این مراسم در هتل بزرگ تهران با حضور عبدالهاشم حسننیا، رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای و نماینده سازمان اکو، اعضا و نمایندگان کشورهای عضو برگزار شد و رئيس سازمان راهداری در مراسم افتتاحيه اين اجلاس سخنرانی کرد. حسن نیا اظهار داشت: گسترش روزافزون علم لجستیک در روند جهانی شدن، پدیدآمدن بازارهای منطقه ای […]
این مراسم در هتل بزرگ تهران با حضور عبدالهاشم حسننیا، رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای و نماینده سازمان اکو، اعضا و نمایندگان کشورهای عضو برگزار شد و رئيس سازمان راهداری در مراسم افتتاحيه اين اجلاس سخنرانی کرد. حسن نیا اظهار داشت: گسترش روزافزون علم لجستیک در روند جهانی شدن، پدیدآمدن بازارهای منطقه ای و سهم قابل توجه هزینه های حمل ونقل به ویژه مسیرهای جاده ای در آن، پی ریزی بنیانهای جدیدی از همکاریهای منطقه ای را می طلبد که پایه گذاری راهگذرهای ترانزیتی بالاخص راهگذرهای جاده اي ITI , KTAI زير نظر سازمان همكاري هاي اقتصادي اكو از آن جمله است.
وي با بيان اين كه اجرایی شدن این راهگذر رویدادی بسيارمهم است که حاصل مشارکت منطقه ای و خرد جمعی بین المللی است، افزود: ملت هاي منطقه هرگز نخواهند توانست منافع ملی یا بین المللی خود را به تنهایی به منصه ظهور برسانند. لذا به طور قطع فعالسازي این دو راهگذر، موجب جهشی در تجارت منطقه ای خواهد شد.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي خاطر نشان كرد: برگزاری دو اجلاس هم زمان و به منظور بهره برداری از فرصتهای تجاری در منطقه و متعاقب ارائه گزارش تهیه شده توسط مشاور پروژه، باعث شناخت دقیقتر فرصتها و چالشهای توسعه ترانزیت در این دو راهگذر و فرصت ارائه دیدگاهها و نظرات در آن ارتباط می شود.
حسن نيا ياد آور شد :موقعیت ممتاز جغرافیایی کشورهای عضو اين دو راهگذر به عنوان فصل مشترک مناطق فوق اشاره با اوراسیا و اروپا و پیوند اقیانوس هند با دریای مدیترانه، انگیزه ای دوچندان برای عزم ملی و جدیت همکاری فیمابین در توسعه ترانزیت از قلمرو یکدیگر در چارچوب اين راهگذرها است.
وي افزود: بدیهی است فراهم آوری زیرساختهای مناسب، بالاخص در بخش عمده ای از راهگذر KTAI ، به فوریت به تقاضاهای عمده موجود پاسخ داده شده و به صورت گسترده در جهت ارتقای تجارت فیمابین، موثر واقع خواهدشد.
معاون وزير راه و شهرسازي بيان كرد: در قلمرو جمهوری اسلامی ایران، نوسازی ناوگان حمل ونقل کالا و مسافر، به رغم برخی مشکلات ناشی از شرایط جدید بین المللی، با جدیت ادامه داشته و تاسیسات زیربنایی مهم از جمله گذرگاههای مرزی و مجتمع های خدمات رفاهی به مقدار کافی احداث و در حال توسعه کمی و کیفی بوده و جزئیات اطلاعات آنها علاوه بر تارنمای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در دیگر تارنماهای رسمی از قبیل IRU قابل دسترس بوده و در گزارش مشاور اكو نيز به درستي به آن اشاره شده است.
حسن نيا افزود: علاوه بر آن، بهسازی معابر ترانزیتی و رفع نقاط سانحه خیز نیز در دست پیگیری و از اولویتهای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای بوده و تسهیل مقررات اداری و تسریع در جریان عبور کالا از کشور از جمله اولویتهای مهم در بخش ترانزیت است.
وي خاطر نشان كرد: سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای همواره از مشارکت نهادهای بین المللی و شرکتهای خارجی در طرحهای سرمایه گذاری متنوع بخش جادهای استقبال نموده است.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در ادامه اظهار داشت: حمل ونقل بینالمللی جادهای مسافر و کالا، علاوه بر تبعیت از مقررات ملی، تابعی از قراردادهای دو يا چندجانبه بوده، تغییرات این قوانین نیز نتیجه تغییر ملاحظات حمل ونقلی و تجاری دولتها و تحولات بین المللی است.
وي افزود: اگرچه اسناد حقوقی برای حمل ونقل جاده ای و در نتیجه برای کلان تجارت اهمیت وافری دارند، اما جزئیات مهم عملیات حمل ونقل، تابع قراردادهای خصوصی است که بین شرکتهای حمل و صاحبان کالا منعقد شده و از این رو است که کاربرد هوشمندانه از راهگذرهای بین المللی، اهمیتی فزاینده یافته است.
حسن نيا همچنین پیشنهاد كرد که گزارش تهیه شده در پنج محور ازجمله با رويكرد بررسی توانمندی ها، امکانات حمل ونقلی و ترانزیتی در اين دو راهگذر، بررسي سیاستگذاری ها و رویه ها و قوانین و مقررات ناظر بر احیای راهگذرها، بررسي زمينه هاي سرمایه گذاری و مشارکت تشکل های فراملیتی بخش خصوصی و نهادهای بین المللی علاقه مند به توسعه راهگذرها با رویکرد توسعه بازار و تجاري سازي راهگذرهایITI و KTAI و بررسي كشورهاي هدف آن، چالشها و راهکارهای توسعه زیرساختها و تسهیلات حمل ونقلی در اين دو راهگذر توسط اكو مورد بررسي و دقت قرار گيرد.
وي اظهار اميدواري كرد که فرصت پیش رو، در جهت گفتوگو در زمینه های مختلف حملونقل جاده ای و مباحث متنوع نمایندگان کشورها، باعث تقویت همگرایی و همکاری بین المللی در حوزه حمل ونقل به عنوان زیربنای توسعه اقتصادی شده و این دو اجلاس باعث ایجاد گفتگوهای سازنده بین تجار و فعالان حمل ونقلی گردد.
اين گزارش حاكي از آن است که مهمترين دستوركار پنجمين اجلاس كارگروه ITI و چهارمين اجلاس كارگروه KTAI، كه با حضور نمايندگان دبيرخانه سازمان همكاري هاي اقتصادي اكو و اتحاديه حمل و نقل بين المللي جاده اي ايرو ، وزارت راه و شهرسازي، وزارت امور خارجه، گمرك جمهوري اسلامي ايران و اتاق بازرگاني و تشكل هاي صنفي حمل و نقل بين المللي برگزار مي شود، ارائه گزارش مطالعه ميداني مشاور اكو و بررسي كارشناسي آن توسط نمايندگان كشورهاي عضو اين دو راهگذر است.
گفتني است در اين دو اجلاس، مسئولان حمل و نقل جاده ای كشورهاي عضو در سطوح معاون وزير، مديركل و مشاوران ملي كشورهاي عضو شركت كردند.
دلایل اهمیت اتصال ایران به شبکه حمل ونقل بین المللی
این در حالی است که طرح اتصال ریلی ایران و آذربایجان به طول ۳۷۲ کیلومتر در دو محور نیز بخشی از این پروژه هاست که محور اول شامل قزوین – رشت به طول ۲۰۵ کیلومتر افتتاح شده است. ضمن اینکه همه این پروژه ها در راستای اتصال ایران به کردور شمال-جنوب و شرق-غرب صورت گرفته است که ر ۱۲ سپتامبر سال ۲۰۰۰ در سن پترزبورگ توسط سه كشور ایران، روسیه و هند و به منظور ترویج همكاری های حمل و نقلی بین اعضاء تأسیس شد.
اكنون این كریدور با پذیرش ۱۰ عضو جدید گسترش یافته است كه این اعضاء شامل آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیكستان، تركیه، اوكراین، بلاروس، عمان و سوریه هستند و بلغارستان نیز بعنوان عضو ناظر در این كریدور حضور دارد.
جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان كشور امین انتخاب شد كه وظیفه دارد طرفهای متعاهد را درخصوص پیوستن سایر كشورها به این موافقتنامه و یا كناره گیری هر یك از طرف های متعاهد از آن مطلع كند.
از اهداف توسعه این كریدور و انجام نشست ها و همایش هایی برای اتصال کشور به راه های بین المللی، توسعه مناسبات حمل و نقلی به منظور ساماندهی حمل و نقل كالا و مسافر در كریدورهای حمل و نقل بینالمللی، افزایش دسترسی طرفهای متعاهد به بازارهای جهانی از طریق تسهیلات حمل و نقلی ریلی، جاده ای، دریایی، رودخانه ای و هوایی است.
مساعدت در جهت افزایش حجم حمل و نقل بینالمللی كالا و مسافر، تأمین امنیت سفر، ایمنی محصولات و همچنین حفظ محیط زیست براساس استانداردهای بینالمللی، هماهنگ سازی سیاستهای حمل و نقل و همچنین پی ریزی قوانین و مقررات مورد نیاز حمل و نقل برای اجرای این موافقتنامه و تأمین شرایط برابر جهت عرضه كنندگان انواع خدمات حمل و نقل كالا و مسافر در كشورهای متعاهد در چارچوب كریدور حمل و نقل بینالمللی شمال – جنوب و دیگر کریدورهای ترانزیتی از دیگر اهداف است.
گفتنی است که با توسعه تجارت جهانی و افزایش زنجیره تبادلات كالا، امروزه كار آمدی حمل و نقل دریایی به عنوان یكی از باصرفه ترین و ایمن ترین روش های حمل و نقل بعنوان مزیت رقابتی برای كشورهای ساحلی به حساب می آید. كشورهای مختلف به منظور بهره مندی از این ظرفیت طبیعی سرمایه گذاری های كلانی را در حوزه دریا انجام می دهند.