تصریح کرد: همان‌طور که عرض کردم فاصله چابهار تا خاش به طول ۱۵۴ کیلومتر به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد و در صورت تامین اعتبار، ۴۰۶ کیلومتر دیگر این پروژه تا پایان سال آینده یا ابتدای ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید. به گزارش فارس، در حال حاضر ۱۴ هزار و ۲۶۸ کیلومتر مسیر ریلی در حال بهره‌برداری، ۳ هزار و ۲۷۶ کیلومتر پروژه در دست اجرا و ۶۳۱۲ کیلومتر هم دست در مطالعه است. از ۳۲۷۶ کیلومتر پروژه دست دست اجرا ۵۶۰ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۵ درصد هستند که ۱۵۴ کیلومتر آن به خط آهن زاهدان- خاش مربوط می‌شود.
توسعه حمل و نقل عمومی برون‌شهری همواره یکی از اهداف برنامه‌های توسعه بوده است در این راستا در کشورمان در دوران پس از انقلاب اسلامی، میزان خطوط ریلی کشور حدود ۳ برابر شده است؛ اما همچنان حدود ۹۵۰۰ کیلومتر خط‌آهن باقی مانده که ضرورت دارد به سرعت و در سال‌های آینده ساخته شود.
متوسط ساخت سالانه راه‌آهن در کشور ما حدود ۲۰۰ کیلومتر است و در صورتی که همین روند ادامه یابد، اتمام پروژه‌های ریلی ۴۵ تا ۵۰ سال زمان خواهد برد. بنابراین باید این حوزه از نظر تامین اعتبارت به‌میزان قابل توجهی تقویت شود.
یکی از پیشنهاد تامین مالی پروژه‌های ریلی از محل تهاتر نفت است که به‌تازگی این پیشنهاد مورد توجه مسئولان دولتی هم قرار گرفته است. تامین پایدار اعتبار، مهم‌ترین حلقه مفقوده برای توسعه خطوط ریلی است که در صورت مشخص کردن اعتبارات مورد نیاز به‌سرعت امکان اتمام پروژه‌های ریلی در طول یک دوره ۱۰ ساله فراهم خواهد شد.

 

 

طی بازدید از مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای انجام شد؛
نظارت وزیر راه‌‍ وشهرسازی بر روند حمل‌ونقل زائران اربعین حسینی
وزیر راه و شهرسازی ضمن بازدید از مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در جریان ‌آخرین وضعیت مسیرهای منتهی به پایانه‌های مرزی و روند خدمت رسانی به زائران قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به همراه داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، حسین مذنب نماینده تام الاختیار وزیر و دبیر اجرایی ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی و علی جعفری مدیرکل حوزه وزارتی این وزارتخانه به منظور آگاهی از آخرین وضعیت مسیرهای منتهی به پایانه‌های مرزی و روند خدمت رسانی به زائران در قرارگاه مرکزی حمل‌ونقل جاده‌ای اربعین حسینی حاضر شد.
وی در بازدید از مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و حضور در قرارگاه مرکزی حمل‌ونقل جاده‌ای اربعین حسینی در جریان ‌آخرین وضعیت مسیرهای منتهی به پایانه‌های مرزی اربعین قرار گرفت.

مسئول سازمان راهداری:
قیمت بلیت اتوبوس اربعین در ۲ مرحله افزایش یافت
مقام مسئول سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تایید افزایش مجدد قیمت بلیت اتوبوس در ایام اربعین، گفت: این اتفاق در دو مرحله روی داده است.
داریوش باقرجوان در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در رابطه با افزایش مجدد قیمت بلیت اتوبوس، یادآور شد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته و تصمیم ستاد مرکزی اربعین، مصوبه افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ بلیت اتوبوس در ایام اربعین از این ستاد اخذ شد.
وی ادامه داد: یعنی نرخ موجود هرچه بود ضربدر ۱۰۰ درصد. یعنی ۲ برابر. این مصوبه بنابر صلاحدید وزیر راه و شهرسازی تعدیل شد و به ۷۵ درصد کاهش یافت. مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: در ادامه بر اساس شرایط به‌وجود آمده، عدم تمرکز در سفرها، تردد پراکنده زائران و یک سری ملاحظات دیگر در هزینه‌های تمام شده سفر، ستاد مرکزی اربعین مجوز افزایش ۲۵ درصد دیگر را بر آخرین قیمت‌های اعلام شده، صادر کرد. باقرجوان تصریح کرد: به‌عبارت دیگر هر عددی برای تابلوهای اعلام نرخ رفته بود باید در ۱٫۲۵ درصد ضرب می‌شد. وی توضیح داد: «بنابراین خبر افزایش ۱۲۵ درصدی قیمت بلیت اتوبوس درست است. این اتفاق در دو مرحله روی داده است.» وی اضافه کرد: در زمان حاضر حدود ۸۰۰ اتوبوس برای انتقال زائران اربعین در پایانه برکت مستقر شده‌اند.

معاون سازمان راهداری اعلام کرد؛
ایمن‌سازی ۱۶۰۰ کیلومتر جاده منتهی به مرزهای شش‌گانه کشور
به گفته معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، ۱۶۰۰ کیلومتر جاده منتهی به مرزهای شش‌گانه کشور برای اربعین حسینی امسال ایمن‌سازی شده است.
به گزارش روزنامه جمله به نقل از سازمان راهداری، رضا اکبری در سفر به خوزستان و بازدید از پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه اظهار کرد: از ابتدای امسال پروژه‌های ایمن‌سازی در ۱۶۰۰ کیلومتر از جاده‌های منتهی به شش پایانه مرزی برای اربعین حسینی اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی شد. وی افزود: این پروژه‌ها که شامل نگهداری راه‌ها، خط‌کشی، تکمیل حفاظ بتنی، نصب تابلو علائم، روکش آسفالت رفع نقاط پرحادثه هستند، با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان اجرایی شد. معاون راهداری سازمان بیان کرد: بازدیدهای انجام‌شده در هفته‌های گذشته از سوی مدیران سازمان نشان می‌دهد اقدامات انجام‌شده علی‌رغم اینکه با شرایط ایده‌آل فاصله دارد، بسیار خوب بوده و امید است با تداوم برنامه‌ریزی‌ها، کیفیت ایمنی جاده‌ها برای سال‌های آینده بیش از الان ارتقاء یابد. اکبری ادامه داد: علاوه بر این، برای اربعین حسینی امسال اعتباری برای تکمیل و تجهیز پایانه‌های مرزی، اجاره ماشین‌آلات، تأمین سوخت آن‌ها و دیگر هزینه‌های جاری از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در نظر گرفته شد که با اعتبار ایمن‌سازی جاده‌ها، حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان است.

مدیرکل بهره‌برداری آزادراه‌های شرکت ساخت:
معافیت پرداخت عوارض آزادراهی تا ۳۱ شهریور برقرار است
مدیرکل بهره‌برداری آزادراه‌های شرکت ساخت با اعلام اینکه معافیت پرداخت عوارض آزادراهی به مناسبت ایام اربعین تا ۳۱ شهریور اجرا می‌شود، گفت: با دو شرکت آزادراهی به دلیل عدم رعایت ابلاغیه وزارت راه و شهرسازی برخورد شد.
پیرو دستور وزیر راه و شهرسازی و ابلاغ شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور به تمام شبکه آزادراهی، اخذ عوارض در دوره زمانی ۱۶ تا ۳۱ شهریور صرفاً از وسایط نقلیه حمل بار (شامل وانت‌باری، کامیونت، کامیون ۲، ۳ و ۴ محور، تریلر، تانکر و نفتکش) مجاز است و سایر وسایط نقلیه از پرداخت عوارض معاف هستند.
در همین راستا «عباس بیات سرمدی» مدیرکل بهره‌برداری آزادراه‌ها شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: تمامی شبکه آزادراهی کشور باید تا پایان برگزاری طرح اربعین از دریافت عوارض خودداری کنند.
وی توضیح داد: اگر آزادراهی از ابلاغ دستور وزیر راه و شهرسازی تمرد کند، مشمول برخورد خواهد شد.
وی خبر داد که در چند روز گذشته دو شرکت آزادراهی اقدام به دریافت عوارض آزادراهی کرده بودند که با آنها برخورد شد. به گفته بیات سرمدی همچنین مسافران می‌توانند در صورت دریافت عوارض آزادراهی شکایت خود را به شماره ۱۵۳۱ گزارش دهند.