مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل کشور از تکمیل ابر پروژه ریلی رشت-آستارا طی ۴ سال با همکاری روسها خبر داد. معاون وزیر راه وشهرسازی در نشست با هیات روسی برای مشارکت در احداث راه آهن- رشت آستارا گفت: از لحاظ فنی و مطالعاتی هیچ مانعی بر سر راه اجرای پروژه وجود […]
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل کشور از تکمیل ابر پروژه ریلی رشت-آستارا طی ۴ سال با همکاری روسها خبر داد.
معاون وزیر راه وشهرسازی در نشست با هیات روسی برای مشارکت در احداث راه آهن- رشت آستارا گفت: از لحاظ فنی و مطالعاتی هیچ مانعی بر سر راه اجرای پروژه وجود ندارد و با توجه به تجربه مشابه احداث راه آهن قزوین- رشت از سوی ایران، در صورت تامین منابع مورد نیاز از سوی کشور روسیه این محور استراتژیک ریلی ظرف سه تا چهار سال به اتمام میرسد و آماده بهرهبرداری است.
به گزارش روزنامه جمله به نقل از شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، صبح روز دوشنبه ۳۱ مرداد ماه هیات کارشناسی- فنی راه آهن کشور روسیه با خیراله خادمی دیدار کرد و در این نشست شرایط و روشهای مشارکت دو کشور در احداث راه آهن رشت- آستارا با حضور مدیران و کارشناسان، نمایندگان پیمانکار و مهندسین مشاور پروژه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این نشست با تاکید بر اهمیت کریدور شمال- جنوب به عنوان شاهراه حیاتی حمل و نقل از سنت پترزبورگ به بنادر ایران و هند گفت: کریدور شمال- جنوب ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه را از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیجفارس، حوزه اقیانوس هند و جنوبشرقی آسیا برقرار میسازد و تکمیل شدن آن کم هزینه ترین و سریع ترین مسیر ترانزیت را در دسترس این
کشورها قرار می دهد.
وی با اشاره به دیدار رییس جمهور ایران و نخست وزیر روسیه و تاکید سران دو کشور بر مشارکت در احداث راه آهن رشت- آستارا اظهار داشت: این نشست با توجه به اهمیت بهره برداری از این مسیر ریلی برای دو کشور برگزار شده است تا شرایط همکاری در حوزه طراحی و اجرا و مشخصات فنی طرح بررسی شود.
خادمی توسعه شبکه ریلی ایران را از مهمترین برنامههای دولت اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۱۴ هزار کیلومتر مسیر ریلی در ایران موجود است و برنامه ریزی شده است تا طول شبکه ریلی به ۲۵ هزار کیلومتر ارتقاء یابد و در این حوزه راه آهن رشت- آستارا در حال حاضر یکی از اولویتدارترین مسیر ریلی در حال اجرای ایران محسوب میشود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به تاکید و ابلاغ رییس جمهور ایران برای تسریع در اجرای این مسیر ریلی ادامه داد: در حال حاضر برنامه اجرایی منظمی تهیه شده است و بهترین واریانت با بررسی تمامی مسیرهای ممکن به تصویب رسیده است، ارزیابی ۵۰ کیلومتر از مسیر پروژه نیز در مراحل پایانی قرار دارد که در صورت توافق برای این همکاری عملیات اجرایی به سرعت آغاز خواهد شد. معاون وزیر راه و شهرسازی بر توان فنی و مهندسی ایران در راهسازی تاکید کرد و افزود: از لحاظ فنی و مطالعاتی هیچ مانعی بر سر راه اجرای پروژه وجود ندارد و با توجه به تجربه مشابه احداث راه آهن قزوین- رشت از سوی ایران، در صورت تامین منابع مورد نیاز از سوی کشور روسیه این محور استراتژیک ریلی ظرف سه تا چهار سال به اتمام می رسد.
خادمی همچنین ساخت راه آهن رشت- کاسپین به عنوان یک محور ترانزیتی ریلی- دریایی از سوی ایران را گامی در تکمیل کریدور- شمال جنوب دانست و گفت: در حال حاضر این مسیر ریلی با انشعاب از راه آهن قزوین- رشت و با هدف اتصال بندر عباس در جنوب به بندر انزلی در شمال کشور با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد در حال اجرا است و تمام تلاش ما این است که تا پایان سالجاری آماده بهرهبرداری شود. شایان ذکر است، هیات روسی در این سفر از راه آهن قزوین- رشت و مسیر راه آهن رشت- آستارا بازدید میکنند و در نشستهای تخصصی با حضور صاحبنظران و کارشناسان این حوزه و مسئولان بخش حمل و نقل ریلی کشور زوایای مختلف این همکاری از سوی دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار میگیرد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد؛
بهرهبرداری از ۴۳ پروژه زیربنایی بندری و دریایی به مناسبت هفته دولت
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ پروژه توسعهای و زیربنایی در این سازمان در دست اجراست، اعلام کرد: ۴۳ پروژه عمرانی، تجهیزاتی و سرمایهگذاری با اعتباری بیش از ۱۶۲۴ میلیارد ریال در هفته دولت در بنادر شمال و جنوب کشور به بهرهبرداری میرسد.
علیاکبر صفایی با تاکید بر اینکه اجرای راهبرد توسعه دریامحور در کشور باید از سطح شعار خارج شود، گفت: طی یک سال گذشته از شروع به کار دولت سیزدهم، توجه جدی به تسهیل تجارت با کشورهای همسایه در شمال و جنوب، ارتقای شاخصهای بهرهوری در حمل و نقل دریایی، تشکیل هیات اندیشهورز و تدوین برنامه حوزه دریا با مشارکت نخبگان و فعالان حوزه حمل و نقل دریایی، در اولویت برنامههای سازمان بنادر بوده است.
مدیرعامل سازمان بنادر، ارتقای شاخصهای بهرهوری در بخشهای لجستیک، حمل و نقل دریایی و بندری، توجه جدی به مباحث ایمنی، حفظ محیط زیست دریایی وتامین امنیت دریانوردی با همکاری ارتش و سپاه، ظرفیت سازیهای جدید در سواحل و بنادر، حمایت از بخش خصوصی و استفاده از توان داخلی و شرکتهای دانشبنیان ایرانی و بومیسازی ساخت و ساز در صنایع دریایی کشور وتوسعه حمل و نقل جادهای و ریلی را از دیگر رویکردهای جدی سازمان بنادر در دولت سیزدهم عنوان کرد.
به گفته صفایی، ارتقای تجهیزات فنی و خدمات دریایی و بندری، ایجاد زیرساخت برای توسعه فعالیتهای دریایی و بندری در سواحل مکران و تکمیل و بهرهبرداری هرچه سریعتر از پروژههای نیمهتمام، از دیگر اولویتهای سازمان بنادر و دریانوردی در یک سال گذشته بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در دولت مردمی، همه امور با شأنیت خدمت به مردم تعریف میشود و در سرلوحه فعالیتها قرار دارد، گفت: در همین راستا و با هدف ظرفیتسازیهای جدید در حوزه دریا و برای رونق و ایجاد اشتغال و خدمت بیشتر، ۴۳ پروژه بندری و دریایی با استفاده از منابع دولتی و با مشارکت بخش خصوصی با اعتباری بیش از ۱۶۲۴ میلیارد ریال در هفته دولت به بهرهبرداری میرسد.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، صفایی همچنین از آغاز عملیات اجرایی ۱۳ پروژه مهم اقتصادی و توسعهای در بنادر امام خمینی ره، شهید رجایی، بوشهر، امیرآباد، سیریک، جاسک ریگ و دیر، با اعتباری بیش از ۳۵۰۰ میلیون ریال، در هفته دولت امسال خبر داد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر خبر داد؛
آغاز مطالعات سه هزار میلیارد تومان پروژه بندری
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: مطالعات اجرای چند پروژه بندری با سرمایهگذاری سه هزار میلیارد تومان در بنادر این استان در سال جاری آغاز و موافقت اولیه شروع عملیات ساخت اسکله نفتی بوشهر در سال آینده، اخذ شده است.
محمد شکیبی نسب اعلام کرد: مطالعات این پروژه ها امسال انجام و با طی فرآیند قانونی، در سال ۱۴۰۲ عملیاتی اجرایی آنها آغاز خواهد شد.
وی افزود: اولویت راهبردی در اجرای این پروژهها اشتغالزایی و رونق بنادر استان بوشهر است و تلاش میشود با ورود سرمایه گذاران توانمند بخش خصوصی زمینه برای اجرای هر چه سریع تر این طرحها فراهم شود. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: از جمله این پروژهها که مطالعات آنها آغاز شده است می توان به احداث دایک و موج شکن و لایروبی در بنادر دیلم، گناوه و ریگ اشاره کرد.
شکیبی نسب افزود: زمان اجرای بسیاری از این طرحها در فرآیند معمول و طبیعی سال ۱۴۰۶ یا ۱۴۰۷ بوده است که با توجه به نیاز مبرم استان بوشهر بویژه در زمینه اشتغالزایی، تلاش میشود با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی این روند زودتر رقم بخورد.
وی عنوان کرد: رونق تجارت منطقه ای، تقویت معیشت ساحل نشینان و توسعه صادرات به کشورهای مقصد صادرات و بویژه حوزه خلیج فارس از اولویت های مهم پروژه های بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اعلام کرد: یکی از پروژههای شاخص استان بوشهر برای اجرا در سال آینده ساخت اسکله نفتی توسط سازمان بنادر و دریانوردی است که به این منظور با یکی از شرکتهای مطرح در این حوزه رایزنی و موافقت اولیه آنها گرفته شده است.
شکیبی نسب اظهار کرد: انتظار میرود دستگاههای مرتبط با پروژههای بندری استان بوشهر نیز با نگاه حمایت از سرمایه گذاران به عنوان اولویت مورد تاکید استاندار بوشهر، تسهیلگری کنند چرا که این طرحها منجر به رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در استان بوشهر میشود.