هتل بوتیک ها واژه جدیدی است که به تازگی وارد دنیای اقامتگاه های ایران شده است. سبکی از مراکز اقامتی که در یک اقامتگاه لوکس و یا تاریخی افراد کمی حضور دارند و خدمات خاص دریافت می کنند. دو ویژگی که در تعریف بوتیک هتل ها حتما باید از آن یاد کرد، بحث مساحت و مدرن […]
هتل بوتیک ها واژه جدیدی است که به تازگی وارد دنیای
اقامتگاه های ایران شده است. سبکی از مراکز اقامتی که در یک اقامتگاه لوکس و یا تاریخی افراد کمی حضور دارند و خدمات خاص دریافت می کنند. دو ویژگی که در تعریف بوتیک هتل ها حتما باید از آن یاد کرد، بحث مساحت و مدرن بودن آن است. این اقامتگاه ها از فضای جمع و جوری برخوردارند و معمولا با تعداد اتاق های محدود، به روزترین امکانات، فضای راحتی برای اقامت مسافران آماده است. ضمن این که هتل بوتیک ها دارای سبک معماری منحصر به فردی هم هستند. به طوری که خود ساختمان و شمایل ظاهری آن می تواند برای بازدیدکننده ها و مسافرها حکم یک جاذبه گردشگری را داشته باشد.
از بعد دیگر اگر به این
اقامتگاه ها نگاه کنیم، می توانیم اینگونه بگوییم که مانند اقامتگاه های بومگردی که یک فضای سراسر سنتی را برای اقامت در دل یک روستا فراهم می کنند و بیشتر محبوب افرادی است که محیط های طبیعی با المان های سنتی را می پسندند، بوتیک هتل ها هم یک فضای
مدرن تر را در یک نقطه از شهر به وجود می آورند که برای طرفداران زندگی های مینیمالی و لوکس جذاب است.
حدود ۱۰ سالی می شود که این گونه اقامتگاه ها در ایران جایی برای خود باز کرده است. هتل هایی با معماری خاص و خدماتی شیک و البته گران که اخیرا کلنگ توسعه آن ها در ایران به زمین کوبیده شده و شعارهای محکمی در راستای ضرورت افزایش روزافزون آنها سر داده شده است. همین موضوع آینده نگرانکنندهای را برای این رسته از هتلها رقم زده است. این
هتل ها ابتدا در آمریکا و از شهر نیویورک رواج پیدا کردو کم کم به کشورهای دیگر هم تسری پیدا کرد.
خلاقیت های بی نظیر برای هتل ها
یکی از موضوعاتی که در معماری و هنر حرف اول را می زند، خلاقیت و ذائقه و سلیقه است. این موضوع به مشتریان و طرفداران نیز
برمی گردد. بسیاری از گردشگران خواهان تجربه فضاهای جدید و
مکان های جدید هستند. بوتیک
هتل ها به سبب شکل و شمایل متفاوتی که می توانند به خودشان بگیرند، پاسخگوی خوبی برای عشق سفرها هستند و به آنها در داشتن تجربه های دلچسب کمک می کنند، البته نه به صورتی که از ماهیت اصلی خودشان جدا یا دور شوند.
یک کارشناس هتل و مدیر بهره برداری و اجرایی شماری از هتل بوتیکها در ایران می گوید: از دهه ۸۰ میلادی هویتی جدید در مهمان نوازی گردشگری تعریف شد که فلسفه اقتصادی رایج آن دوره، انگیزه شکل گیری اش بود. ایده متعلق به دو آمریکایی بود که در حوزه تفریحات و کلاپ شبانه موفق بودند و تصمیم گرفتند بخش هایی از آن حرفه را وارد حوزه اقامت و پذیرایی کنند و سرانجام در سال ۱۹۸۴ میلادی اولین هتل بوتیک دنیا در شهر نیویورک را افتتاح کردند. آن دو آمریکایی که صاحب یک زنجیره هتلی نیز بودند از حرفه پیشین خود دریافتند اگر میخواهند فروش بهتر و بیشتری داشته باشند باید طراحی و معماری نوآورانهای را به اجرا بگذارند، با همین نگرش بود که اولین هتل بوتیک با موفقیت زیادی روبهرو شد و سبک زندگی را در صنعت هتلداری آن دوره تغییر داد.
امیدرضا کاظمی، که مطالعات گستردهای روی هتل بوتیک ها داشته، اضافه می کند: معماری، طراحی و خدمات پذیرایی متفاوت و ویژه و مهمتر از همه شیک، در اتاق هایی بسیار محدود از معیارهای اصلی هتل بوتیک ها است. هتل بوتیکها ساختار زنجیرهای ندارند و معمولا نمیتوان دو نمونه مشابه به هم را پیدا کرد. با توجه به اینکه خیلی از بناهای تاریخی قصرها و قلعهها خصوصیات نزدیکی با هویت هتل بوتیک داشتند بسیاری از این هتلها در چنین اماکنی راهاندازی شدهاند.
او که عمارت نظامیه را برای استفاده به عنوان بوتیک هتل طراحی کرده است ادامه می دهد: پاسخ این سوال را که هتل بوتیک های ایران با چه تفکری راه اندازی شده اند نمی دانم، اما شاید بتوان هتل بوتیک عامری ها در شهر کاشان را به لحاظ طراحی ساختمان و خدمات، اصولیترین هتل بوتیک ایران معرفی کرد، هرچند که در برخی منابع آمده اولین هتل بوتیک در کندوان استان آذربایجان شرقی راهاندازی شده و بعد در کاشان شکوفا شده و از اواخر سال پیش به تهران رسیده است.
به گفته این فعال؛ آمار هتل بوتیکها در ایران مشخص نیست. واقعیت این است که الان همه اقامتگاه خود را هتل بوتیک
می دانند، درحالیکه هر هتل سنتی، هتل بوتیک نیست. مساله این است که اصلا مجوزی با عنوان هتل بوتیک صادر نمیشود و همه این هتلها مجوز اقامتگاه سنتی دریافت میکنند. البته برخی به نام هتل مجوز گرفتهاند ولی واژه «بوتیک» را به نام هتل اضافه کردهاند.