حداقل نان را از ما نگیرید
حداقل نان را از ما نگیرید
تداوم بی کیفیتی نان با وجود وعده‌های داده شده موجب گلایه مردم شده و هم‌زمان هیچ خبری از بهبود این وضعیت نیست.

کیفیت نان که قوت غالب سفره‌های مردم است از اهمیت بسزایی برخوردار بوده، این در حالیست که کیفیت پایین نان برخی نانوایی‌ها باعث نارضایتی مردم شده و آنان از کاهش کیفیت نان و دور ریز فراوان آن گلایه‌ دارند و می گویند که نان بعد از گذشت یک روز دیگر قابل استفاده نیست.
مردم از کیفیت نان می‌نالند و خبازی‌ها از کیفیت پایین آرد و کارخانجات آرد سازی، این درحالیست که به دلیل کیفیت پایین نان همچنان بخش عمده‌ای از آن روانه نان خشکی‌ها می‌شود و تنور ضایعاتی‌ها را داغ نگه داشته است.
در ۶ ماه اول طرح آزاد سازي نان كه هنوز همه نانوايان آزاد نشده بودند و تعداد محدودي از نانوايان اقدام به آزاد پزي مي نمودند ، كيفيت
نان هاي آزاد پز و دولتي پز تفاوت فاحشي داشت .همه مردم نان اين واحد ها را تحسين مي كردند. چون وزن چانه- پوكي – ماندگاري و زيبايي ظاهري نان دو چندان شده بود.و مردم با رغبت پول بيشتري براي آن مي پرداختند.چرا؟چون تفاوت را خوب حس مي كردند.اما مدت چندانی نگذشت كه نرخ آرد گران شد و سازمان غله و تعزيرات آرد و نان همه نانوايان را مجبور كرد نانوايان آزادپز و دولتي پز از يك نرخ تبعيت كنند و از اين آرد با اين نرخ مشخص خريداري كرده و نان شان را نيز با اين نرخ (نرخي تحميلي كه توسط فرمانداريها واستانداري ها تعيين وابلاغ مي شد) بفروش برسانند.
برخی ابزار و سیاست‌های اشتباه دولت برای رسیدن به اهداف مدنظر همچون حمایت از تامین و عرضه مقدار لازم انواع نان ارزان (بدون توجه به کیفیت)، موجب شده که برای بهبود و اصلاح کمیت و کیفیت محصولات مدنظر در زنجیره تامین و عرضه گندم، آرد و نان کشور، اقدامات مناسب، موثر و کارآیی صورت نگیرد. ازجمله اقدامات لازم در این خصوص، گسترش رقابت برای تامین و عرضه انواع نانهای مرغوب به قیمت مناسب به عموم مردم است. هرچند در برخی دوره ها، کارهای مناسبی برای اصلاح تولید و عرضه بخشی از این محصولات مثل استفاده از ابزار و روش‌های نوین در طرح های تولید و عرضه انواع نان های صنعتی و نیمه صنعتی، یا ارائه مجوز فعالیت نانوایی های آزادپز یا امکان فعالیت تولید و عرضه انواع نان سنتی در برخی روستاها و شهرها انجام گرفت و به تبع این اقدامات رقابت در تولید و عرضه برخی نان‌ها بیشتر شد و کیفیت این محصولات افزایش یافت.
اما این اقدامات به مرور با تغییر نرخ ارز و یارانه این محصولات کاهش یافت. همچنین باید توجه داشت که بخش عمده نان مصرفی خانوار در نانوایی های سنتی زیرمجموعه اصناف تولید و عرضه می‌شود، که در رویه فعالیت شان مسائل و مشکلات گسترده وجود دارد و به کیفیت نان تولیدی توجه زیادی صورت نگرفته است. این درحالی است که با انجام اقدامات جزئی و علمی، می‌توان با گسترش رقابت در ایجاد و فعالیت انواع نانوایی ها، سود فعالیت بنگاه های نانوایی را در مناطق مختلف کشور با توجه به کمیت و کیفیت محصولات متنوع مدنظر مصرف‌کنندگان افزایش داد. در این حالت حتما تولید و عرضه انواع نان با‌کیفیت و مطلوب افزایش و به تبع آن اشتغال نیروی کار مولد در این زنجیره افزایش خواهد یافت.
به گفته کارشناسان برای بهبود وضعیت تولید و عرضه نان در کشور باید شرایط افزایش عرضه و کاهش تقاضا به‌خصوص برای قاچاق به کشورهای دیگر و همچنین عدم‌مصرف برای خوراک دام و طیور مهیا شود. باید توجه داشت که نان علوفه مناسبی برای دام و طیور نیست و حتما با تامین و عرضه انواع علوفه موردنیاز دام و طیور هزینه بسیار کمتری به کشور از نظر کمی و کیفی وارد می‌شود. در هر حال در سالیان اخیر به‌رغم حذف حریم صنفی (یکی از مهم‌ترین موانع گسترش رقابت) در قانون نظام صنفی (۱۳۸۲) و آیین‌نامه های اجرایی (۱۳۹۲)، هنوز در برخی کسب و کارها، این موضوع کماکان اعمال می‌شود و عاملی در جهت جلوگیری از گسترش عرضه محصولات برخی کسب‌و‌کارهاست. متاسفانه هنوز برخی مدیران تشکل‌های صنفی به بهانههای مختلف و نادرست، البته در جهت منافع فعالان کسب‌و‌کار و به ضرر متقاضیان جدید کسب‌و‌کار و عموم مردم به عنوان مصرف‌کنندگان نان، همچنان در ارائه مجوز نانوایی به‌دنبال کسب رانت هستند
این وضعیت محدود به پایتخت نیست و تقریبا در تمامی استان‌های کشور در جریان است. ادامه‌ی این بحران غذایی نتیجه ای جز افزایش نارضایتی و تهدید سلامت جامعه ندارد