رییس جمهوری کشورمان که دیروز دستور اتمام باند رفت منطقه دو آزادراه تهران-شمال تا پایان دولت دوازدهم را داده بود، در مراسم بهره برداری ازمنطقه یک آزادراه تهران-شمال گفت: امروز روز خوب برای تاریخ مهندسی در ایران است و به عنوان روزی به عنوان روزی ارزشمند در جهاد همه جانبه ملت برای سازندگی ثبت […]
رییس جمهوری کشورمان که دیروز دستور اتمام باند رفت منطقه دو آزادراه تهران-شمال تا پایان دولت دوازدهم را داده بود، در مراسم بهره برداری ازمنطقه یک آزادراه تهران-شمال گفت: امروز روز خوب برای تاریخ مهندسی در ایران است و به عنوان روزی به عنوان روزی ارزشمند در جهاد همه جانبه ملت برای سازندگی ثبت میشود زیرا که جاده، راه آهن، بندر، کشتی، هواپیما و… زیربنای اصلی برای توسعه کشور هستند.
حسن روحانی صبح سه شنبه با حضور در محل احداث منطقه یک آزادراه تهران-شمال، ضمن صدور دستور بهرهبرداری رسمی از این طرح، با توضیح مسوولان و مهندسان اجرای این پروژه در جریان روند مطالعات و ساخت آن و مزیتهای استفاده از آن در راستای رفاه بیشتر مردم، قرار گرفت.
روحانی هنگام صدور دستور بهرهبرداری رسمی از منطقه یک آزادراه تهران – شمال و پردهبرداری از لوح یادمان افتتاح این پروژه، گفت: به میمنت و مبارکی آغاز ماه مبارک رجب و روز میلاد با سعادت امام محمد باقر (ع) منطقه یک بسیار مهم شمال از تهران تا سه راه شهرستانک که در واقع نمایشی از قدرت مهندسی مهندسان ایرانی است را افتتاح میکنیم.
وی گفت: این پروژه را در دوران تحریم ساختیم و افتخار میکنیم به این که مهندسان و کارگران عزیز ما و مدیران ما همه بخشهای مختلف تحریم نتوانست بر اراده آنان برای تکمیل این پروژه مهم تاثیر بگذارد البته ممکن است تحریم در زمان بندی تاخیری ایجاد کند.
روحانی یادآور شد: دولت ما زمانی شروع شد که در تحریم شدید بودیم من از همان روزهای اولیه ریاست جمهوری آقای فروزنده را صدا زدم که ریاست آن موقع بنیاد بود گفتم نقشه آزاد راه شمال را بیاورید که آوردند آن روز ۱۷ درصد پروژه انجام شد و ما باید هشتاد و خورده ای از این پروژه را انجام میدادیم.
رییس جمهوری با بیان این که من از سال ۷۵ با این پروژه سروکار داشتم، گفت: زمانی که آیت الله هاشمی رفسنجانی برای این پروژه تصمیم گرفته بود. اول یک طرح دیگر بود. آقای رفیق دوست طرحی را به آقای هاشمی دادند و ایشان مرا صدا زد و مفصل در این مورد با من صحبت کرد. این طرح به بنیاد واگذار شد و از همان زمان زحمات زیادی از دوران مهندس فروزنده و بعد آقای سعیدی کیا کشیده شد و با همه وجود برای تکمیل طرح به صحنه آمدند. مهندس فتاح هم هر کجا هست با همه توان و قدرت در کار خود حضور دارد و ما در کارهای قبلی هم او را دیدیم.
وی افزود: آقای آخوندی هم برای این پروژه خیلی زحمت کشید و چند بار قرار گذاشتیم از این پروژه بازدید کنیم که نشد و جای ایشان که امروز این پروژه افتتاح شده خالی است. مهندس اسلامی هم از روز اول عنصر بسیار پرکاری بوده و خستگی ناپذیر است و هر ساعتی زنگ می زنیم سرکار است و تا حالا موفق نشدیم که ایشان را در خواب پیدا کنیم یعنی هر وقت زنگ زدیم بیدار بوده است. من از همه کسانی که بار مسوولیت را بردوش گرفتند تشکر میکنم چرا که این کار، خیلی کار با ارزش و پرمسوولیتی است.
روحانی در ادامه با اشاره به صرفهجویی در مصرف سوخت با افتتاح این قطعه گفت: همه ما توجه داریم عمر بشر و مردم و ساعات زندگی مردم چقدر مهم است. این که این جاده جدید یک ساعت و نیم زمان را کوتاه میکند اصلا نمیشود برای آن ارزش گذاشت.
درآمد منطقه یک صرف ساخت منطقه دو خواهد شد
رییس دولت دوازدهم یادآورشد: در روز غیرتعطیل کمتر، و در روز تعطیل یک قیمت مناسب و الان هم تصمیم گرفتیم از این قطعه یک، دولت و بنیاد هر درآمدی که دارند این درآمد را برای قطعه دوم صرف میکنیم. البته این درآمد کافی نیست قطعه دوم خیلی پول میخواهد.
روحانی افزود: مردم بدانند که هر مقداری در اینجا پرداخت میکنند ما برای قطعه دوم صرف میکنیم. دولت هم کمک میکند انشاءالله قرار ما با آقای اسلامی و فتاح این است که تا پایان دولت دوازدهم، انشاءالله قطعه دوم یک مسیرش افتتاح بشود و یک مسیر هم از همان جاده قدیم استفاده شود تا بعد قسمت بعد هم تکمیل شود و این قرار ما باشد.
وی یادآور شد: ما همه توانمان را به کار میگیریم و من به آقای نوبخت هم دستور میدهم که همه امکاناتی که لازم است را در اختیار بگذارد که انشاء الله مردم بتوانند زندگی راحتتری داشته باشند.
رییس دولت دوازدهم یادآورشد: دوستان میخواستند قسمت کوتاهی از این جاده را برویم که ما تا آخر رفتیم که خیلی جالب توجه و افتخارآفرین است. این جاده بسیار زیباست. این جادهای، جادهای است که یا پل است و یا تونل. در تمام مسیر این جاده، از پل عبور میکنیم و به داخل تونل میرویم، و از تونل که خارج میشویم بر روی پل میرویم.
روحانی ادامه داد: مشخص است که در این ۳۲ کیلومتر، چه کار عظیم و بزرگی انجام شده است. یعنی ۱۸ تونل که یکی از آن تونلها نزدیک ۵ کیلومتر طول دارد. اگر اشتباه نکنم، به طور مثال حدود ۴۸۴ هزار و ۸۵۰ است که البته ممکن است این رقم کمی بالاتر یا پایینتر باشد. این جاده ۱۸ تونل دارد که یکی از تونلها حدود ۵ کیلومتر است. این همه پلهای زیبا مسیر بسیار زیبا و جالب و فرصتی که ایجاد میشود.
رییس جمهوری اضافه کرد: من در اینجا به استاندار تهران و استاندار البرز تبریک میگویم. البته تبریک برای مردم این دو شهر است چرا که مردم تهران کیلومترها میآمد و معطل میشدند تا به کرج برسند.وی افزود: امروز، روز مبارکی هم برای مردم تهران است که راه کوتاهتر میشود و هم برای مردم البرز و کرج. چرا که ترافیک و آلودگی سنگینی رفع میشود. هم از استاندار تهران و هم از استاندار البرز تشکر میکنم. هم برای این استانها مبارک است و هم مردم کل کشور و استانهای شمالی کشور به ویژه مازندران.
وی با بیان اینکه کار بزرگ و عظیمی انجام شده است، اظهار داشت: بیش از چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خرج شده است و ارزش فعلی آن هم ۱۰ هزار میلیارد تومان است. این جاده در طول زمان آماده شده است که به نفع سلامت مردم و صرف انرژی کمتر است و سالانه ۸۰ میلیون لیتر کمتر مصرف میشود. سلامت مردم بیشتر مدنظر است و مردم سالمتر به مقصد میرسند.
روحانی افتتاح رسمی جاده تهران – شمال را روز خوبی برای تاریخ ایران و مهندسی ایران برشمرد و تصریح کرد: امروز به عنوان روزی ارزشمند در جهاد همه جانبه ملت برای سازندگی ثبت میشود. جاده، راه آهن، بندر، کشتی، هواپیما و… زیربنای اصلی برای توسعه کشور هستند.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه بنادر کار عظیمی انجام شد. در راهآهن کار ما بی نظیر بود و پنج استان به راه آهن سراسری وصل شدند. امیدواریم بخش بزرگ راه آهن چابهار به زاهدان با تزریق جدید مالی به سرانجام برسد و همچنین بودجه راه آهن رشت به آستارا تامین شود.
در ادامه این مراسم رئیس جمهور از خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی، پرویز فتاح رییس سازمان بنیاد مستضعفان، محمد سعیدی کیا رییس پیشین این سازمان، جلال بهرامی معاون ساخت و توسعه آزادراهها، حسین میرشفیع معاون پیشین آزادراهها، نمایندگان شرکت های مشاور و پیمانکار احداث آزادراه و حسن ملکی به نمایندگی از همه کارگران احداث آزادراه قدردانی کرد.
این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی نیز در مراسم افتتاح منطقه یک آزادراه تهران-شمال اظهار داشت: رفتن به شمال همواره برای مردم بسیار پر دغدغه و پر زحمت بوده است و امیدوارم با دستور رییس جمهور باند رفت منطقه دو در دولت دوازدهم به اتمام برسد. همچنین در حال ساخت ۱۵ کیلمتر باند دوم از مرزن آباد به سمت دزدبن هستیم. هر چند قسمت اصلی کوتاهی منطقه یک است که۶۰ کیلومتر مسیر را کوتاه و ۱.۵ ساعت صرفه جویی زمانی دارد.
محمد اسلامی افزود: با بهره برداری از منطقه یک آزادراه تهران-شمال مصرف ۸۶ میلیون لیتر بنزین در سال کاهش می یابد. امروز سراسر کشور به کارگاه راهسازی تبدیل شده است و همه پروژه ها فعال هستند. البته رییس سازمان برنامه و بودجه به صورت ویژه از پروژه های وزارت راه و شهرسازی حمایت میکند که جای قدردانی دارد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تا پایان دولت با همین حمایت صورت گرفته، ۵۸۵ کیلومتر به آزادراه های کشور اضافه خواهیم کرد که ۳۵ درصد طول آزادراه های کشور افزایش می یابد.
اسلامی در ارتباط با توسعه زیربناهای حمل و نقل به موضوع برطرف کردن مناطق آسیب پذیر از لحاظ حجم ترافیک و حوادث جاده ای اشاره کرد و گفت: در سال جاری ۷۳۲ کیلومتر به شبکه بزرگراهی کشور اضافه شده است که یک رکورد محسوب می شود.
وی با اشاره به ساخت و توسعه راه های روستایی گفت: از تاریخ وعده ما تا امروز ۱۰۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت شده است و ۱۰۰۰ کیلومتر دیگر در دست اجرا قرار دارد.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: به محض اینکه هوا مساعد شود عملیات اجرایی در جهت محرومیت زدایی و رفع دغدغه های روستانشینان آغاز می شود.
وی در ادامه از آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی، سعیدی کیا که در این سال ها پیشرفت پروژه را به ۸۰ درصد رساندند و همچنین محسن رفیق دوست، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، شرکت های پیمانکار و مشاور قدردانی کرد.
گفتنی است که مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل نیز درباره افتتاح این آزادراه گفت: ۸۰ درصد عملیات اجرایی منطقه یک آزادراه تهران-شمال به طول ۳۲ کیلومتر در دولت یازدهم و دوازدهم انجام شده است.
خیراله خادمی در تشریح عملیات اجرایی انجام شده در سال های اخیر گفت: پیشرفت فیزیکی متوسط سالانه منطقه یک آزادراه تهران-شمال تا پیش از دولت تدبیر و امید ۱ درصد بود که این میزان در این سال ها به ۱۶ درصد رسیده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه پیشرفت فیزیکی کل پروژه را در ابتدای دولت یازدهم ۱۹ درصد اعلام کرد که این رقم هم اکنون به ۱۰۰ درصد شده و شاهد افتتاح پروژه هستیم.
خادمی افتتاح منطقه یک آزادراه تهران-شمال را نتیجه تلاش شبانه روزی تیم های اجرایی در سال های اخبر دانست و اظهار داشت: از ابتدای دولت یازدهم عملیات اجرایی در این پروژه به شدت تسریع شد که این مهم با افزایش چشمگیر همه عوامل صورت پذیرفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به عنوان مثال تعداد جبهه های کاری تا پیش از دولت یازدهم ۱۲ و بعد از آن به ۱۸۰، تعداد پیمانکاران از ۲ به ۱۵، تعداد مشاوران از ۲ به ۱۶ و تعداد نیروی انسانی از ۲۵۰ به ۲ هزار ۴۷۵ نفر در دولت تدبیر و امید افزایش یافت.
وی با اشاره به اهمیت افزایش تعداد ماشین آلات در منطقه یک گفت: تا پیش از دولت یازدهم تعداد ماشین آلات ۱۰۵ دستگاه بود که با برنامه ریزی های صورت گرفته این تعداد به هزار و ۱۰۰ و تعداد قالب لاینینگ از ۳ به ۲۸ افزایش یافت.
گفتنی است که پروژه این آزادراه به منظور تأمین ارتباط مطمئن، سریع، و ارزان بین منطقه شمالی و مرکزی کشور و سهولت ارتباط با کشورهای همسایه شمالی در حال اجراست. طرح اولیه آن سال ۱۳۵۳ داده شد که پس از انقلاب سال ۵۷ مطالعات مسیر آزادراه از سوی وزارت راه و ترابری به مسابقه گذاشته شده و بهترین طرح توسط هیئتی متشکّل از وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامهریزی نهاد ریاست جمهوری کشور انتخاب شد. درضمن، در طرح کالبدی منطقه گیلان و مازندران و مجموعه راهبردها و سیاستها، که در سال ۱۳۷۳ به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسیده، بر ساخت یک راه ارتباطیِ سریع میان تهران و غرب مازندران تأکید شدهاست. این آزادراه بخشی از «آزادراه سراسری شمال-جنوب» است که کوتاهترین مسیر ارتباطیِ دریای خزر با خلیج فارس بوده و در ترانزیت منطقه نقش عمده ای را بر عهده خواهد داشت.