جاده‌ها به بار نشستند!
جاده‌ها به بار نشستند!

جمله، سرویس حمل و نقل کشور ایران به سبب موقعیت خاص جغرافیایی و منطقه‌ای و داشتن همسایگانی که به دلیل موقعیت استراتژیک خاص خود (دارای عرضه و تقاضای زیاد کالایی هستند)، همواره در مسیر ترانزیت کالاهای مورد نیاز کشورهای همسایه خود قرار گرفته است.  ترانزیت کالاها از ایران به طرق مختلفی انجام می‌شود که یکی […]

جمله، سرویس حمل و نقل
کشور ایران به سبب موقعیت خاص جغرافیایی و منطقه‌ای و داشتن همسایگانی که به دلیل موقعیت استراتژیک خاص خود (دارای عرضه و تقاضای زیاد کالایی هستند)، همواره در مسیر ترانزیت کالاهای مورد نیاز کشورهای همسایه خود قرار گرفته است.  ترانزیت کالاها از ایران به طرق مختلفی انجام می‌شود که یکی از این روش‌ها ترانزیت کالا از جاده‌ها است. ترانزیت جاده‌ای از روش‌های پر استفاده در ترانزیت کالا به ویژه در داخل کشور است. ترانزیت جاده‌ای در مقایسه با سایر روش‌های ترانزیت کالا سرعت کمتر و هزینه کمتری می‌طلبد و از این رو بسیار محبوب است. این روش ترانزیت معایبی دارد که از جمله آن می توان گفت «سرعت آن در مقایسه با ترانزیت هوایی بسیار کمتر است، هر کامیون قادر به حمل و نقل حجم بسیار محدودی از کالا است و از این رو برای ترانزیت حجم زیادی از کالا باید از تعداد زیادی کامیون استفاده کرد. از این رو هماهنگی‌های لازم دشوارتر خواهد بود، ریسک ترانزیت جاده‌ای به دلیل حوادثی از جمله تصادفات بالاتر است.»
با این وجود ترانزیت کالا در ایران، این روزها حال و هوای بهتری نسبت به گذشته دارد. اکنون آمارها حکایت از این دارد که امسال، ترانزیت کالا از کشور با رشد قابل توجه به ۸ میلیون تن رسیده است. در این باره با توجه به اظهارات امانی رئیس سازمان راهداری از ابتدای سال تا کنون ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالای اساسی از بندر امام خمینی (ره) حمل شده و از سایر بنادر کشور نیز روزانه ۳۵ هزار تن کالای اساسی با ناوگان جاده‌ای خارج می‌شود. این در حالی است که تلاش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای افزایش حمل کالاهای اساسی با ناوگان جاده‌ای به روزانه ۱۰۰ هزار تن است.
امانی رئیس سازمان راهداری از بسته بودن مرزهای جاده‌ای ایران و ترکمنستان و توقف جابه‌جایی کالا با این کشور خبر داد و گفت: ترانزیت جاده‌ای از مرزهای کشور با رشد قابل توجه به ۸ میلیون تن رسیده است.
داریوش امانی با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالای اساسی از بندر امام خمینی (ره) حمل شده، گفت: روزانه نزدیک به ۶۵ هزار تن کالای اساسی از بندر امام خمینی (ره) به مقاصد درون کشور حمل می‌شود.
وی ادامه داد: از سایر بنادر کشور نیز روزانه ۳۵ هزار تن کالای اساسی با ناوگان جاده‌ای خارج می‌شود که درنتیجه در هر روز بیش از ۹۰ هزار تن کالای اساسی از بنادر به داخل کشور با ناوگان جاده‌ای در حال حمل است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با ابراز امیدواری به تلاش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای افزایش حمل کالاهای اساسی با ناوگان جاده‌ای به روزانه ۱۰۰ هزار تن اظهار کرد: الان در بندر امام خمینی (ره) کالاهای اساسی موجود و قابل حمل که ترخیص شده‌اند، یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن است که با این روندی که در حال اجراست، ظرف یک ماه نیم آینده این میزان کالا از بنادر به داخل کشور حمل خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکلی برای جابه جایی کالاهای اساسی با ناوگان جاده‌ای در سطح کشور نداریم.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به مصوبه شورای عالی ترابری در خصوص پهلوگیری کشتی‌های حامل کالاهای اساسی در بنادر دیگر و استفاده از ظرفیت سایر بنادر برای واردات کالاهای اساسی، یادآور شد: در حال حاضر این اتفاق رخ داده و تا کنون از بندر شهید رجایی، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالای اساسی حمل کرده‌ایم که در این بندر به صورت حمل یکسره است.
وی با اشاره به ورود بنادر چابهار، انزلی، فریدونکنار، آستارا، امیرآباد و… به چرخه واردات و حمل کالاهای اساسی تصریح کرد: از ابتدای سال تا کنون ۱۰ میلیون تن جابه جایی کالای اساسی از همه بنادر کشور داشته‌ایم که ۷.۳ میلیون تن آن به بندر امام خمینی (ره) اختصاص داشته است.
امانی افزود: جابه‌جایی بار از بنادر کشور نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است. با توجه به اقداماتی که در بنادر انجام شده از جمله ارایه لاستیک تشویقی برای رانندگان، واکسیناسیون رانندگان، روند تخلیه بار از بنادر کشور روند مناسبی دارد.
وی توضیح داد: با توجه به مصوبه شورای‌عالی ترابری که سازمان راهداری مکلف شد تا روزانه ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون کالای اساسی از بندی امام جابه جا کند، سازمان توانست تخلیه میانگین روزانه کالای اساسی از بندر امام را به ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه کامیون برساند.
وی اظهار امیدواری کرد  تا پایان جابه جایی کالاهای اساسی مشکلی برای جابه جایی بار در سایر بنادر ایجاد نشود.
رئیس سازمان راهداری درباره مرزهای کشور تأکید کرد: در حال حاضر اکثر مرزهای ما باز است و جابه جایی، واردات، صادرات و ترانزیت کالا از اکثر پایانه‌های مرزی در حال انجام است. امانی ادامه داد: تنها مرزهای یکی دو کشور مثل ترکمنستان که مشکل داریم، ولی سایر مرزها باز است و کالا جریان دارد.
وی افزود: تا کنون ۸ میلیون تن ترانزیت کالا از مرزها داشته‌ایم که تا کنون اتفاق افتاده که این موضوع با توجه به شرایط کرونایی سال گذشته، رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.