خاطرات ناخوشایند سرخابی‌ها از میزبانی در تختی
خاطرات ناخوشایند سرخابی‌ها از میزبانی در تختی
با اعلام فدراسیون فوتبال، اکثر دیدارهای خانگی پرسپولیس و استقلال در این فصل در ورزشگاه تختی برگزار خواهد شد.

در شرایطی که کمتر از یک ماه تا آغاز بیست‌وچهارمین دوره لیگ برتر زمان باقی مانده، همچنان ورزشگاه آزادی وضعیت مناسبی برای برگزاری مسابقات ندارد. بنا به اعلام مسئولان فدراسیون فوتبال، به جز چند بازی مهم این فصل استقلال و پرسپولیس، سایر دیدارها به میزبانی ورزشگاه تختی برگزار خواهد شد؛ اتفاقی‌که ۲۲ سال پیش هم تکرار شد و ورزشگاه آزادی برای بازسازی در دسترس نبود و ورزشگاه تختی،‌ پذیرای دیدارهای دو تیم بود. قبل از آن هم در سال ۱۳۷۵ به دلیل زیر کشت رفتن ورزشگاه آزادی برای اولین‌بار دیدارهای دو تیم در ورزشگاه تختی برگزار شد.

ناکام‌ترین فصل استقلال در ورزشگاه تختی
استقلال تا قبل از افتتاح ورزشگاه آزادی سال‌ها در ورزشگاه شیرودی یا امجدیه دیدارهای خانگی خود را انجام داد و حتی در آن استادیوم جشن قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا را گرفت. بازی‌های استقلال در دهه ۶۰ در چند فصل در ورزشگاه شهید شیرودی برگزار شد. پس از آن تمام دیدارهای خانگی این تیم در ورزشگاه آزادی برگزار شد. استقلال در سال ۱۳۷۵ برای اولین‌بار بازی خانگی خود در لیگ را در ورزشگاه تختی انجام داد و با هدایت ناصر حجازی، پلی‌اکریل اصفهان را ۲ بر یک مغلوب کرد. در آخرین دوره لیگ آزادگان باز هم به دلیل حاضر نبودن ورشگاه آزادی چند دیدار استقلال در این ورزشگاه برگزار نشد و این تیم در ورزشگاه شیرودی میزبان فولاد و در ورزشگاه تختی تبریز پذیرای ذوب‌آهن بود. در اوایل دهه ۱۳۸۰ و در اتفاقی عجیب دیدارهای استقلال در جام حذفی ساعات ابتدایی روز و در ورزشگاه شیرودی برگزار شد. پس از آن استقلال همیشه در ورزشگاه آزادی میزبان دیدارهای لیگ بوده به جز لیگ دوم که همان طور که ذکر شد ورزشگاه تختی محل بازی‌های خانگی این تیم بود.

استقلال در تاریخ خود در مجموع ۱۷ بازی در لیگ، جام حذفی و پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا در ورزشگاه تختی تهران میزبان بوده که حاصل آن ۸ پیروزی، ۴ تساوی و ۵ شکست بوده است. استقلال بدترین عملکرد خود در تاریخ لیگ برتر را در لیگ دوم که دیدارهای خانگی این تیم در ورزشگاه تختی برگزار می‌شد به‌ثبت رساند که در جدول ۱۴ تیمی بازی‌های خانگی دوازدهم شد.

خداحافظی عقاب در ورزشگاهی غیر از آزادی
آخرین‌باری که پرسپولیس در ورزشگاهی غیر از آزادی میزبان بود، به دیدار این تیم با سپاهان اصفهان در لیگ بیست‌ویکم برمی‌گردد که بازی‌های پرسپولیس و سپاهان در آن دوره با حکم کمیته انضباطی در زمین بی‌طرف باید برگزار می‌شد و پرسپولیس، سیرجان را برای رویارویی با حریف اصفهانی انتخاب کرد.

پرسپولیس یک‌بار دیگر در ورزشگاهی به جز آزادی میزبان سپاهان بود. در لیگ آزادگان سال ۱۳۷۹ به دلیل آماده نبودن ورزشگاه آزادی، پرسپولیس در تبریز میزبان سپاهان بود و در روزی‌که کسی نمی‌دانست این مسابقه آخرین بازی رسمی دوران حرفه‌ای احمدرضا عابدزاده است، شاگردان علی پروین ۲ بر صفر از سپاهان شکست خوردند.

پرسپولیس ۲ بار هم مجبور شده که در ورزشگاهی به جز آزادی میزبان دربی باشد. برای اولین‌بار در سال ۷۳ پس از داربی جنجالی و معروف آن دوره، در بازی برگشت در بندرعباس میزبان استقلال بود و بار دیگر در لیگ دوم که ورزشگاه آزادی آماده نبود، داربی رفت در یادگار امام تبریز برگزار شد.

پرسپولیس هم مانند استقلال برای اولین‌بار در فصل ۷۶-۱۳۷۵ در ورزشگاه تختی میزبان یک بازی از لیگ بود؛ جایی‌که مقابل کشاورز به تساوی بدون گل رسید. پرسپولیس تاکنون در دیدارهایی که در ورزشگاه تختی میزبان بوده بوده به ۶ پیروزی، ۶ تساوی و ۲ شکست رسیده است.