جای خالی بند سن خودرو در قانون هوای پاک
جای خالی بند سن خودرو در قانون هوای پاک

      جمله: نام تهران با آلودگی هوا گرده خورده است. یک مساله قدیمی که قدمت آن حداقل به ۴۵ سال قبل بازمی‌گردد. موضوعی که رسانه ها برای آن سنگ تمام گذاشتند اما همچنان به قوت خود باقی است. این در حالی است که بیشتر کشورها بر این مشکل فائق آمدند و بر آن […]

 

 

 

جمله: نام تهران با آلودگی هوا گرده خورده است. یک مساله قدیمی که قدمت آن حداقل به ۴۵ سال قبل بازمی‌گردد. موضوعی که رسانه ها برای آن سنگ تمام گذاشتند اما همچنان به قوت خود باقی است. این در حالی است که بیشتر کشورها بر این مشکل فائق آمدند و بر آن پیروز شدند اما تصویب قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶ همچنان بر روی کاغذ مانده و به آن جامه عمل پوشانده نشد. کارشناسان محیط زیست معتقدند که تردد خودروهای فرسوده در سطح شهر بزرگترین عامل آلودگی هوای کلانشهرها بخصوص تهران است. علاوه بر آن روز به روز بر تعداد خودروهای شهر افزوده می شود که نه تنها خودروها استانداردهای لازم را ندارند بلکه شهری مثل تهران هم به لحاظ اکولوژیکی ظرفیت برخورداری از این حجم خودرو را ندارد.

قانون هوای پاک که در سال ۱۳۹۶ تصویب شد، این ذهنیت را به وجود آورد که با این قانون از آلودگی هوا رها خواهیم شد. اما آلودگی هوا همچنان معضل شهرها و کلانشهرهای کشورمان است و این قانون کمکی به برون رفت این معضل نکرد. شاید این مساله به اجرا نشدن برخی بندهای این قانون بر می گردد، حتی در این میان بندهای مهمی از آن نیز حذف شد بندهایی که متهمان اصلی آلودگی هوا یعنی خودرو را نشانه رفته بود، نمونه بارز آن حذف ماده ۸ قانون هوای پاک است که به تعیین سن فرسودگی خودروها اشاره دارد.
به گفته معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بعد از سالها تلاش قانون هوای پاک در کشور تصویب شد اما فردی باعث شد که یکی از بندها و شاید هم یکی از مهمترین بندهای آن که مربوط به سن خودرو است حذف شود. مسعود تجریشی درباره این موضوع توضیح داد که فردی به دیوان عدالت شکایت کرد تا بتواند از خودروی خود استفاده کند چون گویا جزو خودروهای فرسوده با سن بالا بود و دیوان نیز حکم بر استفاده از آن داده و این حکم رفته به شورای نگهبان و آنها حکم را تایید کردند و در نهایت بند سن خودرو از قانون هوای پاک حذف شد، بنابراین ماده ای که شورای نگهبان قبلا آن را تایید کرده بود، خود هم آن را لغو کرد، شاید توجیه شان این بود که تا زمانی که خودرویی می تواند حرکت کند باید از آن استفاده شود.
وی که با ایرنا در این زمینه گفت و گو کرده بود تاکید کرد: اما با توجه به اینکه سهم خودروهای فرسوده در آلودگی هوا بسیار زیاد است از این رو نامه ای به بخش حقوقی ریاست جمهوری نوشتیم همچنین در حال هماهنگی با مجلس شورای اسلامی هستیم تا تکلیف سازمان حفاظت محیط زیست در مقابل این دو قانون مشخص شود چون در قانون اول گفته شده که باید سن فرسودگی خودرو را مشخص کنیم و قانون دیگری گفته که چیزی به عنوان سن فرسودگی خودرو وجود ندارد بنابراین منتظر هستیم تا به لحاظ حقوقی به ما جواب بدهند. همچنین نامه ای برای ریاست جمهوری نوشتیم تا بعدها به ما نگویند که چرا سن خودروها را مشخص نکردید در حالی که ما آن را در قانون هوای پاک مشخص کردیم اما این بند از قانون برداشته شد و به لحاظ عامه گفتند خودرویی که راه می رود می تواند مورد استفاده قرار گیرد تا زمانی که از حرکت بایستد.
وی گفت: البته بعید می دانم که آن بند دیگر به قانون هوای پاک برگردد بنابراین باید برای خودروهای فرسوده راهکار دیگری اتخاذ کنیم تا کمترین آلودگی را داشته باشند مثلا خودرویی که بعد چند سال دارد تردد می کند به جای یک سال به یک سال هر ۶ ماه به معاینه فنی برود از این رو در حال کارشناسی موضوع هستیم و منتظریم تا تعیین تکلیف شود و ما هم راهکار جایگزین ارائه دهیم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: سن فرسودگی خودرو را بسیاری از کشورها دارند با این حساب چنین بندی جزو قوانین مترقی است البته برخی کشورها هم چیزی به عنوان سن فرسودگی خودرو ندارند، در بسیاری از کشورها معمولا هزینه نگهداری خودروهای قدیمی بسیار زیاد است و بانک ها نیز برای خرید خودروی نو وام می دهند از این رو بسیاری از کشورهای پیشرفته از خودرویی که مدتی از آن استفاده شود دیگر استفاده نمی کنند پس هم در فرهنگ آنها آمده و هم به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست. البته فقط بحث محیط زیستی نیست بلکه ایمنی هم مهم است.
وی با بیان اینکه در حال نزدیک شدن به فصول سرد سال هستیم، گفت: در فصل پاییز و زمستان با پدیده اینورژن یا همان وارونگی دما مواجه می شویم که در بروز آن خودروهای فرسوده نقش بسزایی دارند، آخرین مطالعاتی که در دانشگاه هاروارد انجام شد نشان داد که به ازای هر یک واحد ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون حدود ۱۵ درصد مرگ و میر ناشی از کرونا در آمریکا افزایش می یابد بنابراین در پاییز و زمستان اگر بخواهیم طرح ترافیک را هم بر داریم و تردد خودروهای شخصی و وارونگی دما را هم داشته باشیم قطعا خیلی مشکل خواهیم داشت.
تجریشی افزود: اکنون ۹۵ درصد مینی بوس ها و ۲۰۰ هزار تاکسی فرسوده است که سهم خودروهای شخصی نیز ۱۰ درصد است بنابراین داشتن بندی به عنوان تعیین سن خودرو در کاهش آلودگی هوا بسیار حائز اهمیت است.
وی با اشاره به بخش دیگر این بند گفت: به لحاظ سرمایه گذاری نیز تعداد زیادی متضرر شدند چون عده ای با اعتماد به این قانون و بند آن با سرمایه گذاری های زیاد کارخانه های اسقاط ایجاد کردند حالا که این بند از قانون حذف شده و اجرا نمی شود بسیار متضرر خواهند شد، اگر در زمان تصمیم گیری برای حذف این بند از قانون هوای پاک به همه ابعاد آن نگاه می شد شاید طور دیگری تصمیم گیری می شد، حتی در زمان حذف آن از سازمان محیط زیست نظر نخواستند و یک مرتبه نامه آن به سازمان آمد.