«جمله» درباره روند اجرای یک مسیر ترانزیتی ریلی؛/  آغاز عملیات اجرایی ایستگاه راه‌آهن خاوران با حضور مدیرعامل شرکت ساخت
«جمله» درباره روند اجرای یک مسیر ترانزیتی ریلی؛/  آغاز عملیات اجرایی ایستگاه راه‌آهن خاوران با حضور مدیرعامل شرکت ساخت

    عملیات اجرایی ایستگاه خاوران دیروز با حضور مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل آغاز شد. این ایستگاه، در مسیر میانه-بستان آباد واقع است. احداث راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- تبریز به‌طول ۲۰۳ کیلومتر با هدف کاهش مسیر ریلی از شمال‌غرب به مرکز کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته که […]

 

 

عملیات اجرایی ایستگاه خاوران دیروز با حضور مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل آغاز شد. این ایستگاه، در مسیر میانه-بستان آباد واقع است. احداث راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- تبریز به‌طول ۲۰۳ کیلومتر با هدف کاهش مسیر ریلی از شمال‌غرب به مرکز کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته که مسیر میانه– بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر بخشی از این طرح است. این مسیر از ایستگاه راه‌آهن میانه شروع‌ می شود و با گذر از مسیری کوهستانی که از شهرهای ترکمانچای و تیکمه‌داش عبور می کند، به ایستگاه راه‌آهن بستان‌آباد متصل می‌شود.

این خط آهن قرار است در ادامه به ایستگاه خاوران در شرق تبریز متصل شود. حال با توجه به وعده رئیس جمهوری مبنی بر تکمیل راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز، احداث ایستگاه خاوران از اهمیت بالایی برخوردار است. این در حالی است که دیروز، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور به استان آذربایجان شرقی سفر کرده است.

خیرالله خادمی با اشاره به بهره‌برداری از راه‌آهن میانه- بستان‌آباد درآذر ماه گفت: در راستای اتصال مرکز استان آذربایجان شرقی از مسیر میانبر به شبکه ریلی کشور، ظهر امروز عملیات اجرایی ایستگاه راه‌آهن خاوران آغاز شد.

خادمی با تاکید بر اهمیت استان آذربایجان شرقی در مسیر کریدورهای مهم بین‌المللی گفت: از پنج کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا، سه کریدور مهم از ایران عبور می‌کند که راه‌آهن میانه- تبریز یکی از بخش‌های مهم این کریدورها است.

وی طولانی بودن مسیر ریلی موجود تهران- تبریز را از مهمترین عوامل احداث خط جدید ریلی میانه- بستان‌آباد- تبریز معرفی کرد و افزود: این مسیر ریلی با هدف کاهش زمان سفر و افزایش سرعت حمل بار و مسافر  طراحی شد که در آذر ماه سالجاری از میانه تا بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر مورد بهره‌برداری قرار گرفت و هم اکنون عملیات ریلگذاری در حدفاصل بستان‌آباد تا خاوران در حال انجام است.

 

طراحی ایستگاه با الهام از فرش تبریز

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص ویژگی‌های ایستگاه راه‌آهن خاوران گفـت: شهر تبریز از سوی سازمان جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی بافت فرش مشهور است و با توجه به این عنوان، ایستگاه راه‌آهن خاوران با الهام از فرش تبریز طراحی شده است.

وی طراحی نمای ایستگاه را الهام گرفته از دار قالی دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از ۴۰۰ شاعر، عارف و رجال نامی ایران از ۸۰۰ سال پیش تاکنون در مقبره الشعرای شهر تبریز به خاک سپرده شده‌اند، ورودی ایستگاه نیز با ایده کتاب و دیوان شعر از جنس سنگ بنا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه اعتبار پیش‌بینی شده برای این پروژه را ۶۴۶ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: ترمینال مسافری این ایستگاه در زمینی به مساحت بیش از ۳ هزار متر مربع احداث خواهد شد و سایبان ترمینال مسافری آن ۱۴۰۰ متر مربع و سکوی مسافری نیز ۳ هزار و ۶۰۰ متر مربع در نظر گرفته شده است.

گفتنی است، راه‌آهن میانه- بستان‌آباد- تبریز ۲۰۳ کیلومتر طول دارد و از ایستگاه موجود میانه آغاز می‌شود و با گذر از مسیری نسبتا کوهستانی از شهرهای ترکمنچای، بستان‌آباد و باسمنج عبور کرده و به ایستگاه خاوران می رسد و در نهایت به ایستگاه راه‌آهن موجود تبریز متصل خواهد شد.

گفتنی است که راه‌آهن- میانه بستان‌آباد هفته گذشته به عنوان یکی از بخش‌های مهم ترانزیت ریلی ایران در کریدورهای بین‌المللی با حضور رییس جمهور، وزیر راه  وشهرسازی، مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه به بهره‌برداری رسید. درواقع احداث راه‌آهن تبریز – میانه از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل‌ و نقل کشور و آذربایجان شرقی‌ست که از سال ۱۳۷۹ عملیات احداث آن برای تسهیل در رفت و آمد مردم و جابجایی حجم قابل توجهی کالا آغاز شده است و حالا بخشی از آن در مسیر میانه – بستان آباد به بهره برداری می رسد تا رونق اقتصادی را برای استان و تبریز به ارمغان بیاورد.

این پروژه که قدمتش به ۲۰ سال می رشد، به بهره برداری نزدیک شده و امید است با تلاش مسئولان و تخصیص اعتبارهای دولتی هرچه سریعتر به سرانجام برسد. راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- تبریز از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران- تبریز شروع‌ شده و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج واقع در مسیر خود به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود.

بهره‌برداری از راه‌آهن تبریز- میانه به‌ عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود و بدون شک رشد صنعت حمل‌ و نقل ریلی در شرایطی که افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث رشد تورم شده است، می‌تواند باعث حل برخی مشکلات حمل‌ و نقل در این منطقه شود.

طرح راه آهن میانه – تبریز حدود ۲۰۳ کیلومتر بوده که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه – بستان آباد و ۷۰ کیلومتر مسیر بستان آباد تا تبریز است و با توجه به اینکه حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده است در صورت تکمیل فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش می‌ دهد.

بنابراین با بهره برداری از پروژه  راه آهن میانه – بستان‌آباد – تبریز ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می انجامد.

همچنین راه‌آهن میانه – بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر در ۶ قطعه با اعتبار ۱۴ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال با ریل ساخت داخلی UIC۶۰ (ساخت ایران) به بهره‌برداری خواهد رسید. با احداث خط‌آهن میانه – بستان آباد سالانه ۱۶ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی و برای ۲۰۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم می شود.

این خط که با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای و تیکمه‌داش به ایستگاه راه‌آهن بستان‌آباد متصل می‌شود، موجب کاهش استهلاک ناوگان جاده‌ای و ‌آلودگی‌های زیست محیطی، توسعه اقتصادی و گردشگری، ایجاد اشتغال و ارتقای شاخص‌های حمل و نقل ریلی خواهد شد که با تکمیل آن خسارت سوانح رانندگی به میزان ‌سالانه ۲۸۵ میلیارد ریال‌ کاهش می یابد.

همچنین امکان جابه‌جایی ۷ میلیون تن کالا در سال در این مسیر فراهم می شود. این خط همچنین موجب افزایش سهم بخش ریلی در ترانزیت کالا و مسافر، افزایش ظرفیت جابه‌جایی‌ حمل و نقل بار و مسافر، کاهش زمان سیر، بهبود شبکه ترابری منطقه و افزایش ایمنی سیر می شود.

این پروژه در شرایط جغرافیایی ۲۰ درصد دشت، ۳۰ درصد تپه ماهور و ۵۰ درصد کوهستانی واقع شده است و ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در زیرسازی‌، ۵ هزار و ۹۷۰ میلیارد ریال در روسازی و علائم و ۶۷۰ میلیارد ریال در بخش ایستگاه این‌ خط‌آهن هزینه شده است. ارزش روز پروژه هم در زمان کنونی بیش از ۵۰‌ هزار میلیارد ریال است.