خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در پاسخ به پرسشی درباره اینکه با توجه به وسعت جغرافیایی کشور و پهناوری خاک جمهوری اسلامی ایران، چه برنامه توسعهای در حوزه ریلی میتوان برای کشور متصور بود، گفت: موقعیت استراتژیک ایران در منطقه در زمینه […]
خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در پاسخ به پرسشی درباره اینکه با توجه به وسعت جغرافیایی کشور و پهناوری خاک جمهوری اسلامی ایران، چه برنامه توسعهای در حوزه ریلی میتوان برای کشور متصور بود، گفت: موقعیت استراتژیک ایران در منطقه در زمینه حمل و نقل و ترانزیت، فرصتی اقتصادی بسیار ویژهای برای کشور فراهم کرده است، توسعه و تکمیل شبکه حمل و نقل علاوه بر رفع نیازهای حمل و نقل داخلی، اتصال بنادر و پشتیبانی از صنایع، معادن و کشاورزی میتواند گره گشای کریدورهای حمل و نقل بین المللی نیز باشد، کریدورهای موجود در کشور نقش تعیین کننده در حجم مبادلات و ترانزیت کالا و مسافر دارد که به تایید کارشناسان اقتصادی، این پیامدهای مؤثر و مثبت اقتصادی اجتماعی و سیاسی در پی خواهد داشت.
وی افزود: وجود دریای خزر در شمال، خلیج فارس در جنوب و دریای عمان و به تبع آن دستیابی به اقیانوس هند از ایران پل ارتباطی بین شرق و غرب آسیا و همچنین گذرگاه دو قاره آسیا و اروپا ساخته است، با وجود چنین شرایط خاص و استراتژیکی و قابلیت ترانزیت در کشورمان توسعه خطوط ریلی و استفاده بهینه از خطوط و رفع حلقه های مفقوده در راستای توسعه ترانزیت در کشورمان از اهمیت بسزایی برخوردار است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار کرد: از نگاهی دیگر اتصال مراکز استانها به شبکه ریلی برای سهولت، کم هزینه کردن جابهجایی مسافر و حمل کالا، کاهش تصادفات رانندگی، صرفه جویی در مصرف سوخت و ارتقاء سطح ایمنی حمل و نقل، به عنوان یک تکلیف طبق برنامههای توسعهای برای هر استان مدنظر قرار دارد. معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشوردر خصوص سیاستگذاری دولت و کشور در زمینه توسعه شبکه حملونقل چیست، گفت: توسعه خطوط ریلی در کشور بر اساس اسناد بالادستی در بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه از سوی مقام معظم رهبری صورت میگیرد و ذیل همین سیاستها ۳ رویکرد اصلی در توسعه شبکه ریلی کشور دنبال میشود که شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور طبق همین سیاستها و بر اساس بودجهای که برای هر پروژه از سوی سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته میشود تنها مسئول نظارت بر اجرای پروژهها است. خادمی افزود: اگر چه رسیدن به هدف اصلی بهرهمندی از ظرفیت مدل حمل و نقل ریلی علاوه بر توسعه و بهبود زیرساختها نیازمند هماهنگی و کارآیی مناسب بنادر، گمرک و ضوابط و دستورالعمل های مناسب و بهویژه بهینه کردن بهرهبرداری از خطوط ریلی کشور است، اما عدم دستیابی به این امر نباید بر دیدگاه توسعه ریلی کشور بهعنوان یک ضرورت مهم، مؤثر واقع شود. وی ادامه داد: در همین راستا در سالهای اخیر با وجود همه مشکلات و تحریمهای ظالمانه، کمبود اعتبارات و افزایش هزینههای بهوجود آمده ابرپروژههای بزرگی در راستای اهداف از پیش گفته شده در دست ساخت است و یا به بهرهبرداری رسیده است که میتوان به پروژه های ریلی قزوین-رشت با طول ۱۶۵ کیلومتر که در آن طولی بیش از ۳۰ کیلومتر پل و تونل را شامل می شود، اشاره کرد.
خادمی در این باره که خطآهن قزوین-رشت در ادامه قرار بود به انزلی، آستارای ایران و در گام بعد آستارای آذربایجان متصل شود، اما سپس ادامه این پروژه تا کاسپین به شرکت ساخت محول شد، ساخت این خط الان در چه مرحلهای است، گفت: راهآهن رشت-انزلی (کاسپین) در سخت ترین نقاط کشور از حیث تأمین مصالح، تملک اراضی، تثبیت بستر و مسیر از شالیزارها و باتلاقهای موجود واقع شده است و عملاً دریای خلیج فارس را به دریای خزر متصل کرده و بهرهمندی کشورمان از ظرفیت ریلی کریدور شمال-جنوب را فراهم میکند، این کار سخت و دشوار باوجود اینکه عموماً پروژههای ریلی عمر ساخت بیش از ۱۰ سال را دارند در فاصله زمانی کمتر از سه سال کار واقعی اتفاق می افتد که در نوع خود کم نظیر است.
راهآهن کرمانشاه ـ خسروی؛ اشتغالزایی در سایه رونق ترانزیت
احداث و بهرهبرداری خط ریلی استراتژیک کرمانشاه ـ خسروی علاوه بر ایجاد اشتغال و شکوفایی اقتصادی برای مردم کرمانشاه و منطقه، میتواند مزیتهای زیادی برای کشور در زمینه فروش خدمات لجستیکی و ترانزیتی به ارمغان بیاورد و پل ارتباطی بین ایران، عراق و سوریه باشد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رئیسجمهور کشورمان چند روز پیش در جمع مردم شهرستان سرپلذهاب در مرقد مطهر احمد بن اسحاق (ره) با بیان اینکه ایجاد کار مولد میتواند به رونق تولید منجر شود، اظهار کرد: امروز بیکاری به مسئله مهم کشور خصوصاً استان کرمانشاه تبدیل شده است، لذا ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری یکی از اولویتهای مهم دولت است.
به گفته آیتالله رئیسی گامهای اساسی برای رفع معضل بیکاری برداشته خواهد شد و تاکید بر ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال جوانان از مسائل اصلی و محوری دولت سیزدهم است.
é راهآهن کرمانشاه-خسروی؛ ایجاد اشتغال در سایه رونق ترانزیت
یکی از مهمترین پروژههایی که در استان کرمانشاه جریان دارد، ساخت راه آهن استراتژیک کرمانشاه-خسری است که بنا است به عنوان پلی ارتباطی بین ایران و عراق عمل کند، راهآهنی که احداث و بهرهبرداری از آن علاوه بر ایجاد اشتغال و شکوفایی اقتصادی برای مردم کرمانشاه، می تواند عوائد فراوانی را در زمینه فروش خدمات لجستیکی و ترانزیتی برای کشور به ارمغان بیاورد. مطابق با اخبار واصله، بنا است که رئیسجمهور در جریان این سفر، از روند ساخت این پروژه مهم ریلی بازدید داشته باشد.
é راه آهن کرمانشاه-خسروی عملکرد ترانزیتی کشور را افزایش میدهد
در همین رابطه، محمدجواد شاهجویی، کارشناس اقتصاد حمل و نقل در گفتوگو با خبرگزاری فارس میگوید: قرارگیری ایران در چهارراه ترانزیت و لجستیکی جهان، نعمتی است که بهرهگیری از آن میتواند ارزشآفرینی زیادی برای کشور به همراه داشته باشد.
به گفته وی بهره گیری از عوائد ترانزیت نیاز به ملزوماتی از جمله زیرساخت های مناسب، روابط سیاسی مناسب با کشورهای همسایه و همچنین روانی حمل و نقل و فرآیند های مرزی و لجستیکی دارد، بدون شک بهبود در شرایط هر یک از این عوامل، میتواند به بهبود در میزان عملکرد ترانزیتی کشور منجر شود.
کارشناس اقتصاد حمل و نقل افزود: هم اکنون یکی از مهمترین پروژههایی که می تواند علاوه بر بهبود شرایط صادرات و واردات کشور، به بهبود در میزان ترانزیت کالا از ایران کمک کند، پروژه پر اهمیت راهآهن کرمانشاه خسروی است که در چند سال گذشته در دستور کار قرار داشته است اما به واسطه عدم تمرکز دولتهای گذشته بر تکمیل و بهره برداری از آن، همچنان نیمه تمام باقی مانده است.
é راهآهن کرمانشاه-خسروی مکمل خطآهن شلمچه-بصره
شاهجویی ادامه داد: پروژه راه آهن تک خطه کرمانشاه-خسروی که ۲۶۳ کیلومتر طول دارد، قادر است کرمانشاه را به خسروی در ایران و سپس به خانقین در عراق متصل کند، این پروژه کلیدی، پس از رسیدن به خانقین، عملا به شبکه ریلی عراق متصل خواهد شد و به نسبت مسیر ریلی دیگر در دست ساخت بین ایران و عراق (شلمچه-بصره) به واسطه فاصله کمتر میان پایتخت دو کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است، هر چند احداث این راهآهن نباید خللی در روند ساخت راه آهن شلمچه-بصره وارد آورد. وی بیان کرد: مطابق با آنچه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به عنوان مجری اصلی این طرح ریلی عنوان می دارد، اعتبار مورد نیاز برای احداث و بهرهبرداری از این راهآهن مهم و اقتصادی به رقمی بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان میرسد که البته تکمیل اتصال ریلی از مرز خسروی تا خانقین عراق و همچنین بهسازی راه آهن متصل کننده خانقین به بغداد نیز قریب به ۳٫۸ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. کارشناس اقتصاد حمل و نقل اضافه کرد: البته لازم به ذکر است که با توجه به تقاضای واردات و صادرات بین ایران و عراق و ترسیم افق های ترانزیتی قابل دسترس برای این پروژه، می توان ادعا کرد که پروژه راهآهن کرمانشاه-خسروی یکی از اقتصادیترین راه آهن های در دست ساخت کشور است.
é صرفهجویی ۳۰۰ میلیاردی در مصرف سوخت و افزایش درآمدهای ارزی
شاهجویی تاکید کرد: فارغ از همه عوائدی که افتتاح و بهرهبرداری از این پروژه میتواند برای کشور به ارمغان بیاورد، احداث و بهره برداری از این خط ریلی کمک خواهد کرد تا به صورت سالانه بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی در مصرف سوخت کشور حادث شود. وی عنوان داشت: جدای از این مسائل فنی و اقتصادی، راهآهن کرمانشاه-خسروی قادر خواهد بود به عنوان مهمترین مسیر اتصالی بین ایران و عراق در زمینه جابهجایی مسافران و زائران عتبات عالیات خصوصا در ایام اربعین مثمر ثمر واقع شده و به جذب بیشتر گردشگران عراقی به کشور کمک کند؛ این مهم می تواند به تعمیق روابط دو کشور و دو ملت کمک نماید. کارشناس اقتصاد حمل و نقل در پاسخ به این سوال که به نظر شما با وجود چنین مزیتهایی چرا تاکنون این پروژه مهم تکمیل نشده است؟ تصریح کرد: به هر حال در سالهای گذشته دولتها به واسطه کسری بودجه ناشی از عدم فروش نفت با تنگنای تامین منابع موردنیاز برای تکمیل پروژه های زیربنایی مهم مواجه بودهاند و پروژه راهآهن کرمانشاه-خسروی نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین گزارش پروژه استراتژیک راهآهن کرمانشاه-خسروی آنچنان اهمیت دارد که دولت میتواند با استفاده از مدلهای به روز تامین مالی که در سایر کشورهای پیشرفته جهان نیز مورد استفاده قرار میگیرد، فرآیند تامین مالی، احداث و بهرهبرداری از آن را هر چه سریعتر به ثمر برساند.
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛
علاقمندی روسها برای سرمایهگذاری در بندر چابهار
معاون وزیر راه و شهرسازی از پیشنهاد و علاقهمندی روسها برای سرمایهگذاری در بندر چابهار خبر داد و گفت: منطقه آزاد چابهار باید یک فرودگاه آزاد داشته باشد.
شهریار افندیزاده در نشست بررسی فرصتها و چالشهای بندر چابهار در افق کریدور شمال – جنوب اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعات اطلاعرسانی درباره نقش بندر چابهار است. انتهای سال گذشته در مقایسه با وضع وجود در تیرماه، نشان میدهد که نگاه مسئولان دولت سیزدهم به ترانزیت بسیار متفاوت شده و همه، همصدا شدهاند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه سال گذشته میزان ترانزیت کالای نفتی و غیرنفتی ۱۱.۳ میلیون تن بود، اضافه کرد: امسال پیشبینی میشود ۲۰ میلیون تن ترانزیت داشته باشیم.
افندیزاده با طرح این سوال که باید ببینیم برای چابهار چکار باید کرد، تصریح کرد: اگر بندر چابهار پسکرانه، بار و بازاریابی نداشته باشد چه نوع بندری است؟ این بندر مناسب واردات، صادرات یا ترانزیت است. طبیعی است که میتواند در هر ۳ حوزه فعالیت داشته باشد.
وی بیان کرد: سال ۱۳۹۰ احداث محور ریلی چابهار، زاهدان و مشهد – سرخس مطرح شد این در حالی بود که سال ۹۲ برخی از مسئولان دولتی گفتند ما چرا این محور را میخواهیم وقتی که بندرعباس را داریم؟ این نوع نگاه کسانی بود که مسئولیت داشتند! هر چه اصرار میکردیم اتصال بندر چابهار به سرخس مسیر حمل کالا را کوتاه و هزینهها را کاهش میدهد فایدهای نداشت.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مسئولان باید یک نگاه ملی به نقش چابهار داشته باشند، اظهار کرد: در جلسه با مخبر معاون اول رئیس جمهور، معاون بانک مرکزی گفت اگر یک میلیون دلار از ذخایر بانک مرکزی را برای تکمیل راهآهن رشت – آستارا هزینه کنیم باز هم برد کردهایم.
افندیزاده در ادامه به اظهارات رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در رابطه با اهمیت تکمیل پروژهها اشاره کرد و گفت: آقای وزیر گفته اگر ساختمان وزارت راه را هم بفروشیم باید این پروژه نیمهتمام را تکمیل کنیم. این اظهارات وزیر نشان از اهمیت موضوع دارد. متاسفانه کشورهای دیگر علاقهمند به تکمیل این حلقه مفقوده نیستند.
وی با بیان اینکه مطمئن باشید در کوتاهمدت زیرساختها به سرعت تکمیل نخواهد شد اضافه کرد: در کوتاهمدت باید به دنبال همگرایی و تعامل باشیم و نگاه بخشی را به نگاه ملی تغییر دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود مسائلی بین منطقه آزاد چابهار و نیروهای مسلح در رابطه با ساخت فرودگاه چابهار، افزود: این فرودگاه باید ساخته شود. باید فرودگاهی داشته باشیم که آزاد باشد.
افندیزاده با بیان اینکه باید فعلا به حمل و نقل جادهای بچسبیم، اظهار کرد: با ریل نمیتوانیم بار را حمل کنیم در نهایت نیز ریل به زاهدان متصل میشود که شبکهای داخلی است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه نیازمند ۹۰۰ لوکوموتیو هستیم، گفت: این در حالیست که ظرفیت واقعی مپنا سالانه تولید ۲۰ لوکوموتیو و ظرفیت اسمی آن ۵۰ لوکوموتیو است. حال این فرض را میگیریم که طی ۳ سال آینده مپنا ۲۰۰ لوکوموتیو را میسازد باز هم ۷۰۰ لوکوموتیو را باید از طریق واردات تامین کنیم. اگر نتوانیم تجهیزات ریلی را وارد کنیم چگونه میتوانیم با تولید داخل ظرفیتها را افزایش دهیم؟
معاون وزیر راه و شهرسازی از تمایل روسها برای سرمایهگذاری در بندر چابهار خبر داد و در عین حال افزود: اینکه چه نوع سرمایهگذاری توسط روسها باید انجام شود ما هم نمیدانیم، هیچ پکیجی به آنها ندادهایم از این رو باید بستههای سرمایهگذاری برای معرفی به سرمایهگذاران روس تهیه شود.
معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری:
فروش چارتری بلیت هواپیما به مقصد ۷ شهر ممنوع شد
معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری از ممنوعیت فروش چارتری بلیت هواپیما به مقصد هفت شهر خبر داد.
حسن خوشخو اظهار داشت: با توجه به تأکیدات وزیر راه و شهرسازی برای نظم دهی به پروازها مقرر شد ۷ شهر از فروش چارتری بلیت هواپیما منع شوند که این شهرها شامل تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، اهواز و بندر عباس هستند و بهای بلیت در پروازهای چارتری یا سیستمی نباید خارج از سقف تعیین شده باشد.
وی با بیان اینکه جلساتی در شورایعالی هواپیمایی در یک ماه گذشته برگزار شد، افزود: مهمترین دستورالعملهای این شورا درباره برگزاری مراسم اربعین بود که باید به صورت منظم عملیات پروازها صورت گیرد.
خوشخو افزود: بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی، فروش پروازهای چارتری در بازه زمانی اربعین نیز ممنوع اعلام شد و این امر به شرکتهای هواپیمایی اعلام میشود.
وی درباره اینکه معمولاً در ایام پیک پروازها، شرکتهای هواپیمایی اقدام به افزایش قیمت بلیت میکنند نیز گفت: درخواستهایی برای افزایش قیمت از سوی شرکتهای هواپیمایی با توجه به نرخ ارز، تورم و افزایش حقوق و دستمزدها داشتیم که بررسیهای کارشناسی صورت گرفته اما هیچ تصمیمی مبنی بر افزایش قیمت بلیت هواپیما نداریم و این درخواستها باید در شورایعالی هواپیمایی مطرح و تصویب شود.
عذرخواهي شرکت راهآهن از مسافران قطار مشهد-اهواز؛
شرکت ریلی تذكر گرفت
در پی اتفاقات رخ داده در قطار مشهد -اهواز، شرکت راهآهن اطلاعیهای صادر کرد.
به گزارش روزنامه جمله به نقل از شرکت راه آهن، به دنبال وقوع اتفاقاتی در قطار مشهد -اهواز مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۲۱ روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران لازم میداند به منظور تنویر افکار عمومی توضیحاتی در این خصوص ارائه دهد:
قطار مسافری مشهد-اهواز متعلق به یکی از شرکتهای حمل و نقل ریلی مسافری بخش غیر دولتی با بازدید مأمورین فنی و بدون کوچکترین نقص فنی از مشهد حرکت نموده و پس از طی حدود ۷۰۰ کیلومتر، تهویه یکی از ۱۲ واگن این قطار (واگن شماره ۵) به علت نشت گاز سیستم تهویه، از کار افتاده است که پس از هماهنگیهای لازم توسط رئیس قطار، شارژ گاز این سالن، در ایستگاه راه آهن تهران انجام شده و مشکل برطرف شده است و بعد از سیر حدود ۱۵۰ کیلومتر و در بلاک قم- ساقه، به دلایلی که توسط متخصصین فنی در حال بررسی دقیق میباشد، برق و تهویه سالنها دچار اختلال شده و مجدداً در ایستگاه دورود، مشکل برق و تهویه قطار رفع شده است.
در ادامه چند نفر از افراد متعلق به یک کاروان گروهی در سالن ۵ که از بروز نقص فنی معترض بودند، از توضیحات رئیس قطار اقناع نشده و با ایجاد درگیری، مانع از خروج رئیس قطار از سالن ۵ و انجام وظیفه وی در قطار شدند. پلیس، جهت تأمین نظم قطار در ایستگاه بیشه در قطار حضور یافت. افراد معترض مذکور، با کشیدن مکرر ترمز اضطراری، با اختلال در حرکت قطار، موجب به مخاطره افتادن ایمنی سیر قطار شده و ضمن درگیری با پلیس، اقدام به شکستن شیشه قطار نمودهاند.
لازم به ذکر است در درگیری پیشآمده، مأمور پلیس از اسپری دفاع شخصی استفاده نموده است که دلیل آن، دفاع از خود و بیم خلع سلاح و خطرات جانی برای سایر مسافران عنوان شده و جزئیات آن در حال بررسی است.
در نهایت در ایستگاه راه آهن اندیمشک چند نفر از مسافران کاروان مذکور در سالن ۵، پس از پیاده شدن، توسط پلیس ایستگاه جلب و به پاسگاه پلیس هدایت شدند که با وساطت برخی از مسئولین محلی، رئیس قطار و شرکت مالک قطار مسافری از شکایت علیه این مسافران مبنی بر ایجاد بی نظمی و ورود خسارت به قطار، انصراف دادند.
روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران ضمن عذرخواهی از مسافرین محترم قطار مذکور بابت اتفاق پیشآمده، به شرکت حمل و نقل مالک این قطار تذکر لازم داده شده و اعلام میدارد که شرکتهای مسافری و این شرکت علی رغم وجود مشکلات، خود را موظف به ارائه خدمات مطلوب به مسافران محترم میداند.
لازم به ذکر است که بر اساس دستورالعمل مربوطه، کلیه مسافران محترم این قطار میتوانند نسبت به دریافت ۵۰ درصد از بهای بلیط خود اقدام نمایند.