خطوط منظم کشتیرانی از بنادر شمالی به روسیه برقرار می شود
خطوط منظم کشتیرانی از بنادر شمالی به روسیه برقرار می شود

  معاون وزیر صمت گفت: خطوط، منظم و کشتیرانی از مبدا بنادر انزلی، امیرآباد و نوشهر به مقاصد بنادر آستراخان و ماخاچ کالا در روسیه برقرار می شود. به گزارش روزنامه جمله به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، علیرضا پیمان پاک در نشست کارگروه ملی دیپلماسی حمل و نقل و ترانزیت که در وزارت امور خارجه […]

 

معاون وزیر صمت گفت: خطوط، منظم و کشتیرانی از مبدا بنادر انزلی، امیرآباد و نوشهر به مقاصد بنادر آستراخان و ماخاچ کالا در روسیه برقرار می شود.
به گزارش روزنامه جمله به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، علیرضا پیمان پاک در نشست کارگروه ملی دیپلماسی حمل و نقل و ترانزیت که در وزارت امور خارجه برگزار شد، اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم جهت استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقل دریایی کشور با هدف کاهش هزینه‌های حمل و نقل صادراتی در راستای توسعه صادرات کشور و افزایش قدرت رقابت‌پذیری محصولات ایرانی در بازارهای هدف انجام شده است.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به انعقاد تفاهم‌نامه برقراری خطوط منظم دریایی با نرخ‌های ترجیحی حمل و نقل کالاهای صادراتی در حوزه دریای خزر اقدام خواهد شد و با تمهیدات در نظر گرفته شده تلاش می‌شود کالاهای ایرانی با سرعت بیشتر و با هزینه کمتر در بازارهای هدف وارد شوند.
وی افزود: در گام اول، خطوط، منظم و کشتیرانی از مبدا بنادر انزلی، امیرآباد و نوشهر به مقاصد بنادر آستراخان و ماخاچ کالا در روسیه برقرار و سپس در خصوص برقراری این خطوط، به مقاصد سایر کشورهای حوزه دریای خزر، خلیج فارس، سوریه و شرق آفریقا اقدام خواهد شد.
معاون وزیر صمت بیان کرد: میزان حمل بار دریایی انجام شده توسط جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۹ در حوزه دریای خزر ۹.۱ میلیون تن بوده که با این رقم، ۳۹ درصد از کل حمل دریایی حوزه دریای خزر را شامل می‌شود؛ این در حالی است که میزان حمل بار کشتیرانی روسیه در حوزه دریای خزر در سال ۱۳۹۹ برابر با ۹.۲ میلیون تن بوده که ۶۰ درصد حمل و نقل دریای خزر را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای:
۵۰ درصد گمرکات مرزی ایکس‌ری ندارند
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکل در مرزها نبود دستگاه ایکس‌ری است و به طور خوشبینانه ۵۰ درصد پایانه‌های مرزی و گمرکات ایران از این تجهیزات برخوردار نیستند و مابقی هم تکنولوژی قدیمی و فرسوده دارند.
جواد هدایتی با اشاره به مشکل نبود دستگاه ایکسری به روز در پایانه‌های مرزی و گمرکات کشور اظهار داشت: متاسفانه در بسیاری از گمرکات و پایانه‌های مرزی تجهیزات ایکس‌ری موجود نیست و مرزهایی هم که مجهز به ایکس‌ری هستند، تکنولوژی آنها قدیمی و ضعیف است و بسته به نوع جاسازی مواد، ممکن است وجود آن را در محموله تشخیص ندهند.
هدایت گفت: بنابراین یکی از بزرگ‌ترین مشکل در مرزها نبود دستگاه ایکس‌ری است و به طور خوشبینانه ۵۰ درصد پایانه‌های مرزی و گمرکات ایران از این تجهیزات برخوردار نیستند و مابقی هم تکنولوژی قدیمی و فرسوده دارند. وی با تاکید بر اینکه از سوی دیگر تجهیزات مرزی و ایکس ری کشورهای همسایه بسیار پیشرفته است و محموله‌های مواد مخدر و غیرمجاز به راحتی شناسایی می‌شوند، ادامه داد: این مشکل بزرگی برای کشورمان است چراکه این اتقافات علاوه بر اینکه یک اقدام ناپسند است و بدنامی برای تجار و رانندگان در پی دارد، از سوی دیگر؛‌ باعث شده کشورها همواره بهانه‌ای برای بررسی و تفتیش بار ناوگان ایرانی داشته باشند.
هدایتی گفت: اخیرا در مرز بازرگان با فعالان بخش حمل و نقل جلسه‌ای داشتیم که این افراد از این اتفاق بسیار گله‌مند بودند و می‌گفتند به بهانه بحث قاچاق ۵۰ درصد کامیون‌های ایرانی  تخلیه و بارگیری مجدد می‌شود یعنی یک‌بار خالی و بعد از بررسی به بهانه احتمال حمل مواد،‌ دوباره چیدمان می‌شوند که در این بین کالاها کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند و بسته بندی آنها از بین می‌رود و مشتری دیگر این کالا را خریداری نمی‌کند.  ‌
وی با بیان اینکه از این موضوع بسیار متضرر می‌شویم، ادامه داد: رقبای محصولات ایرانی از این بهانه استفاده می‌کنند و با توجه به اینکه متاسفانه در برخی موارد تجربه کشف مواد از ناوگان ایرانی در آن سوی مرز وجود داشته با همین بهانه‌ها ناوگان ایرانی تخلیه و بارگیری مجدد می‌شوند و ما مزیت رقابتی را از دست می‌دهیم.
بهره‌برداری از ۷ ایستگاه مترو
در صورت تأمین منابع مالی
به گزارش روزنامه جمله به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) طی جلسه‌ای که با حضور اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر، معاون جدید حمل و نقل و ترافیک و مدیرعامل شرکت راه آهن شهری مترو تهران انجام و با بررسی آخرین وضعیت پیشرفت فعالیت‌های عمرانی مترو، پروژه‌هایی که امکان افتتاح آن‌ها تا پایان سال جاری وجود دارد، مطرح شدند.
به گفته مدیرعامل شرکت مترو تهران؛ در صورت تامین به‌ موقع منابع مالی، طی ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ امکان بهره‌برداری از ۷ ایستگاه جدید در خطوط ۶ و ۷ به همراه ۹ کیلومتر مسیر، یک پست برق و فاز نخست پایانه زیرزمینی اکباتان وجود خواهد داشت.
تشریح برنامه‌های معاونت حمل و نقل و ترافیک برای تامین هرچه سریعتر منابع مالی مورد نیاز پروژه‌های مترو و استفاده از ظرفیت‌های موجود برای تسریع طرح‌های نیمه تمام شبکه حمل و نقل ریلی زیرزمینی، از جمله مواردی بود که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این نشست به آن‌ها اشاره کرد.

مدیرعامل بخش حمل و نقل ریلی گروه مپنا عنوان کرد:
اولویت بخشی به حمل و نقل ریلی؛ نیاز امروز مدیریت کلان حمل و نقل
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ و نقل ریلی معتقد است مهمترین موضوعی که لازم است اکنون در سطح وزارتخانه و مدیریت کلان بخش ریلی مورد توجه قرار گیرد تغییر رویکرد و اولویت بخشی به حمل و نقل ریلی به عنوان حمل و نقل ارزان و کم هزینه نسبت به دیگر شقوق حمل و نقل است.
بابک احمدی در توضیح این دیدگاه خود خاطرنشان کرد: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برای تدوین قانون برنامه ششم و دیگر اسناد بالادستی، اولویت در حمل و نقل، به حمل و نقل زمینی ریلی اختصاص دارد.
وی افزود: این موضوع باید در عمل نشان داده شود و از چارچوب شعار و تعریف و ذکر مزایا بیرون آمده و بر اساس آمار وارقام و عملکرد به منصه ظهور برسد.
مدیرعامل بخش حمل و نقل ریلی گروه مپنا عنوان کرد: برای تحقق این موضوع لازم است در نظام ‌بودجه ریزی و اولویت بندی پروژه ها، تغییراتی صورت گرفته و حتی وقت و زمان وزیر راه و شهرسازی به طور  عمده به توسعه حمل و نقل ریلی اختصاص یابد.
وی گفت: بر این اساس به نظرم مهمترین تغییری که در نگاه کلان وزارتخانه باید اتفاق بیفتد تغییر رویکرد و اولویت بخشی به حمل و نقل ریلی به عنوان حمل و نقلی ارزان قیمت و کم هزینه در نگاه کلان اقتصادی کشور نسبت به دیگر شقوق حمل و نقل است.
احمدی با بیان این که لازمه ارزیابی میزان تحقق این برنامه، بررسی شاخص‌ها است، عنوان کرد:  اگر سهم حمل و نقل ریلی در بحث مسافری به عدد ۲۰ درصد و در بخش باری به ۳۰ درصد نزدیک شد، نشان دهنده توفیق و توجه وزارت راه و شهرسازی در تحقق این هدف است اگر از این اعداد دور شدیم یقینا نشان دهنده عقب رفت، خسران و دور شدن از برنامه‌هایی است که برای حمل و نقل ریلی در وزارت راه و شهرسازی هدفگذاری شده است.