جمله: دو ماه به برپایی دوازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران مانده است. خبری که معاون گردشگری آن را اعلام کرده و گفته؛ نمایشگاه بینالمللی گردشگری ایران به جای بهمن در اسفندماه برگزار میشود و قرار است با صنایع دستی ادغام شود. گذشت ۱۲ سال از برگزاری این نمایشگاه، موجب ادغام گردشگری […]
جمله: دو ماه به برپایی دوازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران مانده است. خبری که معاون گردشگری آن را اعلام کرده و گفته؛ نمایشگاه بینالمللی گردشگری ایران به جای بهمن در اسفندماه برگزار میشود و قرار است با صنایع دستی ادغام شود. گذشت ۱۲ سال از برگزاری این نمایشگاه، موجب ادغام گردشگری با صنعت هتلداری، صنایع دستی و آداب و رسوم و حتی میراث فرهنگی شده است تا جاذبههای گردشگری هر استان نمایش داده شود. گاهی با کیفیت خوب و گاهی با کیفیت نامناسب. برخی از اوقات از کشورهای خارجی برای شرکت در آن استقبال میشد و برخی اوقات هم نه. گاهی غرفه سازی ها را به عهده یک شرکت و مجری کاربلد میگذاشتند و گاهی هم این شرکتها و یا حتی استانها نمیتوانستند با غرفه سازی مناسب بازدیدکننده به سمت خود جذب کنند.
برگزاری نمایشگاه های گردشگری، فرصت مناسبی است تا در حاشیه این رویداد بزرگ گردشگری فعالیت رسمی در تعاملات بین المللی نیز مورد توجه قرار گیرد. نمایشگاهی که فقط نام گردشگران را به یدک نمی کشد بلکه تمامی امور مربوط به این حوزه را هم با خودش به همراه دارد. از هتلداران تا آژانس داران، از خدمات مربوط به گردشگری تا متولیان و کارمندان برای انجام امور اولیه. شهری و روستایی و حتی عشایر با اغذیه های محلی و صنایع دستی که مهمترین گزینه های این نمایشگاه محسوب می شوند.
نمایشگاه ادغامی
نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران که امسال قرار است با صنایع دستی ادغام شود. قرار است از پنجم تا نهم اسفندماه برگزار شود، نمایشگاهی که در چند سال اخیر معرفی ظرفیتهای استانها را در آستانه تعطیلات نوروزی به انگیزه توزیع سفر در سراسر کشور مورد تاکید قرار داده است. خبری که رئیس شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی به مهر گفته است.
به گفته خشایار نیکزاد فر، همچنین به دلیل مسائلی از جمله انتخابات مجلس تاریخ این نمایشگاه به اسفند ماه تغییر پیدا میکند در نظر گرفته شد تا نمایشگاه در تاریخ ۵ تا نهم اسفند ماه برپا شود. در این تاریخ هم فضای خالی وجود دارد و هم میتوان مدت آن را افزایش داد. نیکزاد همچنین بازدیدکننده بیشتر را معیار مناسبی برای سنجش موفقیت یک نمایشگاه بینالمللی ندانست و گفت: البته که این نمایشگاه باید مخاطب عمومی هم داشته باشد اما معیار سنجش موفقیت معمولا براساس بازخوردها است، نه بازدیدکننده زیاد. ما دنبال این هستیم که نمایشگاه برای شرکتکنندگانش مفید و به لحاظ فنی پربار باشد، برای همین امسال جلسات B۲B، سرمایهگذاری و کارگاهی برگزار میشود و سالنی برای مذاکرات و توافق با کشورهای دیگر اختصاص داده خواهد شد و از سفرهای کشورهای مقیم نیز دعوت میشود تا در جریان فعالیتهای گردشگری کشورمان قرار گیرند.
افزایش زمان به پنج روز
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی نیز ضمن تاکید این خبر گفت: ما زمان بیشتری برای نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی نیاز داشتیم بنابراین مدت زمان ۵ روزه در بهمن ماه به ما تعلق نمیگرفت به همین دلیل در اسفند ماه میتوانیم دو نمایشگاه را با هم ترکیب کنیم و از سه روز به ۵ روز افزایش پیدا کند.
ولی تیموری درباره علت جابهجایی زمان این رویداد بینالمللی با وجود ثبت آن در تقویم سازمان جهانی جهانگردی و اثرگذاری این تصمیم در برنامهریزیها، گفت: در تاریخ قبلی فقط برای سه روز فضا داشتیم درحالی که تاکیدمان بر این بود وقتی قرار است بخش صنایع دستی به این نمایشگاه اضافه شود، مدت زمان برپایی آن باید بیشتر شود. در اسفندماه این زمان به پنج روز رسیده و احتمالا فضای بیشتری هم به آن اختصاص یابد. اتفاقا برای تغییر این زمان هم خیلی اذیت شدیم.
او در پاسخ به این سوال که کمبود بودجه چقدر روی تغییر زمان اثرگذار بوده است؟ اظهار کرد: علت این تعویق کمبود بودجه نبوده، چون معمولا برای این نمایشگاه هزینهای نمیکنیم و بخش خصوصی از آن حمایت مالی میکند.
«نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع وابسته ایران» که تا به حال ۱۲ دوره از آن در تهران برگزار شده، به عنوان تنها رویداد رسمی نمایشگاهی ایران در صنعت گردشگری و هتلداری در تقویم سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) ثبت شده است. رکورد شرکتکنندگان این نمایشگاه هر سال از سوی UNWTO ثبت میشود. با این وجود نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران از برنامهریزی یکپارچه، هدفمند و پیوسته بیبهره بوده و نحوه برگزاری و سیاستگذاری آن در هر دوره متاثر از سلایق و ساختارهای مدیریتی حاکم در امور گردشگری بوده است.