ماهور مهراد / مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشوردیروز با اشاره به مخازن نفتی موجود در اراضی فرودگاه اهواز و احتمال جابهجایی این فرودگاه به مکانی دیگر، اظهار کرده است که که فعلاً این طرح در دستور کار نیست. سياوش امير مکری درباره اینکه «آیا امکان جابهجایی فرودگاه اهواز به مکانی […]
ماهور مهراد /
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشوردیروز با اشاره به مخازن نفتی موجود در اراضی فرودگاه اهواز و احتمال جابهجایی این فرودگاه به مکانی دیگر، اظهار کرده است که که فعلاً این طرح در دستور کار نیست.
سياوش امير مکری درباره اینکه «آیا امکان جابهجایی فرودگاه اهواز به مکانی دیگر به دلیل وجود ذخایر غنی نفتی در آن وجود دارد؟»، اظهار کرد: موضوع جابهجایی فرودگاه اهواز، بحث تازهای نیست و بیش از ۱۰ سال است که این موضوع مطرح شده است.
وی افزود: این پیشنهاد، مربوط به گمانهزنیهایی بود که از سوی وزارت نفت مطرح شد و طی آن اعلام کردند که در اراضی این فرودگاه مخازنی از نفت وجود دارد. از آن زمان تاکنون این بحث وجود دارد که در صورت امکان، فرودگاه اهواز به خارج از شهر و مکانی دیگر منتقل شود.
امیرمکری تصریح کرد: با پیگیریهایی که انجام شد، جانمایی برای احداث فرودگاه صورت گرفت؛ اما طی زمان این طرح در حد جانمایی و تخصیص اراضی باقی ماند و اینکه به زودی این جابهجایی اتفاق بیافتد، منتفی است.
مديرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوايی کشور گفت: ایجاد یک فرودگاه جدید در مکانی دیگر، به سرمایهگذاری قابل توجهای نیاز دارد که فعلا این طرح در دستور کار نیست.
وی عنوان کرد: شرکت فرودگاهها و ناوبری هوايی ایران، فرودگاه اهواز را یکی از فرودگاههای خود میداند و با توجه به تقاضای بالای مسافران هوایی در استان خوزستان و شهر اهواز، این شرکت در حال اجرای طرح توسعهای در این فرودگاه است.
امیرمکری درباره «سرنوشت فرودگاههای وزارت نفت و اینکه آیا این فرودگاهها به شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران واگذار میشوند یا خیر؟» توضیح داد و گفت: طی توافقی که در سطح بالای وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت انجام شده است، مقرر شد که فرودگاههای ۹ گانه وزارت نفت طبق برنامه زمان بندی شده با اجرای یکسری اقدامات از سوی وزارت نفت، به شرکت فرودگاهها به عنوان بهرهبردار، مالکیتش واگذار شود و مدیریت و راهبری این فرودگاهها به این شرکت واگذار شود که اکنون این موضوع در دستور کار ما قرار دارد.
رئیس هیات مدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوايی کشور عنوان کرد: واگذاری این فرودگاههای ۹ گانه، از فرودگاه عسلویه شروع شده و اکنون با مقامات نفتی قدمبهقدم جلو میرویم تا نخستین فرودگاه را، اگر موانعش برطرف شود و تعهدات طرفین اجرا شود، تحویل بگیریم. وی افزود: دومین فرودگاهی که جهت تحویل گیری در دستور کار قرار دارد، فرودگاه ماهشهر است.
انتقال فرودگاهها در راستای تخصصی شدن اختیارات است
انتقال فرودگاههای تحت اختیار وزارت نفت به شرکت فرودگاهها چند صباحی است که مطرح شده است. ابتدا این خبر تکذیب شد اما وقتی که محسن آتش زمزم، مدیرعامل شرکت عملیات غیر صنعتی ماهشهر در واکنش به گزارش سازمان هواپیمایی کشوری به سانحه فرودگاه ماهشهر و واگذاری این فرودگاه تحت مالکیت وزارت نفت به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت که ما دستور اکید از وزارت نفت داریم که فرودگاههای تحت مالکیت این وزارتخانه تحویل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران شود، این شائبه ها به یقین تبدیل شد.
براین اساس، مدیرعامل شرکت عملیات غیر صنعتی ماهشهر و مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس دو جلسه با سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران داشتند و پس از آن گفته شد که شرکت فرودگاهها این پیشنهاد را نپذیرفت. یکی از دلایل اصلی، زیانده بودن اکثر فرودگاههای کشور عنوان شد، چرا که پروازهای این فرودگاهها کم است. وزارت نفت ادعا می کند که برای نگهداری و اداره فرودگاه ماهشهر، سالانه ۲۰ میلیارد تومان از درآمد صنعت پتروشیمی بندر ماهشهر هزینه میکند که نشان میدهد نگهداری این فرودگاه، زیان ده است. آنطور که از خبرها پیداست وزارت نفت به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران پیشنهاد هم داده است که علاوه بر واگذاری، هزینه نگهداری یک سال آن را هم تقبل کند تا شرکت فرودگاهها بتواند بهطور کامل در این فرودگاه مستقر شود.
پس از این اظهارنظرها، مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران حالا خبر از انتقال فرودگاههای وزارت نفت داده است. امیرمکری با اشاره به برنامهریزی برای انتقال ۹ فرودگاه نفتی به شرکت فروگاهها، گفت: با تشکیل کمیتههای مشترک، فرآیند انتقال فرودگاههای وزارت نفت از فرودگاه عسلویه آغاز و پس از آن عملیات انتقال سایر فرودگاهها به مرور انجام میشود.
گفتنی است که با توجه به تخصصی شدن حرفه فرودگاه داری، راه گریز از زیانده بودن فرودگاههای کشور آزادسازی نرخ بلیت و همچنین استفاده از هواپیماهای سبک و ۴۰ ۵۰ نفره برای فرودگاههای کوچک به منظور افزایش بازدهی است. هم اکنون فقط شش فرودگاه مهرآباد، امام (ره)، مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز قادر به تامین هزینه های خود هستند. به همین جهت از یک دهه پیش در وزارت راه و شهرسازی، همواره بحث افزایش سوددهی فرودگاههای کشور مطرح شده و تلاشهایی نیز در این خصوص انجام شد که آزادسازی نرخ بلیت از جمله این تمهیدات بود. با اینکه در برخی فرودگاهها تعداد مسافران بسیار بیش از تعداد هواپیماها و ظرفیت فرودگاههای کشور است، در بسیاری از شهرها به دلیل پایین بودن حجم مسافران، فرودگاهها ضرر می دهند و بار این هزینه بر دوش شرکت فرودگاههای کشور قرار دارد.