«جمله» از توجه دولت به ظرفیت‌های فرودگاه‌های کشور گزارش می‌دهد؛ مطالعه احداث ترمینال جدید  و برج مراقبت فرودگاه زاهدان
«جمله» از توجه دولت به ظرفیت‌های فرودگاه‌های کشور گزارش می‌دهد؛ مطالعه احداث ترمینال جدید  و برج مراقبت فرودگاه زاهدان

از ویژگی های شرایط پس ازز تحریم های اقتصادی در صنعتی نظیر صنعت حمل ونقل توجه بیشتر به ظرفیت های داخلی بوده است. از توجه بیشتر به همکاری دو بخش خصوصی و دولتی با یکدیگر گرفته تا حمل بیشتر بار و مسافر از طریق حمل ونقل عمومی ریلی و هوایی و… شاهد مثالی بر توجه […]

از ویژگی های شرایط پس ازز تحریم های اقتصادی در صنعتی نظیر صنعت حمل ونقل توجه بیشتر به ظرفیت های داخلی بوده است. از توجه بیشتر به همکاری دو بخش خصوصی و دولتی با یکدیگر گرفته تا حمل بیشتر بار و مسافر از طریق حمل ونقل عمومی ریلی و هوایی و… شاهد مثالی بر توجه بیشتر به این ظرفیت ها است.
در بخش هوایی اما ترمیم ارتباط و یا افزایش پروازها بین فرودگاه های کم مسافر یا گاها تعطیل، در شهرهای بزرگتر نظیر تهران به مرکز لرستان یا فرودگاه کرمانشاه، آبادان و… صورت گرفت و بخش تعمیر و نگهداری هواپیما توسط متخصصان داخلی نیز جان تازه ای یافت. این جملات به معنی انکار آسیب های اقتصادی تحریم ها بر زندگی عموم مردم نیست بلکه تنها بیان شماری از دستیافت ها برای ارائه تصویر روشن تر از شرایط کشور است.
بنابراین درست است که تامین قطعات صنعت حمل ونقل در بخش هوایی با مشکلات زیادی مواجه بود اما تلاش شد تا با کشورهای منطقه نظیر تاجیکستان ارتباطات هوایی بیشتر و در شرایط سیاسی بهتری برقرار شود. این در حالی است که مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به تازگی در اظهارنظری خبر از انجام چندین عملیات عمرانی در فرودگاه زاهدان را نیز داده است.
سیاوش امیرمکری که در جلسه معرفی مدیرکل جدید فرودگاههای سیستان و بلوچستان سخن می گفت، ادامه داد: با توجه به وسعت استان سیستان و بلوچستان موقعیت استراتژیک و ترانزیتی و مرزهای طولانی با کشورهای همسایه و دریای عمان، فرودگاه ها نقش مهمی در توسعه پایدار استان دارند. رئیس هیات مدیره شرکت فرودگاهها دو وظیفه را برعهده شرکت فرودگاهها دانست که یکی مدیریت، راهبری و توسعه ۵۳ فرودگاه تحت مالکیت شرکت و دیگری مدیریت و کنترل ترافیک در ۱۱۴ مسیر هوایی به طول ۹۵ هزار کیلومتر در فضای کشور است. وی با بیان اینکه ۷۰ درصد ناوگان هوایی کشور متعلق به بخش خصوصی است، ادامه داد: داشتن ناوگان مناسب و تقاضای سفر با توجه به شرایط اقتصادی کشور می‌تواند شرکت‌های هواپیمایی را برای برقراری پرواز در مناطق مختلف کشور تشویق کند.
گفتنی است که طبق این سخنان، توجه به زیرساخت‌های حمل و نقل از عوامل مهم توسعه همه جانبه مناطق است و حمل ونقل هوایی از جمله مهمترین و تاثیرگذارترین عامل توسعه پایداراست که امیرمکری در خصوص نقش فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان در توسعه پایدار این استان گفت: پنج فرودگاه در این استان وجود دارد که باظرفیت های موجودامکان اعزام وپذیرش بیش از یک میلیون و پانصد هزار مسافر خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان در موقعیت خاصی از کشور قرار دارد، بیان کرد: ساخت فرودگاه چابهار طرحی ملی است که با توجه به قرار گرفتن در یک منطقه استراتژیک از فرودگاه‌های مهم کشور خواهد بود. لذاوظیفه داریم برای تحقق این امر تلاش مضاعف نماییم.
همچنین توجه به استان های جنوبی بر اساس ظرفیت های درست گردشگری و تجاری این مناطق شکل گرفته که امیرمکری در همین ارتباط ادامه داد: کار ساخت فرودگاه چابهار به منطقه آزاد محول شده که هم‌اینک در حال انتخاب مشاور و طراحی در سایت جدید هستند. درمورد تامین منابع و تملک اراضی‌ای که در اختیار منطقه آزاد است نیز کارهای خوبی انجام شده است.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: شرکت فرودگاهها از باب کمک و مشورت‌های تخصصی در مراحل ساخت، تکمیل و بهره‌برداری فرودگاه بین المللی چابهار همکاری خواهد کرد و بعنوان یک شرکت تخصصی پس از بهره برداری، ارائه سرویس های هوانوردی و فرودگاهی را ارایه خواهد کرد.
وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته پروژه‌های بسیاری در فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان انجام شده گفت: ساخت باند دوم فرودگاه بین المللی زاهدان و نصب سیستم روشنایی باند از جمله کارهای صورت گرفته است و مطالعه ترمینال جدید و ساختمان برج مراقبت از جمله برنامه‌های در دست اقدام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ايران در فرودگاه بین المللی زاهدان است.
امیرمکری در خصوص میزان ظرفیت مسافر فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان گفت: هم‌اینک ظرفیت جابه جایی بیش‌از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در فرودگاه های این استان وجود دارد که سال گذشته تنها ۶۰۰ هزار نفر اعزام وپذیرش انجام شده است.
استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم با توجه به نقش ویژه فرودگاه بین المللی زاهدان در حمل و نقل هوایی استان گفت: این استان با فاصله زیادی که تا مرکز کشور دارد نیازمند فرودگاه های خوب و استاندارد و همچنین مسیرهای پروازی جدید است.
وی از چابهار به عنوان دروازه اقتصاد منطقه یاد کرد و گفت: طرح فرودگاه چابهار در حال انجام است و امیدواریم باعث اقتصادی پویا در منطقه باشد
این در حالی است که در همین جلسه، آیین تکریم از مدیران قبلی فرودگاه سیستان نیز با بیان عملکرد مثبت مدیرعامل پیشین این فرودگاه انجام شد. احمد علی موهبتی از اعرابی مقدم مدیر بازنشسته فرودگاههاي سيستان و بلوچستان به عنوان مرد موفق و پرتلاش فرودگاهی نام برد و گفت عملکرد فرودگاههاي استان خوب و قابل تحسین است. وی از مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران برای انتخاب مدیرکل جدید فرودگاههای استان تشکر کرد.
مدیرکل سابق فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان نیز گفت: پنج فرودگاه در این استان وجود دارد که فرودگاه بین المللی زاهدان از نظر زیر ساخت یکی از بهترین فرودگاه‌های کشور است. حسن اعرابی مقدم ادامه داد: هر هفته ۱۰۰ پرواز داخلی از طریق فرودگاه بین المللی زاهدان به نقاط مختلف کشور انجام می‌شود که از ابتدای سالجاری تاکنون ۲۵ درصد افزایش پرواز از فرودگاه‌ زاهدان به مناطق مختلف داشته‌ایم.
این در حالی است که فرودگاه‌های استان های جنوبی ایران به دلیل پرواز کم، از کمبود نیروی انسانی عملیاتی و عدم ماندگاری نیرو در این شهرها نیز رنج می برند که با عملیات گسترده ای که عموما با همکاری بخش خصوصی، در حوزه هوایی این استان ها در حال انجام است امید آن می رود که این چنین مشکلات نیز طی زمان حل شوند.