«جمله» از نشست چالش های دریانوردی گزاش می دهد / درد دل‌های از جنس «دریا»
«جمله» از نشست چالش های دریانوردی گزاش می دهد / درد دل‌های از جنس «دریا»

    نیلوفر منصوری- دبیر گروه گردشگری/ ساختمان آموزشی سازمان بنادر و دریانوردی روز چهارشنبه میزبان چهل و چهارمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با موضوع بررسی چالش‌های گردشگری دریایی و با گلایه از کم‌کاری برخی دستگاه‌ها بود. این نشست با حضور دستگاه‌های عضو ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر برگزار شد و تنها نمایندگان […]

 

 

نیلوفر منصوری-
دبیر گروه گردشگری/

ساختمان آموزشی سازمان بنادر و دریانوردی روز چهارشنبه میزبان چهل و چهارمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با موضوع بررسی چالش‌های گردشگری دریایی و با گلایه از کم‌کاری برخی دستگاه‌ها بود. این نشست با حضور دستگاه‌های عضو ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر برگزار شد و تنها نمایندگان نیروی انتظامی، معاونت گردشگری، بخش خصوصی گردشگری و سازمان بنادر و کشتیرانی به طرح ابهام‌های قانونی، چالش‌ها و برخی کم‌کاری‌ها و ناهماهنگی‌ها پرداختند. در این نشست قرار بود دستورالعمل ساماندهی و ارتقاء خدمات سفر ویژه نوروز ۹۹ بررسی شود که با توجه به چالش‌های بسیار گردشگری دریایی، اولویت نشست به این موضوع داده شد. چالش های مورد اشاره در این نشست بیشتر به مشخص نبودن متولیان امنیت سفرهای دریایی و ناهماهنگی دستگاه‌هایی مثل وزارت کشور در سامان‌دهی گردشگری دریایی اختصاص داشت که در نهایت تصمیم به تشکیل کارگروه تخصصی برای رفع موانع این چنینی منجر شد.

کشور ما به دلیل قرار گرفتن در شمال و جنوب به دریا، متاسفانه از این ظرفیت به خوبی بهره نمی برد. موضوعی که در ابتدای نشست معاون گردشگری و رئیس مرکزی هماهنگی خدمات سفر به آن اشاره کرد. به گفته ولی تیموری حتی جمعیت ساکن در آن مناطق به حدی است که انگار از دریا می‌ترسیم. وی با بیان اینکه وقتی موضوع دریا و توسعه آن را در مجمع تشخیص مصلحت پیگیری می‌کردیم متوجه بیانات مقام معظم رهبری در این‌باره شدیم که تاکیدهای زیبایی داشته‌اند، افزود: با این وصف نمی‌دانم چرا تا به حال از ظرفیت دریا به خوبی استفاده نکرده‌ایم. حتی آیین‌نامه‌ای که به نحوه صدور مجوزهای مربوط به قطار و هواپیما اختصاص دارد نگاهی به حوزه کشتیرانی نشده است، هیچ شیوه‌نامه‌ای در این‌باره نداریم و ظاهرا فکری هم برای آن نشده بود.
وی با نقد برخی دستگاه‌ها که همکاری ضعیفی با حوزه گردشگری دارند، اظهار کرد: حدود یک سال است که گردشگری دریایی و ضورورت پرداخت به آن را به عنوان فعالیت فرابخشی دنبال می‌کنیم اما نمی‌دانم تا کی باید به جای همکاری بین‌دستگاهی جزیره‌ای عمل کنیم. گلایه ما از وزارت کشور است که می‌گوید دریا و ساحل ربطی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ندارد و خودشان می‌خواهند، وارد عمل شوند. ما استقبال می‌کنیم، پذیرفته‌ایم که نقش هماهنگ‌کننده را داریم، متوجهیم که قوانینی وجود دارد و در چارچوب آن آماده همکاری هستیم اما مساله این است وقتی گردشگری دریایی را تایید می‌کنید و مسؤولیت آن را پذیرفته‌اید باید فراتر عمل کنید. ما شاهد مقاومت‌هایی هستیم که نمی‌دانیم با این شرایط چه اصراری به ادامه کار دارند.معاون گردشگری با بیان اینکه دریا یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های این کشور است اما نبود هم‌افزایی بین‌دستگاهی باعث شده مغفول بماند، به ماده ۳۳ قانون راهنمایی و رانندگی درباره تقسیم مناطق تحت نظارت و مسؤولیت گردشگری دریایی اشاره کرد. به گفته وی، این قانون به راهنمایی و رانندگی مربوط می‌شود اما مجری آن شهرداری است، آن‌وقت از معاونت گردشگری انتظار دارند ساحل را سامان‌دهی کند.

مشخص نبودنه نقاط حادثه‌خیز
در ادامه بررسی چالش های دریا، فریدون محمدی دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر به مشخص نبودن شناگاه‌های ایمن و غیرایمن، عدم اختصاص اسکله به سفرهای تفریحی، مشخص نبودن نقاط حادثه‌خیز در استان‌های ساحلی و در دسترس نبودن برخی سواحل اشاره کرد. همچنین معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز گزارشی از سیاست‌های کلی این سازمان درباره گردشگری دریایی داد و گفت: از ابتدای سال تا ۲۷ آذرماه ۱۲ میلیون و ۷۳۳ هزار نفر از تجهیزات دریایی برای سفر استفاده کرده‌اند.
جلیل اسلامی ارتقاء ناوگان ایمنی مسافری و گردشگری دریایی را یکی از اولویت‌های این سازمان برشمرد و گفت: درحال حاضر ۱۲۷ فروند شناور در اندازه، انواع مختلف با ظرفیت ۱۰ هزار و ۹۴۸ نفر وجود دارد که بیشتر این تجهیزات در داخل کشور تولید شده است.مدیر امور بنادر در سازمان بنادر و دریانوردی نیز به ظرفیت پایانه‌های مسافربری کشور اشاره کرد و افزود: از بین ۱۵ پایانه موجود بیشترین تمرکز در استان هرمزگان است. استان‌های بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان نیز دارای پایانه‌های مسافربری هستند.
دبیر انجمن صنفی موسسات آموزشی گردشگری نیز با نقد زیرساخت‌های گردشگری و بی‌تعهدی بیمه در پرداخت خسارت سفرهای دریایی، از معاون گردشگری خواست تکلیف دوره آموزشی راهنمای تخصصی گردشگری دریایی و مدیران تاسیسات مرتبط را مشخص کند.
علی شادلو، همچنین با ذکر مثالی از یک برنامه تلویزیونی که درباره امداد و نجات دریا آموزش اشتباه داشت، خطاب به نماینده صدا و سیما گفت: این روش صدا و سیما اصلا اصولی نیست آیا قرار است این‌گونه همراه شوید؟

آب‌باریکه برای مردم
ما آمادگی آوردن مسافر و توریست را داریم اما پایانه و کشتی‌های مناسبی نداریم، حتی برای تامین سوخت مشکل داریم. مسافر را که نمی‌توانیم از پایانه تجاری عبور دهیم.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با بیان این مطلب به وضعیت بودجه کشور و نفت در سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: گردشگری تنها چاره این کشور است.
حرمت‌الله رفیعی ادامه داد: در شمال کشور ۸۰ درصد سواحل در تسخیر است. هر سازمانی یک گوشه از این ساحل را در اختیار گرفته، آن آب باریکه‌ای هم که برای مردم گذاشته‌اند اصلا وضعیت مناسبی ندارد، به حدی که نمی‌توان همراه خانواده نیم ساعت در ان آرامش داشت. چرا باید سواحل در تصاحب باشد؟!رفیعی گفت: گردشگری فسق‌وفجور نیست، این موانع فکری حتی از سوی متولیان مذهبی برداشته شده است، پس کمک کنید گردشگری پا بگیرد.
علی رجبی به نمایندگی از جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی نیز اظهار کرد:‌ گردشگری نیاز دارد مثل صنعت خودرو و ساختمان متولی اصلی باشد، جزیره‌ای عمل کردن فقط باعث می‌شود ایده‌ها و برنامه‌ها مسکوت بماند.او به مقایسه هزینه سفر پرداخت و افزود: ۱۰ سال پیش تور ترکیه ۱۹۹ هزار تومان بود که با دلار هزار تومان ۲۰۰ دلار می‌شد، حالا هم که دلار به بالای ۱۲ هزار تومان رسیده باز هم هزینه سفر به ترکیه ارزان است، با یک میلیون تومان می‌توان به این کشور سفر کرد ۱۰۰ دلار هم نمی‌شود. آن‌ها اتحادیه‌ای دارند که اختیار عمل دارد و می‌تواند قیمت هتل و هواپیما را کنترل کند، آن‌ها می‌دانند گردشگر را باید به خانه بیاورند تا آنجا خرج کند.وی اضافه کرد: اگر مردم ما به ترکیه می‌روند به خاطر نظافت، امنیت و رفاه است. آیا این‌ها در سواحل ما وجود دارد؟رجبی تاکید کرد: گردشگری به زیرساخت نیاز دارد، آن را حل کنید تا بخش خصوصی وارد عمل شود. خیلی از کشورها در این‌باره موفق عمل کرده‌اند به تجربه آن‌ها نگاه کنیم.