سرویس اقتصادی جمله، بخشنامه موضوع اجرای بند ث تبصره ۱۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ به منظور واردات ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس برون شهری به منظور خدمات رسانی به زائرین اربعین حسینی طی نامه شماره ۲۸۰۹۳۹۶ در تاریخ ۰۶/۰۳/۱۴۰۳ توسط مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات معاونت برنامه ریزی و مقررات سازمان توسعه تجارت ایران ابلاغ شد.
در این ابلاغیه آمده است: به پیوست تصویر تصویب نامه شماره ۲۴۲۹۷ ت ۶۲۵۶۷ ه مورخ ۱۶/۰۲/۱۴۰۳ هیأت وزیران در خصوص آئین نامه اجرایی بند (ث) ذیل تبصره (۱۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ جهت واردات (۲۰۰۰) دستگاه اتوبوس برون شهری با عمر کمتر از پنج سال به منظور توسعه حمل و نقل عمومی مسافر تنظیم بازار و ارائه خدمات بهینه به زائرین و مسافرین اربعین حسینی جهت اطلاع و ابلاغ به گمرکات اجرایی میگردد. سیدکمال هادیانفر، معاون وزیر راه و شهرسازی، اعلام کرد با تدابیر وزیر راه و شهرسازی و تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اربعین برای واردات ناوگان حملونقل عمومی اتوبوس برونشهری، مبلغ ۶۰۰ میلیون یورو و همچنین ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات با سود ۹ درصد از محل منابع داخلی سازمان راهداری و حملونقل جادهای به شرکتها و تعاونیهای حملونقل مسافر برون شهری برای واردات ناوگان مورد نیاز در نظر گرفته شده است.
وی توضیح داد در فاز نخست ۱۵۰ میلیون یورو برای واردات اتوبوس با عمر کمتر از ۵ سال ( قیمت هر دستگاه تا ۲۲۰ هزار دلار) در نظر گرفته شده است. متقاضیان واجد شرایط میتوانند تا صبح روز ۸ اردیبهشت، تعداد ناوگانی که امکان واردات دارند را به معاونت حملونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای اعلام کنند. این یک فرصت استثنایی است که در اختیار بخش حملونقل عمومی برون شهری قرار گرفته که برای بهرهمندی این بخش از فرصت پیش رو موانع از سوی وزیر راه و شهرسازی برطرف شده است و سازمان راهداری و حملونقل جادهای نهایت همکاری را به عمل میآورد.
بر اساس دستورالعمل واردات اتوبوس در قانون بودجه ،۱۴۰۲ اولویت واردات اتوبوس با شرکتهای حملونقلی یا کارگزارهای آنهاست. شرکتهای حملونقل باید تعهد دهند پس از تأیید تخصیص ارز در زمان حداکثر یک هفتهای نسبت به تهیه نقدینگی نهایی اقدام کنند. بدیهی است اگر این زمان افزایش یابد شرکت در لیست سیاه قرار گرفته و حداکثر تا یک سال آینده امکان واردات نخواهند داشت. هر شرکت میتواند حداکثر ۲۵ دستگاه اتوبوس وارد کند (مگر در شرایط خاص) لیکن اگر مشکل نقدینگی دارند باید همان ابتدا تعداد دقیق را مشخص کنند، در غیر این صورت حتی اگر بخشی از نقدینگی هم تأمین نشود در لیست سیاه قرار میگیرند.
شرکتها تا رسیدن اتوبوس به سن ۱۰ سالگی امکان فروش آنها را ندارند. حداکثر پیمایش اتوبوسها در سال در حوزه بین شهری باید ۱۵۰ هزار کیلومتر باشد مگر اینکه با توجه به شرایط روز (مثل کرونا…) این مقدار توسط سازمان راهداری کاهش یابد. واردکننده باید با شفاف سازی نرخ ارز تحت نظارت سازمان راهداری، حداکثر سه ماه پس از خرید اتوبوس، آن را با سود متعارف واگذار کند. بدیهی است در صورتی که خریدار وجود نداشته باشد امکان تطویل زمان از سوی سازمان راهداری امکان پذیر خواهد بود.. شرایط تامین نقدینگی و مشخص کردن حداکثر تعداد، برای شرکتهای وارد کننده نیز برقرار خواهد بود.
اما کارشناسان حوزه صنعت خودرو میگویند واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس عدد عجیب و غریبی است و شاید در نهایت بتوان یک چهارم این تعداد را تامین کرد. آنها همچنین ابهاماتی را در مورد نحوه تامین ارز این اتوبوسها و سرنوشت آنها بعد از پایان مراسم اربعین مطرح میکنند و همچنین نسبت به ایجاد رانت در روند واردات این خودروها هشدار میدهند.
در همین زمینه بهمن عشقی، دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به اقتصاد آنلاین گفت: وقتی دست صنعتگر داخلی را می بندند و با استانداردهای ۸۵گانه که حالا قرار است ۱۲۰گانه شود اسیرش می کنند، حتما دولت ناچار میشود برای تامین نیاز کشور، مجوز واردات اتوبوس کارکرده را با هر نوع گواهی و استانداردی که امکان دارد، را صادر کنند.
عشقی با تاکید بر این که این اتفاق سند ناکارآمدی تصمیمات گذشته است، گفت: سازندگان اتوبوس در کشور به دلیل تصمیمات غیرکارشناسی، بیکار هستند و برنامهای برای تولید ندارند، آن وقت یک مرتبه دولت با کمبود اتوبوس مواجه میشود و به آنها میگوید میتوانید تا دو ماه دیگر ۲ هزار دستگاه اتوبوس تحویل بدهید و وقتی میبیند آنها نمیتوانند در این مدت کم، این تعداد اتوبوس را تولید کنند، میگوید پس اجازه واردات اتوبوس کارکرده را میدهیم.
وی افزود: همانطور که در قانون آمده است واردات این اتوبوسها به منظور انجام سفر اربعین است و احتمالا بعد از آن هم برای امور عادی به کار گرفته شود.
دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تصریح کرد: صنعت اتوبوس ایران به دلیل مداخلات، عدم برنامهریزی و سختگیریها غیرموجه زمینگیر شده است و بعد ناچار میشویم برای رفع نیازهای داخلی و پاسخ به تقاضا، اتوبوس کارکرده وارد کنیم؛ این نقطه سیاهی در ناکارآمدی است.
به گفته عشقی، اتوبوسسازان داخلی سالها است که به این روند اعتراض دارند، اما فریاد آنها به جایی نرسیده است.
وی در مورد شرایط استاندارد واردات اتوبوسهای کارکرده نیز گفت: مسیر واردات این اتوبوسها را باز گذاشتهاند و میگویند طبق هر استانداری و از هر کشوری که شد وارد کنید و فرقی نمیکند که از کشورهای اروپایی یا جنوب شرق آسیا باشد.
دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران درخصوص نحوه تامین این اتوبوسها نیز گفت: تامین اتوبوس اصولا کار سادهای نیست به دلیل این که اتوبوس طبق سفارش تولید میشود و مانند کامیون نیست که مرتب تولید شود؛ بنابراین واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس به راحتی ممکن نیست و احتمالا تعداد کمتری تامین و وارد کشور شود.
- نویسنده : ارسالی از سرویس اقتصادی