خلق شهرهای جدید و ساخت مسکن با الگوی مطلوب تعاون اجرایی می‌شود
خلق شهرهای جدید و ساخت مسکن با الگوی مطلوب تعاون اجرایی می‌شود

تفاهمنامه همکاری بین شرکت عمران شهرهای جدید و معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی به امضا رسید. به گزارش روابط عمومی شرکت عمران شهرهای جدید تفاهمنامه همکاری بین شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در […]

تفاهمنامه همکاری بین شرکت عمران شهرهای جدید و معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی به امضا رسید.

به گزارش روابط عمومی شرکت عمران شهرهای جدید تفاهمنامه همکاری بین شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه بهره گیری از ظرفیت‌های مختلف تعاونی‌ها و حمایت از تأمین مسکن در شهرهای جدید کشور با حضور علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی و مهدی مسکنی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به امضا رسید.
گفتنی است همکاری مشترک طرفین در بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های بین شرکت و معاونت، در ساماندهی متقاضیان مسکن و تخصیص زمین به تعاونی‌ها و همچنین ایجاد کسب و کارهای تعاونی با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید به منظور ارتقاء سطح زندگی در شهرهای جدید موضع اصلی این تفاهمنامه بوده و مواردی چون ایجاد زمینه‌های همکاری برای تشکیل و توسعه تعاونی‌ها در شهرهای جدید، کمک به ایجاد بسترهای مناسب برای استفاده از حمایت‌های دولت در جهت سازماندهی و گسترش فعالیت تعاونی‌ها در شهرهای جدید، حمایت از تامین مسکن برای سطوح مختلف جامعه به خصوص اقشار کم درآمد در شهرهای جدید در قالب طرح نهضت ملی مسکن و افزایش مشارکت افراد مختلف جامعه و خانواده‌های آنان در ارتقای کیفیت زندگی محل سکونت از مهمترین اهداف آن به شمار می روند.
در این راستا کمیته اجرایی مشترک ستادی متشکل از یک نماینده از معاونت و یک نماینده از شرکت به منظور تسهیل و تسریع در اجرای برنامه‌های مشترک، با حضور نمایندگان رسمی طرفین تفاهم نامه تشکیل و در مرحله نخست مشغول به مراحل اولیه اقدامات از جمله تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت، برنامه ریزی برای برگزاری نمایشگاه و بهبود و اصلاح فرآیند اقدامات خواهند بود. طبق مفاد تفاهمنامه مذکور شرکت عمران شهرهای جدید موظف است ضمن تامین زمین برای تعاونی‌های مسکن و همکاری در فعالیت آن‌ها؛ هماهنگی لازم با دستگاه‌های ذیربط به منظور تسریع در صدور مجوزها و تاییدیه‌های لازم را داشته و پروژه‌های مورد نظر را جهت تخصیص و دریافت تسهیلات به بانک معرفی نماید.
جعفری در این جلسه با تأکید براینکه اینگونه تعاملات و هم افزایی ظرفیت‌های کشور نویدی برای ارتقای سطح خدمات و ایجاد فرصت‌های مناسب برای شهروندان خواهد بود گفت: امروز در شرایطی هستیم که با این همکاری‌ها و مدیریت منابع باید در حد توان سطح خدمات را افزایش داده و تمام تلاش خود در تحقق یکی از مهمترین رویکردهای دولت در ایجاد شرایط مطلوب در زیست اسلامی را به کار گیریم. معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه خوشبختانه امروز نگاه جهادی و انقلابی برای ارائه خدمات در عالی‌ترین فضای اجتماعی و عملیاتی در دستگاه‌ها حکمفرما است گفت: از آنجایی که نقش تعاونی‌ها در عمران و آبادانی کشور بسیار تأثیرگذار است؛ امید داریم با برنامه‌ریزی انجام شده، مسئله تولید مسکن به عنوان یکی از مهمترین اهداف دولت به سرانجام خوبی برسد. این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: شهرهای جدید از سال ۱۳۶۷ شکل گرفته و در حقیقت دستاورد مدیریت انقلابی در دوره پس از انقلاب اسلامی به شمار می رود؛ ما برای آنکه بتوانیم الگوی کارآمدی در حوزه شهر و شهرسازی در این مجموعه داشته باشیم باید به نقاط مثبت و منفی در کارنامه شهرهای جدید دقت کرده و با برنامه ریزی علمی و کارشناسی و مطالعات دقیق در حوزه خلق شهرهای جدید الگوی مناسبی برای آیندگان خود برجای بگذاریم.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید افزود: خلق شهرهای جدید و ساخت مسکن با الگوی مطلوب تعاون اجرایی می‌شود معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه ضمن اشاره به نقش ویژه تعاونی‌ها در پیشبرد پروژه‌های کلان و مهم در سطح کشور بیان کرد: خوشبختانه اخیرا اساسنامه جهش مسکن در وزارت تعاون با هدف کاهش مشکلات و تسریع کار تعاونی‌ها در امور مربوطه تهیه و به زودی برای ادارت کل استان‌ها ابلاغ خواهد شد.
وی با اشاره به تأکید ریاست محترم جمهور به ورود تعاونی‌ها در حوزه ساخت مسکن در کشور بیان کرد: با توجه به نقش مهم مسکن در امور معیشتی مردم و دستور رئیس جمهوری امید داریم به وسیله این تعاملات به اهداف مورد نظر دست یافته و رویکرد دولت محترم را محقق سازیم.

 

 

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری خبر داد؛
امکان رسیدگی به مشکلات اراضی در ادارات ثبت اسناد و املاک

مدیرعامل شرکت باز آفرینی شهری گفت: مردم برای حل مشکلات اراضی خود در محدوده زمین‌های مصوب باز آفرینی شهری به ادارات ثبت اسناد واملاک محل مراجعه کنند.
محمد آیینی مدیر عامل شرکت باز آفرینی شهری گفت: مردم برای حل مشکلات اراضی خود در محدوده زمین‌های مصوب باز آفرینی شهری شامل بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی می‌توانند به ادارات ثبت اسناد واملاک محل مراجعه ودرخواست رسیدگی کنند.
آیینی با اشاره به این که ادارات ثبت اسناد مکلف به تشکیل پرونده برای حل اختلاف‌های مردم مانند معارض داشتن ملک، وجود اختلاف بین وراث، صدور چند سند برای یک ملک و… شدند افزود: شاکی می‌تواند با نوشتن شکایت و ارائه مستندات و گرفتن رای قاضی این مشکلات را حل و فصل کند. وی با تاکید بر این که در قانون احیای بازسازی و نوسازی شهری به موانع نوسازی بافت فرسوده و مشکلات مالکیتی اشاره شده است گفت: به طور مثال برای تجمیع ملک مشکلاتی مانند مجهول المالک بودن پلاک همجوار، نداشتن سند رسمی یا بدون صاحب بودن و داشتن معارض و یا مخالف تجمیع کردن وجود دارد.
آیینی تصریح کرد: برای بر طرف شدن این موانع ملکی و ثبتی هیئت حل اختلاف متشکل از یک قاضی با تجربه دادگستری به انتخاب رئیس قوه (که این مسئولیت به رؤسای دادگستری استان‌ها تفویض اختیار کردند) و رئیس ثبت اسناد واملاک محل و یا نماینده‌ای از طرف او و یک نماینده ازمدیر کل راه و شهر سازی استان تشکیل شده است که دبیر خانه آن در محل ثبت اسناد واملاک محل است.
وی افزود: با رای قاضی عضو هیئت، مشکلات املاک واراضی طرح‌های مصوب باز آفرینی چه در بافت فرسوده ویا سکونتگاه‌های غیر رسمی و تاریخی، املاک بدون سند، مجهول الهویه، وسایر اختلاف‌ها تعیین تکلیف می‌شود.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری خاطرنشان کرد: البته رای اول قاضی رای بدوی محسوب می‌شود و می‌تواند مورد اعتراض قرار گیرد و بعد از ۲۰ روز رای قطعی صادر شود و اگر اعتراضی نبود رای بدوی رای قطعی محسوب خواهد شد.

 

 

مدیرعامل شرکت عمران پردیس:
ساخت مسکن ملی در پردیس ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است

مدیرعامل شرکت عمران پردیس گفت: متقاضیان ۲هزار و۴۳ واحد‌های نهضت ملی مسکن در پردیس آورده خود را تکمیل نکنند، حذف شده و متقاضیان دیگر جایگزین آن‌ها می‌شوند.
جابر انصاری گفت: میزان پیشرفت واحدهای مسکن مهر در فاز ۱۱ به بیش از ۷۵ درصد رسیده اما عدم تحویل برخی از واحدها در زون‌های ۲و ۳ به دلیل ساخت دیوار حائل است که تامین آب واحدها از طریق این دیوار حائل تامین می‌شود .
به گفته مدیرعامل شرکت عمران پردیس بنابراین برای ساخت این دیوار باید ۱۱۰۰ میلیارد تومان تامین مالی شود، حدود ۹ هزار ۵۰۰ تا ۱۰ هزار واحد درگیر ساخت این دیوار حائل ۱۰ کیلومتری هستند.
او می گوید: تهاتر زمین برای ساخت و تکمیل این پروژه‌ها در دستور کار قرار گرفته است که برای نقد شدن آن بسیار زمان لازم است همچینن تهاتر از طریق نفت هم در دستور کار قرار گرفته که هنوز درحال پیگیری است. انصاری گفت: میزان پیشرفت فیزیکی ۲هزار ۲۳ واحد مسکن ملی در پردیس به ۴۵ درصد رسیده که این پیشرفت پروژه هم در گرو انضباط مالی است. به طوری که تمامی متقاضیان به پروژه‌ها وصل شده و هیچ یک از هزینه‌های پروژه را در سایر بخش‌ها صرف نکرده‌ایم.
او گفت: در پردیس سه پروژه ۲هزار و۵۰۰ واحدی در دستور کار که پروژه اول ۲هزار ۴۳ واحدی پیشرفت ۴۵ درصدی داشته است. پروژه دیگر ۲هزار و۵۰۰ واحدی در قالب خود مالکی که پیشرفت آن به ۱۰ درصد رسیده است. پروژه دیگر ۲هزار و۵۰۰ واحدی هم در مرحله تامین زمین است.
او می‌گوید: قیمت ساخت هر متر مربع برای واحدهای مسکن ملی که با پیمانکاران منعقد کرده‌ایم ۴میلیون و۵۰۰ هزار تومان است که در سال دوبار شاخص تعدیل به آنها اضافه می‌شود و در صورتی که متقاضی آورده خود را تکمیل نکند حذف خواهد شد.
از ابتدای ورود مدیرعامل جدید به شرکت عمران پردیس ۲هزار و۳۰۰ واحد مسکن مهر به بهره‌برداری رسیده و طبق اعلام وزارت راه وشهرسازی پرونده ساخت مسکن مهر در شهرهای جدید به زودی بسته می‌شود.

 

 

 

مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران :
تمامی دستگاه‌های استانی زمین‌های خود را در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار دهند

به گزارش اداره ارتباطات واطلاع رسانی اداره کل راه وشهرسازی استان مازندران، مهندس سید محمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران گفت: به موجب دستور ریاست محترم جمهور تمامی دستگاه‌ها موظف هستند تا پایان شهریورماه زمین‌های خود را در اختیار وزارت راه و شهرسازی به منظور طرح نهضت ملی مسکن قرار دهند، استان مازندران نیز از این قاعده مستثنی نیست و انتظار می رود دستگاه‌های اجرایی استان اراضی مناسب را در اختیار اداره کل راه و شهرسازی استان قرار دهند.
مهندس سید محمد نظری با بیان اینکه همه توان دولت و وزات راه و شهرسازی اجرای گسترده طرح نهضت ملی مسکن و خانه دار کردن مردم و طبقه مستضعف جامعه است افزود: به موجب قانون تمامی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها موظفند تا پایان شهریور تمام اراضی مناسب اعلام شده را برای احداث مسکن اختصاص دهند، در غیر این صورت تمامی این زمین‌ها به نام دولت جمهوری اسلامی ایران ثبت می شود.
وی با اشاره به اهمیت تخصیص و تامین زمین در پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن در استان مازندران تصریح کرد: قطعا با شناسایی زمین‌های مناسب و تشکیل بانک زمین، می‌توانیم به هدف متعالی دولت سیزدهم که همان جهش تولید مسکن در کشور است نائل شویم.
مهندس نظری در پایان بهترین شیوه خانه دار شدن اقشار مختلف را استفاده از وام ۴۵۰ میلیون تومانی ساخت در پروژه‌های نهضت ملی مسکن عنوان کرد و خاطر نشان ساخت‌: دستگاه‌ها می‌توانند از این فرصت برای خانه‌دار شدن کارمندان و کارگران خود به بهترین وجه استفاده کنند.

 

 

دستور مخبر برای رسیدگی به پرونده برج‌ ۵۲۰۰ واحدی در تهران
معاون اول رئیس جمهور دستور داد تا موضوع اجرای عملیات عمرانی و ساخت و ساز در حریم باغ ملی گیاه شناسی تهران با فوریت پیگیری شود.
محمد مخبر همچنین با ارسال نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه، از حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رسیدگی قضایی به پرونده ساخت و ساز در حریم باغ ملی گیاه شناسی تهران را خواستار شد.
وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت میراث فرهنگی و شورای حریم کشور با این پروژه بلندمرتبه سازی در حریم باغ ملی گیاه شناسی مخالفت دارند، اما تلاش‌های آن‌ها تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.
ساخت و ساز مذکور یک مجتمع مسکونی ۵۲۰۰ واحدی در منطقه ۲۲ تهران است که از حدود ۱۰ سال قبل محل اختلاف بوده است.
ساختمان‌سازی در حریم باغ ملی گیاه‌شناسی تحت عنوان پروژه ۵۲۸۰ واحدی طبیعت چیتگر که در اسم آن از کلمه طبیعت استفاده شده است، نابود کننده طبیعت باغ گیاه‌شناسی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی:
بارها دستور توقف متروپل را دادیم ولی به آن توجه نشد
در حالی کمیسیون عمران مجلس وزارت راه و شهرسازی را یکی از مقصران بروز حادثه متروپل معرفی کرده که معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بار‌ها دستور توقف پروژه متروپل صادر شده بود، اما توجهی به آن نشد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمود محمودزاده با اشاره به حادثه متروپل و علل وقوع آن اظهار کرد: بر اساس قانون نظام مهندسی تکلیفی که برای شهرداری‌ها و مراجع صدور نظام ساختمانی تعیین شده که نقشه‌هایی را فقط بپذیرد که توسط افراد و اشخاص ذیصلاح و دارای پروانه حقیقی و حقوقی از وزارتخانه باشد و در این صورت می‌توانند پروانه ساختمانی را بپذیرند. همچنین در ماده (۴) این قانون نیز وظیفه تعیین صلاحیت برای افراد حقیقی و حقوقی بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.
وی افزود: با توجه به اینکه در ساختمان موسوم به متروپل رعایت این مقررات نشده و پروانه صادره توسط مهندسین مشاوری که فاقد صلاحیت هستند ارائه شده و نظارت آن نیز به همین صورت انجام شده بود در سال ۹۶ و تنها چند ماه پس از صدور پروانه ساختمانی، وزارت راه و شهرسازی به نمایندگی از اداره کل استان مکاتبه‌ای را با شهرداری آبادان و سازمان نظام مهندسی انجام داد و به استناد قانون نظام مهندسی تقاضای توقف پروژه را داشت تا اشکالات رفع شود، اما این درخواست مورد توجه قرار نگرفت. وی تصریح کرد: به دنبال این اقدامات در سال ۹۸ شهرداری و مالک نیز مکلف می‌شوند از مهندسین عضو سازمان نظام مهندسی استفاده کنند که تخلفاتی در این راستا صورت گرفت که در گزارشات وجود داشت و در سال ۹۸ یک بار دیگر توسط اداره کل راه و شهرسازی استان دستور توقف عملیات عمرانی پروژه به ناظر و هم به شهرداری ابلاغ می‌شود که مستندات آن نیز موجود است. محمودزاده یادآور شد: پرونده قضایی این پروژه با پیگیری و رونوشت‌هایی که از دادستان شهرستان روی آن وجود دارد از سال ۹۵ موجود است و بعد از حادثه گروه کارشناسی به دستور قاضی تشکیل می‌شود و کارگروه ۷ نفره‌ای مسئولیت وقوع حادثه تا ۷۵ درصد متوجه سازنده تشخیص داده شده است. مسئولین شهرداری ۱۴ درصد مقصر حادثه هستند، مهندسین مشاور ۳ درصد، مهندسین فنی مقاوم‌سازی ۴.۵ درصد، مسئول نمایندگی نظام مهندسی ۲.۵ درصد و ناظر سازه نیم درصد تقسیم سهم می‌کند و در این پرونده قضایی مقصرین مشخص شدند. معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی آمادگی کامل برای پیگیری و همراهی با این موضوع را دارد تا این موضوعات علاوه بر اینکه دیگر تکرار نشود متخلفین این پروژه که به هر نحوی از وظایف خود کوتاهی کردند نیز مواخذه شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی تهران:
وام اجاره به ۲۵۵۷ نفر متقاضی تهرانی رسید
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از اعطای ۲۵۵۷ فقره وام ودیعه مسکن به خانواده‌های مستأجر در استان تهران در سال جدید خبر داد.
خلیل محبت خواه با اعلام اینکه در دوره جدید (دور سوم) وام ودیعه در استان تهران بیش از ۹۷ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند، گفت: از این تعداد قریب به ۵۳ هزار نفر حائز شرایط اولیه بوده‌اند که ۲۷ هزار نفر در مرحله دریافت وام هستند. وی افزود: درخواست حدود ۱۱ هزار نفر توسط بانک‌های عامل خصوصی و دولتی به دلایل مختلف رد شده و تاکنون ۲۵۵۷ نفر در سال جاری موفق به دریافت وام ودیعه ۱۰۰ میلیون تومانی شده‌اند. مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: در مجموع سه سال تا کنون ۹۳ هزار مستأجر موفق به دریافت وام اجاره شده‌اند.