مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: در سال ۱۴۰۰ گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران موفق به کسب یک و نیم میلیارد دلار درآمد شد که رکوردی تاریخی در کشتیرانی کشور است. محمدرضا مدرس خیابانی در مراسم روز جهانی دریانورد که در جمع دریانوردان استان گیلان برگزار شد با بیان اینکه حدود هزار نفر از افراد […]
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: در سال ۱۴۰۰ گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران موفق به کسب یک و نیم میلیارد دلار درآمد شد که رکوردی تاریخی در کشتیرانی کشور است.
محمدرضا مدرس خیابانی در مراسم روز جهانی دریانورد که در جمع دریانوردان استان گیلان برگزار شد با بیان اینکه حدود هزار نفر از افراد شاغل در بخش دریا و خشکی گروه کشتیرانی، گیلانی هستند، اظهار داشت: این استان نشان داده که پتانسیل بسیار خوبی برای تربیت دریانوردان خبره دارد.
وی با اشاره به بحران کرونا و فشار آن طی دو سال اخیر بر صنعت کشتیرانی جهانی و به تبع آن کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، افزود: طی این دو سال علاوه بر محدودیتهای کرونایی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با محدودیتهای اقتصادی شدید دیگری ناشی از تحریمها نیز دست به گریبان بود.
وی ادامه داد: دو سال پیش چهار فروند شناور از ناوگان در اختیار خارجیها بود همچنین ۶۰۰ همکار خارجی در جمع کارکنان دریایی گروه کشتیرانی حضور داشتند همزمان برای ورود به بعضی از بنادر بزرگ جهان محدودیتهای جدی داشتیم، با این حال با تلاش کارکنان در خشکی و دریا این مسائل و مشکلات رفع شدند.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه امروز همگی دریانوردان خارجی از مجموعه خارج شدهاند، تصریح کرد: خوشبختانه هم اکنون ۸۰۰ نفر از جوانان عزیز این مرز و بوم جایگزین آن نیروها شدند تا کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سه هزار و ۷۰۰ نفر دریانورد ایرانی را در استخدام خود داشته باشد، همچنین چهار فروند کشتی که در اختیار طرفهای خارجی بود هم اکنون تحت فرماندهی دریانوردان عزیز ایرانی در خدمت ناوگان بزرگ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هستند.
وی یکی از مهمترین اتفاقات بزرگ تاریخی که پس از عبور از بحران کرونا و فشار تحریمها رخ داده است را کسب بیشترین درآمد در میان بنگاههای تجاری کشور که نصیب گروه کشتیرانی شده است بیان کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران موفق به کسب یک و نیم میلیارد دلار درآمد شد که رکوردی تاریخی در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که این مهم به همت و تلاش همکاران دریا و خشکی در تک تک حوزهها به دست آمده است.
مهندس مدرس خیابانی بزرگترین افتخار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانست و خاطرنشان کرد: مجموعه کشتیرانی متعلق به نظام جمهوری اسلامی ایران است.
وی افزود: با همت و کاردانی که کارکنان خدوم مجموعه در دریا و خشکی از خود نشان دادند از ایجاد مشکل برای بخشهای تجاری و تولید کشور جلوگیری به عمل آمد.
مهندس مدرس خیابانی تصریح کرد: در زمان تحریمهای ظالمانه یکی از مهمترین وظایفی که بر دوش گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بوده و هست تأمین کالاهای اساسی و مواد اولیه و همچنین قطعات صنایع تولیدی است.
وی با تاکید بر اهمیت گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای حفظ و رونق اقتصاد کشور گفت: گروه کشتیرانی امروز عهدهدار ناوبری خطوط دریایی کشور است و با افتخار میتواند اقتصاد کشور را به حرکت درآورده و جریان آن را در وضعیت قابل قبولی نگاه دارد البته این مهم به کسب درآمد برای گروه کمک میکند.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه طی دو سال اخیر با فراز و نشیبهای بسیاری مواجه بودهایم، خاطرنشان کرد: علیرغم تمام این مسائل و مشکلات توفیقات مهمی نصیب گروه کشتیرانی شده است که تداوم آنها موکول به تلاش مضاعف، همت و همدلی کارکنان مجموعه در دریا و خشکی است.
وی ادامه داد: بر اساس مأموریتی که داریم انتظار میرود ضمن کمک به تداوم جریان و رونق اقتصادی کشور درآمد مجموعه نیز افزایش یابد.
مهندس مدرس خیابانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گرامیداشت روز جهانی دریانوردی به موضوع کارکنان گروه کشتیرانی پرداخت و خاطرنشان کرد: برای اینکه کارکنان گروه کشتیرانی با دلگرمی بیشتر و امید مضاعفی قدمهای بلند تری در راستای موفقیت خود و مجموعه بردارند اقدامات بسیار خوبی طی دو سال اخیر صورت گرفته است.
وی ادامه داد: مجموعه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اهمیت بسیار بالایی برای کارکنان قائل است و کارکنان را سرمایه اصلی خود میداند البته این نگاه تازه نیست بلکه طی ۵۰ سال اخیر در این مجموعه جاری و ساری بوده است.
مهندس مدرس خیابانی افزود: همچنان که توسعه و پیشرفت به یکباره رخ نمیدهند و اموری تدریجی هستند در حال تلاش هستیم که اقدامات لازم را در جهت بهبود هرچه بیشتر وضعیت کارکنان تداوم دهیم.
وی با اشاره به اجرایی شدن طرح طبقه بندی مشاغل در گروه کشتیرانی، گفت: این طرح بیش از ۲۰ سال در دست اقدام بود اما طی دو سال اخیر به صورت کامل اجرایی شد این امر بیانگر این واقعیت است که نگاه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران معطوف به بهبود وضعیت کارکنان است.
مهندس مدرس خیابانی اشارهای نیز به راه اندازی و ایجاد سیستم اس آر ام در تامین نیروی گروه کشتیرانی داشت و خاطرنشان کرد: با ایجاد این سیستم در زمانی که همکاران در دریا حضور دارند ارتباط با خانوادههای آنها در جهت پیگیری و رفع مسائل تداوم خواهد داشت همچنین در خصوص بیمه تکمیلی همکاران و دیگر موضوعات مد نظر آنها در مسیرهای ترسیم شده از باب جبران خدمات و بهبود کیفیت زندگی آنها در دست بررسی و اقدام مقتضی است.
وی موفقیت گروه کشتیرانی را در گروی دعای خیر خانوادهها و همکاران دانست و گفت: با ایجاد شرکت تامین نیروی انسانی گروه کشتیرانی برنامهریزیها و نگاهها در گروه به رضایت شغلی همکاران از بدو استخدام تا بازنشستگی معطوف شده است و همکاران عزیز به ویژه همکاران دریایی مطمئن باشند که رضایت شغلی آنها در تک تک لحظاتی که بر روی دریا و در کشتی هستند با محاسبه و برنامهریزی دوستان محترم در شرکت تامین نیرو لحاظ میشود.
نائب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درباره محاسبات نرخ ارز در پرداخت حقوق کارکنان دریایی نیز گفت: محاسبات در این زمینه دقیق است البته به یقین جبران خدمات همکاران تنها ریالی و حقوقی نیست بلکه احترام، پایبندی و تعهد سازمانی در طول خدمت همکاران نیز مدنظر مجموعه است.
وی تصریح کرد: خدمت به همکاران یکی از افتخارات بزرگی است که نصیب کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شده است، نگاهی که در سایر بنگاهها کمتر وجود دارد، حتی در برخی شرکتهای دیگر زمانی که دریانورد از کشتی پیاده میشود ارتباط وی با بنگاه قطع میشود اما ما در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افتخار داریم که ارتباط با کارکنان دریایی به هیچ وجه قطع نشده و ارائه خدمات به آنها تداوم دارد.
وی در پایان سخنان خود گفت: در تک تک لحظاتی که همکاران دریایی ناوگان در حال انجام ماموریت هستند پرسنل بخش خشکی به عنوان پشتیبانی کننده مشغول فعالیت میباشند و موضوعات مرتبط با همکاران خود بر روی کشتیها را پیگیری مینمایند.
در سال ۱۴۰۰ صورت گرفت:
جابجایی کالا با وانت بارها معادل ۵۰ درصد سهم کل ناوگان کالا ست
معاون حمل ونقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، ضمن اعلام آغاز پروژه ساماندهی ناوگان برونشهری وانت بار درکشور ، اظهار داشت: در سال گذشته بالغ بر ۵۰۰میلیون تن کالا تحت صحابت بارنامه توسط انواع ناوگان سنگین(کامیون) حمل شده است در حالی که ، همه ساله افزون بر ۲۵۰ میلیون تن کالا ، توسط وانت بار بدون دریافت بارنامه در جاده های کشور جابجا می شود.
معاون حمل ونقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، درجلسه ای که با حضور تنی چند از مدیران، معاونین وروسای ادارات ستادی و استانی در قم تشکیل شد، عنوان کرد: حمل ونقل نه یک نظام سنتی ، که یک صنعت است و ارتقا و توسعه هرصنعتی نیازمند نوآوری و بهره مندی از ابز ار های نوین بوده و توجه به فناوری اطلاعات در این حوزه یک امر الزامی و حتمی است.
حمیدرضا شهرکی دراین جلسه که مدیران انجمن های صنفی رانندگان وشرکت های حمل ونقل جاده ای استان قم نیز حضور داشتند ، اظهارداشت: به روز شدن صنعت حمل ونقل جاده ای منوط به علت یابی امور و آسیب شناسی موارد و رفع معضلات و ارتقا ظرفیتها است و در غیر اینصورت ، تمرکز بر تخلفات و ناررسایی ها که معلول بوده بدون رفع علتها ، مارا درچرخه غفلت از حل و رفع اساسی موضوعات خواهد انداخت.
وی با توجه به وجود سامانه های مختلف موجود در بخش حمل و نقل که داده محور می باشند، تاکید کرد داده کاوی بر اساس این اطلاعات منجر به تصمیم سازی و تصمیم گیری مناسب می شود و افزود: بحمدالله دیتا ماینیگ درحمل ونقل جاده ای بر اساس داده های بخش حمل و نقل کالا آغاز و مورد توجه قرار گرفته است.
شهرکی استفاده مطلوب از دیتاها ی تولیدی را با تحلیل و پردازش آنها و ارائه راهکارهای مختلف حل مسئله، و اتخاذ بهترین تصمیم و نظارت بر اجرای درست را یادآور شد.
وی همچنین مطرح کرد:ضمن توصیه بر عدم تداخل وظایف حوزه های مختلف در ادارات کل ، برضرورت هم افزایی کارکنان درتمامی مجموعههای تابعه تاکید ، و میبایست مدیران با ایجاد این امر ظرفیت کامل سازمان خود را در امور اجرایی و نظارتی بکار گیرند.
معاون حمل ونقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای دربخش دیگری از بیانات خود به افت تناژ حمل ونقل کالا تحت صحابت بارنامه طی سه ماهه اول سال جاری درکشور اشاره و تصریح کرد: با همکاری صنف تخلفاتی همچون عدم صدور بارنامه، کم اظهاری تناژ بارگیری در سند حمل، درج نادرست مبدا یا مقصد حمل به منظور کاهش مبلغ بارنامه، تخلف اضافه تناژ و…. . با نظارتهای سیستمی چه کنترل های میدانی و اصلاح و بهبود فرایندها باید کاهش یابد.
حمیدرضا شهرکی با یادآو ری این مهم که فعالان شبکه حمل ونقل کشور ، اصیل و اخلاق حرفه ای مدار می باشد توضیح داد: اما برخی متخلفین بخش حمل ونقل جاده ای، با بهره گیری از دوسیستم ( کاربن کشی) و مواردی که ذکر شد اقدام به سو استفاده می کنند.
شهرکی ادامه داد: ازمجموع دومیلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه وانت بار موجوددرکشور، افزون بر یک میلیون و ۷۳۷ هزار دستگاه دربخش حمل ونقل جاده ای فعال هستند که از این تعداد اندکی دارای کارت هوشمند می باشند.
مسئول حمل ونقل جاده ای کشور طرح ساماندهی حمل مسافر در استان قم را درقالب راه اندازی پایانه های غیر متمرکز و نیمه متمرکز و فروش غیر حضوری و به ویژه اینترنتی را اجرایی دانست و تاکید کرد: اداره کل استان با مذاکره با شهرداری در راستای راه اندازی این پایانه ها درسطح شهر اقدام نمایند.
حمیدرضا شهرکی در ادامه به دستور ریاست محترم جمهور در راستای اتخاذ تدابیر لازم جهت ،، سفر و زیارت ارزان،، اشاره و گفت: سه استان زیارتی کشور( خراسان رضوی، شیراز و قم) نسبت به تشکیل کارگروه هایی به منظور اجرایی نمودن این طرح باید توجه جدی داشته باشند و نتیجه را درقالب راهکارهایی مشخص ارائه کنند.
وی صرفا تکیه بر یافته های ناشی از تجربه را ، از آسیب های جدی دربخش توسعه صنعت حمل ونقل دانست و خاطر نشان ساخت: نباید تجربه و سابقه طولاتی فعالیت، موجب تکیه صرف بر اطلاعات شهودی شود و ما را غافل از بررسی های علمی و فنی نماید. دو بال تجربه و دانش موجب پیشرفت صنعت حمل و نقل خواهد بود.
شهرکی درخواست کرد با همکاری پلیس راه : کنترل های جاده ای در خصوص حمل کالا بدون بارنامه، حمل مسافر بدون صورت وضعیت ، کنترل تناژ ، مهار بار، ضوابط حمل محمولات ترافیکی و خطرناک و… را در دستور کار جدی قرار دهید و گفت : کوتاهی در نظارت و عدم برخورد جدی با اضافه تناژ، تبعات گسترده ای من جمله استهلاک زودرس ناوگان عمومی، تخریب رویه راه و ابنیه فنی، نقص در ایمنی ناوگان به ویژه کارایی سیستم ترمز و مهار وسیله در پیچ ها و…. و ایجاد سوانح رانندگی را درپی خواهد داشت .
درادامه این جلسه داریوش باقر جوان مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در بیاناتی به برخی تمهیدات اندیشیده شده جهت سفرهای زیارتی اربعین حسینی ( ع) اشاره و اظهار داشت: ان شاالله بتوانیم با توجه به تجارب سنوات گذشته نسبت به ارائه خدمات مناسبتر درحوزه جابجایی زوار گرامی در سالجاری اقدام نماییم.
همچنین دراین جلسه مدیران انجمن های صنفی رانندگان و شرکت های حمل ونقل جاده ای استان، اظهار نظر وخواستار توجه بیشتر مسئولان درراستای احصا نیازمندیها و تامین موارد موضوعه شدند.
همچنین اکرامی نیا معاون دفتر ایمنی و ترافیک سازمان به اهمیت توجه به ارتقا ایمنی در حوزه حمل و نقل اعم از عمومی و شخصی اشاره داشت و خواستار هزینه کرد هدفمند و اثر بخش اعتبارات استانی در قالب طرح های نو آورانه شد
شهرکی درخاتمه باتفاق مهندس باقر جوان مدیر کل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و جمعی از مسئولین ذیربط ستادی و استانی ، ضمن حضور درپایانه مرکزی حمل ونقل مسافر استان قم( پایانه کوثر) ، نسبت به بازدید میدانی و گفتگو با کاربران مستقر دراین پایانه اقدام نمودند.
ایجاد حساب کاربری جدید وزیر راه و شهرسازی برای ارتباط مستقیم با مردم
وزیر راه و شهرسازی پس از مسدود شدن صفحه قبلی خود یک حساب جدید کاربری در اینستاگرام برای ارتباط مستقیم با مردم ایجاد کرد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی کشورمان از انسداد صفحه شخصی خود در اینستاگرام توسط این شبکه اجتماعی به دلیل ذکر نام شهید قاسم سلیمانی خبر داد.
وی با ایجاد حساب کاربری جدید در اینستاگرام برای چهارمین بار، در اولین مطلب خود نوشت:
هوالاول
صفحات قبلی من به دلیل آوردن نام نامی مرد میدان بسته شد و چهارمین صفحه اینستاگرام شخصیام را در حالی راه اندازی میکنم که بیشتر از همیشه به ارتباط بی واسطه با شما مردم فهیم ایران برای ارائه گزارش کار در خصوص خدمتهای انجام پذیرفته و مهمتر از آن شنیدن واقعیات، انتقادات و پیشنهادات از زبان شما نیازمندم.
مدیر بنادر و دریانوردی شهیدباهنر و شرق هرمزگان:
اسکلههای مسافری هرمزگان تا اطلاع ثانوی تعطیل شد
مدیر بنادر و دریانوردی شهیدباهنر و شرق هرمزگان گفت: به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی اسکلههای مسافری هرمزگان تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.
حمیدرضا محمد حسینی بیان داشت: رفت و آمد شناورهای مسافری از اسکله شهید حقانی بندرعباس به جزیره قشم و هرمز و بالعکس تا اطلاع بعدی متوقف شده است. مدیر بنادر و دریانوردی شهیدباهنر و شرق هرمزگان خاطرنشان کرد: مسافران برای رفت وآمد به جزیره قشم میتوانند با لندیگرافت از بندرپل تردد کنند. در همین خصوص کارشناس اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: با وزش بادهای نسبتاً شدید جنوب شرقی آبهای دریای عمان، تنگه هرمز و شرق خلیج فارس مواج میشود. مجتبی حمزه نژاد بیان کرد: توصیه میشود شناورهای سبک و صیادی از رفت و آمد خودداری کنند و تمهیدات لازم در بنادر استان صورت گیرد.
توقف سیر تعداد اندکی از واگنهای مسافری با عمر بالای ۴۸ سال
مطابق ماده ۲ و ۴ قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی کشور، راهآهن جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای وظیفه قانونی حاکمیتی خود به جهت حفظ ایمنی سیر قطارهای مسافری و پیشگیری از بروز سوانح و همچنین حفظ سلامتی و رفاه حال مسافرین محترم نسبت به توقف سیر تعداد محدودی از واگنهای مسافری شرکتهای بخش خصوصی ریلی که عمر آنها بیش از ۴۸ سال بوده و شرکتها اقدام موثری برای انجام بازسازی آنها نکرده اند نموده است .همچنین به شرکتهای مالک این واگنها اعلام شده است که صدور مجوز سیر واگن های یاد شده ،که ۴۸ سال از عمر آن ها می گذرد، صرفا منوط به انجام تعمیرات اساسی مطابق با دستورالعملهای استاندارد مربوط خواهد بود .
شایان ذکر است که از سال ۱۳۹۶ علی رغم صدور مجوز موقت سیر این واگنها و تمدید چندین باره آن، به شرکتهای خصوصی مالک واگنهای با عمر بالای سی سال دستورالعمل های استاندارد تعمیرات این دسته از واگن ها ابلاغ شده تا نسبت به انجام تعمیرات آنها اقدام نمایند و طی این مدت هم تلاش شده است با ارائه تسهیلات به شرکتها نسبت به تسریع این امر اقدام گردد ولیکن تلاشهای صورت گرفته کافی نبوده و این امر کامل انجام نشده است.
راهآهن جمهوری اسلامی ایران، ضمن تلاش برای ارائه تسهیلات جهت انجام بازسازی واگنهای مذکور، در زمینه حفظ ایمنی سیر قطارهای مسافری مماشات نخواهد نمود و شرکتهای خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل ریلی مسافری را نسبت به انجام تمهیدات لازم جهت حفظ موقعیت شغلی و بکارگیری کارکنان شاغل در این واگنها در مدت زمان انجام بازسازی در سایر بخشهای آن شرکت موظف میداند.