جشن خودکفایی در تولید کاغذ چاپ و نشر
جشن خودکفایی در تولید کاغذ چاپ و نشر
مراسم جشن خودکفایی تولید کاغذ چاپ و نشر با حضور «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «حجت‌الاسلام لطیفی» و «برادران» معاونان وزیر آموزش و پرورش و صمت، «حسینی‌پور» استاندار مازندران، «ابوالفضل نجارزاده» مدیرعامل بانک ملی ایران، «علی بابایی کارنامی»،«منصورعلی زارعی» و «کمال علی‌پور» نمایندگان ساری و قائم‌شهر، «نصرتی» مدیرکل سرمایه گذاری و امور شرکتهای بانک ملی، «فتح اللهی» مدیرعامل هلدینگ آینده‌پویا وابسته به بانک ملی و «جعفرقلی زاده» از اعضای هیات مدیره هلدینگ، «امید نیک‌نژاد» مدیرعامل و اعضای هیات مدیره کارخانه چوب و کاغذ مازندران و کارگران این مجموعه برگزار شد.

به گزارش روزنامه جمله ، «امید نیک‌نژاد» مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران در ابتدای این مراسم ضمن خیرمقدم به همه مهمانان ملی و استانی به‌ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد دولت سیزدهم گفت: آذرماه سال ۱۴۰۰ که جناب وزیر به این کارخانه آمدند و از بخش‌های مختلف بازدید کردند، من ضمن تشریح وضعیت چوب و کاغذ مازندران، به ایشان وعده‌ای درخصوص تولید کاغذ چاپ و نشر دادم و امروز خوشحال هستم که آن وعده عملی شد.
مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران گفت: آن روز تولید کاغذ چاپ و نشر حدود ۵ هزار تن بود و در سال ۱۴۰۲ به عدد ۵۵ هزار تن رسید.
وی همچنین گفت: کاغذ چاپ و تحریر شاید کالای سوددهی برای این مجموعه نباشد اما ۶۰۰ میلیون دلار تجهیزات و تاسیسات در این مکان مستقر شدند که اموال دولت به شمار می‌آیند و می‌توانند نیاز کشور به کالای استراتژیکی چون کاغذ تحریر را تامین کنند، بنابراین رسیدن به این خودکفایی ملی برای صاحبان و سهامداران شرکت بیش از سود اهمیت دارد.
نیک‌نژاد گفت: بانک ملی یک بانک دولتی است و علاوه بر کارهای سودآور و مالی که دارد یک مسئولیت اجتماعی نیز دارد و امروز که چنین امکانی فراهم است، مهم‌ترین مسئولیت اجتماعی بانک ملی این است که کالایی تولید کند که مورد نیاز جامعه باشد و بانک ملی نگاه بنگاه‌داری صِرف و سودآوری ندارد و اگر این‌گونه بود امروز این مجموعه مشغول تولید چیز دیگری بود.
این مدیر موفق همچنین گفت: مسیری که طی دو سال پیمودیم مسیر دشواری بود اما امروز خوشحالیم به‌رغم همه مشکلاتی که داشتیم موفق شدیم وعده‌اي که دادیم را اجرایی کنیم.
امید نیک‌نژاد با تأکید بر این‌که امروز کارخانه چوب و کاغذ مازندران معبری باز کرد که غیرقابل بازگشت است ادامه داد: همه به ما در همین مجموعه خرده می‌گرفتند که چرا به سمت کاغذ تحریر رفتید و چرا نرخ سود در این مجموعه پایین است اما خرسند هستم هم دولت سیزدهم و هم بانک ملی ایران چشم خود را بر سود اقتصادی بست و تولید یک کالای استراتژیک را در دست گرفت که دغدغه مقام معظم رهبری بود ۳۰ هزار تن دیگر ظرفیت تولید داریم که بلااستفاده ماند است و با حمایت بیشتر می‌توانیم به این هدف هم برسیم.
وی همچنین به مشکلات در حوزه تولید اشاره کرد و گفت: سال قبل سه ماه قطعی برق داشتیم و این قطعی ۲۰ هزار تن تولید را از ما گرفت و ما هم متوجه هستیم که در کشور مشکل کمبود برق داریم اما توقع داریم به این مجموعه نگاه ویژه داشته باشند و فرصت تولید را از ما نگیرند.
نیک‌نژاد همچنین گفت: امروز جمعه ساعت ۷ صبح بانک اقدام به مسدود کردن حساب ما کرد و من سوالم این است که ساعت ۷ صبح جمعه کارمند بانک کجاست که اقدام به محدودسازی حساب بانکی یک واحد تولیدی می‌کند و آیا این دوستان از خود نمی‌پرسند این مجموعه تولیدی به نقدینگی خود برای خرید مواد اولیه و پرداخت حقوق پرسنل نیاز دارد ؟
مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران در پایان گفت: این مجموعه می‌تواند یک دوم نیاز کشور به کاغذ را تامین کند و ما هم آمادگی داریم به این راهبرد برسیم.در دوسال اخیر از همه توان خود کمک گرفتیم تا به شرایط امروز رسیدیم
مديرعامل بانک ملی ایران نیز در مراسم جشن خودکفایی در تولید کاغذ چاپ و تحریر از همه دولت‌مردان، مدیران و کارگران مجموعه بزرگ چوب و کاغذ مازندران به‌خاطر رسیدن به این دستاورد بزرگ ملی قدردانی کرد.
وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری درخصوص ضرورت نگاه به ظرفیت‌های تولید داخل کشور گفت: متاسفانه در دولت‌های قبلی این توجه و اهتمام صورت نگرفت و حتی برخی بخش‌های این کارخانه از مدار خارج شده بود.
ابوالفضل نجارزاده ادامه داد: تاکید رهبر معظم انقلاب موجب شد دولت و مجموعه بانک ملی و هلدینگ آینده پویا که متعلق به دولت است بر تولید کاغذ چاپ و تحریر تمرکز کردند و از روز اول و با فعالیت تیم مدیریتی جدید اعلام کردیم به دنبال سود نیستیم و بر تولید و اشتغال تاکید داریم و در دو سال گذشته از همه توان خود کمک گرفتیم تا به شرایط امروز برسیم.
وی با اشاره به قانونی که بر خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری تاکید دارد اضافه کرد: اما این مجموعه همچنان به فعالیت خود ادامه داد و تلاش شد پیگیر دغدغه حاکمیتی در تولید کاغذ باشد و با تلاش همکاران، مدیران و کارگران عزیز در شرکت چوب و کاغذ داشتند موفق شدیم گام‌های بزرگی برداریم.
مدیرعامل بانک ملی ایران با اشاره به اینکه وضعیتی که امروز به دست آمد غیرقابل بازگشت است، تاکید کرد: برخی مشکلات شرکت چوب و کاغذ، مالی است و ما آن را برطرف کردیم اما برخی مشکلات غیرمالی است و در این بخش هم لازم است همه دستگاه‌ها کمک کنند.
نجارزاده گفت: سال آینده برنامه جدی برای توسعه شرکت داریم از جمله ایجاد شهرک صنعتی تخصصی صنایع سلولزی و امیدواریم با حمایت همه دستگاه‌ها، بتوانیم به اهداف ترسیم شده برسیم و سال به سال بر تولید این مجموعه بیفزاییم و اشتغال در این مجموعه را افزایش دهیم.

سه سال قبل چوب و کاغذ مازندران به سمت فروپاشی کامل رفته بود
استاندار مازندران نیز ضمن قدردانی از همه عزیزان بابت کمک برای تحقق خودکفایی کاغذ مورد نیاز برای کتب درسی گفت: متأسفانه در سال‌های قبل توجهی به تولید کاغذ نشد و از ظرفیت این مجموعه بزرگ غافل شدند و ارز دولتی گرفتند و واردات کاغذ را افزایش دادند و به‌طور کلی زمینه تولید داخلی را از بین بردند.
حسینی‌پور ادامه داد: با شروع دولت سیزدهم نگاه به داخل و تولید داخلی در صدر اولویت‌ها قرار گرفت و در همین استان موفق شدیم ۹۷ واحد راکد صنعتی را به چرخه تولید برگردانیم و توجه ویژه به مجموعه چوب و کاغذ ساری در ادامه همین سیاست بود.
استاندار مازندران افزود: زمانی که مجموعه چوب و کاغذ مازندران به سمت فروپاشی کامل رفته بود دولت و مجموعه بانک ملی پای کار آمدند و نمایندگان همراهی کردند و مجموعه نجیب و خدوم چوب و کاغذ به‌ویژه کارگران و کارمندان آستین حمایت بلند کردند و شش ماه تا یک‌سال حقوق نگرفتند و در نهایت موفق شدند خط تولید را زنده کنند.
سید محمود حسینی‌پور در همین خصوص گفت: دستوراتی مربوط به ۲۷ سال گذشته حتی از شخص رهبر معظم انقلاب مانند پل روستای اوروست، در مرکز استان بر زمین افتاده بود و در این دولت اجرا و افتتاح شد به این دلیل که یکی از سیاست‌های قطعی دولت سیزدهم حل مساله است.وی گفت: صنعت تولید کاغذ قرن‌ها قبل وارد کشور ما شد اما این موضوع بر زمین گذاشته شد و تنها با سیاست‌گذاری‌های جدی دولت سیزدهم، تولید کاغذ چاپ و تحریر در دستور کار جدی قرار گرفت.
استاندار مازندران گفت: در سال ۱۴۰۰ در دولت مردمی سیزدهم کمیته‌ای شکل گرفت برای استقلال و خودکفایی در تولید کاغذ و در همین مسیر جناب نیک‌نژاد معرفی شد و خوشحال هستیم که امروز پس از دو سال به افقی که ترسیم شد رسیدیم و از همه کسانی که در تولید کشور، نقش موثر دارند قدردانی می‌کنم و در صدر همه رهبر معظم انقلاب که ۱۳ سال است بر این موضوع در شعارهای سالانه اشاره مستقیم داشتند.
وی در پایان سخنان خود از همه مدیران، کارمندان، کارگران و سرمایه‌گذاران که در این خودکفایی ملی نقش داشتند، قدردانی کرد. ما باید به صادرات کاغذ برسیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم ضمن قدردانی از همه افرادی که نقش‌آفرینی کردند گفت: من دوسال قبل که به این کارخانه آمدم با توجه به پیشینه کار، افق روشنی ننیدیدم اما امروز خوشحال هستم که برادر ما آقای نیک‌نژاد همان‌طوری که وعده داده بودند، عمل کردند.
وزیر فرهنگ و ارشاد دولت سیزدهم گفت: این جشن تنها جشن تولید کاغذ مورد نیاز کتب درسی نیست بلکه در تولید کاغذ حوزه چاپ و نشر هم به این هدف رسید و با توجه به این‌که ۵۰ هزار تُن کاغذ مورد نیاز آموزش و پرورش و ۵ هزار تُن نیاز حوزه چاپ و نشر امروز تقریباً تامین شد، می‌توانیم تحقق جشن تولید کاغذ این حوزه را هم برگزار کنیم. محمد مهدی اسماعیلی گفت: رییس‌جمهور بر این موضوع تاکید داشتند نه از زمان ریاست‌جمهوری‌شان بلکه از زمانی که در قوه قضاییه حضور داشتند از این مجموعه بازدید کردند و جناب مخبر معاون اول رییس‌جمهوری در کارگروه کاغذ چاپ و نشر دولت بسیار تلاش کردند و مدیرعامل بانک ملی ایران و رییس بانک مرکزی و وزارت آموزش و پرورش نیز تلاش کردند تا این خودکفایی محقق شد.
وی افزود: دولت سیزدهم یک دولت متحد و هماهنگ است با فرماندهی رهبر معظم انقلاب و جلوداری سید ابراهیم رییسی همه کنار هم ایستادند و کار کردند تا به اینجا رسیدیم و امروز هم نقطه پایان کار ما نیست و این مسیر ادامه دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: چند مجموعه دیگر تولید کاغذ نیز در دست افتتاح است چون تولید کاغذ امروز به یکی از نمادهای فرهنگی تبدیل شد.
وی همچنین گفت: بزرگ‌ترین مزیت فرهنگی ایران بزرگ در همین نگاه فرهنگی انقلاب اسلامی است و اگر امروز در حوزه دفاعی پیش‌تاز هستیم به‌خاطر همین نگاه فرهنگی است و اساساً رهایی از استعمار در گام نخست باید در مرحله فکر و اندیشه رخ دهد و امام عزیز(ره) و مقام معظم رهبری این مسیر را به ما یاد دادند و غل و زنجیر استعمار را از فکر و اندیشه جوانان باز کردند و درخشش این موضوع را ما باید در تولید ببینیم.
اسماعیلی همچنین گفت: دوسال قبل که در هفته کتاب من در نماز جمعه تهران قول خودکفایی در تولید کاغذ دادم خطاب به کسانی که تردید داشتند گفتم این موضوع در برابر دستاوردهای بزرگی که انقلاب اسلامی طی ۴ دهه داشت موضوعی کوچکی است.
وی همچنین گفت: ما باید در کاغذ به یک صادرکننده مهم در کشورهای منطقه تبدیل شویم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در نمایشگاه کتاب کمتر حجره‌ای بود که به اتفاق مقام معظم رهبری برویم و پس از صحبت فعالان حوزه چاپ و نشر، رهبری تذکری درخصوص ضرورت خودکفایی ندهند و دولت هم یک گوش به بیانات و رهنمودهای معظم له داشته و دارد و در این مسیر هم موفق شدیم.
وی افزود: مهم‌ترین پایه حوزه فرهنگ، تولید کاغذ چاپ و نشر و تولید کتاب است ملی شدن صنعت نشر مهم‌ترین دستاورد فرهنگی دولت سیزدهم است.
اسماعیلی گفت: کار تولید کاغذ به حلقه‌های میانی و گروه‌های مردمی مربوط است و دولت باید نظارت درست خود را داشته باشد و حمایت کند و این مسیر را با موفقیت طی خواهیم کرد.
وزیر فرهنگ و ارضاد اسلامی در پایان سخنان خود از استاندار مازندران و نمایندگان مردم و همه کسانی که در این مسیر موثر بودند، قدردانی کرد. چوب و کاغذ مازندران، تأخیری در تحویل کاغذ نداشت حجت‌الاسلام لطیفی معاون وزیر آموزش و پرورش نیز درخصوص خرید کاغذ از تولیدکننده داخلی گفت: برای کاغذ کتاب ابتدا مناقصه داخلی برگزار کردیم که شرکت چوب و کاغذ مازندران برنده شد و ما نیز با بررسی دقیق امکانات و تجهیزات این واحد تولیدی، قرارداد را بستیم.
وی همچنین گفت: در دولت سیزدهم، شخص سید ابراهیم رییسی و جناب مخبر بسیار حمایت کردند تا این اتفاق خیر رقم بخورد.
حجت‌الاسلام لطیفی ادامه داد: یکی از مشکلات و چالش‌های ما این است که کاغذ درسی با کاغذ مورد نیاز برای سایر کتن فرق دارد به این دلیل که کتب درسی باید در اول مهر آماده باشد و من از چوب و کاغذ قدردانی می‌کنم که به‌رغم این‌که مشکلات نقدینگی داشتند اما کاغذ مورد نیاز ما را در زمان مقرر تحویل دادند.
وی در خاتمه گفت: از رهبر معظم انقلاب هم قدردانی می‌کنیم و تأکید دارم این دستاورد باید به نام رهبری و نظام اسلامی ثبت شود چون حمایت‌ها و هشدارهای ایشان موجب شد دولت هم راهبر خود را مشخص کند و به این نقطه برسد.