گسترش رو به رشد شبکه های اجتماعی در ایران و دنیا اکنون فرصت مناسبی را فراهم کرده تا این مساله محقق شود. سال هاست درباره صنعت «فم تور» یا «فم تریپ» که در اصطلاح به آن تورهای آشناسازی می گویند، صحبت شده و جسته گریخته به آن پرداخته شده، اما صنعت گردشگری هنوز آنچنانکه باید […]
گسترش رو به رشد شبکه های اجتماعی در ایران و دنیا اکنون فرصت مناسبی را فراهم کرده تا این مساله محقق شود. سال هاست درباره صنعت «فم تور» یا «فم تریپ» که در اصطلاح به آن تورهای آشناسازی می گویند، صحبت شده و جسته گریخته به آن پرداخته شده، اما صنعت گردشگری هنوز آنچنانکه باید جای خود را در ایران پیدا نکرده و امید داریم برگزاری تورهای آشناسازی بهطور هدفمند بتواند در تحقق آن موثر باشد.
کشور ما هم در این زمینه فعالیت هایی را آغاز کرده و مدت هاست که تورهای آشناسازی برای آژانس های خارجی در کشور را برپا می کند. این موضوع موافقان و مخالفانی دارد و از سوی دیگر انتقاداتی به آن وارد شده است.
یک عضو جامعه تورگردانان ایران با انتقاد از نحوه برخورد با تورهای آشناسازی که برای آژانس های خارجی در ایران برگزار می شود، گفت: بروکراسی چنان شدید است که برای دریافت یک نامه حمایتی از دو ماه قبل باید پیگیری کنیم و در نهایت هم نظر معترضانه مسؤولان اداره کل موزه ها را بشنویم که چرا این همه تور آشناسازی در ایران برگزار می شود.
سعید فکری درباره برخورد صورت گرفته با تور آشناسازی که به مدت یک هفته در ایران برگزار کرده و درخواست حمایت کرده بود تا ورودیه موزهها و اماکن تاریخی برای این گروه ۱۷ نفره رایگان باشد، اظهار کرد: ما خیلی مکاتبه کردیم تا حمایت جلب کنیم، همه استانهای در مسیر این تور (اصفهان، فارس و یزد) همکاری کردند و فقط تهران بود که مکاتبات ما را بیجواب گذاشت و از این تور آشناسازی برای دیدن مجموعه کاخ گلستان و موزه ملی ورودیه دریافت کرد.
به گفته وی؛ وزارتخانه اگر آژانس ها را در سفرهای بازاریابی، نمایشگاهی و یا تورهای آشناسازی حمایتی نکند، پس چه نقش حمایتی را برای خود در قبال بازاریابی گردشگری ایران قائل است؟! ما از آنها پول نمیخواهیم اما حداقل میتواند یک دلگرمی به بخش خصوصی بدهد، وگرنه برای آژانسی که تور آشناسازی برگزار کرده سخت یا سنگین نیست بهای ورود به اماکن تاریخی و موزهها را هم بپردازد. دلسردکننده است بعد از دو ماه نامهنگاری و تماسهای تلفنی مکرر، از مسؤولان نقل کنند «چه خبر است این همه تور آشناسازی برگزار میشود». خوب این گروهها باید به ایران بیایند که به دنبال آن توریست هم بیاید. این حرفها چه معنی میدهد؟!
کشورهای بازار هدف
محمدابراهیم لاریجانی، برگزاری تورهای آشناسازی را یکی از ابزارهای تبلیغات گردشگری دانست و گفت: تورهای آشناسازی این امکان را فراهم میکند تا افرادی از کشورهای بازار هدف ایران واقعیتهای کشور، جاذبهها، کیفیت خدمات و امنیت را از نزدیک ببینند، بنابراین یکی از تکنیکها و ابزارهای موفق بازاریابی برگزاری تورهای آشناسازی است که همه کشورهای پیشرو در گردشگری آن را انجام میدهند.
به گفته مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری؛ سال گذشته در ایران حدود ۱۱ تور آشناسازی با دعوت از ۱۹۴ نفر از کشورهای بازار هدف گردشگری برگزار شد و در داخل، بخش خصوصی و دولتی همیشه از اجرای آن استقبال کردهاند.
بر همین اساس دفتر بازاریابی و تبلیغات به این نتیجه رسید که شیوهنامهای برای ساماندهی، تبیین اهداف و مشخص کردن زوایای مختلف این عملیاتِ اطلاعرسانی و تبلیغاتی و بازاریابی تنظیم کند. اکنون شیوهنامه تورهای آشناسازی ایران برای کشورهای بازار هدف گردشگری نوشته شده است.
به گفته وی؛ این شیوهنامه دو بخش دارد که در بخش نخست آن، انواع تورهای آشناسازی مشخص شده که شامل شش گروهِ «توراپراتورها، آژانسها و فعالان گردشگری»، «اصحاب رسانه، بلاگرها، مجریان رادیو و تلویزیون»، «افراد اثرگذار مرجع و اینفلوئنسرها»، «سلبریتیها، هنرمندان و افراد مشهور در آن کشور»، «مدیران دولتی کشورهای هدف» و گروههای ترکیبی که همه این شخصیتها را دربرمیگیرد، است.
لاریجانی افزود: نحوه برگزاری تورهای آشناسازی موضوع دیگری است که در این شیوهنامه به آن پرداخته شده است. در ایران معمول بوده هزینه گشت و اقامت به عهده میزبان باشد، هرچند در برخی کشورها تمام هزینه را شرکتکنندگان در تورهای آشناسازی پرداخت میکنند. این موضوع به بودجهها و توافقها بستگی دارد.
لازم به ذکر است؛ تورهای آشناسازی یا «FAM Trip» معمولا از سوی شرکتها، آژانسهای توریستی یا متولیان گردشگری در حوزه شهری و کشوری با دعوت از عکاسان، رسانهها، بلاگرها، مشاوران و برنامهریزان سفر و مدیران آژانسهای مسافرتی دعوت میشود تا به معرفی جاذبههای گردشگری، تاریخی، زیرساختها و تجهیزات، جذابیتها و سرگرمیها بپردازند. این سفرها معمولا با کمترین هزینه و یا رایگان برای شرکتکننده اجرا میشود و شرکتهای هواپیمایی، هتلها و رستورانها با ارائه خدمات رایگان و یا تخفیفدار از اجرای این تورها حمایت میکنند.