استان مازندران سرزمین کهنی است که سرسبزی و زرخیزی آن مثل نگینی زیبا بر پیشانی ایران می درخشد و استعداد شگرفش در سرمایه های طبیعی، ملی و آئینی، از آن یک سرزمین باستانی و تاریخی ساخته است. توسعه گردشگری، برنامه ریزی و مدیریت درست باعث می شود تا مشکلات فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی در […]
استان مازندران سرزمین کهنی است که سرسبزی و زرخیزی آن مثل نگینی زیبا بر پیشانی ایران می درخشد و استعداد شگرفش در سرمایه های طبیعی، ملی و آئینی، از آن یک سرزمین باستانی و تاریخی ساخته است. توسعه گردشگری، برنامه ریزی و مدیریت درست باعث می شود تا مشکلات فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی در مازندران ایجاد نشود. به همین دلیل است که مسئولان ميراث فرهنگي و گردشگري و صنايع دستي مازندران عزم خود را جزم کرده اند تا در کمترين زمان ممکن اين استان سرسبز و باظرفيت هاي متنوع را بر فراز بام گردشگري ايران نگه دارند.
بسياري از کارشناسان معتقدند گردشگری پایدار، سکوی پرش برای شکوفایی اقتصاد مازندران به شمار مي آيد. طي سال هاي اخير و با توسعه فعالیت های گردشگری زمینه برای اشتغال فراهم شده و این امر برای استان مازندران با جمعیت جوان و متقاضی بسیار مفید است؛ زیرا با ورود هر۱۰ نفر گردشگر یک فرصت شغلی مناسب ایجاد خواهد شد.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران، در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ تعداد ۶۲ میلیون و ۲۵۵ هزار و ۹۴۷ نفر شب اقامت مسافر در مازندران ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۴۳ درصدی داشته است. سیف الله فرزانه با اشاره به اینکه این تعداد مربوط به اقامتگاه های رسمی استان است، به ایرنا گفت: افزایش ۴۳ درصدی میزان گردشگر در ۶ ماهه نخست امسال در حالی است که به دلیل وقوع سیل در ایام نوروز پیش بینی رشد ۳۵ درصدی گردشگران محقق نشد.
آنگونه که مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران می گوید، در این ایام سه هزار و ۹۸۲ مورد بازدید و بازرسی از تاسیسات گردشگری انجام شد که شامل هتل، متل، خانه مسافر، واحدهای پذیرایی و دیگر موارد می شود. وی آمار اعلام شده را رقمی نجومی در جذب گردشگر اعلام کرد و گفت: اما متاسفانه نگاه به گردشگری هنوز منسجم و به عنوان یک ظرفیت اقتصادی عظیم نیست.
به گفته فرزانه، در این بازررسی ها ۱۱۹ مورد تذکر و اخطار داده شد که بیشترین آن به علت عدم رعایت نکات بهداشتی، نواقصی در پروانه کسب و گران فروشی بود.
گردشگری تنها نسخه شفا بخش توسعه اقتصاد
امروزه گردشگری در بسیاری از کشورها به شکل یک صنعت دیده و اجرا می شود که به تنهایی بسیاری از نارسایی های اقتصادی آنها را بر طرف کرده است. مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با بیان این مطلب گفت: ما هم باید به دنبال فعالیت صنعتی گردشگری باشیم. گردشگری حوزه با شعاع تاثیرگذاری وسیعی است که بخش قابل توجهی از زندگی مردم را تحت شعاع قرار می دهد و می تواند از نظر اقتصادی اتفاقات موثری را رقم بزند.
وی با بیان اینکه صنعت گردشگری استان می تواند پرچمدار اشتغال باشد، گفت: یکی از بزرگترین مشکلات بر سر راه گردشگری مازندران حل مسائل فرهنگی و تغییر نگاه مسافر و میزبان است که گردشگری را به عنوان سرگرمی نبینند بلکه به چشم تعاملی اجتماعی با آن برخورد کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران گردشگری را فاکتور اصلی توسعه پایدار عنوان کرد و گفت : هیچ عرصه اقتصادی را نخواهید یافت که به اندازه گردشگری بتواند توسعه پایدار را محقق کند.
فرزانه افزود: ۴۰۰ کیلومتر ساحل در استان مازندران داریم که در حال حاضر نه در دریا و نه ساحل کار خاصی انجام نداده ایم، اما برنامه ریزی در قالب مدیریت یکپارچه باعث می شود تا اقدامات خوب برای جذب سرمایه گذاری در بخش گردشگری اتفاق افتاد.
لازم به ذکر است استان مازندران با سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت و ۲۴هزار کیلومتر مربع یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری کشور و حتی خاورمیانه است.