«جمله» چگونگی خرید هواپیما را به رغم تحریم‌ها بررسی می‌کند؛ اعتراض به تحریم‌ها، با تلاش آلمان برای فروش هواپیما به ایران
«جمله» چگونگی خرید هواپیما را به رغم تحریم‌ها بررسی می‌کند؛ اعتراض به تحریم‌ها، با تلاش آلمان برای فروش هواپیما به ایران

یکی از تفاوت های دور تازه تحریم های امریکا علیه کشورمان این است که در دور قبل ممکن بود بسیاری از کشورها تن به اجرای تحریم ها دهند و در دور جدید، کمتر کشوری است که با ایران تجارت داشته باشد و اعتراض خود را اعلام نکرده و یا تلاشی در این زمینه نکرده باشد. […]

یکی از تفاوت های دور تازه تحریم های امریکا علیه کشورمان این است که در دور قبل ممکن بود بسیاری از کشورها تن به اجرای تحریم ها دهند و در دور جدید، کمتر کشوری است که با ایران تجارت داشته باشد و اعتراض خود را اعلام نکرده و یا تلاشی در این زمینه نکرده باشد.
به گزارش جمله، تاثیر تحریم ها در حوزه حمل ونقل از بخشی به بخش دیگر متفاوت است. به عنوان مثال وابستگی صنعت هوایی به تجهیزات و قطعات خارجی بیشتر از صنعت ریلی و جاده ای است. چراکه امکان ساخت بسیاری از قطعات ریلی در داخل کشور وجود دارد. اگرچه امکان تعمیر و یا تامین برخی از قطعات هواپیما نیز در ماه های اخیر و با تلاش متخصصان داخلی ممکن شده است.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در همین زمینه اخیرا از امضای قرارداد ۹.۹ میلیون دلاری با یک شرکت آلمانی برای خرید دومین هواپیمای فلایت چک خبر داده است.
بنابر گفته سیاوش امیرمکری، شرکت فرودگاه‌ها ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار با طرف آلمانی قرارداد خرید هواپیمای فلایت چک امضا کرده که شامل هواپیما، دستگاه FIS (لابراتواری که عملیات هوانوردی فرودگاه را وارسی کرده و بر روی هواپیمای فلایت چک نصب می‌شود) و قطعات یدکی آن می‌شود.
اما پرسش اساسی این است که مگر پس از تحریم های امریکا، ایران می تواند هواپیما خریداری کند؟ پاسخ این است که هرکشوری که هواپیما بفروشد، ایران نمی‌تواند این هواپیما تحویل گیرد اما در مورد خرید اخیر، شرکت سازنده که بنابر مصلحت نامی از ایشان به میان نیامده است، به کشور ما اعلام کرده که از هر فروشنده دیگری بتوانید سفارش دهید و بپذیرد این هواپیما را به شما بفروشد، ما نیز حاضریم این هواپیما را آن فروشنده تحویل گرفته و پس از نصب دستگاه FIS بر روی آن، به شما تحویل دهیم.
امیرمکری در اینباره تصریح کرد: بنابراین در حال مذاکره با شرکت ثالثی برای تأمین هواپیما هستیم و به نتایجی هم رسیده ایم.
بر همین مبنا نیز هست که نویسنده این گزارش معتقد است که علی رغم اینکه تلاش های اتحادیه اروپا برای تعیین یک سازوکار مالی مشخص با ایران عملا نتیجه نداده است اما در دور تازه تحریم ها کشورهای بسیاری از اتحادیه اروپا و به ویژه کشورهای آسیایی نظیر چین و روسیه هستند که بر همکاری با ایران بیش از همصدایی با تحریم های امریکا تاکید دارند و این تحریم ها را در سایه وجود برجام و همچنین بحران های منطقه ای خاورمیانه غیرعقلانی و شتاب زده می دانند.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در ادامه اظهارات خود افزود: ما تمام تلاش خود را می کنیم که خدمات هوانوردی را به گونه ای در اختیار ایرلاین های خارجی قرار می دهیم که از آسمان ایران عبور کنند. همچنین پس از خروج آمریکا از برجام هیچ مشکلی میان فرودگاه های ما با دیگر کشورها پیش نیامده و حتی از فرودگاه های آمریکای شمالی درخواست همکاری با فرودگاه های ایران داشته ایم.
امیرمکری اضافه کرد: بنابراین ما مشکلی درخصوص توسعه همکاری ها با شرکت های خارجی نداریم و تنها راه توسعه فعالیت های هوایی نیز صرفه جویی در هزینه هاست. این مقام مسئول با انتقاد از فرودگاه سازی در سال های اخیر ادامه داد: به دلیل محدودیت ناوگان، بخش بزرگی از فرودگاه های تازه تاسیس دارای ظرفیت خالی هستند که به دستور وزیر راه و شهرسازی، توسعه هوانوردی عمومی با هواپیماهای سبک و کوچک با عنوان ایرتاکسی را در دست اقدام داریم.
این مقام ارشد وزارت راه و شهرسازی همچنین از وجود ۶۲ پروژه عمرانی توسعه فرودگاه های کشور به ارزش ۸۶۰ میلیارد تومان در ۲۶ فرودگاه کشور خبر داد و دو پروژه مهم عمرانی فرودگاهی را تجهیز مرکز کنترل فضای کشور و نوسازی اتوماسیون فرودگاه مهرآباد به عنوان اولویت های فرودگاهی این شرکت اعلام کرد.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: ۶۸ درصد درآمد این شرکت از محل اخذ عوارض پروازهای عبوری، ۲۱ درصد ارائه خدمات به شرکت های هواپیمایی در فرودگاه ها و ۵ درصد نیز به عنوان عوارض مسافری از فروش بلیت تامین می شود. ۵ درصد نیز از اجاره غرفه ها در فرودگاه ها حاصل می شود، این در حالی است که در دنیا ۵۰ درصد درآمدها از پروازهای عبوری و نیم دیگر از خدمات فرودگاهی است.
گفتنی است که در سال ۹۷ بیش از ۳۹۰ هزار نشست و برخاست در فرودگاه های کشور انجام شده که ۴۷ میلیون مسافر را جابه‌جا کردند و کاهش ۱۷ درصدی اعزام و پذیرش مسافر را در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ شاهد بوده ایم. همچنین ۸۷ فرودگاه عملیاتی در کشور وجود دارد که ۵۳ فرودگاه عملیاتی است و ۸ فرودگاه غیرمالکیتی و متعلق به وزارت نفت، مناطق آزاد و نیروهای مسلح است که ناوبری هوایی آنها متعلق به شرکت فرودگاه ها است.